شناسه خبر : 7992 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا انتخابات

خرازی: خلبانم نه یک روحانی بیابانی

فلاحیان هم وارد عرصه رقابت‌ها شد

بوی انتخابات در هفته‌ای که گذشت نه از جبهه اصلاح‌طلبان به مشام رسید و نه اصولگرایان،

نفیسه زارع‌کهن
بوی انتخابات در هفته‌ای که گذشت نه از جبهه اصلاح‌طلبان به مشام رسید و نه اصولگرایان، این بار هواداران دولت بودند که محور اصلی اخبار انتخاباتی را به خود اختصاص دادند. از حضور مشایی در میان مردم در فرودگاه گرفته تا مطالب روزنامه ایران و اخباری که درباره برگزاری نشست‌های انتخاباتی این جریان به گوش رسید. در همین حال سید‌صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور هم در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه ستاد انتخابات سال آینده عملاً فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: جدول زمان‌بندی انتخابات‌های آینده نیز به استان‌ها ابلاغ شده است. وی با مورد توجه قرار دادن بحث آموزش در وزارت کشور برای انتخابات‌های آینده اظهار کرد: آموزش‌های مربوط به انتخابات‌های آینده در ۱۵ استان تمام شده است و تا اواخر اسفندماه تمام آموزش‌ها در سطح استان در سطح ملی به اتمام خواهد رسید. همچنین عیسی فرهادی فرماندار تهران هم به برگزاری جلسات کمیته‌های امنیتی انتخابات در تهران اشاره کرد و از آمادگی صد درصد برای ایجاد و پشتیبانی شعب انتخابات خبر داد و گفت با پشتیبانی از این شعب، امنیت در سطح شهر که توسط نیروی انتظامی تامین می‌شود، وجود دارد.

اصلاح‌طلبان
«من بنا ندارم بیایم.» مهم‌ترین واکنش انتخاباتی در بین اصلاح‌طلبان طی هفت روز گذشته شاید همین جمله آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد که در گفت‌وگو با خبر آنلاین بر زبان راند. جمله‌ای که اگرچه بارها از زبان اطرافیان وی گفته شده بود اما این بار با گفته شدن از سوی خود آیت‌الله خیال خیلی از مخالفانش را راحت کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس در تکمیل سخنانش درباره اینکه آیا از نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو حمایت خواهد کرد یا خیر هم اظهار کرد: «وقتی که کارزار انتخاباتی روشن شود و اگر ببینم آن کسی را که می‌پسندم و فکر می‌کنم به اهداف انقلاب بهتر می‌تواند خدمت کند، از او حمایت می‌کنم.» از طرفی دیگر محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و فعال اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگویی که با مهر داشت با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نباید صنفی و جناحی به انتخابات نگاه کنند، گفت: «اصلاح‌طلبان با معرفی یک چهره میانه‌رو مانند خاتمی و اصولگرایان هم با معرفی چهره‌هایی همچون ولایتی و ناطق‌نوری می‌توانند با میانه‌روی در مسیر منافع ملی در صحنه انتخابات گام بردارند. حسن روحانی نیز در واقع نوعی مشی تعامل‌گرایانه دارد و اگر وارد صحنه انتخابات شود شاید بتواند آرای قابل توجهی از مردم اخذ کند.»

اصولگرایان
اصولگرایان روزهای هفته پیش را در حالی سپری کردند که خبر کاندیداتوری چهره‌ای دیگر از میانه‌شان منتشر شد و دهان به دهان گشت و او کسی نبود جز علی فلاحیان. نام وی که روزگاری وزارت اطلاعات دولت هاشمی در دستانش بود اگرچه در حدس و گمان‌ها برای کاندیداتوری برده می‌شد، اما چندان جدی گرفته نشده بود تا اینکه هفته پیش خودش اعلام کرد: «کاندیداتوری‌ام قطعی است.» او همچنین درباره علت حضورش توضیح داد: «تاکنون درخواست مردم در راستای کاندیدا شدن بنده بسیار بوده و به حد نصاب رسیده است بنابراین بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوم.» به گفته فلاحیان برنامه‌های او در راستای مبارزه با گرانی و ایجاد اشتغال خواهد بود. از سوی دیگر و در شرایطی که محمدرضا باهنر دبیر جامعه اسلامی مهندسین بارها اعلام کرده بود، در انتخابات حاضر نخواهد شد محسن کوهکن دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار اعلام کرد «تشکل متبوعش بر سر حمایت از کاندیداتوری باهنر به اجماع رسیده است». وی با بیان این مطلب که جبهه پیروان یک کاندیدای واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد به مهر گفت: «تمام کاندیداهایی که در جبهه پیروان مطرح هستند در صورت صلاحدید خودشان در انتخابات حضور خواهند یافت و جبهه پیروان برای رعایت اصل وحدت در نهایت از میان تمامی کاندیداهای مطرح در جریان اصولگرایی؛ چه عضو جبهه پیروان باشد و چه نباشد؛ تحت نظر جامعتین به یک گزینه واحد خواهد رسید.» حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران ایران اسلامی هم هفته پیش درباره یکی دیگر از کاندیداهای اصولگرایی حدس و گمان زد و به باشگاه خبرنگاران گفت که «اسب» مهدی چمران برای انتخابات ریاست‌جمهوری زین شده است. طبق اظهارات او تا پیش از این چمران به عنوان کاندیدای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح بود اما اخیراً احتمال قوی مبنی بر حضور وی برای انتخابات «ریاست‌جمهوری» به وجود آمده است. به باور بیادی «محسن رضایی»‌، «محمدباقر قالیباف» و «مهدی چمران» این سه نفر هستند که برنامه و تیم برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارند. اما محسن رضایی هم که چند وقتی است اعلام کرده می‌خواهد وارد انتخابات شود در جمع اعضای جامعه وعاظ تهران بر نامزد شدن خود برای انتخابات سال 1392 تاکید کرده و گفت: «می‌آیم تا خرمشهر جهاد اقتصادی سقوط نکند.»
وی در پاسخ به این مطلب که می‌گویند شما نظامی هستید و مردم به نظامی‌ها رای نمی‌دهند، گفت: آنها که می‌گویند من نظامی هستم با سوابق من آشنا نیستند، من قبل از نظامی شدن در عالم سیاست بودم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعید می‌دانم آقای هاشمی برای ریاست‌جمهوری بیایند، گفت: «تا آخر صحنه در انتخابات می‌مانم و به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌روم.» در همین حال منوچهر متکی هم که بارها از آمدنش در انتخابات پیش رو سخن رفته است اعلام کرد تصمیمش را درباره حضور در انتخابات گرفته است و تا پایان بهمن آن را اعلام خواهد کرد. اما هفته پیش یکی دیگر از اخباری که در جبهه اصولگرایی خیلی‌ها را به خودش مشغول کرد وعده‌های عجیب یک نامزد انتخاباتی بود. سید محمدباقر خرازی دبیرکل حزب‌الله ایران که خود را کاندیدای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری معرفی کرده است درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: من برای آینده دولت حزب‌الله برنامه بسیار مهمی دارم که برای بچه‌های روزنامه حزب‌الله گفته‌ام. دولت حزب‌الله که شکل گرفت، باید تندترین روزنامه، روزنامه خود حزب‌الله باشد. index:3|width:200|height:|align:leftپالس‌های خطر را باید به سرعت بیفکند تا دولت بداند که در کجا قرار دارد و در کجا بی‌نظمی هست. او سپس توضیح داد: «حتماً همه می‌دانند که بنده خلبان هم هستم، مدارج فوق‌لیسانس هم دارم، مدرک دکترا هم به زودی می‌گیرم و ۱۸ سال است که درس خارج تدریس می‌کنم. اینها را گفتم که فکر نکنید با یک روحانی بیابانی که هیچی حالیش نیست، طرف هستید. ما برای اسلام و ایران برنامه بسیار مدونی آماده کرده‌ایم، شهر به شهر برنامه داریم. همین الان که از قشم می‌آمدم، هسته‌های مهمی را سازماندهی کردم. به همه گفته‌ام چه کار باید کرد تا کشور ما به کشوری بزرگ و ثروتمند تبدیل شود.» خرازی وعده داده است: ان‌شاءالله با هواپیمایی که خودم خلبان آن هستم، می‌آیم، خودم خلبانی خواهم کرد تا آخوند خلبان هم ببینید. تردید نکنید که در دولت حزب‌الله بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی را برای تاکسی احداث خواهم کرد. با خلبانی ثابت خواهم کرد آخوند هم می‌تواند پرواز کند و ثابت می‌کنم ایران دنبال تاکسی هوایی و فضایی است!
به گفته وی «در دولت او بهترین ماشین‌ها خواهد بود، نه از نوع ماشین فرقونی که ایران‌خودرو و سایپا می‌سازند؛ بلکه بهترین‌ها و زیباترین ماشین‌ها را مردم خواهند دید. حزب‌الله در خدمت مردم و خرازی در خدمت مردم و خرازی و حزب‌الله در خدمت رهبری معظم هستند. این منطق درایت حزب‌الله است.» در همین حال خبر می‌رسد چهره‌ای جدید در حال پیوستن به صف طولانی نامزدهای انتخابات سال آتی است. خبرآنلاین در این باره نوشت کمتر از دو ماه از برکناری وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد، از او به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری نام برده می‌شود تا وزیر زن کابینه دولت دهم نیز به جمع دیگر وزرای معزول حاضر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری بپیوندد. مرضیه وحید‌دستجردی اولین وزیر زن بعد از انقلاب بود که با اما و اگرهای بسیاری توانست از مجلس هشتم برای تصدی وزارت بهداشت دولت دهم رای اعتماد بگیرد. در همین راستا اعظم حاجی‌عباسی دبیر کل جامعه زینب با بیان اینکه «گزینه ما در جامعه زینب و احزاب زنان اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خانم مرضیه وحید ‌دستجردی است»، اعلام کرد: « ما با خود خانم دستجردی در این مورد صحبت کرده‌ایم و ایشان هنوز جواب خاصی به ما نداده‌اند ولی ما نسبت به این موضوع اصرار داریم.»

یاران حلقه احمدی‌نژاد
بودن یا نبودن این مساله همیشگی درباره مشایی است و همین مساله بود که هفته پیش محور اخبار انتخاباتی آن هم در جبهه هواخواهان دولت قرار گرفت. وقتی که او بعد از بازگشت از سفر مصر که همراه احمدی‌نژاد رفته بود در فرودگاه بین هوادارانش حاضر شد و رسانه‌ها تیتر زدند که او تبلیغات انتخاباتی‌اش را علنی کرده است. به این ترتیب بود که به گزارش عصر ایران و به شواهد عکس‌هایی که منتشر شد مشاور احمدی‌نژاد در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال حامیانش قرار گرفت و برای آنان سخنرانی کرد و این در حالی بود که پوسترهای تبلیغاتی با عنوان زنده‌باد بهار «در دست برخی مردم دیده می‌شد، همان پوسترهایی که چند روز بعد در دست کسانی که سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس را در قم برهم زدند و به او مهر و تسبیح پرت کردند هم دیده شد.» و این همه اخبار در‌باره فعالیت‌های انتخاباتی هواداران دولت نیست که تسنیم نوشت: همایش انتخاباتی حلقه یاران احمدی‌نژاد به زودی در قشم برگزار می‌شود. طبق این گزارش حلقه موسوم به انحرافی در نظر دارد، چهارم اسفندماه صدها نفر را به بهانه همایشی با عنوان «مهرورزی» به قشم منتقل کند. به نظر می‌رسد این اقدام که در پوشش همایش مشاوران جوان برگزار خواهد شد، دارای اهدافی کاملاً انتخاباتی است. بر اساس اخبار دریافتی، برآورد هزینه انجام‌شده از سوی مجریان این طرح، هزینه‌کرد بیش از یک میلیون تومان برای هر نفر است. گام بعدی این پروژه، برگزاری همایشی در نیمه دوم اسفند و نوروز 1392 با شرکت هزاران نفر در جزیره کیش خواهد بود و مدت زمان همایش کیش، دو الی سه روز است و حاضران در همایش برای تفریح به قشم نیز منتقل می‌شوند. در همین حال به گزارش فارس جریان انحرافی تصمیم گرفته، همایش پرخرجی با حضور ۳۰۰ مهمان خارجی در هتل همای تهران برگزار کند. به گزارش این خبرگزاری «مرکز ملی مطالعات جهانی شدن» که ریاست آن را اسفندیار رحیم‌مشایی بر عهده دارد، روز سه‌شنبه همایشی با عنوان تبیین جهانی شدن در هتل همای تهران برگزار خواهد کرد که تمامی شرکت‌کنندگان آن، مهمانان خارجی هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها