شناسه خبر : 23053 لینک کوتاه

افزایش دمای بازارها

روند صعودی در بازار اونس، ارز، سکه و بورس تداوم یافت

هفته گذشته، روند نوسان شاخص‌ها در بازارهای داخلی و خارجی شدت یافت. در بازار نفت، تغییرات قیمت بیشتر تحت تاثیر توفان هاروی آمریکا بود که تقاضا را برای پالایشگاه‌های این کشور کاهش داده بود. بهای اونس جهانی نیز تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و کاهش ارز دلار، به بیشترین مقدار 11 ماه اخیر رسید. در بازارهای داخلی، نیز هفته گذشته، شاخص‌های ارز، سکه و بورس رکوردشکنی کردند و بازدهی مثبت را از خود به جای گذاشتند.

هفته گذشته، روند نوسان شاخص‌ها در بازارهای داخلی و خارجی شدت یافت. در بازار نفت، تغییرات قیمت بیشتر تحت تاثیر توفان هاروی آمریکا بود که تقاضا را برای پالایشگاه‌های این کشور کاهش داده بود. بهای اونس جهانی نیز تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و کاهش ارز دلار، به بیشترین مقدار 11 ماه اخیر رسید. در بازارهای داخلی، نیز هفته گذشته، شاخص‌های ارز، سکه و بورس رکوردشکنی کردند و بازدهی مثبت را از خود به جای گذاشتند.

بازی توفان «هاروی» با قیمت نفت

در هفته گذشته بهای نفت بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی آمریکا بود. به گزارش بانک مرکزی، روز دوشنبه، تعطیلی چندین پالایشگاه آمریکا در پی وقوع توفان گرمسیری هاروی، منجر به بروز اختلال در تولید بنزین شد. در نتیجه؛ بهای بنزین در مقطعی از معاملات، پس از رسیدن به بالاترین سطح از جولای 2015 رسید و در نهایت بیش از سه درصد تقویت شد. این در حالی است که بهای نفت به موجب افزایش عرضه نفت آمریکا بیش از 5 /2 درصد تضعیف شد. در این روز، آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس متعهد شد تا به اختلالات عمده در زمینه عرضه نفت پاسخ دهد. به دلیل محاصره خط لوله لیبی از سوی گروه‌های شبه‌نظامی، تولید نفت اوپک حدود 400 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. مرکز ملی توفان‌های گرمسیری آمریکا اعلام کرد؛ توفان هاروی تا میانه هفته ادامه دارد و شاهد وقوع سیل از تگزاس تا لوییزیانا خواهیم بود. تگزاس و لوییزیانا به ترتیب ظرفیت پالایش روزانه 6 /5 و 3 /3 میلیون بشکه نفت را دارند. بر اساس برآوردها، توفان هاروی ظرفیت پالایش نفت در مناطق مذکور را حداقل 4 /2 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

روز سه‌شنبه، بازار جهانی نفت تحت ‌تاثیر عامل متفاوتی قرار گرفت که موجب ایجاد نوسانات شدیدی در قیمت‌ها شد. پس از وقوع توفان هاروی در سواحل خلیج مکزیک و توقف فعالیت بخش چشمگیری از پالایشگاه‌های آمریکایی در این منطقه، کاهش تقاضا برای نفت‌خام فشار آورد و مانع از رشد آن شد، کاهش شدت بزرگ‌ترین توفان یک دهه گذشته آمریکا، کاهش تولید نفت خام در لیبی و کلمبیا تحت‌تاثیر عوامل ژئوپولتیک و کاهش شاخص دلار نتوانست چندان به بازار نفت کمک کند. اما اینها تنها عواملی نبودند که بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار دادند؛ آزمایش موشکی کره شمالی که با عبور یک موشک از فراز آسمان ژاپن عملیاتی شد، عامل ژئوپولتیکی بود که در مقابل بازار نفت قرار گرفت. پس از انجام این آزمایش اگرچه شاخص دلار با افت بیشتری همراه شد، اما افزایش ریسک در سمت تقاضای بازار نفت، فشار بر قیمت‌ها را بیشتر کرد. تمام اتفاقات رخ‌داده در کنار کاهش تقاضا برای نفت خام آمریکا (به علت کاهش فعالیت پالایشگاه‌ها) باعث شد فاصله قیمتی نفت خام آمریکا با نفت خام برنت به بیشترین سطح در دو سال گذشته برسد که از نگاه کارشناسان واگرایی نفت‌های شاخص را نشان می‌دهد. به این ترتیب در حالی که سرخط اخبار نفتی هفته گذشته با نام توفان بی‌سابقه هاروی گره خورده است و این انتظار از سوی برخی رسانه‌ها وجود داشت که با بروز این توفان نمودار قیمت نفت افزایشی شود، عملاً این اتفاق رخ نداد.

روز چهارشنبه بهای نفت کاهش پیدا کرد، اما بهای بنزین روند صعودی داشت. رویترز خبر داد:‌ توفان شدید هاروی موجب تعطیلی یک‌پنجم پالایشگاه‌های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور شده است. روندی که تقاضا را برای نفت کاهش داده و احتمال کاهش موجودی بنزین را افزایش داده است. در این خصوص گلدمن ساکس می‌گوید که پالایشگاه‌های آمریکا با ظرفیت تولید روزانه 1 /4 میلیون بشکه نفت با حدود 23 درصد تولید آمریکا، به خاطر توفان هاروی تعطیل شده است. راه‌اندازی دوباره این پالایشگاه‌ها در بهترین حالت یک هفته یا شاید هم بیشتر زمان می‌برد.

به گزارش رویترز، اولیویر جکوب، مدیرعامل شرکت تحلیل نفت پتروماتریکس، گفته است: پالایشگاه‌های آسیایی باید به شدت فعالیت‌های خود بیفزایند تا برای پشتیبانی از قیمت برنت، بتوانند کسری بر‌آمده از تعطیل شدن پالایشگاه‌های آمریکا را جبران کنند. به گفته او، هنوز میزان خسارات وارد شده به صنعت نفت ایالات متحده به طور دقیق مشخص نشده است و آسیب‌های گسترده‌ای در میدان‌های نفتی یا خطوط لوله می‌تواند موجب افزایش قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت شود.  عصر روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برنت در کانال 51 دلار معامله می‌شد و بهای هر بشکه نفت WTI به سطح 46 دلار رسید.

رشد بهای سرمایه‌گذاری‌های امن

طلا هفته گذشته از کانال 1300‌دلار عبور کرد و به اوج یازده ماهه رسید. روز دوشنبه، در پی اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر تداوم روند بهبود اقتصادی منطقه یورو، نرخ یورو تقویت و شاخص دلار تضعیف شد. این امر به همراه تهدید مجدد ترامپ علیه کره شمالی و بروز نااطمینانی‌ها پیرامون جغرافیای سیاسی موجب شد، بهای نقدی طلا در مقطعی از معاملات، پس از رسیدن به بالاترین سطح از اوایل نوامبر (1310 دلار) تاکنون برسد و در نهایت 4 /1 درصد نسبت به روز قبل تقویت شود. همچنین بهای طلای قراردادهای آتی آمریکا، 3 /1 درصد افزایش یافت. اونس فلز زرد که در دو هفته اخیر چند تلاش ناموفق را برای گذر از مرز کانالی تجربه کرده بود، دوشنبه تحت حمایت افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به کانال بالاتر رفت.

بعد از آن نوبت به کمک قوت فنی بازیافته طلا رسید تا اونس فاصله بیشتری از مرز میان دو کانال بگیرد. در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز دوشنبه، اونس روی قیمت 1309 دلار ایستاد تا مرز کانالی را بالاخره به‌گونه‌ای موفق و پایدار شکسته باشد. در زمانی که بازارهای طلا در آسیا گشوده شدند، یعنی صبح سه‌شنبه به وقت نیویورک، اونس توانست تا بهای 1316 دلار هم بالا برود تا با آغاز سه‌شنبه اروپا، اونس باز هم بیشتر رشد و به سوی محدوده‌های بالاتر حرکت کند. بامداد سه‌شنبه به وقت محلی، از نزدیکی پیونگ‌یانگ، موشک تازه‌ای شلیک شد که حدود ساعت شش صبح از حریم هوایی شمال ژاپن عبور کرد. بعد از این اقدام بی‌سابقه کره شمالی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بررسی اوضاع پرداخت که 40 دقیقه زمان برد. به این ترتیب، تنش‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت تا بازارهای سه‌شنبه واکنش نشان دهند. قابل‌توجه‌ترین واکنش‌ها، افت بازارهای سهام و تشدید محبوبیت سرمایه‌های امن از جمله طلا بود. روز سه‌شنبه، عمده معامله‌گران به فکر خروج سرمایه‌ها از بورس و خرید کالاهای امن بودند. بیشتر بازارهای جهانی سهام این روز را با افت به پایان بردند. در نتیجه تنش‌های موشکی، شاخص اروپایی استاکس600 بیش از یک درصد افت کرد و به کف شش‌ماهه رسید. البته بورس‌های اروپایی تحت‌فشار رشد یورو نیز بودند که نرخ برابری‌اش مقابل دلار سه‌شنبه از یک مرز مقاومتی مهم عبور کرد.

در بازارهای ارز، مانند تمام مواقع بحرانی، ارزهای امن بودند که نفع بردند. مهم‌ترین ارزهای پناهگاه سرمایه یعنی ین ژاپن و فرانک سوئیس، روز سه‌شنبه رشد خوبی داشتند. رویترز در این خصوص عنوان کرد: ین در مواقع استرس‌های ژئوپولتیک یا مالی، منتفع می‌شود؛ چراکه ژاپن بزرگ‌ترین کشور وام‌دهنده در جهان است و این تصور وجود دارد که سرمایه‌گذاران ژاپنی، هنگام بحران، سرمایه‌ها را به کشور خود بازمی‌گردانند. در روز سه‌شنبه بهای اونس تا 1326 دلار بالا رفت، اما سودگیری معامله‌گران باعث شد بهای اونس تا 1308 دلار پایین بیاید. اونس طلا چهارشنبه را با بهای 1213 دلار آغاز کرد و بعد تحت فشار تعدیل روند دلار و بازیابی آرامش در بازارهای سهام قرار گرفت. موسسه تحقیقاتی «بی‌ام‌آی» بر این باور است که ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا می‌تواند موجب رشد فزاینده سود شرکت‌های بزرگ معدنی شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، در حالی که اونس سطح مقاومتی 1300‌دلاری را شکسته است، موسسه تحقیقاتی بی‌ام‌آی نسبت به افزایش سود شرکت‌های معدنی ابراز امیدواری کرده است.

ثبت بهترین کیفیت خودروها در سال 1395

هفته گذشته، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نتایج ارزیابی میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در طول سال ۱۳۹۵ را، منتشر کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته نتایج سنجش رضایت مشتریان از کیفیت خودروها طی شش سال گذشته حکایت از آن دارد که بیشترین رضایتمندی مشتریان از خودروهای عرضه‌شده به بازار در سال 1395 اتفاق افتاده است و کمترین رضایتمندی نیز در بازه زمانی مذکور در سال 1394 حاصل شده است. طبق آخرین بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری کشور، از ابتدای سال 1390 تا 1395 دارای افت و خیز بوده است؛ به طوری که مشتریان در سال 1390 از هزار امتیاز در نظر گرفته‌شده از سوی شرکت بازرسی به خودروهای عرضه‌شده 654 امتیاز دادند که با افزایش شش‌واحدی این امتیاز به 660 در سال 1391 رسیده است. با وجود این گزارش کیفی رضایت مشتریان از خودروهای سواری در سال 1392 نشان می‌دهد رضایت عمومی از کیفیت خودروها در مقایسه با سال 1391 با افت همراه بوده است؛ به‌نحوی‌که میزان رضایتمندی مشتریان در این سال به 652 امتیاز رسیده است که این موضوع به واسطه تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در اواخر سال 1391 بوده است؛ موضوعی که اثر خود را در امتیاز مشتریان خودرو نیز نشان داده است.

رکوردشکنی دلار

بهای دلار در بازار آزاد تهران همچنان در روند صعودی قدم می‌گذارد و طی هفته گذشته، بهای آن از 3850 تومان در ابتدای هفته به سطح 3871 تومان رسید. در هفته گذشته برخی از فعالان بازار معتقد بودند که در آستانه اعیاد قربان و غدیر، تقاضا برای خرید ارز و سکه بالا می‌رود. به این ترتیب، می‌توان گفت انتظار برای افزایش تقاضا در ادامه شهریورماه موجب شده است تقاضا در روزهای ابتدایی این ماه افزایش یابد و قیمت را به سطوح بالاتر هدایت کند. با این حال، عده زیادی از فعالان، رشد دلار در هفته قبل را به دلیل کاهش عرضه دانستند. دسته اخیر باور دارند، بازارساز در سال 1396 نقش اصلی را در بازار ایفا کرده است و به اندازه‌ای ارز دارد که بتواند حتی پاسخگوی تقاضای جدید نیز باشد. در این شرایط، این عده باور داشتند روند قیمت دلار در شهریورماه نیز بستگی به میزان عرضه خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل افزایش بهای دلار، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. روز سه‌شنبه شاخص ارز بیشترین جهش روزانه را ثبت کرد و بهای آن طی یک روز 15 تومان رشد کرد. این بیشترین قیمت دلار از اوایل بهمن 95 بود و موجب شد انتظارات افزایشی بار دیگر فعال‌تر شوند. روز سه‌شنبه در بازار موازی نیز سکه با 10 هزار تومان افزایش وارد کانال یک میلیون و 230 هزار تومان شد و به بهای یک میلیون و 233 هزار تومان رسید. این افزایش باعث شد که قیمت سکه به بالاترین بها از اواخر خرداد 92 برسد. روز چهارشنبه نوسانات بازار ارز کاهش یافت و بهای دلار با افزایش سه‌تومانی به 3871 تومان رسید.

شاخص وارد کانال 83 هزارتایی شد

شاخص بورس تهران در هفته گذشته به روند رکورد‌زنی خود ادامه داد و وارد کانال 83 هزارتایی شد. رشد شاخص در هفته‌های اخیر عمدتاً به دلیل قیمت‌های جهانی فلزات بوده است. احتمال انعقاد چند قرارداد خودرویی، عدم انتشار مجدد اوراق بدهی خارج از بازار بورس و احتمال فاینانس 30 میلیارد‌دلاری از دیگر اخبار مهم هفته گذشته بوده‌اند.

در هفته منتهی به 8 شهریورماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران با رشد 9 /0‌درصدی در ادامه رکورد‌زنی‌های هشت هفته اخیر، وارد کانال 83 هزارتایی شد و به رقم 83 هزار و 9 /272 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته گذشته مطابق با شاخص کل تورم 9 /0‌درصدی را ثبت کرد. در هفته مورد بررسی، شاخص کل فرابورس با رشد بیشتری روبه‌رو بود و با افزایش 4 /1‌درصدی به سطح 2 /953 واحد رسید.

کانه‌های فلزی در صدر

هفته گذشته در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، شاخص گروه کانه‌های فلزی با رشد 6 /5 درصد بیشترین رشد را داشت و بهترین عملکرد هفتگی را ثبت کرد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین سهم را در افزایش شاخص گروه کانه‌های فلزی داشته است. شاخص گروه محصولات چرمی نیز 3 /4 درصد رشد هفتگی را تجربه کرد. این گروه که تک‌سهم گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» را دارد، جایگاه دوم بهترین عملکرد را به دست آورد. «وملی» از ابتدای شهریورماه که پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود به تابلوی معاملات بورس بازگشته، با خریدهای جزئی سبزپوش بوده و با صف خرید اندک بسته شده است. گروه فلزات اساسی نیز در ادامه روند رو به رشد قیمت‌های جهانی فلزات بازدهی هفتگی 2 /4 درصد را ثبت کرده است. از سوی دیگر، در هفته گذشته، بدترین عملکرد صنایع با ریزش شدید 6 /16‌درصدی متعلق به گروه استخراج نفت بود که به دلیل بازگشایی بسیار ضعیف سهم حفاری شمال پس از حدود یک ماه و نیم و افت 47 /14‌درصدی قیمت آن در روز بازگشایی بوده است. شاخص گروه فنی مهندسی نیز 5 /5 درصد کاهش داشت و جزو ضعیف‌ترین گروه‌های هفته قرار گرفت. پس از آن با فاصله کمی گروه محصولات کاغذ قرار دارد که شاخص آن افت 2 /5 درصد را ثبت کرد.

در هفته منتهی به 8 شهریورماه، در میان شرکت‌های فعال در بازار، شرکت مبین‌وان کیش که سه هفته قبل عرضه اولیه شده بود همچنان با صف خرید در این هفته روبه‌رو بود و رشد هفتگی 6 /27‌درصدی را ثبت کرد. شرکت آلومینیوم ایران در نماد معاملاتی «فایرا» نیز در هفته گذشته 1 /26 درصد به ارزشش افزوده شد و دومین شرکت پرسود هفته گذشته شد. فایرا پس از برگزاری مجمع عمومی خود با رشد 159‌درصدی روبه‌رو شد و پس از آن تقریباً هر روز پنج درصد رشد داشته است. بدین ترتیب تقریباً در 10 روز گذشته حدود 50 درصد رشد داشته است. شرکت الکتریک خودرو شرق در نماد «خشرق» نیز در هفته گذشته 23 درصد سود نصیب سهامداران خود کرد. در مقابل، شرکت حفاری شمال در نماد معاملاتی «حفاری» 6 /16 درصد از ارزش خود را از دست داد و بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. این شرکت که در هفته گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود بازگشایی شد، در روز بازگشت به تابلوی معاملات 47 /14 درصد از ارزش خود را از دست داد. حفاری که در گروه استخراج نفت قرار دارد با افت بارز خود شاخص این گروه را نیز منفی کرد و در دسته بدترین گروه‌های هفته قرار داد. شرکت گروه صنعتی بهپاک از گروه محصولات غذایی به جز قند و شکر نیز، 3 /14 درصد ضرر هفتگی را ثبت کرد. معاملات این نماد در روزهای گذشته مورد تایید ناظر بازار نبوده است. شرکت قند نیشابور در نماد معاملاتی «قنیشا» نیز از بازدهی ضعیف هفتگی برخوردار بود و 7 /12 درصد از قیمتش کاسته شد. «قنیشا» که در گروه قند و شکر قرار دارد در یک هفته پایانی پیش از 4 شهریور به دلیل تعدیل پیش‌بینی در درآمد بسته بود و پس از آن معاملات آن از سر گرفته شد. این نماد در روز بازگشایی 69 /5 درصد کاهش قیمت داشت و سپس از سرعت رشد منفی آن کاسته شد. با وجود این برآیند سود و زیان این سهم در هفته گذشته آن را در دسته سهم‌های پرضرر قرار داد.

بازگشت سخاب به فرابورس

هفته گذشته، یکی از مهم‌ترین اخبار که برای معاملات بورس نیز حائز اهمیت است، عدم امکان انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه بود که به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده است. پیش از این، اوراق سخاب که خارج از بورس معامله می‌شد با بازدهی‌های بالای 30 درصد موجب شده بود نقدینگی از سمت بورس به سمت این نوع اوراق روانه شود. علاوه بر این، به گفته رئیس سازمان بورس با تغییراتی که در قوانین توقف و بازگشایی نمادها داده خواهد شد ظرف دو ماه آینده هیچ نماد متوقفی نخواهیم داشت و توقف نمادها حداکثر 60 دقیقه خواهد بود.

رشد تولید فولاد

انجمن جهانی تولید فولاد خام ایران آمار 7‌ماهه نخست سال میلادی جاری را 11 میلیون و 522 هزار تن اعلام کرد که نسبت به مشابه سال قبل 1 /14 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، شرکت صنعتی و معدنی صبانور صاحب پروانه اکتشاف سرب و روی در استان کرمان شد. صبانور اعلام کرده که در صورت حصول نتیجه اکتشاف در این محدوده این شرکت می‌تواند طی دو سال آینده اقدام به دریافت پروانه بهره‌برداری معدن کند.

از امروز سپرده‌گیری بانک‌ها با سود علی‌الحساب 15 درصد خواهد بود، که به نظر می‌رسد خبر مثبتی برای معامله‌گران بازار سهام محسوب می‌شود و امیدواری برای افزایش رونق بازار سرمایه را بیشتر می‌کند. به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، حدود 30 میلیارد دلار تامین مالی (فاینانس) خارجی در راه است و تا یک ماه آینده امضا خواهد شد. در خبری دیگر رئیس بانک مرکزی نیز گفته کشورهای اتریش، دانمارک، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر ۲۲ میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد که خبر آن به تدریج اعلام می‌شود. رئیس بانک مرکزی همچنین اعلام کرده در سال جاری مبلغی بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال به اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.

هفته گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد مذاکرات برای انعقاد قرارداد با شرکت خودروسازی داتسون ژاپن به زودی آغاز خواهد شد. شاخص گروه خودرو در هفته گذشته 5 /0 درصد رشد داشت.  

 

دراین پرونده بخوانید ...