شناسه خبر : 45771 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برندگان هوش مصنوعی

چه کسانی از هوش مصنوعی ثروتمند شدند؟

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

هوش مصنوعی تاثیر عمیقی بر جهان گذاشته است. پای هوش مصنوعی به حوزه توسعه محصولات و خدمات جدید، بهبود کارایی و خودکارسازی وظایف باز شده است. هوش مصنوعی همچنین به کمک حل برخی از ضروری‌ترین چالش‌های جهان مانند تغییرات آب‌وهوا و فقر آمده است. اما این فناوری بسیار قدرتمند می‌تواند تبعاتی نیز به دنبال داشته باشد. بسیاری از میلیاردرها از طریق کار در صنعت فناوری و هوش مصنوعی به ثروت رسیده‌اند. آنها شرکت‌هایی را تاسیس کرده‌ یا در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در حال توسعه و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به گوگل، فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت و علی‌بابا اشاره کرد. این میلیاردرها ثروت خود را از راه‌های مختلف، مانند راه‌اندازی و رهبری شرکت‌های موفق فناوری هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری استراتژیک در سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری بر برنامه‌های هوش مصنوعی در صنایع مختلف، به دست آورده‌اند. به عنوان مثال، بنیانگذاران شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل (سرگئی برین و لری پیج) یا تسلا و اسپیس ایکس (ایلان ماسک) ثروت هنگفتی اندوخته‌اند که بخشی از آن به دلیل مشارکت آنها در پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی است. شرکت مادر گوگل، آلفابت، سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیقات و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی انجام می‌دهد و شرکت‌های ایلان ماسک از هوش مصنوعی برای اهداف مختلف، از ماشین‌های خودران گرفته تا اکتشاف در فضا، استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب تعدادی از این افراد و فعالیت‌هایی که هوش مصنوعی به یاری‌شان آمده و آنها را به ثروت و شهرت رسانده است  معرفی می‌کنیم.

 • جنسن هوانگ

74جنسن هوانگ، بنیانگذار و مدیر عامل انویدیا، به لطف موفقیت این شرکت در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، ارزش خالص خود را در سال گذشته بیش از دو برابر کرده است. هوانگ ثروت خود را از طریق موفقیت انویدیا به دست آورد. پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها از جمله بازی، مراکز داده و خودروهای خودران کاربرد دارند. در سال‌های اخیر، انویدیا به یک بازیگر اصلی در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی تبدیل شده است. دارایی خالص هوانگ در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در سال 2021، دارایی خالص او 8 /16 میلیارد دلار بود. در سال 2022، این رقم به 1 /28 میلیارد دلار افزایش یافت  و تا جولای 2023، به 7 /40 میلیارد دلار رسید. او یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. هوانگ همچنین یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در صنعت فناوری و هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

  بیل گیتس

74-1دارایی خالص بیل گیتس تا جولای 2023، 122 میلیارد دلار بوده است. او بنیانگذار مایکروسافت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان است. گیتس از طریق موفقیت مایکروسافت که محصولات نرم‌افزاری از جمله سیستم عامل ویندوز و مجموعه بهره‌وری آفیس را توسعه داده و به فروش می‌رساند، ثروت خود را به دست آورد. گیتس از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله OpenAI، از هوش مصنوعی کسب درآمد کرد. او همچنین یک سرمایه‌گذار بزرگ در شرکت Inflection AI است که چت‌بات‌ها را توسعه می‌دهد. علاوه بر این، گیتس در پژوهش‌های هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی سرمایه‌گذاری می‌کند.

ایلان ماسک

74-2ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، دو شرکتی است که جزو ارزشمندترین شرکت‌های فناوری جهان شناخته شده‌اند. ماسک ثروت خود را از طریق موفقیت این شرکت‌ها به دست آورد که هر دو در خط مقدم نوآوری در هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها قرار دارند. دارایی خالص او 3 /234 میلیارد دلار است. ایلان ماسک با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در حال افزایش دادن سرمایه خود است. به عنوان مثال، او یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در شرکت اوپن ای‌آی است که هوش عمومی مصنوعی را توسعه می‌دهد و تحقیق می‌کند. او همچنین در موسسه‌های دانشگاهی و پژوهشی روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. تسلا در حال توسعه خودروهای خودران است و در این راه هوش مصنوعی را به کار گرفته است. هوش مصنوعی نیز به کمک اسپیس ایکس آمده و در حال توسعه موشک‌هایی است که برای ناوبری و کنترل کاربرد دارد. این فناوری‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند، اما پتانسیل ایجاد انقلابی در حمل‌ونقل و اکتشافات فضایی را دارند.

جف بزوس

74-3جف بزوس میلیاردها دلار از هوش مصنوعی به دست آورده است و دارایی خالص او 3 /151 میلیارد دلار است. او بنیانگذار و مدیرعامل سابق آمازون، بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان است. آمازون سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی کرده و بزوس از مدافعان جدی توسعه مسوولانه هوش مصنوعی بوده است. فناوری‌های هوش مصنوعی آمازون در طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات، از جمله توصیه‌های محصول آمازون، سیستم‌های تشخیص تقلب و دستیار صوتی آن، الکسا، کاربرد دارند. بزوس همچنین یک سرمایه‌گذار بزرگ در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله ReCode است که اخبار و محصولات رسانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد.

لری الیسون

74-4لری الیسون یک کارآفرین فناوری و یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق شرکت اوراکل است. او با ثروت خالص 130 میلیارد دلار ششمین فرد ثروتمند جهان است. الیسون ثروت خود را مدیون موفقیت اوراکل است که نرم‌افزار پایگاه داده، میان‌افزار و نرم‌افزارهای سازمانی را توسعه می‌دهد و عرضه می‌کند. الیسون از طریق شرکت خود اوراکل از هوش مصنوعی درآمد کسب کرده است. این شرکت در حال توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلف از جمله تشخیص تقلب، خدمات مشتری و تجزیه‌وتحلیل داده‌هاست. او همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی سرمایه خود را چندین برابر می‌کند. به عنوان مثال، او یک سرمایه‌گذار بزرگ در شرکت Clarifai است که نرم‌افزار تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد.

لری پیج

74-5دارایی خالص لری پیج 112 میلیارد دلار است و پیج یکی از بنیانگذاران گوگل و آلفابت، شرکت مادر گوگل است. پیج از طریق موفقیت گوگل که محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی جهان را توسعه داده و رهبری می‌کند، به ثروت چشمگیر دست یافت. لری پیج از طریق کارش در گوگل که سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی کرده است، از هوش مصنوعی درآمد کسب کرد. فناوری‌های هوش مصنوعی گوگل در طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات، از جمله جست‌وجوی Google ،Google Translate و Google Photos به کار می‌رود. علاوه بر فعالیت در گوگل یک سرمایه‌گذار بزرگ در شرکت دیپ‌مایند (DeepMind)  است که فناوری‌های هوش مصنوعی را برای برنامه‌های مختلف توسعه می‌دهد.

مارک زاکربرگ

75دارایی خالص مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل متا، 3 /105 میلیارد دلار است. او با کارش در متا که سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی کرده است، به یک میلیاردر مطرح در دنیا تبدیل شده است. فناوری‌های هوش مصنوعی متا در طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات، از جمله فید خبری فیس‌بوک، سیستم هدف‌گیری تبلیغات و پلت‌فرم واقعیت مجازی آن، Horizon Worlds، استفاده می‌شوند. او علاوه بر کار در متا، از سرمایه‌گذاری‌های خود در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز درآمد کسب کرده است. زاکربرگ به شکل‌گیری صنعت فناوری کمک‌های زیادی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، او در دوران رونق هوش مصنوعی 39 میلیارد دلار ثروتمندتر شده است.

سرگئی برین

75-1سرگئی برین به همراه لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل است. او رئیس آلفابت، شرکت مادر گوگل است. دارایی خالص برین تا جولای 2023، 107 میلیارد دلار برآورد شده است. برین علاوه بر گوگل، از سرمایه‌گذاری‌های خود در شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند دیپ‌مایند که فناوری‌های هوش مصنوعی را برای برنامه‌های مختلف توسعه می‌دهد نیز به درآمد بسیار رسیده است. برین یک رهبر رویایی است که به شکل‌گیری صنعت فناوری کمک کرده است.

 ما هوآتنگ

75-2Ma Huateng  کارآفرین فناوری چینی و همچنین یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت Tencent Holdings، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان است. فناوری‌های هوش مصنوعی Tencent در طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات کاربرد دارد. این شرکت همچنین در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. هوآتنگ همچنین در SenseTime سرمایه‌گذاری می‌کند که نرم‌افزار تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد. دارایی خالص او 5 /36 میلیارد دلار است.

 ژانگ ییمینگ

75-3تا جولای 2023، دارایی خالص ژانگ ییمینگ 4 /59 میلیارد دلار است. او یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق ByteDance، یک شرکت فناوری چینی معروف به تیک‌تاک بود. ژانگ ییمینگ از طریق مشارکت با ByteDance که بر تحقیق و توسعه هوش مصنوعی تمرکز دارد، ثروت انباشته کرد. فناوری‌های هوش مصنوعی آن محصولات و خدمات مختلفی مانند موتور توصیه TikTok، سیستم تعدیل محتوا و پلت‌فرم تبلیغاتی را تامین می‌کند. این نوآوری‌ها پتانسیل ایجاد انقلاب در صنایع مختلف را دارند و به موفقیت مالی ژانگ ییمینگ کمک کرده‌اند. جدا از ByteDance، ییمینگ از سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز سود برده است. گفتنی است که او سهام قابل توجهی در SenseTime دارد؛ شرکتی که  در نرم‌افزار تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی متخصص است.

استیو بالمر

75-4استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت و مالک فعلی لس‌آنجلس کلیپرز است. او در سال 1980 به عنوان سی‌امین کارمند مایکروسافت به این شرکت پیوست و در سال 2000 مدیرعامل آن و جانشین بیل گیتس شد. او در سال 2014 از مایکروسافت بازنشسته شد و کلیپرز را به قیمت دو میلیارد دلار خرید. دارایی خالص بالمر 120 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بالمر در ابتکارات مختلف هوش مصنوعی چه در مایکروسافت و چه در خارج از آن نقش داشته است. او بر سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و شبکه‌های عصبی عمیق نظارت داشت که محصولاتی مانند کورتانا و بینگ را فعال می‌کرد. او همچنین از اوپن ای‌آی یک سازمان پژوهشی که به ایجاد هوش عمومی مصنوعی اختصاص دارد، با اهدای 10 میلیارد دلار در سال 2020 حمایت کرد.

 کالین ژنگ هوانگ

75-5کالین ژنگ هوانگ موسس و مدیرعامل Pinduoduo، یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است. او همچنین رئیس بنیاد پیندودو است. طبق گزارش فوربس، دارایی خالص هوانگ حدود 2 /29 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هوانگ ثروت خود را از هوش مصنوعی از طریق کارش در Pinduoduo به دست آورد که از هوش مصنوعی برای تقویت توصیه‌های محصول، الگوریتم‌های قیمت‌گذاری و سیستم‌های تشخیص تقلب استفاده می‌کند. Pinduoduo یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک در چین است و فناوری‌های هوش مصنوعی  در موفقیت آن نقشی بسزا داشته است. هوانگ علاوه بر کارش در Pinduoduo، از سرمایه‌گذاری‌های خود در فناوری‌های هوش مصنوعی، از جمله SenseTime نیز درآمد کسب کرده است.

  ویلیام لی دینگ

75-6ویلیام لی دینگ، بنیانگذار و مدیرعامل NetEase، یک شرکت فناوری برجسته چینی با تمرکز بر بازی آنلاین، موسیقی و تجارت الکترونیک است. تا جولای 2023، دارایی خالص دینگ 4 /33 میلیارد دلار برآورد شده است. موفقیت مالی دینگ را می‌توان به کار او در NetEase نسبت داد که سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی انجام داده است. فناوری‌های هوش مصنوعی این شرکت در محصولات و خدمات مختلف از جمله بازی‌های آنلاین، پخش موسیقی و تجارت الکترونیک ادغام شده‌اند و به رهبری NetEase در صنعت فناوری چین کمک می‌کنند. 

علاوه بر این، دینگ سرمایه‌گذاری‌های سودآوری در شرکت‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی انجام داده است. یکی از نمونه‌های قابل توجه، سرمایه‌گذاری عمده او در HiPhi است؛ شرکتی که به خاطر توسعه وسایل نقلیه الکتریکی با هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

شیو نادار

75-7شیو نادار، بنیانگذار رویایی  HCL Technologiesیک شرکت معتبر فناوری اطلاعات چندملیتی هندی، دارایی خالص 7 /24 میلیارددلاری دارد. موفقیت مالی نادار ریشه در تعهد او به پیشرفت‌های هوش مصنوعی در HCL Technologies دارد؛ جایی که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در تحقیق و توسعه انجام شده است. فناوری‌های هوش مصنوعی این شرکت به‌طور گسترده در محصولات و خدمات مختلفی مانند نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، پلت‌فرم‌های رایانش ابری و چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پیاده‌سازی می‌شوند و موقعیت HCL Technologies را به عنوان پیشرو در بخش فناوری اطلاعات هند مستحکم می‌کنند.

فراتر از HCL Technologies، شیو نادار در شرکت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. یکی از نمونه‌هایی که می‌توان عنوان کرد، سرمایه‌گذاری قابل توجه او در Fractal Analytics است؛ شرکتی که به دلیل راه‌حل‌های تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی مشهور است.

جک ما

75-8جک ما  کارآفرین، سرمایه‌گذار و نیکوکار چینی است. او یکی از بنیانگذاران و رئیس اجرایی سابق گروه علی‌بابا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان است. دارایی خالص ما 5 /34 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. فناوری‌های هوش مصنوعی علی‌بابا در طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات، از جمله فناوری تشخیص چهره، سیستم‌های تشخیص تقلب و موتور توصیه آن استفاده می‌شوند. این فناوری‌ها به تبدیل شدن علی‌بابا به پیشرو در تجارت الکترونیک کمک کرده‌اند. 

دراین پرونده بخوانید ...