شناسه خبر : 12549 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تلاش مایکروسافت برای پیشی گرفتن از اپل

روزگار سخت یک سیب

شرکت مایکروسافت در فروش سهام جدید خود طرح افزایش بازده ناخالص را مطرح کرده است تا مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کند.

شرکت مایکروسافت در فروش سهام جدید خود طرح افزایش بازده ناخالص را مطرح کرده است تا مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کند. هم‌اکنون نرخ بازده ناخالص سهام شرکت مایکروسافت بیشتر از نرخ بازده سهم‌های فروخته‌شده در ماه نوامبر سال 2012 میلادی است. این تصمیم‌گیری به دلیل تنگ‌تر شدن فضای رقابتی مایکروسافت با شرکت اپل در فضای بازارهای اعتباری دنیاست. رقابتی تنگاتنگ که طی دو دهه اخیر در بازار سهام دنیا کمتر دیده می‌شد.
شرکت مایکروسافت که یکی از چهار شرکت بزرگ فعال در عرصه تجاری آمریکاست و از نظر رتبه اعتباری در سطح بسیار بالا قرار گرفته است در هفته گذشته بالغ بر 95/1 میلیارد دلار بدهی با متوسط وزنی 41/2 درصد به ازای هر سهم ایجاد کرد. این در حالی است که پنج ماه گذشته متوسط وزنی بدهی شرکت به ازای هر سهم برابر با 33/2 درصد بوده است. موج جدید فروش اپل زمانی اوج گرفت که مقامات این شرکت اعلام کردند از بدهی خود برای اضافه کردن 55 میلیارد دلار به بودجه صندوق و باز گرداندن وجوه سرمایه‌گذاران در بازار این برند استفاده می‌کند. نوبل هربرت مسوول بخش سرمایه‌گذاری و مدیریت بازار سرمایه که با سرمایه‌ای بالغ بر 250 میلیون دلار در بازار مالی فعالیت می‌کند، می‌گوید: «شرکت مایکروسافت مبلغ کمی بیش از میزان مصوب گذشته پرداخت می‌کند تا رقیب را از میدان خارج کند و بخش بیشتری از سرمایه‌های موجود در بازار را جذب کند. ارزش بالاتر کوپن‌های مایکروسافت در مقایسه با اوراق سهام اپل در شرایط کنونی یک رقابت و تجارت منصفانه است زیرا عملکرد اقتصادی مایکروسافت بهتر از اپل است و بدون شک تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در آن بازار بیشتر است.»
در شرایطی که بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا ارزش اعتباری بالاتری نسبت به شرکت اپل دارد، نرخ رشد آن برای بیش از یک دهه است که ثابت باقی مانده است. مایکروسافت بعد از اینکه دو برابر نقدینگی لازم برای خرید اپل را در سال 1999 میلادی به دست آورد شرکت مایکروسافت 5/27 میلیارد دلار بودجه طی 12 ماه کسب کرد که هم‌اکنون 60 درصد از کل بودجه ایجاد‌شده توسط رقیبش یعنی شرکت اپل است. این نشان می‌دهد سرعت رشد شرکت مایکروسافت در سال‌های آغازین کارش بسیار زیاد بوده است ولی به تدریج وارد دوره رکود شده است و این رکود نسبی که موجب تنزل ثبات ارزش این برند شده است تا‌کنون نیز ادامه پیدا کرده است. حال مایکروسافت در نظر دارد از طریق جذب سرمایه‌های بیشتر در بازار اعتباری و مالی اولین گام‌های خود را در مسیر رشد اقتصادی بردارد.
کوپن‌های بالاتر
شرکت مایکروسافت 450 میلیون دلار از یک درصد، اوراق قرضه پنج‌ساله و یک میلیارد دلار از 375/2 درصد اوراق بدهی تا سال 2023 میلادی و 500 میلیون دلار از اوراق بهادار 30‌ساله با یک کوپن 75/3‌درصدی را فروخته است. این اوراق کوپن‌های بالاتر و گسترش وسیع‌تری نسبت به اوراق منتشر‌شده توسط شرکت در روز دوم نوامبر سال 2012 میلادی دارند.
بازدهی ناخالص روی اوراق خزانه‌داری 10‌ساله ایالات متحده آمریکا در روز 25 آوریل سال 2013 میلادی یعنی همان زمانی که اوراق قرضه تازه و اوراق بهادار شرکت مایکروسافت وارد بازار شد و به فروش رسید، برابر با 71/1 درصد بود. این در حالی است که بازدهی ناخالص این اوراق در روز دوم نوامبر سال 2012 میلادی برابر با 72/1 درصد بوده است. بازدهی ناخالص روی اوراق قرضه درجه سرمایه‌گذاری از 77/2 درصد در نوامبر گذشته به 67/2 درصد در آوریل سال جاری رسید. این اطلاعات را بانک آمریکا ارائه داده است.
کمیابی اعتبارات
همچنین شرکت مایکروسافت در آخرین دور فروش اوراق قرضه خود 550 میلیون یورو به ارزش سرمایه‌اش اضافه کرد و فرصتی تازه برای سرمایه‌گذاران اروپایی و مدیران بازار پولی این کشورها، شرکت‌های بیمه‌ای و در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کرد که ارزشی برابر با هفت میلیارد یورو دارند.
کریگ ویسی رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خصوصی سانلام در این مورد می‌گوید: «انتشار اوراق قرضه یورویی توسط مایکروسافت و برای بازار اروپا این مزیت را دارد که باعث کمیابی این دسته از اعتبارات در بازار می‌شود. این کمیابی در بازارهای اعتباری مایکروسافت و اوراق قرضه و اوراق بهادار یورویی این شرکت وجود ندارد و همین مساله وجه تمایز این دو بازار است.» شرکت اپل هم در‌صدد استفاده از مساله کمیابی در بازارهای اعتباری است، زیرا در نظر دارد بخشی از بسته سود سهامداران خود را که ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار دارد، با اوراق بدهی بدهد. در این راستا هم موفقیت‌هایی کسب کرد به این معنا که شرکت NIK INC که از سال 2003 میلادی تا‌کنون هیچ بخشی از سهم‌هایش را نفروخته بود در روز 23 آوریل اعلام کرد میزان سهم‌های خود را یک میلیارد دلار اضافه می‌کند و اوراق قرضه 10‌ساله و 30‌ساله را خریداری می‌کند.
پیشنهاد اپل
فروش تازه مایکروسافت به دنبال خود سری تازه از پیشنهادهای اپل را می‌آورد. پیشنهادهایی که شرکت اپل برای جلب شمار بیشتری از مشتری‌ها و سهم بیشتری از بازار سرمایه ارائه می‌دهد. شرکت کریدت سایت پیش‌بینی می‌کند پیشنهادهای اپل طی سه سال آینده بین 15 تا 20 میلیارد دلار در سال می‌رسد که کمک بزرگی برای تامین مالی شرکت اپل خواهد بود و آینده اقتصادی روشنی را برای این برند به همراه می‌آورد ولی در کنار آن مسوولیت زیاد و بدهی زیادی را هم به گردن این شرکت محول می‌کند که برای پاسخگویی به آن باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیاستگذاری‌های درست کرد.
شرکت اپل در نظر دارد برای تقویت جایگاه این برند و ارتقای رتبه اعتباری آن در میان شرکت‌های رقیب از بدهی 187 میلیارد‌دلاری خود تا سقف 30 درصد استفاده کند و این سهم از بدهی‌ها را به صورت سند قرضه در اختیار متقاضیان در بازار مالی قرار دهد. طرح استفاده از سند قرضه برای تامین مالی نقدینگی مازادی که شرکت اپل می‌خواهد استفاده کند ظرف چند سال آینده اجرا می‌شود. این پیشنهاد اپل که در ظاهر موجی از منابع مالی را روانه این برند می‌کند آینده‌ای مبهم را برای بازار سهم‌ها و اوراق قرضه آن ایجاد می‌کند که پیش‌بینی آن بسیار دشوار است.
تنوع در بازار اوراق قرضه با حضور اپل
جوی لوری یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در مرکز مطالعاتی جنی مونتگومری در فیلادلفیا می‌گوید: «سرمایه‌گذارانی مشابه سرمایه‌گذاران در بازار اوراق قرضه مایکروسافت وارد بازار اوراق قرضه اپل می‌شوند. اگر مایکروسافت تنها عرضه‌کننده اوراق بدهی و اوراق قرضه در بازار بود هم تنوع در این بازار وجود نداشت و هم امکان مقایسه عملکرد شرکت در طول زمان وجود نداشت ولی هم‌اکنون با ورود اپل و ایجاد تنوع در بازار فرصت بهتری در اختیار فعالان بازار مالی قرار گرفته است ...»
در شرایطی که از سپتامبر سال 2012 میلادی تا‌کنون ارزش اوراق سهام شرکت اپل 41 درصد کمتر شده است این پیام به سرمایه‌گذاران مخابره شده است که افق رشد فروش این شرکت چندان روشن نیست و به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک از سرعت رشد این برند کاسته می‌شود. دلیل این کاهش رشد را می‌توان اشباع نسبی در بازار موبایل دنیا و افزایش سطح رقابت در این بازار دانست. البته ورود رقبای سرسختی همچون سامسونگ در بازار گوشی تلفن همراه و مایکروسافت در بازار تکنولوژی هم مساله دیگری است که کار را برای اپل سخت کرده است.
شرکت اپل در آخرین گزارش خود اعلام کرد فروش ویندوزهای این برند در فصل گذشته رشدی نداشته است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر اپل سعی کرده است وابستگی خود را به بازار موبایل و دیگر تکنولوژی‌های مصرفی کمتر کند و وارد دنیای نرم‌افزاری شود و البته با وجود کاهش درآمد اپل از محل ویندوز، فروش این برند از نرم‌افزارهای سرور، نرم‌افزارهای تجاری و نرم‌افزارهای کنترل هزینه رشد کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها