شناسه خبر : 22328 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طولانی‌ترین دوره رشد قیمت نفت

آماده‌باش بازار ارز برای یکسان‌سازی

طی دو هفته گذشته، بهای نفت با ثبت یک روند صعودی طی هشت روز، بیشترین دوره افزایش متوالی روزانه را در چهار سال اخیر ثبت کرد، البته در انتهای هفته گذشته قیمت نفت کاهش یافت تا به کمتر از سطح 50 دلار در هر بشکه برسد. قیمت نفت در نیمه نخست سال 2017 حدود 14 درصد کاهش یافته است. در هفته گذشته، «افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی» و «قیمت‌گذاری پژو 2008» دو رویداد مهم در بازار خودرو بود و در سایر بازارهای داخلی، شاخص‌ها روند کم‌نوسانی را پشت سر گذاشتند.

طی دو هفته گذشته، بهای نفت با ثبت یک روند صعودی طی هشت روز، بیشترین دوره افزایش متوالی روزانه را در چهار سال اخیر ثبت کرد، البته در انتهای هفته گذشته قیمت نفت کاهش یافت تا به کمتر از سطح 50 دلار در هر بشکه برسد. قیمت نفت در نیمه نخست سال 2017 حدود 14 درصد کاهش یافته است. در هفته گذشته، «افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی» و «قیمت‌گذاری پژو 2008» دو رویداد مهم در بازار خودرو بود و در سایر بازارهای داخلی، شاخص‌ها روند کم‌نوسانی را پشت سر گذاشتند.

در ابتدای هفته گذشته بهای نفت افزایش قابل توجهی یافت اما در ادامه این افزایش کمی تعدیل شد. به گزارش بانک مرکزی روز دوشنبه، به دلیل کاهش تولید نفت آمریکا، بهای نفت با بیش از دو درصد رشد، طولانی‌ترین افزایش متوالی روزانه (هشت روز پیاپی) از فوریه ۲۰۱۲ را تجربه کرد. با وجود این، تحلیلگران اظهار کردند خبر افزایش تولیدات اوپک، این رشد قیمتی را خنثی خواهد کرد. بر اساس آمار رویترز، تولیدات نفت اوپک در ماه ژوئن با ۲۸۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۷۲ /۳۲ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷) رسیده است. در پایان وقت معاملات این روز، بهای نفت برنت طی هفته منتهی به 9 تیرماه، ۲ /۵ درصد رشد داشت. در این هفته، کاهش تعداد چاه‌های نفت آمریکا برای نخستین بار از ماه ژانویه و افزایش تقاضای نفت چین موجب تقویت بهای نفت در این هفته شد. موسسه بیکر‌هیوز اعلام کرد، در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن، تعداد چاه‌های نفت آمریکا با دو حلقه کاهش به ۷۵۶ حلقه رسید. هرچند این تعداد، همچنان دو برابر تعداد چاه‌های نفت آمریکا در هفته مشابه سال قبل است. حتی با وجود افزایش 2 /5‌درصدی، در مجموع نفت برنت و آمریکا نیمه اول سال ۲۰۱۷ را با ۱۴ درصد کاهش قیمت به پایان رساندند.

روز سه‌شنبه، به موجب دریافت نشانه‌هایی مبنی بر احتمال کاهش رشد تولید نفت آمریکا، بهای نفت در هر دو جهت افزایش و کاهش تغییر داشت. در آستانه تعطیلات روز استقلال آمریکا، معامله‌گران، خالص معاملات اختیاری و آتی را کاهش دادند. این امر موجب افت بهای نفت در ساعات اولیه روز شد. به گفته معامله‌گران، بهای نفت برنت در این روز با نزدیک شدن به قیمت 50 دلار در هر بشکه، به سطح مقاومت فنی رسید. موسسه تحقیقات نفت تامسون رویترز اعلام کرد، صادرات نفت اوپک با افزایش طی دومین ماه متوالی در ژوئیه، به 92 /25 میلیون بشکه در روز (9 /1 میلیون بشکه بیشتر از زمان مشابه سال قبل) خواهد رسید.

در ابتدای روز چهارشنبه، یک خبر باعث افت ناگهانی بهای نفت شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات روسیه معتقدند مخالف هر‌گونه پیشنهاد کاهش عمیق تولید اوپک هستند. به گفته مقامات دولتی روسیه، این کشور خواهان این است که معامله فعلی ادامه یابد و هر‌گونه محدودیت عرضه، پیام اشتباهی را به بازار ارسال خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه تصمیم اوپک برای کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر تمدید شده صادرات نفت  کشورهای عضو سازمان صادرکننده نفت (اوپک) برای دومین ماه پیاپی افزایش یافته است. همزمان افزایش صادرات اوپک نیز ادامه دارد. اوپک در ماه ژوئن 9 /25 میلیون بشکه نفت در هر روز صادر کرده که ۴۵۰ هزار بشکه بیش از ماه می و 9 /1 میلیون بشکه بیش از سال قبل است. این افزایش‌ها بازار را نسبت به افزایش تولید و عرضه حساس کرده است. تاجران نفتی می‌گویند این افزایش عرضه البته چندان قیمت‌ها را پایین نیاورده، زیرا بازار با خطر آزمایش‌های موشکی کره شمالی و ادامه تنش بین کشورهای عربی با هدایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی روبه‌روست. بانک آسیایی آنز در تحلیلی نوشت که افزایش ریسک‌های ژئوپولتیک موجب حمایت از قیمت‌های نفت و طلا در بازار شده است. بر اساس آخرین آمارها روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت برنت در سطح 49 دلار معامله می‌شد و به سطح 50 دلار نرسیده است.

عقبگرد طلا

در حالی که اونس طلا حدود یک ماه قبل با حضور در محدوده 1290 دلار، نگاهی به ورود به کانال 1300 دلار داشت، اکنون نوسان‌های این کالا به محدوده‌های ابتدایی کانال 1200 دلار منتقل شده است. اونس طلا که جمعه، آخرین روز نیمه نخست سال 2017 را با بهای 1241 دلار به پایان برده بود، دوشنبه با 21 دلار سقوط به قیمت 1220 دلار رسید. سه‌شنبه با تعدیل روند روز قبل و نوسان پیرامون مرز 1225 دلار آغاز شد، اما سه‌شنبه را با قیمت 1224 دلار به پایان برد و گرچه چهارشنبه را با بهای 1227 دلار آغاز کرد، خیلی زود نوسان‌های کاهشی را تجربه کرد که آن را به محدوده پایین‌تر برد.

اولین روز کاری بازارهای جهانی در نیمه دوم سال 2017 با سقوط شدید ارزش فلز زرد همراه بود. اونس در این روز که شاهد معاملات کمتری بود، به کف هفت ماه رسید. دلیل کاهش معاملات، تعطیلی روز بعد بازارهای آمریکا به مناسبت روز استقلال این کشور بود. بخشی از بازارهای آمریکا هم دوشنبه زودتر به کار خود پایان دادند. کیتکو بازار دوشنبه را «سبک و تعطیل‌مانند» توصیف کرده است. با این همه، ادامه فشار فنی و نبود اخبار تازه از تحولات ژئوپولتیک و البته جهش شاخص دلار به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار که چندی است به‌شدت تحت‌فشار است، دوشنبه در یک جهش اصلاحی از کف 9‌ماهه 62 /‌95 واحدی روز جمعه به عدد 21 /‌96 واحد پرید. در این روز نفت خام هم توانست به اوج سه‌هفته‌ای تعدیل شود، اما رشد آن کمکی به طلا نکرد. سه‌شنبه برای طلا، با تعدیل روند دوشنبه آغاز شد، اما فشار فنی افت هفته‌های گذشته پابرجا بود. شاخص دلار در ابتدای روز کم رشد کرد، اما دلار نیز همچنان تحت‌فشار است. بازارهای سهام صبح سه‌شنبه با رشد خود به ضرر طلا کار می‌کردند. روز جمعه گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن منتشر خواهد شد. بازارها همچنین در انتظار نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان هستند که روزهای 7 و 8 جولای برگزار می‌شود. به‌نظر می‌رسد نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان محل دیگری برای منازعه بین رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبران سایر قدرت‌های جهان بر سر تجارت و سایر مسائل مهم خواهد بود.

بهای اونس در حالی روز سه‌شنبه تعدیل شد که این روز، روز تعطیلی بازارهای آمریکا بود. 4 جولای، روز استقلال آمریکاست. آنچه علاوه بر شناسایی سود در این روز به طلا کمک کرد، آزمایش تازه موشکی کره شمالی در آستانه برگزاری نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان بود. آن‌طور که گزارش شده دو موشکی که اخیراً کره شمالی آزمایش کرده، از پایگاه هوایی پانگهیون کره شمالی شلیک شده و پیش از فرود در آب‌های دریا توانسته مسافتی حدود ۹۳۰ کیلومتر را طی کند. نهادهای نظامی آمریکا اعلام کردند، موشکی که کره شمالی به‌تازگی آزمایش کرده یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده و قابلیت رسیدن به خاک آلاسکا را دارد. شاخص دلار که سه‌شنبه ثابت مانده بود، چهارشنبه را با افت اندکی آغاز کرد که همسو با تحولات ژئوپولتیک یار طلا شدند. با این همه، رشد بورس‌ها و افت بهای نفت خام به ضرر طلا کار می‌کردند. البته بورس‌های آسیا و آمریکا روز را با افت ناشی از نگرانی‌های کره‌ای آغاز کردند اما بعد با تمرکز بر انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی فدرال‌رزرو، رشد کردند.

آماده برای یکسان‌سازی

در حالی که نرخ ارز روزهای کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذارد، برخی از اخبار در خصوص رفع پیش‌نیازهای یکسان‌سازی ارزی به گوش می‌رسد. قیمت آزاد دلار هفته گذشته در کانال سه هزار و 790 نوسان می‌کرد، گرچه در یک روز به سطح زیر این کانال نیز رسید، اما در انتهای هفته به این کانال بازگشت. نزدیک شدن دلار به محدوده سه هزار و 790 تومان انتظارات افزایشی معامله‌گران را بیش از پیش افزایش داده است. به باور آنها، با آغاز تابستان موتور افزایشی قیمت دلار روشن شده است و همین موضوع زمینه‌ساز نزدیکی این ارز به محدوده سه هزار و 780 تومان شده است. در این میان، آنها اعتقاد داشتند، افزایش تقاضای فنی و ورود بیشتر تقاضای مسافرتی و تجاری منجر به رشد بیشتر قیمت دلار خواهد شد. این در حالی است که عده دیگری فضای بازار را عادی دانستند و عنوان کردند، مدیریت بازارساز مانع از افزایش دامنه نوسانات خواهد شد.

در کنار این موضوع، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی معتقد است هماهنگی‌هایی در بخش کلان اقتصادی به لحاظ سیاست‌های مالی و بازرگانی صورت گرفته و آمادگی و مقدماتی که لازم است در بانک مرکزی و سیستم بانکی ایجاد شود تقریباً آماده عملیاتی شدن است. به گفته او، پیش‌نیاز یکسان‌سازی بازگشت فعالیت‌های بازرگانی به سیستم بانکی است.

دو خبر مهم در بازار خودرو

هفته گذشته دو رویداد مهم در بازار خودرو اتفاق افتاد. نخست آنکه روز دوشنبه جلسه شورای رقابت تشکیل شد که در پی تشکیل این جلسه قیمت برخی از ماشین‌های تولید داخل افزایش یافت. دومین خبر هم به قیمت‌گذاری خودرو پژو 2008 مرتبط بود.

 به گزارش فارس، عضو ناظر شورای رقابت از موافقت این شورا با افزایش حداکثر یک تا 5 /‌1‌درصدی قیمت پراید و تیبا و همچنین رشد 5 /‌2‌درصدی قیمت سمند و پژو در جلسه روز دوشنبه شورای رقابت خبر داد. ولی ملکی اظهار کرد: در جلسه شورای رقابت موضوع تقاضای ایران‌خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورا با رشد قیمت برخی خودروهای پرتیراژ موافقت کردند. وی ادامه داد:‌ بر این اساس حداکثر افزایش قیمت پراید و تیبا یک تا 5 /‌1 درصد و در مورد سمند و پژو 5 /‌2 درصد به تصویب شورای رقابت رسید. ملکی با بیان اینکه این مصوبه شورای رقابت بر اساس دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و با توجه به معیارهایی همچون کیفیت خودرو، بهره‌وری و قیمت تمام‌شده و نرخ تورم بخشی صادر شده است، گفت: مصوبه شورای رقابت برای اجرا به خودروسازان ابلاغ خواهد شد. به گفته وی، طبق مصوبه دیروز شورای رقابت قیمت پراید و تیبا حداقل حدود 150 هزار تومان و قیمت پژو و سمند حدود 400 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین روز چهارشنبه برخی از خبرگزاری‌ها لیست جدید قیمت برخی از محصولات را منتشر کردند. بر اساس این لیست، قیمت پژو پارس معادل 36 میلیون و 726 هزار تومان، قیمت 206 تیپ 2 معادل 33 میلیون و 686 هزار تومان، تندر 90 معادل 39 هزار و 278 هزار تومان و پراید 111 معادل 21 میلیون و 450 هزار تومان خواهد بود.

دومین خبر مهم در بازار خودرو، اعلام قیمت خودرو 2008 بود. به گزارش اقتصاد‌نیوز، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته گفت: در صورتی که عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده به‌ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت بماند، در آغاز تحویل، پژو ۲۰۰۸ با ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. هاشم یکه‌زارع با اعلام قیمت و شرایط پیش‌فروش پژو 2008 به‌عنوان محصول جدید شرکت ایران‌خودرو گفت: بعد از انعقاد قرارداد با پژو، نخستین محصول مشترک شرکت ایکاپ در فاصله‌ای کم، به مرحله تولید رسید و پیش‌فروش آن انجام شد. وی با اشاره به حجم بالای درخواست برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش این محصول گفت: بروز برخی مشکلات در زمان ثبت‌نام، به دلیل حجم بالای تقاضا و ترافیک در اینترنت و درگاه بانک‌ها در زمان ثبت‌نام بود. 2008 نخستین خودرو حاصل از قرارداد ایران‌خودرو و پژو است که از اوایل امسال وارد خط تولید شد و قرار است با قیمتی معادل 98 میلیون و 900 هزار تومان پیش‌فروش شود که پیش‌پرداخت این خودرو بین 40 تا 50 میلیون تومان خواهد بود. با این حال طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است در مجموع در سال جاری بین 12 تا 15 هزار دستگاه از این محصول تولید و پیش‌فروش شود. ایکاپ تصمیم دارد تا پایان سال، همه 2008های پیش‌فروش‌شده را به دست مشتریان برساند.

در‌جا زدن شاخص بورس

در هفته منتهی به 14 تیرماه، شاخص کل بورس تهران بدون تغییر باقی ماند. به نظر می‌رسد اخبار مثبت اقتصادی نظیر برنامه جدید دولت برای ایجاد حدود یک میلیون شغل، رشد قیمت نفت و امضای قراردادهای جدید از جمله توتال فرانسه سبب تثبیت شاخص بورس پس از چند هفته افت متوالی بوده است.

در هفته منتهی به 14 تیر‌ماه، شاخص کل بورس تهران پس از چندین هفته افت متوالی در هفته گذشته بدون تغییر بوده و در سطح 78 هزار و 700 واحد بسته شده است. این در حالی است که شاخص کل فرابورس با افت 2 /1‌درصدی در هفته مورد بررسی از کانال 900‌تایی خارج شد و به سطح 6 /899 واحد رسید. البته شاخص کل هم‌وزن در هفته مذکور با 5 /0 درصد افزایش روبه‌رو شد که نشان از توجه فعالان بازار به سهم‌های کوچک بازار است.

در هفته گذشته، در میان صنایع‌ فعال در بازار سرمایه، گروه محصولات کاغذ با رشد 6 /6 درصد بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد. در این گروه دو شرکت کارتن ایران با نماد معاملاتی «چکارن» و گروه صنایع کاغذ پارس با نماد معاملاتی «چکاپا» حضور دارند که هر دو در هفته مذکور با استقبال معامله‌گران مواجه بوده‌اند. به‌خصوص «چکاپا» که این هفته رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد و در نهایت هفته را با صف خرید به پایان رساند. پس از گروه محصولات کاغذ، گروه انتشارات، چاپ و تکثیر در جایگاه دوم بهترین عملکرد هفتگی قرار گرفت. این گروه نیز که شامل تک سهم شرکت افست است 7 /4 درصد رشد شاخص را تجربه کرد. گروه سوم در لیست بهترین‌های این هفته نیز گروه قند و شکر با افزایش هفتگی چهار‌درصدی بود. افزایش شاخص گروه‌های کوچک بازار یکی از نشانه‌های رکود در بازار و تمایل به سفته‌بازی است. به نظر می‌رسد افزایش شاخص این گروه‌ها نه به دلایل بنیادین بلکه به دلیل جو بازار است.

در مقابل، در میان صنایع فعال در بازار سرمایه هفته منتهی به 14 تیرماه، گروه زغال‌سنگ با افت شاخص 6 /8 واحدی بدترین عملکرد هفتگی را ثبت کرد. در این گروه، شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در نماد معاملاتی «کطبس» از بازار دوم بورس و شرکت فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس در نماد معاملاتی «کپرور» از فرابورس وجود دارند. در این میان «کطبس» در انتظار برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در هفته آینده است. گروه سایر معادن نیز در هفته گذشته با افت شاخص هفتگی همراه بود. این گروه با رشد منفی 4 /8 واحدی در جایگاه دومین صنعت با بازدهی ضعیف قرار گرفت. این گروه نیز تک‌سهم شرکت تامین ماسه ریخته‌گری را با نماد معاملاتی «کماسه» در پرتفوی خود دارد. «کماسه» مدتی است برای تامین مالی مورد نیاز پروژه‌های در دسترس، در نظر دارد ساختمان اداری خود را به فروش برساند. با بررسی روند قیمتی این سهم، به نظر می‌رسد بازدهی مورد نظر پیش از منتشر شدن این اطلاعیه پیشخور شده است. اتفاقی که به سبب رانت اطلاعاتی به وجود می‌آید و کم‌و‌بیش در بازار سهام متداول است. سومین گروهی که در هفته گذشته در لیست بدترین عملکرد قرار گرفت، گروه زراعت با افت 5 /4 درصد بود. این گروه شامل دو شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و دامداری تلیسه نمونه از فرابورس و شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال از بازار دوم بورس است.

در هفته منتهی به 14 تیرماه سال جاری در میان نمادهای فعال در بازار سرمایه، شرکت صنعتی بهپاک با نماد معاملاتی «بهپاک» از گروه محصولات غذایی به‌جز قند و شکر، با رشد قیمتی 6 /19 درصد بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرد. پس از آن شرکت مس شهید باهنر در نماد «فباهنر» با رشد قیمتی 3 /19 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. فباهنر از ابتدای تیرماه تاکنون بیش از 30 درصد بازدهی مثبت داشته است. سومین سهام پربازده هفته گذشته، شرکت داده‌پردازی ایران با نماد «مداران» بود که حدود 9 /18 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. در مقابل، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس با نماد «حفارس» ضعیف‌ترین بازدهی هفتگی را ثبت و با 6 /12 درصد افت قیمت، بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. شرکت صنایع شیمیایی سینا نیز در نماد «شسینا» 4 /10 درصد افت قیمت را تجربه کرد. سومین شرکت با بدترین بازدهی هفتگی، شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس در نماد معاملاتی «غفارس» بود که در هفته گذشته 1 /10 درصد کاهش قیمت داشت.

در هفته گذشته، ارزش معاملات بازار بورس 497 میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس 152 میلیارد تومان گزارش شده است که در این میان گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

تازه‌ها در کدال

در هفته منتهی به 14 تیرماه، شرکت معدنی دماوند نخستین گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 12 اسفند 96 را با سرمایه سه میلیارد‌تومانی به‌صورت حسابرسی‌نشده منتشر کرد. سود هر سهم سال مالی جاری این شرکت 184ریال پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، در گروه سیمانی، شرکت سیمان شمال گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذرماه 96 را با سرمایه یک‌هزار و 75 میلیارد و 71 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی‌نشده منتشر کرد. «سشمال» سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر 96 را 134 ریال اعلام و طی دوره سه‌ماهه نخست سال با اختصاص 75 ریال سود به ازای هر سهم، 56 درصد از سود پیش‌بینی‌شده خود را محقق کرده است. همچنین به دلیل ثبت افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از مبلغ 826 میلیارد و 978 میلیون ریال به یک هزار و 75 میلیارد و 71 میلیون ریال افزایش یافته است و به همین علت سود هر سهم پس از کسر مالیات از مبلغ 175 ریال به 134 ریال کاهش یافته است. به‌علاوه، در گروه دارویی، شرکت دارویی و بهداشتی لقمان صورت‌های سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را با سرمایه معادل 5 /‌22 میلیارد تومان به‌صورت حسابرسی‌شده منتشر کرد. بر اساس این گزارش سود هر سهم 257 ریال اعلام شد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این هفته گذشته، در گروه فلزی، مجمع فروسیلیس رای به تقسیم سود 75 ریالی داد. همچنین در گروه شیمیایی، لعاب ایران با 46 ریال سود سهامداران خود را راهی خانه کرد. در گروه تجهیزات، مپنا نیز در گزارش صورت مالی 12‌ماهه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی‌نشده) مبلغ 567 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها