شناسه خبر : 1535 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی سرمایه‌گذاران در پی کاهش ارزش سهام اپل

آیا خرید سهام مشکلات اپل را حل می‌کند؟

تیم کوک، رئیس هیات مدیره شرکت اپل از سرمایه‌گذاران می‌خواهد به گونه‌ای متفاوت درباره «اپل» بیندیشند یعنی نه به عنوان شرکتی که در بدو تاسیس بسیار سریع رشد کرد بلکه در قالب شرکتی تکامل‌یافته با تکنولوژی بسیار عظیم و دارا بودن بیشترین سهم از بازار.

محمدامین طباطبائی
تیم کوک، رئیس هیات مدیره شرکت اپل از سرمایه‌گذاران می‌خواهد به گونه‌ای متفاوت درباره « اپل» بیندیشند یعنی نه به عنوان شرکتی که در بدو تاسیس بسیار سریع رشد کرد بلکه در قالب شرکتی تکامل‌یافته با تکنولوژی بسیار عظیم و دارا بودن بیشترین سهم از بازار. اگر وال‌استریت شعار تبلیغاتی معروف و قدیمی اپل را دنبال کند، ممکن است فشار کمتری را بر رئیس هیات مدیره این شرکت وارد آورد. سرمایه‌گذاران از کاهش قیمت سهام اپل در روزهای اخیر گله می‌کنند و از این طریق برای این شرکت در انجام کاری که در آن مهارت دارد، یعنی معرفی محصولات جدید و تسخیر بازار وقت می‌خرند. روز پنجشنبه، اپل اعلام کرد تا پایان سال 2015، با افزایش سود خود به 15درصد، 100میلیارد دلار به سهامداران پرداخت خواهد کرد. اقدام دیگر اپل در این راستا، شش برابر کردن طرح بازخرید سهام و افزایش آن به 60 میلیارد دلار است. گرچه تحلیلگران می‌گویند مساله مهم‌تر پیش روی اپل موجودی این شرکت روی میز فروشگاه‌هایش است ولی از برخی جهات، نرخ بازگشت سرمایه بالاتر به سرپوش نهادن بر کاهش سود این شرکت در سه ماه نخست سال‌های دهه اخیر کمک خواهد کرد. گفتنی است سهام اپل پس از آنکه در معاملات اولیه با یک درصد کاهش روبه‌رو شد، بعد از ظهر روز چهارشنبه با 2/0 درصد افزایش به 96/406 دلار به ازای هر سهم رسید. سهام این شرکت از نیمه ماه سپتامبر 43 درصد کاهش را تجربه کرده است. البته با طرح وام‌دهی به سهامداران نمونه - راهی به منظور بازگردانی حجم زیاد پول برون‌مرزی این شرکت برای هدف یادشده- اپل می‌تواند با میزان بدهی صفر به شرکتی تبدیل شود که بانک‌های بزرگ جهانی مانند «سیتی‌گروپ» را در انتشار اوراق قرضه به رقابت وا‌می‌دارد. اما اپل به دلیل نااطمینانی در رشد درآمد جایگاه نخست خود را در رتبه‌بندی «استاندارد اند پورز» از دست داد و فقط امتیاز AA+ را دریافت کرد. همچنین به دنبال میزان اخیر درآمدها، حداقل 17 فعال بورس هدف‌گذاری قیمت خود را پایین آوردند که برای نمونه «جی‌پی مورگان» قیمت‌های خود را 25 درصد کاهش داد. روند رشد درآمدهای اپل در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در پی انتشار رقم 62 درصدی متوسط رشد سالیانه سود به ازای هر سهم (EPS) شرکت مذکور در پنج سال گذشته، اکنون سود سالیانه اپل در دهه آتی تنها 5/4 درصد پیش‌بینی می‌شود. همچنین طبق داده‌های استارماین رویترز انتظار می‌رود درآمد به ازای هر سهم اپل در سال جاری به 4/4 درصد تنزل پیدا کند.
پذیرش یک تغییر
کوک تلاش می‌کند انتظارات را از اپل به عنوان شرکتی که در سطح دنیا به خاطر تسخیر مصرف‌کنندگان و نیز وال‌استریت شناخته می‌شود، برآورده سازد. در سال‌های پس از معرفی گوشی آیفون در سال 2007 و نیز آی‌پد در سال2010، این شرکت الگویی را طراحی کرد تا به طور مداوم، کارهای گذشته حتی انتظارات درآمدی بالای وال‌استریت را بیش از پیش مطابق سلیقه همگان تغییر دهد.
اما روز سه‌شنبه، در اتفاقی نادر، کوک نظر تحلیلگران مبنی بر کاهش رشد اپل و افت میزان درآمدهای آن را پذیرفت. تحلیلگران معتقدند اپل شرکت بالغی است که در حال حاضر تلاش می‌کند به صورت متحد در نظر دیگران جلوه کند. به گفته سارا راتمن اپس، تحلیلگر فارستر آنها تلاش می‌کنند به شرایطی دست یابند که مقادیر بالا، خیلی زیاد و نیز مقادیر پایین، خیلی کم نباشد. در همین روز، سهام اپل به لطف برنامه سرمایه این شرکت، پنج درصد بالا رفت که البته این افزایش اندکی بعد برطرف شد. از طرف دیگر هرگونه افزایش در سهام، سرمایه‌گذاران دنبال‌کننده اپل را به این نتیجه می‌رساند که اپل در چند ماه گذشته بیش از 280 میلیارد دلار را روانه بازار کرده است چرا که سرمایه‌گذاران واقعیت کاهش رشد اپل را پذیرفته‌اند. راجر کی، رئیس موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای تکنولوژی نهایی می‌گوید: طرح بازخرید گسترده سهام و سود آن می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای مدتی راضی نگه دارد اما در بلند‌مدت اپل به برنامه‌ای دیگر به منظور سرعت بخشیدن به حرکت خود و نیز متقاعد کردن سرمایه‌گذاران نیاز دارد. سه‌شنبه کوک سعی کرد با دست انداختن روند تولید و عالی برشمردن آن، شور و اشتیاق را نسبت به آن افزایش دهد. در ضمن احتمال می‌رود محصولات جدید اپل در پاییز آینده و سال 2014 به بازار معرفی شوند. به عقیده راتمن اپل به محصولی احتیاج دارد که همگان را شگفت‌زده کند حالا مهم نیست که یک تلویزیون باشد یا یک لباس! فقط چیزی که بتواند برایشان درآمد ایجاد کند.
تجدید نظر در مقیاس
تغییر مقیاس یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دنبال‌کنندگان اپل است. از سال2011 یعنی زمان روی کار آمدن کوک به‌جای موسس فقید اپل، استیو جابز، برخی سرمایه‌گذاران می‌پرسند آیا اپل می‌تواند به روند قبلی خود در تولید محصولات انقلابی که مصرف‌کنندگان را حتی در نبود استیو جابز به خود جذب کند و بازار تکنولوژی را تسخیر کند، ادامه دهد؟
در سال گذشته کوک سه فصل متوالی را تا پیش از شروع ماه ژانویه با ناتوانی در برآورده کردن انتظارات درآمدی، تجربه کرد. محصول کلیدی معرفی‌شده در مدت تصدی‌گری وی، آی‌پد مینی بوده که پاسخی به تبلت‌های کیندل شرکت آمازون محسوب می‌شود. همگان انتظار دارند آیفون و آی‌پد جدید همراه با رایانه‌های مک بهبود‌یافته و پخش‌کننده موسیقی آیپاد در سال جاری به بازار بیایند اما حدس‌هایی نیز درباره ارائه یک ساعت، تلویزیون و سرویس رادیویی از سوی اپل زده می‌شود. به دلیل مسائل محرمانه، کوک جزییات بیشتری از محصولات جدید اپل را منتشر نمی‌کند. در این میان هنوز برخی سرمایه‌گذاران به جادوی اپل اطمینان دارند! جانسون جونز مدیر شرکت تک‌هج در این باره می‌گوید: «تنها اتفاقی که در اپل افتاده، تغییر انتظارات و راهبری بوده است. آنها با اعلام بدهی و اقدام به بازپرداخت، کار درستی را انجام داده‌اند.» وی افزود: اپل دوره‌ای آرام را از لحاظ معرفی محصول پیش رو خواهد داشت و پس از آن در تابستان و برای انجام کاری مهم در سال جاری، معرفی محصولات خود را آغاز می‌کند که با استقبال بازار و نیز بورس روبه‌رو خواهد شد. در حالی که اپل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، شرکت رقیبش سامسونگ با دارا بودن فروشی بیش از 100میلیارد دلار هیچ دستاوردی نداشته است و سرعت رشد آن با اشباع شدن بازار از گوشی‌های هوشمند متعدد و نیز هجوم دیگر رقبا با گوشی‌های ارزان‌تر که طرفداران بیشتری در کشورهای به سرعت در حال توسعه مانند هند و چین دارند، کاهش یافته است. البته کوک اظهار داشت سامسونگ با داشتن گوشی‌های هوشمند در رده‌های قیمتی مختلف، بزرگ‌ترین رقیب اپل محسوب می‌شود. همچنین اپل اعلام کرده است اگر مقامات اجرایی معتقد باشند یک محصول چشم‌اندازی بلند‌مدت دارد، از درآمد‌های کوتاه‌مدت خود همان‌گونه که برای آی‌پد مینی اتفاق افتاد، صرف‌نظر خواهند کرد.
نهایتاً تیم گریسکی، رئیس بخش سرمایه‌گذاری شرکت سولاریس معتقد است: «اپل در حالت گذر از یک شرکت در حال رشد به شرکتی ارزشی است.» وی می‌گوید «شرکت‌های در حال رشد، تلاش می‌کنند آخرین سنت پول خود را بازگردانند در حالی که چنین چیزی درباره اپل صدق نمی‌کند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها