شناسه خبر : 21819 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا تلاش چین برای اجرا شدن طرح یک کمربند‌ - یک جاده کافی است؟

یک کمربند‌ یک جاده

اقتصاد چین در سال‌های اخیر با سرعت بالایی رشد کرد و هم‌اکنون این کشور پهناور آسیایی را می‌توان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و تجاری در دنیا دانست ولی به نظر می‌رسد سران چین همچنان درصدد تحکیم وضعیت خود در عرصه تجارت و اقتصاد دنیا هستند و می‌خواهند با تکرار تجربه جاده ابریشم به قطب تجارت دنیا تبدیل شوند.

یک کمربند‌ یک جاده

اقتصاد چین در سال‌های اخیر با سرعت بالایی رشد کرد و هم‌اکنون این کشور پهناور آسیایی را می‌توان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و تجاری در دنیا دانست ولی به نظر می‌رسد سران چین همچنان درصدد تحکیم وضعیت خود در عرصه تجارت و اقتصاد دنیا هستند و می‌خواهند با تکرار تجربه جاده ابریشم به قطب تجارت دنیا تبدیل شوند. ایده «یک کمربند-‌ یک جاده» طرحی است که می‌تواند ساختار تجاری دنیا را تغییر دهد و باعث افزایش حجم و ارزش تجارت در دنیا شود و چین اصلی‌ترین و مهم‌ترین حامی این طرح است. این طرح دارای دو بخش است که یک بخش آن راه فیزیکی است و یک بخش آن را راه دریایی تشکیل می‌دهد. راه فیزیکی از چین شروع می‌شود و به قاره اروپا ختم می‌شود و کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ایران، ترکیه، اوکراین، لهستان، بلژیک، فرانسه و در نهایت ایتالیا را در‌بر می‌گیرد. کشورهای مذکور سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی و شهری خواهند کرد و ساخت جاده‌ها و پل‌ها و بزرگراه‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل ریلی پرسرعت بخشی از این طرح خواهد بود. بخش دوم این طرح را می‌توان راه ابریشم دریایی دانست که باز هم از بنادر چین شروع می‌شود و به بنادر ایتالیا ختم می‌شود و محصولات تولیدشده در چین و کشورهای واقع در این مسیر را به بازار اروپا می‌رساند. کشورهایی که در مسیر این راه آبی قرار دارند عبارتند از کشورهای ویتنام و مالزی و اندونزی و سریلانکا و پاکستان و کنیا و ترکیه و یونان و ایتالیا. در واقع از طریق این مسیر آبی محصولات تولیدشده در آسیا به اروپا و آفریقا صادر می‌شود که بازار بسیار بزرگی است و ارزش اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت.

کشورهایی که در مسیر این طرح قرار دارند 65 درصد از جمعیت دنیا را در خود جای داده‌اند و به همین دلیل بازار بسیار بزرگی برای محصولات تولیدشده در چین محسوب می‌شوند و اجرا شدن این طرح می‌تواند بازار بسیار بزرگ‌تری را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دهد و به قدرت چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ و یک کشور بزرگ صادرکننده در دنیا بیفزاید. از سوی دیگر منافع اقتصادی ناشی از اجرای این طرح باعث می‌شود کشورهای واقع در این مسیر با هم رابطه سیاسی بهتری برقرار کنند و این رابطه گرم‌تر برای کشورهای قاره آسیا بسیار مطلوب است. انتظار می‌رود راه‌اندازی این طرح زمینه‌ساز توسعه اقتصادی آسیا و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی آن در دنیا شود. ولی سوال اصلی این است که آیا امکان اجرای این طرح وسیع وجود دارد یا خیر؟ آیا منابع مالی این طرح را می‌توان تامین کرد و آیا دولت‌های کشورهای مختلف برای اجرای این طرح اهتمام می‌ورزند؟ باید در نظر داشت که تامین منابع مالی برای این طرح بسیار دشوار است ولی با توجه به حمایت‌های زیاد چین از این طرح امکان‌پذیر است ولی در مورد اینکه چه مدت زمان طول می‌کشد تا چنین طرحی اجرا شود نمی‌توان نظر دقیقی ارائه داد. تنها می‌توان گفت که اجرا شدن این طرح ساختار تجاری دنیا را تغییر خواهد داد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها