شناسه خبر : 22548 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مثلث حمایت از طلا

شاخص بورس تهران به کانال 80 هزار‌تایی وارد شد

هفته گذشته روند کلی بهای طلا در بازار جهانی صعودی بود و قیمت اونس در صدر سه هفته اخیر ایستاد. کاهش اعتمادها نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ، عدم توانایی او در تغییر در برنامه «بیمه اوباما» و گمانه‌زنی‌های مربوط به وضعیت نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا سه عامل اصلی برای حمایت قیمت طلا بودند. در هفته گذشته، بازار بورس تهران شاهد رشد 8 /0‌درصدی بود، تا در انتهای هفته شاخص به سطح 80 هزار‌تایی برسد.

هفته گذشته روند کلی بهای طلا در بازار جهانی صعودی بود و قیمت اونس در صدر سه هفته اخیر ایستاد. کاهش اعتمادها نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ، عدم توانایی او در تغییر در برنامه «بیمه اوباما» و گمانه‌زنی‌های مربوط به وضعیت نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا سه عامل اصلی برای حمایت قیمت طلا بودند. در هفته گذشته، بازار بورس تهران شاهد رشد 8 /0‌درصدی بود، تا در انتهای هفته شاخص به سطح 80 هزار‌تایی برسد.

نفت در نزدیکی کانال 50‌دلاری

هفته گذشته بهای نفت در بازار جهانی، نوسان خود را زیر کانال 50‌دلاری تداوم داد، تا بهای هر بشکه نفت برنت در روز چهارشنبه به سطح 49 دلار برسد. به گزارش بانک مرکزی، روز دوشنبه، انتظار سرمایه‌گذاران پیرامون دریافت نشانه‌های قطعی از موفقیت طرح کاهش تولید اوپک در مهار مازاد عرضه جهانی، موجب کاهش یک‌درصدی بهای نفت شد. اما کاهش رشد تولید برخی از اعضای اصلی اوپک، این افت را محدود کرد. در این روز، یک مقام رسمی اعلام کرد، تولید نفت لیبی با اندکی تغییر از اواخر ماه گذشته، در سطح 03 /1 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. موسسه بیکرهیوز اعلام کرد تعداد چاه‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به 14 ژوئیه، با دو حلقه افزایش به 765 حلقه رسید. طی چهار هفته گذشته، تعداد چاه‌های نفت آمریکا به‌طور میانگین پنج حلقه افزایش یافته که کمترین سرعت رشد از ماه نوامبر است. در ماه آگوست، تولید نفت شیل آمریکا برای هشتمین ماه متوالی رشد کرده و با 112 هزار بشکه افزایش در روز به پنج میلیون و 585 بشکه در روز رسید. بر اساس آمارهای روز دوشنبه، افزایش ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه‌های چین حاکی از رشد تقاضای نفت است. اوپک امیدوار است، افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، مازاد ذخایر نفت را کاهش دهد. در این روز، بهای نفت برنت و آمریکا به ترتیب 49 و 52 سنت کاهش یافت.

در روز سه‌شنبه، آمارهای انستیتوی نفت آمریکا نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته 6 /1 میلیون بشکه افزایش یافته و به 497 میلیون بشکه رسیده است. در خارج از آمریکا هم، عرضه نفت کشورهای عضو اوپک همچنان بالاست و علت عمده آن رشد تولید نیجریه و لیبی، دو عضو مستثنی از توافق کاهش تولید است. بانک بی ان‌پی پاریبا اعلام کرد: «نیجریه و لیبی پیشرفت خوبی در افزایش مجدد تولید نفت خود داشته‌اند. تولید نفت در لیبی حدود یک میلیون بشکه یا بالاتر گزارش شده، در حالی که برنامه بارگیری نفت نیجریه برای ماه آگوست به بالای دو میلیون بشکه در روز رسیده است.» این بانک فرانسوی افزود: افزایش عرضه نفت نیجریه و لیبی در ماه ژوئن نسبت به ماه اکتبر 2016، که ماه شاخص برای توافق کاهش تولید به شمار می‌رود، به‌طور متوسط به 450 هزار بشکه در روز رسیده است. روز چهارشنبه بهای نفت صعودی شد. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشت کاهش ذخایر بنزین در آمریکا قیمت نفت را بالا کشید اما عرضه بیشتر از سوی تولیدکنندگان اوپک مانع از رشد بیشتر قیمت در بازار شد. الیو جاکوب مشاور نفتی پترو ماتریکس گفت: گزارش کاهش ذخایر بنزین که از سوی موسسه پترولیوم آمریکا اعلام شده بسیار عجیب و سطح آن گسترده است. وی افزود: تا زمانی که ذخایر بنزین این‌چنین پایین است بسیار سخت است که بتوان نفت خام زیادی را به بازار عرضه کرد.

صدرنشین سه‌هفته‌ای بهای طلا

قیمت طلا در انتهای هفته گذشته با رسیدن به سطح 1240‌دلاری به بیشترین مقدار طی سه هفته اخیر رسید. به گزارش سایت طلا کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در 10 ماه اخیر تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. این گزارش تاکید می‌کند ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و فرانک سوئیس به پایین‌ترین حد در یک سال اخیر رسیده است و شاخص ارزش دلار در برابر شش ارز معتبر بین‌المللی نیز به پایین‌ترین حد در 10 ماه گذشته رسیده است. کاهش اعتمادها نسبت به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ و گمانه‌زنی‌های مربوط به وضعیت نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا و افت ارزش دلار داشته است. به گزارش روز سه‌شنبه دنیای اقتصاد، طرح ترامپ برای اصلاح «بیمه اوباما» شکست خورد تا بازارهای جهانی بار دیگر عصبی شوند؛ درحالی‌که پیشتر دو سناتور جمهوریخواه با جایگزینی «اوباماکر» مخالفت کرده بودند، روز دوشنبه دو سناتور دیگر اعلام کردند که به طرح تازه رای نخواهند داد تا طرح رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا در عمل به بن‌بست برسد.

تغییرات قیمتی در بازار خوراکی

بانک مرکزی در هفته گذشته آمارهای مربوط به خرده‌فروشی را به‌روز کرد. این گزارش تغییرات مواد خوراکی را در هفته منتهی به 23 تیرماه منتشر کرد. بر مبنای گزارش بانک مرکزی در هفته ماقبل پایانی تیرماه، تغییرات قیمت در شش گروه از 11 گروه اقلام مورد بررسی در خرده‌فروشی‌های شهر تهران مثبت بوده است که در این بین محصولات طیور (گوشت مرغ و تخم‌مرغ) بیشترین درصد افزایش قیمت در هفته مورد بررسی را به ثبت رسانده‌اند. همچنین میانگین قیمت اقلام مندرج در چهار گروه «گوشت قرمز»، «لبنیات»، «حبوب» و «قند و شکر» در بازه زمانی مورد بررسی بدون تغییر بوده است. میانگین قیمت اقلام مندرج در گروه میوه‌های تازه نیز برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته است. به نظر می‌رسد عامل اصلی کاهش قیمت میوه رسیدن موعد برداشت محصول باشد. این اثر فصلی باعث شده است که در بازه زمانی پس از اردیبهشت‌ماه، میانگین قیمت این اقلام در تمامی هفته‌ها نزول کرده باشد. افزایش قیمت محصولات مندرج در گروه سبزیجات تازه نیز باعث شده است تا این گروه تنها گروهی باشد که در هفته مورد بررسی با افزایش میانگین قیمت روبه‌رو باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل صعودی بودن میانگین قیمت این گروه کاهش عرضه پیاز در هفته‌های اخیر بوده است. قیمت این محصول در یک ماه منتهی به زمان گزارش‌شده حدود 40 درصد افزایش یافته است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت تمامی 11 گروه مورد بررسی در این گزارش در هفته منتهی به 23 تیرماه در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. بیشترین افزایش قیمت در میان گروه‌های مختلف مربوط به اقلام مندرج در گروه سبزیجات تازه است. افزایش چشمگیر قیمت پیاز در هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردداری گروه سبزیجات تازه در صعود قیمتی است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت هر کیلو پیاز در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران در یک سال منتهی به زمان گزارش‌شده حدود 5 /2 برابر شده است. قیمت هر کیلو از این محصول در میانه تیرماه سال گذشته در محدوده 1500 تومان نوسان داشته است، این در حالی است که میانگین قیمت هر کیلو پیاز در هفته مورد بررسی در حدود 3700 تومان گزارش شده است.

تصویر تسهیلات‌دهی در بهار سال جاری

گزارش رسمی بانک مرکزی از بازار پول نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماه سال 96 به بخش‌های اقتصادی به نسبت دوره مشابه سال قبل 9 /‌7 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. بر این اساس، میزان تسهیلات پرداختی در مدت مشابه سال 95 حدود 934 هزار میلیارد تومان بوده که به 3 /‌101 هزار میلیارد تومان در فصل بهار سال جاری رسیده و حدود 5 /‌8 درصد نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته رشد داشته است. بر اساس آمارهای منتشرشده، تمرکز اصلی بانک‌ها در بخش سرمایه در گردش بوده است که حدود 2 /‌66 هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات پرداخت‌شده را به این بخش اختصاص داده که حدود 4 /‌65 درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد. میزان تسهیلات اختصاص‌یافته به بخش سرمایه در گردش در سه ماه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 7 /‌4 درصد رشد داشته است. بر اساس جدول تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت آنها طی سه ماه نخست سال 96، پس از سرمایه در گردش، هدف ایجاد با هفت هزار و 600 میلیارد تومان حدود 6 /‌7 درصد، خرید کالای شخصی با شش هزار و 200 میلیارد تومان حدود 1 /‌6 درصد، توسعه با پنج هزار میلیارد تومان حدود 9 /‌4 درصد و خرید مسکن با حدود سه هزار و 600 میلیارد تومان 6 /‌3 درصد از سهم تسهیلات پرداختی کل را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین هدف اختصاص‌یافته نیز با حدود هزار و 600 میلیارد تومان به هدف تعمیر تعلق داشته است.

همچنین بیشترین سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش به بخش صنعت و معدن اختصاص داشته که معادل 5 /‌28 هزار میلیارد تومان بوده است. ملاحظه می‌شود از 8 /‌32 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن حدود 87 درصد آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

رکورد‌زنی فروش رنو

هفته گذشته، خبرها از رکوردشکنی فروش خودرو حکایت می‌کرد. در پی عرضه به‌موقع خودروهای شاسی‌بلند در چین و بازگشت به بازار ایران، فروش رنو در نیمه نخست امسال رکورد زده و با رشد 4 /‌10‌درصدی روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز، رنو اعلام کرد در دوره ژانویه تا ژوئن فروش این خودروساز به 88 /‌1 میلیون دستگاه رسیده است. رنو محصول برنامه جامع نوسازی مدل‌های خود را برداشت می‌کند. همچنین، افزایش تقاضا برای مدل‌های برند داچیا و موفقیت شاسی‌بلند کوچک کپچر در اروپا به رشد فروش رنو کمک کرده است. فروش رنو در اروپا با افزایش 6 /‌5‌درصدی روبه‌رو شد. فروش برند داچیا در این قاره رشد 3 /‌9‌درصدی را ثبت کرد. فروش در بازار ایران نیز بیش از دو برابر شد و به 68 هزار و 365 دستگاه رسید. مدل‌های جدید برند لادا در روسیه نیز موجب رشد 14‌درصدی فروش در این کشور شد. فروش این خودروساز فرانسوی در منطقه آسیا-پاسیفیک نیز بیش از 50 درصد رشد کرد و به 100 هزار و 452 دستگاه رسید.

روند نزولی بهای دلار در تهران

در هفته مورد بررسی، بهای دلار در بازار تهران روند نزولی به خود گرفت، تا از کانال سه هزار و 780 تومان به سطح سه هزار و 770 تومان بازگردد. به گفته فعالان، افت قیمت دلار هفته گذشته ناشی از افزایش فروش معامله‌گران ارزی بود. به اعتقاد آنها، گزارش دولت آمریکا به کنگره مبنی بر پایبند بودن ایران به توافق هسته‌ای مهم‌ترین عاملی بود که تعداد فروشندگان در بازار ارز را بالا برد. بخشی از کسانی که انتظارات افزایشی داشتند، در بازار مداخله چندانی نکردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، هدف آنها از این حرکت آن بود که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. عصر چهارشنبه آخرین قیمتی که برای دلار در بازار آزاد ثبت شد، سه هزار و 777 تومان بود.

ورود به کانال 80 هزارتایی

در هفته منتهی به 28 تیرماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران به‌رغم اینکه بسیاری از نمادها برای مجمع عمومی سالانه خود متوقف شدند، وارد کانال 80 هزارتایی شد. در هفته گذشته شاخص کل با افزایش 8 /0‌درصدی به سطح 80 هزار و 5 /162 واحد رسید. کارشناسان مهم‌ترین دلایل رشد بازار را گزارش‌های بسیار مناسب گروه پالایشگاهی و فلزی و تعدیلات پیاپی این دو گروه عنوان کرده‌اند. علاوه بر این به نظر می‌رسد رشد قیمت‌های جهانی فلزات و نفت که به دلیل تضعیف دلار بوده نیز به رشد شاخص کل کمک کرده است.

در هفته منتهی به 28 تیرماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران در دومین هفته رشد متوالی با افزایش 8 /0‌درصدی به 80 هزار و 5 /162 واحد رسید. در هفته مذکور شاخص کل فرابورس نیز 2 /1 درصد رشد داشت و در سطح 4 /920 واحد بسته شد. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته گذشته 1 /1 درصد رشد هفتگی را ثبت کرد. رشد مثبت گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در هفته گذشته از عوامل رشد شاخص کل بوده است. گروه فلزات اساسی در هفته آخر تیرماه، 5 /3 درصد رشد داشت. این افزایش در حالی بود که فولاد مبارکه نیمی از هفته را متوقف بوده است. گروه فرآورده‌های نفتی نیز در غیاب پالایشگاه‌ها 2 /0 درصد رشد داشت. پیش‌بینی می‌شود فولاد و پالایشگاه‌ها در صورت بازگشایی در هفته‌های آینده با روند مثبتی همراه باشند.

هفته گذشته در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، گروه قند و شکر برای چهارمین هفته متوالی رشد هفتگی مثبت داشت و در هفته گذشته با 5 /6 درصد رشد، بهترین بازدهی هفتگی را ثبت کرد. شاخص این گروه از ابتدای سال تا 28 تیرماه رشد 3 /78‌درصدی داشته است. گروه کاشی و سرامیک نیز با رشد 4 /4‌درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت و انبوه‌سازان با رشد هفتگی 9 /3 درصد جایگاه سوم در میان بهترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد. در مقابل گروه انتشار و چاپ با افت 2 /5‌درصدی بدترین عملکرد هفتگی را در میان صنایع فعال بازار داشته است. پس از آن گروه منسوجات با رشد منفی 6 /4‌درصدی و گروه محصولات چوبی با رشد منفی 9 /2‌درصدی بدترین بازدهی‌ها را ثبت کرده‌اند.

در هفته منتهی به 28 تیرماه، در میان نمادهای قابل معامله بازار سرمایه، شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در نماد «خموتور» با رشد قیمتی 1 /22 درصد بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرد. پس از آن شرکت قند اصفهان 1 /19 درصد افزایش قیمت داشت. هرچند که «قصفها» در روزهای هفته گذشته سبزپوش بود اما آخرین روز هفته را با صف فروش به پایان رساند. شرکت ایران تایر نیز در نماد معاملاتی «پتایر» 19 درصد رشد هفتگی را ثبت کرد و در جایگاه سوم بهترین بازدهی هفتگی قرار گرفت. از سوی دیگر، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس در نماد «حفارس» با افت قیمتی 3 /11 درصد بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد و بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. پس از آن شرکت آلومراد از گروه فلزات اساسی، 4 /8 درصد از ارزش خود را از دست داد و جایگاه دوم بدترین‌های هفته را به دست آورد. شرکت ریل سیر کوثر با نماد معاملاتی «حسیر» نیز 3 /8 درصد کاهش قیمت داشت و در لیست ضعیف‌ترین بازدهی هفتگی قرار گرفت.

کاهش نرخ سود سپرده‌ها

در هفته گذشته، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در خصوص زمزمه‌های کاهش نرخ سود به ۱۲ درصد، گفته نرخ سود بانکی به‌طور قطع به کمتر از ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. در کنار این خبر، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تعیین سقف 15‌درصدی برای سود سپرده‌ها شنیده می‌شود، در این صورت بانک‌ها در صورتی مجاز به پرداخت سود بیشتر هستند که در پایان سال مالی و پس از محاسبه درآمد، امکان پرداخت سود بیشتر را داشته باشند. بر اساس گزارش‌های سایت کدال، بانک گردشگری سود سال قبل را 24 ریال بر سهم اعلام کرده که نسبت به سال 94 افت 72‌درصدی داشته است. شاخص گروه بانک نیز در هفته گذشته 2 /1 درصد رشد داشته است.

 زمزمه گزارش‌های مثبت صنایع بازار

بر اساس گزارش‌های منتشرشده روی سایت کدال در هفته گذشته، شرکت پتروشیمی خراسان در دوره سه‌‌ماهه به ازای هر سهم 284 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 156‌درصدی داشته است. پالایش نفت اصفهان سود سال 95 را با تعدیل مثبت 18‌درصدی، 573 ریال اعلام کرده است. پالایش نفت شیراز نیز با تعدیل مثبت 98‌درصدی، سود سهم سال قبل را 1993 ریال اعلام کرده است. همچنین پالایش نفت شبریز سود سال 95 را با تعدیل مثبت قابل توجه 182‌درصدی، 981 ریال بر سهم در سامانه کدال درج کرده است. رشد نرخ‌های فروش و افزایش حاشیه سود ناخالص دلیل اصلی رشد سود پالایشگاه‌ها بوده است.

علاوه بر این، شرکت ملی صنایع مس ایران در سه‌ماهه 89 ریال بر سهم سود ساخته و 33 درصد از بودجه سال جاری را پوشش داده است. همچنین سود این شرکت نسبت به بهار سال قبل رشد 16‌درصدی نشان می‌دهد. پیش‌بینی جدید سود این شرکت برای سال مالی 96 با تعدیل مثبت 33‌درصدی، 272 ریال اعلام شده است.

همچنین، شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه، در فصل بهار به ازای هر سهم سود 121 ریالی محقق کرده و پیش‌بینی جدید سود سال 96 را 302 ریال اعلام کرده که تعدیل قابل توجه 19‌درصدی نسبت به بودجه قبلی داشته است. افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ محصولات مهم‌ترین دلیل رشد پیش‌بینی سود بوده است. شرکت همراه اول نیز در سه‌ماهه 802 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 11‌درصدی داشته است.

افزایش تولید خودرو

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، خردادماه امسال تولید انواع خودروهای سواری (نسبت به خرداد 95) در تمام خودروسازان داخلی به‌جز گروه بهمن با افزایش همراه بوده است. رشد تولید ایران‌خودرو 15 درصد، سایپا 42 درصد و مدیران‌خودرو 40 درصد بوده است. این در حالی است که گروه بهمن با افت تولید 8 /12 درصد همراه بوده است. علاوه بر این، مدیرعامل بورس کالا از معافیت مالیاتی ۱۰‌درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش خودرو در بورس کالا خبر داده است. همچنین، در گزارش حسابرسی‌شده 12‌ماهه سال 95، سایپادیزل به ازای هر سهم زیان 938 ریالی محقق کرده که نسبت به گزارش حسابرسی‌نشده رشد 18‌درصدی زیان داشته است. خاور نیز به همین صورت زیان خود را با سه درصد افزایش، 966 ریال اعلام کرده است. با وجود این، شاخص گروه خودرو در هفته منتهی به 28 تیرماه 6 /0 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این در هفته گذشته اولین عرضه اولیه سال 96 انجام شد. در این عرضه پنج درصد از سهام به پرداخت ملت در بازار دوم بورس با قیمت 1750 تومان عرضه شد. بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده، «پرداخت» پیش‌بینی سود سال 96 را 2689 ریال اعلام کرده و در سه‌ماهه 503 ریال پوشش داده است. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها