شناسه خبر : 8408 لینک کوتاه

مدل اس ناجی سهام تسلاموتورز شد

تسلایی برای تسلا

کوین بائیلی، از بنیانگذاران شرکت جلوه‌های بصری که روی تصاویر متحرک بزرگ کار می‌کند، هرگز تا‌کنون سوار بر ماشینی همچون مدل جدید تسلای خود یعنی مدل اس الکتریکی نشده است، اما با این حال این مدل به نحوی خودمانی به نظر می‌رسد.

نویسنده: دیپا سیتارامان
مجتبی فرخ
کوین بائیلی، از بنیانگذاران شرکت جلوه‌های بصری که روی تصاویر متحرک بزرگ کار می‌کند، هرگز تا‌کنون سوار بر ماشینی همچون مدل جدید تسلای خود یعنی مدل اس الکتریکی نشده است، اما با این حال این مدل به نحوی خودمانی به نظر می‌رسد. بائیلی می‌گوید: «هنگامی که سوار ماشین خودم شدم، فکر می‌کردم، شبیه ستاره فیلمی شده باشم که روی آن کار کرده بودم. در این ماشین من شبیه ستاره «ترک بی» شده بودم.» اکنون موافقت علاقه‌مندان به خودرویی مانند بائیلی، مهر تصویب در صنعت خودروسازی سبز را تقدیم شرکت تسلاموتورز که طی سال گذشته شاهد شکست و در تلاش برای کسب سود بالا بوده است، کرده است. مدل اس اولین تلاش 10 ساله تسلا برای چنگ‌زنی به بازار مخاطبان اصلی اتومبیل‌های برقی است. اکنون فروش خودروهای پنج‌مسافره از زمان راه‌اندازی‌اش از سال گذشته، از انتظارات پیشی گرفته است. روز پنجشنبه نهم آوریل، مجله گزارش مصرف‌کننده به این شرکت امتیاز نزدیک به کامل را اعطا کرد.
بازنگری انجام‌شده توسط این مجله به همراه گزارش رکورد‌زنی سود سه‌ماهه اول تسلا، باعث شد سهام این شرکت با 36 درصد افزایش به 77/75 دلار برسد. این قیمت بالاترین میزانی است که این شرکت تا‌کنون به خود دیده، و بیش از چهار برابر قیمت اولیه عمومی پیشنهادی سال 2010 (17 دلار) است. اکنون افزایش سهام تسلا تعدادی از سرمایه‌گذارانی را که سابقاً روی کاهش سهام تسلا شرط‌بندی کرده بودند، شگفت‌زده کرده است. قبلاً جایگاه تسلا نسبت به 98 درصد از حدود 4200 شرکتی که توسط تامسون رویترز استارماین ردیابی شده بود، به شدت تنزل یافته بود. اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران صنعتی خوش‌شانسی تسلا را جشن گرفته‌‌اند؛ اما با این حال آنها هشدار دادند که مدل اس در بهترین حالت حتی با کمک قرارداد تامین مالی جدید تسلا، تنها در دسترس 10 میلیون نفر از ثروتمندترین خانوارهای ایالات متحده قرار خواهد گرفت. این مدل قبل از اعتبار مالیاتی فدرال، با حدود 70 هزار دلار عرضه می‌شود. تیم لیولیتی، رئیس و مدیر عامل شرکت ویستیون عرضه‌کننده قطعات خودرو در مصاحبه‌ای گفت: «آیا در مورد تسلا شما فصل نهایی را مطالعه کرده‌اید؟ نه، اما در این مرحله، این شرکت یک اقدام خوب اما ناشایست را انجام داده است.» تسلا برای رسیدن به یک بازار گسترده‌تر و برای خفه کردن صدای مخالفان ماشین‌های الکتریکی، باید سال آینده به طور موفقیت‌آمیزی مدل ایکس متقاطع خود را به مشتریان عرضه کند و همچنین باید بتواند در سال 2017 نسل سوم خودرو‌هایی را با هزینه بین 30 تا 35 هزار دلار ارائه کند. تام گیج، مدیر عامل سابق شرکت می‌گوید: «متاسفانه، یک ماشین خوب، یک شرکت خوب نمی‌سازد.» گیج کسی است که قطار سواری (اسب‌ سواری) را به عنوان اولین مدل تسلا توسعه داده بود. گیج می‌گوید آنها قبل از اینکه بتوانند به یک شرکت ماشین‌سازی واقعی بدل شوند، باید با سفارش‌های بزرگ به سمت رشد حوزه بازاری خود حرکت کنند.
قیمت هم‌تراز با خودروهای بنزینی لوکس
تسلا می‌گفت انتظار دارد 21 هزار اتومبیل مدل اس را در سراسر جهان عرضه کند، که پنج درصد از هدف قبلی‌اش (20 هزار) بالاتر است. در گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقد بودند هدف 20 هزاری تسلا دور از واقع است. بیل فورد رئیس اجرایی شرکت فورد موتور در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست سالانه فورد در ویلمینگتون گفت: «واقعاً سخت است تا شرکتی را آن هم در کسب و کار خودرو، یکدفعه در مسیر رشد قرار دهیم، و این شرکت موفق باشد.» اکنون شدت تقاضا برای مدل اس تعجب کارشناسان صنعتی، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را به همراه داشته است. رانندگی برای مسافت محدود، قیمت‌های بالا و فضای داخلی نسبتاً بی‌زرق و برق، تقاضای این خودروها را که توسط دیگر سازندگان خودرو مانند شرکت نیسان موتور و جنرال‌موتورز ایجاد شده ضعیف کرده است. سایت Edmunds.com پیش‌بینی می‌کند امسال اتومبیل‌های الکتریکی 1/0درصد از بازار ایالات متحده را شامل خواهد شد، این میزان در سال 2017 و 2020، به ترتیب به 1/1 و 3/2 درصد خواهد رسید. جفریس تحلیلگر ایلین کوی می‌گوید: «سابقاً بسیاری از مردم بر این باور بودند که اتومبیل‌های برقی هرگز تولید و روانه بازارها نخواهند شد و یا اینکه هرگز به عنوان خودرویی مطلوب دیده نمی‌شوند. اما اکنون من نمی‌توانم ببینم که چرا عده‌ای می‌خواهند برای خودرویی تنها به دلیل الکتریکی بودن آن دو برابر پول پرداخت کنند.» بر خلاف رقبای شرکت تسلا که هزینه‌های خودروهای برقی‌شان بالاست، هزینه مدل اس در حدود همان هزینه اتومبیل‌های لوکس گازی است. راس ساندس 72ساله، مدیر اجرایی بازنشسته یکی از شرکت‌های کارگزاری بیمه در این باره می‌گوید، این خودرو همتراز با BMWs، مرسدس و کوروتس است که او سابقاً سوار آنها شده بود. ساندس می‌گوید: «مانند زمان‌هایی که من در مدرسه خودم را باهوش‌ترین فرد کلاس احساس می‌کردم، در طول رانندگی در بزرگراه نیز با نگاه به اتومبیل‌هایی با هزینه بالاتر از خودرو خودم، چنین احساسی را دارم. من به اتومبیلی با این ویژگی می‌نازم.»
مدل اس مرا کامل کرد
تسلا هزینه داخلی کمتری نسبت به دیگر اتومبیل‌های برقی دارد. این تا حدودی به دلیل تصمیمی است که در مورد استفاده از سلول‌های باتری لیتیوم یون معمولی گرفته است؛ این سلول‌ها به طور گسترده در دستگاه‌های مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سلول‌ها می‌توانند کمتر از 200 دلار در هر کیلووات ساعت هزینه داشته باشند، که این بخشی از هزینه‌‌های سلول‌های با قالب بزرگی است که توسط خودروسازانی مانند جنرال‌موتورز و فورد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این سلول‌های مورد استفاده تسلا می‌تواند نیروی برق بیشتری را در یک پکیج فشرده ارائه دهند. هزینه‌های بالای باتری، که می‌تواند حدود نیمی از هزینه‌های یک ماشین الکتریکی را تشکیل دهند، به عنوان چالشی بزرگ در پایین نگه داشتن قیمت خودرو باقی مانده است.نشریه گزارش‌های مصرف‌کنندگان به مدل اس نمره 99 از1 داد، که این به مراتب بالاتر از رتبه رقبای الکتریکی و بنزینی از جمله خودرو ورزشی پورشه پانامراست. این نشریه می‌گوید: «عملکرد این خودرو بهتر از هر خودرو دیگری است که تا‌کنون توسط CR تست شده است.» این نشریه در ادامه می‌گوید: CR در مورد مدل اس به یک محدوده نزدیک به 200 مایلی رسیده است، که این بالاتر از 80 مایل فورد فوکوس الکتریک و 75 مایل نیسان لیف است. دیوید کوئن، شریک سرمایه‌گذار در شرکت سیلیکون ولی که صاحب هر دو مدل اس و نیسان لیف است، در این باره می‌گوید: از اواخر سال گذشته که مالک مدل اس خود شده‌ام، از ناحیه خلیج سان‌فرانسیسکو به سمت ساکرامنتو، رفت و برگشت را با یک شارژ رانندگی کرده‌ام که مسافتش در حدود 200 مایل می‌شود. کوئن می‌گوید: دیگر لازم نیست نگران مسافتی باشم که می‌خواهم رانندگی کنم. من هرگز نمی‌توانستم چنین سفری را با نیسان لیف داشته باشم. مدل اس من، من را کامل می‌کند. من تا‌کنون هرگز فرد ماشین‌زده‌ای نبوده‌ام.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها