شناسه خبر : 5852 لینک کوتاه

پاسخ مقام معظم رهبری به پرسشی درباره حقوق ایشان

علنی‌های حمله به سفارت عربستان

حجم گسترده اخبار در روزهای آغازین هفته پیش بسیاری از اهالی رسانه و مخاطبان را شگفت‌زده کرد. اقدام تروریستی، محمد لحویج بوهلال در خیابانی ساحلی در نیس فرانسه که منجر به مرگ 84 نفر و جراحت ده‌ها نفر دیگر شد، جهان را در بهت فرو برد. این تروریست وابسته به داعش که طبق گفته خانواده‌اش تقیدی نیز به احکام دین مبین اسلام نداشت، سوار بر یک کامیون به جمعیت زد و تا زمانی که پلیس او را از پای درنیاورد با ویراژ دادن در خیابان هرکه را که توانست زیر گرفت. هنوز جهان از شوک این ماجرا بیرون نیامده بود که خبر رسید نظامیان ترکیه علیه دولت قانونی این کشور کودتا کرده و زمام امور را در دست گرفته‌اند. برخی روزنامه‌های ایرانی از جمله «شرق» و «همشهری» نیمه‌شب نسخه دوم خود را با این خبر به چاپخانه‌ها فرستادند، غافل از اینکه سپیده نزده با حضور گسترده مردم از حامیان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گرفته تا احزاب مخالف دولت در خیابان‌ها عرصه بر کودتاچیان تنگ شد و کودتا شکست خورد. روزنامه‌های ایران در مواجهه با این تحولات سریع واکنش‌های متفاوتی داشتند از استقبال از شکست کودتا و حضور گسترده مردم ترکیه در صحنه گرفته تا برخی تعریض‌ها به اردوغان. برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و در تحلیل‌هایی شاذ، کودتایی را که دست‌کم به قربانی شدن 300 نفر انجامید تئاتری به کارگردانی رئیس‌جمهوری ترکیه ارزیابی کردند.
در این باره «جام‌جم» به نقل از جعفر جعفرزاده‌ایمن، نماینده رشت خبر داد که در شب کودتا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس تا صبح جلسه داشتند و تحولات ترکیه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادند. هنوز این ماجرا تمام نشده ‌بود که اخباری تایید نشده از کودتایی در ارمنستان به گوش رسید، خبری که چند ساعت بعد به یک گروگانگیری سیاسی در این کشور تقلیل یافت.

پاسخ مقام معظم رهبری به پرسشی درباره حقوق ایشان
محمدحسن رحیمیان از اعضای سابق دفتر امام و رهبری، در گفت‌وگو با پنجره، با اشاره به سطح زندگی بسیار ساده امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای گفت: چند وقت پیش، در یکی از سخنرانی‌ها، برای مردم از لزوم ساده‌زیستی مسوولان صحبت می‌کردم که در انتهای مراسم یکی از حاضرین از من پرسید که رهبر انقلاب چقدر حقوق می‌گیرد؟ عرض کردم ایشان از حداقل نذورات استفاده می‌کنند. روز بعد در مواجهه با مقام معظم رهبری، ضمن شرح ماجرا از ایشان پرسیدم چقدر حقوق بابت کار رهبری می‌گیرند؟ پاسخ آقا برای بنده بسیار قابل تامل بود. ایشان با نهایت تواضع فرمودند: «مگر من کاری می‌کنم که بابت آن حقوق بگیرم؟»

تیغ دو دم حقوق‌ها
ماجرای فیش گیت در هفته پیش باز هم در رسانه‌های کشور ادامه یافت. صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این باره در یادداشتی که در روزنامه شرق با عنوان «اصولگرایان و تیغ دو دَم حقوق‌ها» انعکاس یافت، نوشت: «چرا اصولگرایان مساله حقوق‌ها را صرفاً در یک محدوده کوچک مطرح می‌کنند؟ چرا اصرار دارند که موضوع را صرفاً محدود و خلاصه کنند در اینکه تعدادی از مدیران ارشد دولت روحانی، حقوق‌های گزاف دریافت می‌کرده‌اند؟ چرا حاضر نیستند مساله را مقداری عمیق‌تر و ریشه‌دارتر ببینند؟ چرا حاضر نیستند بپرسند اساساً این پرداخت‌ها از چه زمانی، چرا و چگونه شروع شده است؟ چرا حاضر نیستند و نمی‌خواهند به پیامدها و تبعات عمیق‌تر موضوع ورود کنند؟ در پاسخ باید گفت مساله حقوق‌ها در حقیقت همانند یک تیغ یا شمشیر دو دَم است. از یک طرف می‌توان آن را علیه دولت روحانی به کار گرفت؛ یعنی دقیقاً روندی که اصولگرایان از ابتدای مطرح‌شدن موضوع پیش گرفتند؛ یعنی رویکردی آکنده از حداکثر بهره‌برداری سیاسی علیه دولت یازدهم، اما «تیغ حقوق‌ها» شمشیری دو دم است. بنابراین اصولگرایان خیلی دقت می‌کنند و مراقب هستند به لبه دیگر تیغ نزدیک نشوند. به عنوان مثال همان‌طور که پیشتر گفتیم، کلامی پیرامون اینکه اساساً این حقوق‌ها از چه زمانی شروع شده، در حجم انبوه ادبیات آنها به چشم نمی‌خورد. برخی از اصولگرایان اصرار دارند که دریافت این حقوق‌ها را تجاوز به بیت‌المال و دزدی از آن قلمداد کنند. آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن بپردازند، این واقعیت است که چگونه می‌توان گفت پرداخت‌ها دزدی بوده؛ درحالی‌که تمام آنها حسب ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات دستگاه‌های اجرایی بوده است. در واقع دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها از بابت دریافت آنها مالیات، بیمه، بازنشستگی و کسورات دیگر را هم می‌پرداخته‌اند. آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن ورود کنند، آن است که ما چگونه نظام مدیریتی‌ در کشورمان ایجاد کرده‌ایم که در پرتو آن یا درست‌تر گفته باشیم، زیر سایه آن چنین قوانین و مقرراتی وجود داشته و دارند؟ آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن بپردازند، آن است که چگونه با وجود این سلسله مراتب گزینشی، حراست، کنترل و بازرسی، صدها مدیر ارشد کشور حاضر بوده‌اند چنین حقوق‌هایی را دریافت کنند؟»
در آخرین تحول درباره پرونده فیش‌های حقوقی «فارس» خبر داد: علی رستگار مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است. بنابراین گزارش پس از مدت‌ها کار شناسایی و اطلاعاتی یک شبکه فساد بانکی در کشور کشف شده که رستگار مدیرعامل معزول بانک ملت یکی از اعضای این باند است. رستگار یکی از مدیرانی بود که در جریان افشای حقوق‌های نجومی مدیران دولتی و بانکی از سمت خود استعفا کرده بود. فردای آن روز محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه در حاشیه همایش فرماندهان و مسوولان نیروی زمینی سپاه که در مشهد در حال برگزاری بود اعلام کرد: «...حقوق‌های نجومی تنها دلیل بازداشت‌های اخیر نیست و پرونده مرتبط با یک فساد بزرگ‌تری است، اینها یک شبکه بوده‌اند و برخی از سیاسیون نیز در این شبکه حضور دارند.»

علنی‌های حمله به سفارت
در روزهای میانی هفته پیش پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی روی میز عدالت قرار گرفت. در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «علنی‌های حمله به سفارت» نوشت: اولین جلسه دادگاه متعرضان به سفارت عربستان صبح دوشنبه به صورت علنی در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار شد. در ابتدای امر، قاضی با اعلام آغاز اولین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان حمله به سفارت عربستان، به قرائت و تفهیم مواد ۳۵۴ و ۳۵۸، ۱۹۳، ۱۹۴ و ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 13۹۲ به حضار و متهمان پرداخت؛ سپس قاضی از نماینده دادستان خواست که مفاد کیفرخواست را قرائت کند. نماینده دادستان، با قرائت اسامی متهمان، اتهامات ۲۱ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» یا هر دو اتهام ذکر کرد. نماینده مدعی‌العموم ادامه داد: «نظر به گزارش‌های اولیه و تحقیقات انجام‌شده از نیروی انتظامی و اطلاعاتی، محتویات پرونده و اظهارات متهمان، نامبردگان مجرم هستند و طبق مواد ۶۱۷ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی کیفر آنها تقاضا می‌شود و تاریخ وقوع جرم هم در سال 13۹۴ در تهران بوده است.» «شرق» در ادامه برخی از جملات متهمان در دفاع از خود را منتشر کرده است. جملاتی از قبیل متهم اول: پشیمانیم؛ چون دل آقا شکست؛ متهم دوم: در گروه طنز دکتر سلام عضوم، متهم سوم: حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست اینقدر اذیت شوند، متهم چهارم: ما دل نایب امام زمان (عج) را رنجاندیم و از آن پشیمانیم، متهم پنجم: بازجو گفت چیزی بنویس تا پرونده را ببندیم، وکیل متهم ششم: موکلم اهل سوریه بوده و مدافع حرم است، متهم هفتم: ما در فتنه ۸۸ و کوی دانشگاه بودیم، کتک هم خوردیم. «انتخاب» هم در گزارش خود از جلسه دوم دادگاه نیز جملات دیگری از متهمان را منتشر کرد. یکی از متهمان در جلسه دوم دادگاه گفته بود: «ناراحتیم که ما را در سلول‌هایی نگه داشتند که قبلاً اغتشاشگران سال 1388 روی دیوارهای آن یادگاری نوشته بودند.» دیگری هم تاکید داشت: «از آمریکا بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم، البته از حمله به سفارتخانه پشیمانیم... زندان برویم می‌میریم.» باید منتظر ماند و دید که سرانجام دادگاه چه حکمی برای این متهمان صادر خواهد کرد.

اعتراض نمایندگان به تصمیم شورای نگهبان
نمایندگان مجلس، جلسه روز یکشنبه -27 تیر- مجلس را به بررسی موادی از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که از سوی شورای نگهبان برگشت خورده بود، اختصاص دادند. به گزارش «خبرآنلاین» این لایحه جزو همان دسته از طرح‌ها و لوایحی است که در روزهای آخر فعالیت مجلس نهم، در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن از سوی نمایندگان سابق تصویب و راهی شورای نگهبان شد. اما لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور به طور کامل از سوی شورای نگهبان رد شد و به مجلس عودت داده شد. امری که با تعجب مجلسی‌ها و البته انتقادات آنها همراه شده بود. مجلس دهمی‌ها اما در جلسه خود به ایرادات شورای نگهبان ورود کردند. اما بررسی مواد مختلف این لایحه از ابتدای جلسه با تذکرها و اخطارهای مختلف نمایندگان مجلس همراه شد. به همین دلیل بود که علی لاریجانی رئیس مجلس بارها در مقام پاسخگویی به ابهامات نمایندگان همچون دلایل این اقدام شورای نگهبان و نحوه بررسی شکلی یا محتوایی مواد لایحه و ...برآمد. علی لاریجانی همچنین در واکنش به تذکر نمایندگان در رابطه با بررسی این لایحه عنوان کرد که «کار شورا از عجایب بود، البته من با آقای جنتی مذاکراتی در این باره داشتم. نظر ایشان این بود چون تعداد مواد الحاقی بیشتر از بندهای لایحه بوده و حاشیه بر متن غلبه کرده است و این مورد قبول نیست.» زمانی که این جملات او با موافقت چند نماینده همراه شد، گفت: پس این کلمه عجایب مهم بود.

گاف مضحک مشاور نظامی ترامپ
مایکل فلین، سپهبد بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور نظامی دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای به طور مکرر از رهبر فقید ایران، امام خمینی (ره) خواست تا حملات نیس فرانسه را محکوم کند! به گزارش باشگاه خبرنگاران او در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز در اظهاراتی توهین‌آمیز گفت: «من از (آیت‌الله) خمینی می‌خواهم پاسخگوی حملات صورت‌گرفته در فرانسه باشد!» 12 ساعت بعد، فلین اظهارات موهن و مضحک خود را تکرار کرد و مجدداً از رهبر فقید ایران خواست تا این حملات را محکوم کند: «من از (آیت‌الله) خمینی، رهبر ایران و جهان اسلام می‌خواهم در برابر این حملات پاسخگو باشد!» مایکل فلین در حالی از رهبر فقید جهان اسلام این درخواست را داشت که ایشان در سال 1989 میلادی (1368) رحلت کرده‌اند.

دو موشک پاتریوت اسرائیل به جای اصابت به پهپاد ایرانی، به یکدیگر برخورد کردند!
پهپادی که روز یکشنبه هفته جاری بر فراز سرزمین‌های اشغالی پرواز کرد و ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن آن ناکام ماند، یک فروند پهپاد ایرانی یسیر بوده است که توسط نیروهای حزب‌الله در منطقه قلمون و در 60‌کیلومتری جولان اشغالی به هوا فرستاده شده بود. به گزارش «تابناک»، پهپادی ناشناس از طریق منطقه جولان سوریه وارد سرزمین‌های اشغالی شد و با وجود مشاهده آن توسط ارتش اسرائیل، ارتش این رژیم در هدف قرار دادن آن ناکام ماند و نه‌تنها سیستم دفاع هوایی پاتریوت بلکه جنگنده‌های این رژیم نیز نتوانستند آن را ساقط کنند. دو روز پس از این حادثه وب‌سایت اسرائیلی دبکا مدعی شده است که پهپاد مذکور، ساخت ایران و از نوع یسیر بوده است. بنا به اطلاعات منتشره، پهپاد یسیر قابلیت پرواز در ارتفاع 15 هزار پایی، در شعاع پروازی 200کیلومتری و مداومت پرواز هشت ساعت را دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید