شناسه خبر : 21844 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اثر انتخاباتی در شاخص دلار و بورس تهران متفاوت بود

حمایت مجدد از طلای سیاه

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دو روند متفاوت در بازار دلار و بورس حکمفرما شد. بر این اساس، قیمت دلار به دلیل کمرنگ شدن عوامل نوسان‌گر، روند کاهشی طی کرد و به سطح 3739 تومان در انتهای هفته رسید، اما شاخص بورس به دلیل پررنگ شدن خوش‌بینی‌ها، به کانال 81 هزار واحدی وارد شد. در بازارهای جهانی نیز خبر تمدید توافق نفتی باعث شد که بهای طلای سیاه در بازار روند صعودی به خود بگیرد. در هفته گذشته روند قیمت نفت در بازار، افزایشی بود. در واقع، بهای نفت در انتهای دو هفته قبل روند صعودی خود را آغاز کرده بود.

 پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دو روند متفاوت در بازار دلار و بورس حکمفرما شد. بر این اساس، قیمت دلار به دلیل کمرنگ شدن عوامل نوسان‌گر، روند کاهشی طی کرد و به سطح 3739 تومان در انتهای هفته رسید، اما شاخص بورس به دلیل پررنگ شدن خوش‌بینی‌ها، به کانال 81 هزار واحدی وارد شد. در بازارهای جهانی نیز خبر تمدید توافق نفتی باعث شد که بهای طلای سیاه در بازار روند صعودی به خود بگیرد. در هفته گذشته روند قیمت نفت در بازار، افزایشی بود. در واقع، بهای نفت در انتهای دو هفته قبل روند صعودی خود را آغاز کرده بود. به گزارش بانک مرکزی روز دوشنبه، به موجب افزایش انتظارات پیرامون توافق بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیا برای کاهش بیشتر عرضه نفت در نشست اوپک، بهای نفت تقویت شد. خالدالفالح، وزیر انرژی عربستان به منظور متقاعد کردن عراق برای مشارکت در توافق کاهش تولید، روز دوشنبه سفری غیرمنتظره به این کشور داشت. محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک در این زمینه معتقد است: اجماع کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تقویت شده است. بهای نفت خام برنت و آمریکا در 9 روز از 10 روز متوالی، روند صعودی داشته است. بازارهای انرژی عمدتاً در انتظار نشست روز پنجشنبه اوپک هستند. اعضای کشورهای صادرکننده نفت، پنجشنبه در وین گرد هم آمدند، نشستی که تصویب‌کننده ادامه کاهش سطح تولید و تمدید توافق نفتی است. در توافق 30 نوامبر 2016 کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کردند که به مدت شش ماه از ابتدای سال 2017 تولید خودشان را 8 /1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

روند صعودی قیمت نفت در روز سه‌شنبه نیز تداوم یافت. در این روز، بهبود انتظارات پیرامون تمدید توافق کاهش تولید اوپک، طرح پیشنهادی کاخ سفید مبنی بر فروش نیمی از ذخایر نفتی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد و بهای نفت اندکی تقویت شد. در اوایل معاملات روز سه‌شنبه، در پی انتشار خبر فروش نصف ذخایر نفت آمریکا (حدود 344 میلیون بشکه) بین سال‌های 2018 تا 2027، بهای نفت افت نکرد. همچنین عربستان سعودی، رئیس فعلی اوپک، در حالی که به کاهش مازاد تولید نفت و حفظ قیمت در سطح بالای 50 دلار برای هر بشکه امیدوار است، تمایل دارد کاهش تولید را به مدت 9ماه (بیش از شش ماه مطرح‌شده) اعمال کند. روز سه‌شنبه، نمایندگان دولت‌های کویت، الجزایر، اکوادور و مکزیک از کاهش تولید حمایت کردند. عصام المرزوق، وزیر نفت کویت گفت: «به منظور بازگشت بازار نفت به وضعیت تعادل، کشورش با هر آنچه انجام آن ضروری باشد، موافق است.» با این روند سطح قیمت‌های نفت نسبت به کمترین مقدار در ماه می 10 درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا در یادداشتی اعلام کرد: «اوپک در حالی روز 25می تشکیل جلسه می‌دهد که تمدید توافق کاهش تولید مهم‌ترین دستور جلسه آن است. با توجه به اینکه میزان ذخایر نفتی به اهداف اوپک نزدیک نشده، به نظر می‌رسد که تمدید توافق کاهش تولید یک تصمیم از پیش تعیین‌شده است.» موسسه بی‌ام‌آی ریسرچ اعلام کرد که کاهش تولید اوپک غیراوپکی‌ها تنها منجر به توازن بازار در سال جاری میلادی خواهد شد و از سال 2018 به آن طرف، مازاد عرضه مجدداً به بازار بازخواهد گشت، هر چند که سطح این مازاد عرضه کمتر از سال‌های 2013 تا 2016 خواهد بود.

تایید توافق نفتی از سوی زنگنه

روز چهارشنبه زنگنه وزیر نفت، در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به جلسه پیش رو در وین، همه اتفاق نظر دارند و مصوبه اوپک برای حفظ سقف تولید تمدید می‌شود، اما مدت آن مشخص نیست و ممکن است سه‌ماهه، شش‌ماهه یا 9ماهه باشد. به گفته او، عربستان به دنبال بالا بردن قیمت نفت است. اما بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد این تمایل بی‌دلیل نیست. در هفته گذشته بلومبرگ در گزارشی قیمت نفت برای توازن بودجه کشورها را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بودجه کشور ایران با نفت 51‌دلاری به توازن می‌رسد، در حالی که این رقم برای کشوری مانند عربستان معادل با 81 دلار است. همچنین نفت 40‌دلاری باعث توازن بودجه روسیه خواهد شد و قیمت نفت مطلوب برای ونزوئلا نیز 216 دلار برآورد شده است.

نرسی قربان در خصوص انگیزه عربستان به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ «چند دلار افزایش قیمت تاثیری در روند درآمدزایی عربستان سعودی ندارد ولی تزلزل قیمتی، در مناقصه سهام شرکت نفتی این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.» به گفته او، عدم افزایش تولید نفت پیشتر مورد توافق اوپک بوده است و توافق عربستان و روسیه ناظر بر ادامه توافق گذشته است.

آخرین آمارها حاکی از آن است که چهارشنبه عصر هر بشکه نفت برنت به سطح 54 دلار در هر بشکه رسیده است، همچنین بهای نفت آمریکا نیز در سطح 51 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. از نگاه کارشناسان، تمدید توافق نفتی می‌تواند ضمانتی برای باقی ماندن بهای نفت در کانال 50‌دلاری باشد.

فشار دلار بر قیمت طلا

در هفته گذشته، قیمت طلای جهانی، حرکت رفت و برگشتی را طی کرد. به گزارش بانک مرکزی، در روز دوشنبه، به دلیل کاهش ارزش دلار در مقابل یورو، بهای طلا بیشترین رشد هفتگی را طی پنج هفته گذشته تجربه کرد. همچنین آشفتگی سیاسی آمریکا، تقاضا برای خرید شمش طلا به عنوان یک دارایی امن را افزایش داده و موجب کاهش انتظارات برای افزایش سریع نرخ بهره آمریکا شد. آمار منتشره از سوی کمیسیون تجارت آتی کالا در روز جمعه نشان داد؛ موقعیت خالص خرید سرمایه‌گذاران در بازار طلای کومکس افت داشته است. اونس طلا سه‌شنبه تحت فشار سودگیری معامله‌گران، 9 دلار افت کرده و به قیمت 1251 دلار رسید. شاخص دلار صبح سه‌شنبه رو به ضعف داشت اما بعد تقویت شد. این شاخص که دوشنبه روی عدد 98 /96 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تحت تاثیر جهش اصلاحی تا عدد 35 /97 واحد رشد کرد. بازارها در کل در این روز واکنش چندانی به حمله تروریستی به یک کنسرت در بریتانیا نشان نداد. با ثبات نسبی بازارهای سهام، اونس بیشتر از بازار ارز و داده‌های فنی داخلی تاثیر گرفت. شاخص دلار چهارشنبه صبح هم رشد داشت تا طلا تحت فشار بازارهای ارز بماند. با این همه، نگرانی‌های آمریکایی باعث شد خرید طلا به عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد. چین هم با آنکه اخبار بدی برای بازار فلزهای گرانبها داشت، به سرعت کاهش نگرانی‌ها را تجربه کرد، گرچه این به آن معنا نیست که نگرانی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت هم خنثی خواهد شد. بر اساس آخرین آمارها در عصر چهارشنبه بهای اونس در حد 1252 دلار قرار گرفت.

رکوردزنی کاهشی اسکناس سبز

هفته گذشته، بهای دلار در بازار داخلی با روند نزولی همراه بود و سطح قیمت آن در بازار تهران از حدود 3780 تومان در انتهای دو هفته قبل، به حدود 3739 تومان در روز چهارشنبه هفته گذشته رسید. در روز ابتدای هفته، نرخ ارز تحت تاثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، روند نزولی طی کرد. در روز شنبه، دلار تحت‌تاثیر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین افت در سال 1396 را تجربه کرد و 38 تومان از ارزش آن کاسته شد. در دومین روز هفته فضای بازار آرام‌تر بود و به‌سوی عادی شدن حرکت کرد. روز یکشنبه دلار از فاز کاهشی خارج شد و با دو تومان افزایش به قیمت 3750 تومان رسید. اما روند دلار در دوشنبه نیز نزولی بود و سطح قیمت دلار در این روز به 3735 تومان رسید، اما این سطح نیز پایدار نبود و در روز سه‌شنبه بهای آن با 12 تومان افزایش 3747 تومان گزارش شد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3747 تومان آغاز کرد که تفاوتی با نرخ روز سه‌شنبه نداشت. در ادامه روز حرکت کاهشی دلار به آرامی آغاز شد و این ارز تا نقطه 1739 تومان پایین رفت. در واقع دلار روز چهارشنبه نیز به حرکت زیگزاگی خود ادامه داد. برخی از بازیگران بازار باور دارند، قیمت دلار در اولین هفته خردادماه توان رشد یا کاهش خاصی را ندارد و معامله‌گران در ارتباط با روند آینده قیمت سردرگم هستند. در این میان، عرضه بازارساز نیز در مدیریت دامنه نوسانات نقش مهمی داشته است. در واقع عرضه بازیگران بازارساز، باعث شده روند نزولی دلار حفظ شود.

رشد هفتگی قیمت مواد خوراکی

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به 22 اردیبهشت منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» هشت گروه غذایی با افزایش قیمت و دو گروه غذایی با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین متوسط قیمت یک گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در این هفته، از هشت گروه مواد غذایی با تورم مثبت، گروه‌های تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، حبوب، گوشت قرمز و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند که در این میان تخم‌مرغ با تورم 1 /3‌درصدی بیشترین افزایش متوسط قیمت را به خود اختصاص داده است. پس از تخم‌مرغ، در هفته مورد بررسی، حبوب و گوشت مرغ دو درصد، گوشت قرمز 7 /1 درصد، میوه‌های تازه 6 /1 درصد، چای 8 /0 درصد، قند و شکر 3 /0 درصد و لبنیات 1 /0 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در گروه حبوبات بیشترین افزایش تورم به لوبیا سفید تعلق داشت که با تورم 4 /6‌درصدی در هفته مورد بررسی، به قیمت متوسط هر کیلو 9 هزار و 776 تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده است. کمترین تورم نیز به لوبیا چشم‌بلبلی با حدود 4 /0 درصد اختصاص داشت که هر کیلوی آن به قیمت متوسط 9959 تومان در سطح شهر تهران مبادله شده است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران 43 هزار و 659 تومان به فروش رسیده که به نسبت هفته گذشته 5 /2 درصد رشد قیمت داشته است. علاوه بر این، هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان 37 هزار و 448 تومان بوده و تورم 7 /0درصدی داشته است که در مجموع این دو قلم، تورم 7 /1درصدی را برای گروه گوشت قرمز ایجاد کرده است. همچنین در هفته مورد بررسی، دو گروه با کاهش تورم هفتگی مواجه بوده‌اند. در این میان، گروه سبزی‌های تازه با تورم منفی 1 /2 درصد بیشترین کاهش را داشته است. گروه برنج نیز در هفته مورد بررسی با افت 3 /0‌درصدی متوسط قیمت روبه‌رو بوده است. در هفته منتهی به 22 اردیبهشت سال جاری، تنها تورم گروه روغن نباتی بدون تغییر بوده است.

ورود به کانال 81 هزارتایی

در هفته منتهی به خردادماه سال جاری، پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، شاخص بورس تهران یازدهمین هفته رشد متوالی را پشت سر گذاشت و وارد کانال 81 هزارتایی شد. دماسنج بورس تهران در روز نخست پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به این واقعه سیاسی واکنش مثبت نشان داد و با 733 واحد افزایش، وارد کانال 81 هزارتایی شد. این روند تا پایان هفته ادامه پیدا کرد به طوری که بازدهی هفتگی شاخص کل بورس تهران به یک درصد رسید. در هفته مورد بررسی احتمال تمدید توافق اعضای اوپک برای کنترل مازاد عرضه نفت باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد هر چند که بر روی قیمت‌های گروه فرآورده‌های نفتی کشور اثر چندانی نداشت.

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به سوم خردادماه سال جاری، 802 واحد افزایش یافت و یک درصد رشد هفتگی را ثبت کرد. دماسنج بورس تهران ابتدای هفته مورد بررسی را با رشد چشمگیری که متاثر از هیجان انتخابات ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم بود آغاز کرد و وارد کانال 81 هزارتایی شد. در ادامه هفته از سرعت رشد آن کاسته شد و نهایتاً به سطح 81 هزار و 146 واحد رسید. این رقم شاخص بیشینه شش ماه اخیر بوده و اگر رشد آن تداوم داشته باشد به زودی به محدوده بیشینه یک‌ساله خواهد رسید. در هفته مورد بررسی، شاخص کل فرابورس نیز با رشد حدود 2 /1‌درصدی به سطح 6 /926 واحد رسید. همچنین در هفته مذکور، شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 6 /1 واحدی مواجه شد. در نتیجه سه شاخص مهم بازار سرمایه در هفته گذشته روندی صعودی را ثبت کرده است. ارزش کل معاملات بورس نیز در هفته نخست خردادماه با کاهش 4 /3‌درصدی همراه بود و همچنان گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را در میان صنایع به خود اختصاص داد. هفته گذشته احتمال تمدید توافق اعضای اوپک برای کنترل عرضه نفت، موجب رشد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی شد که احتمالاً اثر خود را بر قیمت سهام بورس تهران در هفته آینده خواهد گذاشت. البته گروه فرآورده‌های نفتی نیز به‌رغم رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی افت هفتگی 6 /0‌درصدی داشت و از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کرد.

عوامل رشد شاخص

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در هفته منتهی به سوم خرداد، در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، صنعت انتشار و چاپ با رشد شاخص 1 /8‌درصدی بهترین عملکرد هفتگی را داشته است. پس از آن گروه کاشی و سرامیک با رشد 9 /7‌درصدی و در جایگاه سوم نیز گروه حمل و نقل با رشد 2 /7‌درصدی قرار گرفت. در مقابل، گروه محصولات چوبی با عملکرد منفی 6 /7 درصد بیشترین کاهش شاخص را در هفته گذشته به دست آورد. پس از آن گروه سایر معادن قرار گرفت که با تک سهم «کطبس» افت 8 /6 واحدی شاخص را داشت. در جایگاه سوم بدترین عملکرد هفتگی نیز گروه استخراج زغال‌سنگ قرار گرفت که شاخص آن افت 7 /0‌درصدی را ثبت کرده است.

در هفته نخست خردادماه، در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، شرکت دارویی لقمان در نماد معاملاتی «دلقما» با رشد قیمتی حدود 6 /27‌درصدی بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرد. قیمت سهام شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، در نماد معاملاتی «بالاس» از گروه پیمانکاری صنعتی نیز در هفته گذشته 3 /19 درصد افزایش یافت و در لیست بهترین بازدهی هفتگی در جایگاه دوم قرار گرفت. شرکت تولیدی کاشی تکسرام نیز در نماد معاملاتی «کترام» 1 /18 درصد افزایش قیمت داشت و جایگاه سوم را به دست آورد.

از سوی دیگر در هفته گذشته، شرکت پارس سرام در نماد معاملاتی «کسرام» با افت قیمتی 4 /9‌درصدی بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. علاوه بر این دو شرکت شهد ایران و فیبر ایران نیز با کاهش بازدهی 6 /8‌درصدی و 6 /7‌درصدی بدترین بازدهی هفتگی را به خود اختصاص دادند.

تعدیل مثبت سایپا

هفته گذشته گزارش‌های برخی شرکت‌ها منتشر شده و نمادهایی از جمله سایپا به دلیل تعدیل سودآوری متوقف شده‌اند. سایپا دومین خودروساز کشور پیش‌بینی جدید سود هر سهم سال مالی 95 را 273 ریال اعلام کرده که نسبت به آخرین پیش‌بینی خود تعدیل مثبت 158‌درصدی داشته است. پوشش 9‌ماهه نیز 7 درصد معادل 19 ریال بوده است. ایران‌خودرو در دوماهه امسال 71 هزار دستگاه به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 10‌درصدی نشان می‌دهد. هفته گذشته رئیس شورای رقابت از اعلام قیمت‌های جدید خودرو تا یک ماه آینده خبر داد. قیمت خودروهای پرتیراژ تولید داخل هر سال از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. گروه خودرو در هفته گذشته با رشد مثبت مواجه بود و شاخص آن 3 /1 درصد رشد کرد. دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفته بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده به دنبال افزایش قیمت روغن نباتی بعد از پایان ماه رمضان با اخذ مجوزهای قانونی هستیم زیرا هزینه‌های تولید این محصول افزایش یافته است. وی همچنین گفته سال گذشته نیز درخواست افزایش قیمت 20‌درصدی ارائه شد ولی در نهایت با 9 درصد موافقت شده است. شاخص گروه مواد غذایی بدون قند و شکر در هفته گذشته 2 /1 درصد رشد داشته است. در گروه لیزینگی، در مجمع لیزینگ ملت با 63 ریال سود خالص به ازای هر سهم و تقسیم 10 ریالی این سود به ازای هر سهم میان سهامداران موافقت شد. بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده روی سایت کدال، صنایع کاشی و سرامیک سینا در 12‌ماهه سال قبل 285 ریال /سهم محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر افت 23‌درصدی داشته است. شرکت پتروشیمی پردیس نیز در گزارش حسابرسی‌شده شش‌ماهه سال قبل 296 ریال /سهم محقق کرده و پیش‌بینی جدید سود را با تعدیل منفی دودرصدی 1109 ریال تخمین زده است. علاوه بر این، آتیه‌پرداز در سال مالی قبل 1100 ریال به ازای هر سهم سود ساخته که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر رشد 34‌درصدی داشته است. قیمت سهام این شرکت از مردادماه سال قبل که عرضه اولیه شده تاکنون بیش از 5 /6 برابر شده است. بانک تجارت در سال گذشته به ازای هر سهم 94 ریال زیان محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد کاهش داشته است. رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، بحث تعدیل نرخ سود بانکی را از مسائل مهم برای حمایت از سهامداران خرد دانسته و گفته این تعدیل در سال ۹۶ پیگیری خواهد شد. شاخص گروه بانکی در هفته منتهی به سوم خردادماه 5 /0 درصد مثبت بوده است. بر اساس گزارش شش‌ماهه شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، این شرکت در شش‌ماهه سال مالی خود 857 ریال سود ساخته و پیش‌بینی جدید سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 38‌درصدی، 2672 ریال اعلام کرده است. عدم افزایش نرخ محصولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و کاهش سیر واگن‌ها به دلیل کندی در تخلیه بار در مقصد دلیل اصلی افت برآورد سود بوده است.

جزئیات عرضه اولیه

بر اساس اخبار منتشرشده، آخرین برنامه فروش سهام شرکت‌ها در فرابورس با واگذاری دو زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید و تبرک همراه شده است. به این ترتیب، «وامید» در نظر دارد یک میلیارد و 499 میلیون و 988 هزار سهم شرکت سهامی خاص صنایع معدنی امید را سه‌شنبه آینده 9 خرداد روانه میز فروش بازار سوم فرابورس کند. قیمت پایه هر سهم این واگذاری 912 ریال و ارزش کل آن بیش از 136 میلیارد تومان تعیین شده که به‌صورت نقد یا اقساط و از سوی کارگزاری بانک سپه، انجام خواهد شد. همچنین هشت درصد سهام شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان که از 9 فروردین سال گذشته در بازار پایه فرابورس درج نماد و از 15 دی به بازار دوم معاملات فرابورس منتقل شده، از سوی شرکت تبرک عرضه خواهد شد. این عرضه شامل 60 میلیون سهم از «غشهداب» با سرمایه اسمی 75میلیاردتومانی است که به قیمت پایه هر سهم 220 تومان و به ارزش 2 / 13 میلیارد تومان از سوی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، شنبه ششم خرداد در بازار دوم معاملات فرابورس انجام خواهد شد. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها