شناسه خبر : 46158 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صداهایی از فردا

کدام نسل‌ها بیشتر از فناوری بهره می‌برند؟

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

80اصطلاح «دانش فناوری» تصاویری از دانشمندان جوان دیجیتال را تداعی می‌کند که به شیوه‌ای هوشمندانه هر فناوری را در جایگاه درست خودش به کار می‌گیرند و نسل‌های قدیمی‌تر اغلب از آنها تقلید می‌کنند. این تصور می‌تواند نشانگر شکاف بین‌نسلی باشد، با توجه به اینکه وجوه بسیاری از دنیای شخصی و حرفه‌ای ما اکنون به طرز جدایی‌ناپذیری با فناوری دیجیتال گره خورده‌ است. آیا نسل زی (Gen Z) واقعاً همان جادوگران دیجیتالی هستند که قادر به پیمایش بصری کد، طراحی موشن‌گرافیک و حفظ زیرساخت سرور هستند؟ نه به طور صددرصدی. پژوهش‌های CGK روی ژن Z به پدیده‌ای متفاوت اشاره می‌کند: وابستگی به فناوری. نسل زی در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند و نفس می‌کشد. رسانه‌های اجتماعی، اشباع اطلاعات و پیشرفت‌های سریع در فناوری فیزیکی به شیوه‌ای منحصربه‌فرد با زندگی نسل زد عجین شده است. مدیران در محل کار و بازار می‌توانند از این دانش برای کمک به نسل زد به عنوان کارمند و بهبود عملکرد آنها و بالا بردن پتانسیل خود به عنوان مشتری و افزایش اعتماد در میان نسل‌ها بهره بگیرند.

بومی‌های سرزمین دیجیتال

نسل زد بومی‌های دنیای دیجیتال هستند. مطالعات پژوهشگران در ایالات‌متحده از نسل زد نشان می‌دهد که 95 درصد صاحب یک تلفن هوشمند، 83 درصد دارای لپ‌تاپ، 78  درصد دارای یک کنسول بازی پیشرفته و 57 درصد یک رایانه رومیزی هستند. 29 درصد از گوشی هوشمند خود بعد از نیمه‌شب استفاده می‌کنند. آنها در این محیط رشد می‌کنند، و پژوهشگران می‌گویند که در زندگی آنها نشانه‌های زیادی از وابستگی به فناوری دیده می‌شود. 69 درصد از آنها بیش از هشت ساعت نمی‌توانند دوری از اینترنت احساس را تحمل کنند- و 27 درصد فقط می‌توانند یک ساعت بیشتر دوام بیاورند! تعامل با جوامع آنلاین و جذب اطلاعات دیجیتال به طبیعت دوم نسل زد تبدیل شده است و قطع این ارتباط می‌تواند باعث اختلال در زندگی آنها شود. اینترنت نیز چشمه همیشه‌سبز نسل زد برای سرگرمی است. همان‌طور که پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد، 73 درصد از بومرها، 69 درصد از نسل زد و 59 درصد از نسل هزاره گزارش می‌دهند که از اینترنت در درجه نخست برای دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند، 72 درصد از نسل زد عمدتاً برای سرگرمی به اینترنت دسترسی دارند: فیلم‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... . این دلبستگی به ارتباطات و رضایت بین‌فردی نیز گسترش می‌یابد. 51 درصد از نسل زد وابستگی روزانه به اینترنت برای دسترسی به سایر افراد و ارتباط‌ها را گزارش می‌دهند. 60 درصد از نسل زد بر این باورند که  شهرت آنلاین تعیین‌کننده اصلی گزینه‌های دوست‌یابی آنها در آینده نزدیک خواهد بود.

وابستگی به فناوری چگونه است؟

وابستگی به فناوری بدان معنا نیست که نسل زد نمی‌تواند به هر دلیلی از گوشی‌های هوشمند خود جدا شود. بر اساس مطالعات‌ انجام‌شده، تنها 22 درصد از افراد نسل زد اگر اجازه استفاده از تلفن خود را نداشته باشند یا در حین کار به آن نگاه کنند، احساس ناخوشایندی دارند. این موضوع را می‌توان به‌عنوان ادامه توسعه کانال‌های ارتباطات جمعی و انتظارات نسل زد تعبیر کرد. علاوه بر برخی از انتظارات نسل زد که مرتبط با فناوری هستند، وابستگی نسل زد به فناوری نیز امری غریزی است که در اصل با اصالت وجودی این نسل گره خورده و این اتفاق با بزرگ شدن این نسل یک مزیت به شمار می‌رود. 48 درصد می‌گویند از هر فردی که آنلاین ملاقات می‌کنند، یک فرم استاندارد احراز هویت لازم دارند تا بتوانند به طرف مقابل اعتماد کنند. رهبران و مدیران تاثیرگذار در دنیا به دنبال یک فرصت منحصر به‌فرد برای درک، انطباق و استفاده از وابستگی فنی نسل زد به روش‌هایی هستند که هم به نفع آنها و هم به سود شرکت‌هایی است که آنها را استخدام می‌کنند و شرکت‌هایی که با آنها معاملات خریدوفروش دارند. آنها می‌خواهند از این ویژگی نسل زد به بهترین نحو بهره بگیرند. شناخت این حالت جدید تعامل با فناوری به رهبران کمک می‌کند تا نسل‌ها را در محیط کار و فراتر از آن بهتر به هم پیوند دهند. پژوهشگران به رهبران کمک می‌کنند تا بفهمند که چگونه از وابستگی به فناوری در نسل زد برای ایجاد اعتماد، نوآوری و کار تیمی استفاده کنند.

نقش بومیان دیجیتال بر تجارت

نسل‌های جدید دیدگاه‌های جدید بسیاری را مطرح می‌کنند و در نهایت تغییر را رقم می‌زنند. نسل هزاره و نسل زد اهداف خود را در زندگی روزمره‌شان در اولویت قرار می‌دهند و این کار از سوی کسب‌وکارها به رسمیت شناخته می‌شود، زیرا آنها برای سهم بازار در این دوران آشفته مبارزه می‌کنند. این نسل‌ها بر کسب‌وکارها فشار آورده‌اند تا اخلاقی‌تر شوند. اولویت دادن به پایداری، عدالت اجتماعی و برابری در محیط کار، بسیار بیشتر از نسل‌های گذشته برای آنها مهم است. بچه‌های این نسل همچنین دوست دارند میان کار و زندگی تعادل به وجود بیاورند و کسب‌وکارها برای جذب و حفظ استعدادهای برتر در حال سازگاری هستند. نه‌تنها این، بلکه این نسل‌ها ساختارهای سنتی شرکتی را نیز با تاکید بر کار انعطاف‌پذیر و کار از خانه و دورکاری به چالش می‌کشند. هزاره‌ها و نسل زی به عنوان مصرف‌کننده، وقتی چیزی را می‌خواهند، همین الان آن را می‌خواهند! بسیاری از کسب‌وکارها (به‌ویژه کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک) باید سخت‌تر و هوشمندانه‌تر کار کنند تا بتوانند این انتظارات و خواسته‌ها را برآورده کنند. آنها همچنین می‌خواهند برندهایی که آنها دوستشان دارند، همان باورها و ارزش‌هایی را داشته باشند که آنها دارند. این روند با هزاره‌ها آغاز شد و تنها از سوی نسل زد مخدوش شده است؛ کسانی که دوست دارند با برندهایی سروکار داشته باشند که به وضوح ارزش‌هایی را که با آنها همسو هستند، با آنها زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند به رسمیت بشناسند. به طور کلی، این نسل‌ها بازی را از نظر نحوه عملکرد کسب‌وکارها و زندگی کاری سنتی تغییر می‌دهند. فناوری همواره در حال پیشرفت است و مطمئناً اثرات مستمری بر نسل‌های فعلی و آینده خواهد داشت. یک چیز مسلم است، کسب‌وکارها باید مرتبط باقی بمانند و از تغییرات فرهنگی آگاه باشند تا شاهد رشد مداوم در این فضای پویا باشند.

وابستگی نسل زد به فناوری همیشه هم خوب نیست

پیشرفت‌های فناوری در چند دهه گذشته خواه‌ناخواه نقش بی‌بدیلی بر نسل‌هایی که در آنها رشد کرده‌اند، داشته است؛ به طور طبیعی، هزاره‌ها از نظر فناوری مهارت دارند و پایه‌های زندگی آنها با فناوری شکل گرفته است. در طول زندگی آنها، فناوری به طور مداوم در حال تحول بوده است و همین امر باعث شده که نسل زد افرادی انعطاف‌پذیرتر و سازگار‌تر باشند. این یکی از ویژگی‌های مثبت این اتفاق است. اما در مقابل اتفاق‌های بدی نیز در انتظار نسل زد است که بومیان سرزمین‌های دیجیتالی هستند که از بدو تولد فناوری را در دست داشتند و هرگز دنیایی را بدون آن نمی‌شناختند. بسیاری بر این باورند که قرار گرفتن مداوم در معرض فناوری در دوران کودکی توانایی تجزیه و تحلیل به روشی بسیار موثرتر از نسل‌های قبلی را در آنها تقویت کرده است. در حالی که برخی دیگر از پژوهشگران بر این باورند که فناوری موجب ایجاد یک فرهنگ لذت آنی و در نتیجه تاثیر منفی بر نسل هزاره‌ و نسل زی شده است، اما آنها هرگز به چیزی کمتر از انتظارشان رضایت نمی‌دهند و درگیر کمال‌گرایی افراطی شده‌اند. آنها پیوسته به دنبال بهبود دادن هستند؛ نه‌تنها در مورد چیزهایی که از نظر شخصی برای آنها اهمیت دارد، بلکه در دنیای اطرافشان. به نظر می‌رسد این نسل‌ها تمرکز خود را به سمت دیدگاهی همدلانه و اخلاقی‌تر تغییر داده‌اند البته مشروط بر آنکه وارد مسائل افراطی نشوند. اگرچه فناوری نتایج مثبت بسیاری دارد، اما استفاده مداوم از تلفن‌های هوشمند می‌تواند پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت خطرناکی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. در سال 2005، تنها 12 درصد از جوانان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند اما به‌سرعت و به طرزی تکان‌دهنده (شاید هم نه‌چندان تکان‌دهنده!) این رقم اکنون به 90 درصد افزایش یافته است. بسیاری از دانشمندان می‌گویند که مغز ما تا 25سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد و این رشد بر اساس روشی است که از آن استفاده می‌شود. افزایش قرار گرفتن در معرض فناوری در دوران کودکی و تا بزرگسالی، مسلماً بر رشد اجتماعی و حتی فیزیکی تاثیرگذار خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهد که توانایی یک فرد برای پردازش اطلاعات، تنظیم احساسات و عملکرد درست ، به‌شدت تحت تاثیر وابستگی به فناوری قرار دارد. نسل زد به دلیل اتصال عمیق به دنیای فناوری، به پاداش‌ها و واکنش‌های فوری عادت کرده‌اند. این رضایت آنی می‌تواند نقش منفی داشته باشد، زیرا به بی‌صبری دامن می‌زند و آنها به این باور می‌رسند که اگر چیزی به سرعت به نتیجه نرسد ارزش تلاش دوباره را ندارد.

81

  نسل زد درباره فناوری چه می‌گوید؟

 رایلی کدر: رایلی کدر که یک تحلیلگر پژوهشی در Praescient (یک شرکت تحلیلی در حوزه نرم‌افزار) است، در مورد نسل زی می‌گوید، ظهور شبکه‌های اجتماعی بیشترین نقش را بر فناوری و کل جامعه داشت. رایلی می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و به‌ویژه اکنون توئیتر، موانع ارتباطات را در سطح جهانی به حداقل رسانده است. او بر این باور است که: «خوب یا بد، انتشار اطلاعات (و حتی اطلاعات نادرست) سریع‌تر از همیشه انجام می‌شود. این موضوع اثر چشمگیری بر همه جنبه‌های زندگی از جمله سیاست، اقتصاد و اختلاف‌ها دارد.» کدر در ادامه می‌گوید که شبکه‌های اجتماعی گاهی او را می‌ترسانند، «اگرچه شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی برای جامعه به ارمغان می‌آورند، اما مشکلات امنیتی جدیدی را نیز به بار می‌آورند که کاهش آنها بسیار دشوار است». رایلی در مورد همکاران هم‌نسل خود نیز عقیده دارد: «بیشتر افراد هم‌سن‌وسال من -برخلاف نظر برخی از نسل‌های قدیمی- سخت کار می‌کنند. کارآموزان همکار من در Praescient در محل کار و جاهای دیگر، معرف برخی از بهترین‌های نسل ما هستند.» 

 برایس لیچ: برایس لیچ، مشاور تحلیلگر Praescient، این‌گونه احساس می‌کند که انقلابی‌ترین و شگفت‌انگیزترین پیشرفت فناوری اپل آی‌پاد بود. لیچ درباره اولین آی‌پادی که خریداری کرده است، می‌گوید؛ «من پیش از آن هرگز صفحه‌ای را تجربه نکرده بودم که بتوان با آن تعامل کرد، همچنین گزینه‌های نحوه استفاده از آن نامحدود به نظر می‌رسید». در دوران دبیرستان بود که لیچ متوجه نقش عمیق شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و اپل در پیشرفت فناوری و ایجاد فضایی برای رقابت شد که امروزه شاهد آن هستیم، «پلت‌فرم‌های آنها خلاقیتی فراتر از آنچه احتمالاً تصور می‌شد را امکان‌پذیر کرده است». لیچ هنگام صحبت در مورد هزاره‌های دیگر گفت: «در بیشتر موارد، من فکر می‌کنم که ما در حال حاضر حد وسط خوبی برای زندگی و همچنین برنامه‌ریزی برای آینده پیدا کرده‌ایم. ما توسط جزر و مد جهانی شدن شکل گرفته‌ایم، و چه خوب و چه بد، اکنون باید خود را با روندهای در حال تغییر وفق دهیم و به‌ویژه با مسائل اخلاقی فناوری شاید سریع‌تر از نسل‌های قبلی مقابله کنیم. با این حال، من معتقدم که نسل من امکانات لازم برای یافتن راه‌حل را دارد.»

الی کرویک: برای الی کرویک، مشاور تحلیلگر در Praescient، شگفت‌انگیزترین پیشرفت فناوری در طول زندگی او ظهور گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی بود. این فناوری‌ها زمانی شروع به کار کردند که کرویک در اوایل نوجوانی خود بود، بنابراین تصور زندگی بدون آن برای او دشوار است. او می‌گوید: «هر دو این فناوری‌ها شیوه زندگی روزمره مردم را کاملاً دگرگون کردند. این واقعیت که شما می‌توانید فوراً با کسی در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنید، وقتی به آن فکر می‌کنید واقعاً باورنکردنی است. ارتباط مداوم با شبکه شما قطعاً مزایای خود را دارد، اما من دوست دارم به روزهای ارسال نامه حلزون‌وار برگردم و ببینم چگونه است.»

وقتی از کرویک پرسیده می‌شود که چه چیزی را در مورد همتایان هم‌نسل خود بیشتر تحسین می‌کند، توضیح می‌دهد که توانایی آنها در داشتن دیدگاه‌های منحصر به‌فرد و رفتار آنها در موقعیت‌های جدید بسیار قابل توجه است. «ما برای داشتن صداهایی از هر نسل در طول جلسات طوفان فکری ارزش قائلیم، زیرا هر فرد چیز متفاوتی را روی میز می‌گذارد. اهمیت دادن به دیدگاه‌های مختلف به ما این امکان را می‌دهد که در نوآوری باقی بمانیم و راه‌حل‌هایی بی‌نظیر ارائه کنیم.» 

دراین پرونده بخوانید ...