شناسه خبر : 8866 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اسلامگرایان لیبیایی می‌خواهند از غربی‌ها انتقام بگیرند

به دنبال ابو اناس

اسلامگرایان تندرو لیبی پس از ربوده شدن ابو اناس اللیبی از طرابلس توسط نیروهای آمریکایی، غربی‌ها را تهدید به انتقام‌جویی کردند.

اسلامگرایان تندرو لیبی پس از ربوده شدن ابو اناس اللیبی از طرابلس توسط نیروهای آمریکایی، غربی‌ها را تهدید به انتقام‌جویی کردند. آنان تهدید کرده‌اند که از غربی‌ها به خاطر ربودن یکی از دستیاران پیشین اسامه‌ بن‌ لادن، که توسط نیروهای آمریکایی از خانه‌اش در روز شنبه پنجم اکتبر در شهر طرابلس ربوده شد، انتقام می‌گیرند. پس از بازداشت ابو اناس اللیبی توسط نیروهای دلتای آمریکا، به اتهام کمک به برنامه‌ریزی حملات القاعده به سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در سال 1998 که منجر به مرگ 224 نفر شد، موج گسترده‌ای از خشم دولت لیبی را هدف گرفته است. برخی بر این باورند که این دستگیری توسط آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که دولت لیبی برای اعمال قوانین خودش و برقراری نظم بسیار ضعیف است. اما بسیاری از اسلامگرایان دولت لیبی را به دخالت پنهانی در این هجوم متهم می‌کنند و می‌گویند برای انتقام‌گیری به منافع لیبی حمله می‌کنند و حتی خارجی‌ها را می‌ربایند. یک صفحه فیس‌بوک به نام «مردم بنغازی از آن محافظت می‌کنند» دنبال‌کنندگان خود را به مسدود کردن جاده‌های منتهی به طرابلس و ربودن آمریکایی‌ها و دیگر خارجی‌ها تشویق کرد. صفحه‌ای دیگر با عنوان «انقلابیون بنغازی، البیدا و دِرنا» گفته است: «ما توان مبارزه با هر کسی را که به این کشور خیانت کرده و در این توطئه شریک بوده است به خدا مدیونیم.» بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی و نقطه آغاز انقلابی است که به سقوط معمر قذافی انجامید. البیدا و درنا دو شهر دیگر در شرق لیبی هستند که به عنوان مرکز بنیادگرایی اسلامی شناخته شده‌اند. دولت لیبی در شب یکشنبه بیانیه‌ای مبنی بر عدم اطلاع از این هجوم صادر کرد و از دولت ایالات متحده آمریکا خواست در مورد آنچه «آدم‌ربایی» خوانده شده است، روشن‌سازی کند. دولت در بیانیه‌ای دیگر سفیر آمریکا، دبورا جونز، را فراخواند. «وزیر عدالت، صلاح المرقانی، در روز دوشنبه هفتم اکتبر، سفیر آمریکا را برای پاسخگویی به چند سوال مرتبط با موضوع فراخواند.» اللیبی هم‌اکنون در یک ناو آمریکایی به نام USS Antonio، که به طور اختصاصی برای عملیات دستگیری او در نظر گرفته شده بود، قرار دارد. کنگره آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر 2001، قوانینی را تصویب کرد که بر اساس آن برای مبارزه با تروریسم جهانی به رئیس‌جمهور اختیارات گسترده‌ای اعطا شد.
از جمله این اختیارات عبارتند از: حق صدور فرمان دستگیری شبه‌نظامیان در خارج از کشور و انتقال آنها به آمریکا برای محاکمه، حتی اگر اتهام‌های آنان در خاک آمریکا صورت نگرفته باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند اللیبی، که نام واقعی‌اش ناظیه عبدالاحمد الرقیه است، توسط اعضای «گروه بازجویان عالی‌رتبه» تحت بازجویی قرار خواهد گرفت. این گروه یکی از گروه‌های درون‌سازمانی FBI است که در سال 2009 توسط باراک اوباما پس از الغای روش‌های دولت بوش برای اخذ اطلاعات از مظنونین ترور ایجاد شد. با وجود این، استفاده از ربایش بین‌المللی برای دستگیری مظنونین مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد «آمریکا دوباره از نظریه معیوب جنگ جهانی علیه ترور برای نقض اصول اساسی حقوق بشر استفاده کرده است». این سازمان اعلام کرده است که اللیبی باید سریعاً به یک وکیل دسترسی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها