شناسه خبر : 5681 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا انتخابات

اصغرزاده نیز وارد میدان می‌شود

ولایتی: شایعه کناره‌گیری اعضای ائتلاف درست نیست

چند روزی مانده به آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط همچنان همان است که بود و اوضاع هنوز فرق چندانی نکرده است، کاندیداها و تعددشان همان است و سخنان و اظهار نظرهایشان همچنان تکرار مکررات.

نفیسه زارع‌کهن
چند روزی مانده به آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط همچنان همان است که بود و اوضاع هنوز فرق چندانی نکرده است، کاندیداها و تعددشان همان است و سخنان و اظهار نظرهایشان همچنان تکرار مکررات.
در این میان اما تعلل وزارت کشور در تشکیل هیات‌های اجرایی موجب حرف و حدیث‌هایی در مطبوعات شد. شرق در هفته گذشته به همین مساله پرداخت و نوشت: ...‌قانون می‌گوید باید حداقل پنج ماه قبل از پایان دولت، هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شود، حالا کمتر از دو ماه به آغاز انتخابات مانده است اما خبری از تشکیل هیات نیست. رخدادی که از آن به اقدام عجیب دولت تعبیر می‌شود. دولت به راحتی قانونی را که جزو وظایف ذاتی‌اش بوده بر زمین گذاشته است، درحالی‌که کوتاهی از آن به گفته محمد آشوری، نماینده مجلس و عضو هیات عالی اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌تواند ابعاد حقوقی پیدا کرده و مشکلاتی برای وزارت کشور به وجود آورد... بر اساس ماده ۳۱ قانون انتخابات، هیات اجرایی مرکزی وظایف معینی در همه مراحل مقدماتی و اجرایی انتخابات بر عهده دارد اما این نگرانی وجود دارد: آیا دولت می‌تواند در همین زمان باقی‌مانده تاخیر فعلی را جبران کند؟ سوال دیگری که وجود دارد این است: آیا اصلاً دولت قصد تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات را دارد؟ گفته شد که تعلل دولت باعث نگرانی مجلسیان شده و آنها در این خصوص به دولت تذکر داده‌اند تا جایی که حسین مظفر در گفت‌وگو با مهر بدون اینکه خبر قطعی‌ای بدهد صرفاً گفته است که «پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وزارت کشور به دنبال تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات است.» این در حالی است که خود دولت هیچ خبری مبنی بر بسترسازی برای آغاز به کار تشکیل این هیات منتشر نکرده است. با این همه در انتهای هفته اخباری درباره قصد دولت برای تشکیل این هیات در روزهای آتی منتشر شد.

اصلاح‌طلبان
هنوز میان آمدن هاشمی و خاتمی تردید است و هنوز تکلیف آمدن هیچ کدام مشخص نشده است. از یک طرف همچنان دیدارهای درخواستی برای آمدن سید‌محمد خاتمی ادامه دارد و از سوی دیگر دیدارها با هاشمی‌رفسنجانی هم آغاز شده و هفته پیش بود که دیدارهایی با این دو چهره برگزار شد. به این ترتیب بود که عصر یکشنبه پیش جمعی از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح‌طلب در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو داشتند و در ادامه این نشست بود که وی گفت: من در کابینه‌ام از همه طیف‌های سیاسی استفاده کردم. که این الان هم قابل پیاده کردن است. نیاز هم نیست من بیایم. البته من نمی‌گویم که نمی‌آیم. ولی می‌گویم ضرورت نیست پیرمرد ۸۰ساله بیاید. وی همین طور از تحقق پیش‌بینی‌های خود درباره دولت سخن گفت و تاکید کرد چند سال پیش در نواری به این مسائل اشاره کرده است. روزنامه ایران نیز فردای آن روز در مطلب طنزی نوشت:... انگار یه نوستراداموس هم تو ایران پیدا شده که خیلی دوست داره اهل پیش‌بینی و... باشه ولی متاسفانه هر چه که پیش‌بینی می‌کنه غلط از آب درمیاد. البته ایشون خیلی مسائل رو از همون اول انقلاب می‌دونست و مطمئن بود یه روزی اتفاق می‌افته ولی اینقدر مردم بهش بی‌محلی کردن که کسی صداشو نشنید. البته یه شخصیت کارتونی هم تو کارتون گالیور بود که مرتباً هر اتفاقی می‌افتاد، می‌گفت: من می‌دونستم. جدیداً هم نوار محرمانه پیش‌بینی‌های ایشون - که در کنار خاطره‌نویسی، تخصص ویژه‌ای در خاطره‌سازی دارند - بیرون اومده که قسمتی از متنشو براتون آوردیم: «... سال۵۷ بود. من از همون وقت پیش‌بینی می‌کردم که فصل تابستون هوا گرم می‌شه و زمستون هوا سرد. متاسفانه کسی گوش نکرد... به شدت نگران تضییع حقوق شهروندی هستم (البته جدیداً؛ چون در نوار محرمانه مشخص شد که چندین سال قبل شهروندان معترض به تورم در چند شهر کشور به صورت مرموزی سرکوب شدن).» سید‌محمد خاتمی هم در این هفته مجدداً به سیاست گذشته خود درباره انتخابات ادامه داد و گفت: «الان قصد ندارم در باب نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری اعلام نظر کنم ولی فقط سوال می‌کنم که اگر به هر دلیل فردی مانند من را نخواهند و به هر قیمتی نگذارند که به‌رغم خواست شما بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می‌کنند؟ آیا کینه‌ها و دلخوری‌ها بیشتر نمی‌شود؟ طرف مقابل هم که هزینه‌ای پرداخته، آیا فضا را تنگ‌تر نخواهد کرد؟.. ولی در هر حال باز هم می‌اندیشم و امیدوارم همه ما درست بیندیشیم.» در همین حال سیدمحمد دعایی از چهره‌های نزدیک به سید‌محمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره احتمال نامزدی هاشمی‌رفسنجانی و سید‌محمد خاتمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: آقای خاتمی قطعاً کاندیدا نمی‌شود و آقای هاشمی را هم بعید می‌دانم. از جانبی دیگر اما چهره‌ای جدید هم در میان اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری اعلام وجود کرد و آن کسی نبود جز ابراهیم اصغرزاده. اصغرزاده که جزو دانشجویان خط امام و از تصرف‌کنندگان سفارت آمریکا و البته عضو سابق شورای شهر تهران است در گفت‌وگویی اظهار کرده است: «اگر بدانم خاتمی و هاشمی قطعاً نمی‌آیند کاندید‌ای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم.» به گزارش روز نو، اصغرزاده اظهار کرد: «در صورت عدم حضور خاتمی و هاشمی تنها کسی که می‌تواند در مقابل اصولگرایان و دولت از اصلاح‌طلبی و اصلاحات دفاع کند و نظرات آنان را در جامعه بیان کند من هستم که اگر تا لحظات آخر این دو بزرگوار وارد صحنه نشوند نامزد انتخابات می‌شوم.»

اصولگرایان
در هفته گذشته اتفاق تازه‌ای در بین جبهه اصولگرایان رخ نداده است و تنها کاندیداهای این طیف علاوه بر پاسخگویی نسبت به گذشته سیاسی خود و اظهار نظر نسبت به عملکرد دولت سیاست‌های دولتی را که زمانی خود از حامیان پر و پا قرص آن بودند مورد انتقادات شدید قرار داده‌اند. چنین بود که مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کشور طی سخنانی در یکی از دانشگاه‌ها در واکنش به یکی از دانشجویان مبنی بر ناصحیح بودن کاندیداتوری چهره‌های امنیتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در همان دوره قتل‌های زنجیره‌ای که من به ناحق متهم شده بودم خود آقای خاتمی یک یادداشت به دادگاه ارسال کرد و اعلام کرد که بنده هیچ نقشی نداشتم. من در دوره قتل‌های زنجیره‌ای در بخش خارجی حضور داشتم و قاطعانه موضع گرفتم. در همین حال علی‌اکبر ولایتی که با قالیباف و حداد‌عادل ائتلاف پیشرفت را تشکیل داده‌اند در مورد شایعات مطرح‌شده در مورد این ائتلاف، اظهار کرد: شایعه کناره‌گیری اعضای ائتلاف درست نیست و ما قرار گذاشته‌ایم که با هم باشیم. در تلاشیم که با سایر افراد هم صحبت کنیم تا در نهایت یک نفر از اصولگرایان وارد صحنه شود تا در مقابل دو قطب دیگر انتخابات یعنی فتنه و انحراف یک اصولگرا در مرحله اول پیروز شود. همچنین هفته پیش باز هم خبر رسید که یک فرد دیگر به کاندیداهای ریاست‌جمهوری اضافه خواهد شد. فردی که مجید گروسی نام دارد و دبیر کل جبهه جوانان ایران است. او شعار خود را آزادی، نان و فرهنگ اعلام کرده است. اما خبر دیگر در جبهه اصولگرایان برگزاری همایشی برای دعوت از سعید جلیلی به جهت کاندیداتوری در انتخابات پیش رو بود. اولین همایش حیات طیبه (دعوت مردمی از سعید جلیلی برای حضور در عرصه انتخابات) با حضور فعالان فرهنگی و سیاسی شهر مقدس مشهد برگزار شد. به گزارش ستاد مردمی حیات طیبه - دعوت از جلیلی در انتخابات در همایش دعوت مردمی از سعید جلیلی برای حضور در عرصه انتخابات، که شامگاه یکشنبه پیش در مسجد صنعتگران مشهد برگزار شد، علاوه بر دو تن از چهره‌های فرهنگی مشهد، یکی از اعضای ستاد مردمی حیات طیبه نیز به تشریح مبانی و مواضع این ستاد پرداخته و نماینده بیش از ۵۰ مسجد مشهد، نامه دعوت مساجد از جلیلی را قرائت کرد. index:4|width:200|height:|align:left

یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد
فعالیت و تبلیغات انتخاباتی اما برای حامیان دولت همراه با سفرهای استانی احمدی‌نژاد ادامه دارد هرچند که استقبال نه‌چندان گرم اهالی استان‌های مختلف و البته عدم استقبال چهره‌های روحانی سرشناس استان‌ها از رئیس دولت در این سفرها حکایت از ناموفق بودن آنها دارد. با این وجود اما هفته پیش اسفندیار رحیم‌مشایی در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داد،گفت: «بارها ما گفته‌ایم که دولت اعتقادی ندارد که فضای کشور را انتخاباتی کند و مقام معظم رهبری نیز در ادوار گذشته بر این موضوع تاکید کرده‌اند و ما نیز دلیلی نمی‌بینیم که فضای کشور را در حال حاضر انتخاباتی کنیم.» به گفته مشایی احمدی‌نژاد می‌تواند از هر فرد دیگری حمایت کند و با او قرار بگذارد که در دوره بعدتر او کاندیدا شود و این توافق را با او انجام دهد. این چه ربطی به مشایی دارد. وی با این پرسش که ما از چه چیزی منحرف شدیم، گفت: «هزار تا اتهام زدند و بعداً معلوم شد که خودشان متهم اعلی برای آن اتهامات هستند. به گفته مشایی آنها می‌گویند دنباله احمدی‌نژاد را باید برید و قطع کرد. خودشان می‌گویند، البته دولت تنها من نیستم، من جزیی از دولت هستم.» اما باقری‌لنکرانی هم که این روزها به عنوان کاندیدای جبهه پایداری مطرح شده است هفته پیش محور خبری بسیاری از خبرگزاری‌ها بود چرا که پدر او که اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند در مصاحبه با یک سایت خارج کشوری با بیان اینکه مدرکی مبنی بر عضویت من در ساواک وجود ندارد، گفت: حالا به فرض که من آدم بدی باشم، چه ربطی به پسر من دارد؟ او که نباید به خاطر من محکوم بشود. کامران باقری‌لنکرانی پیشتر ضمن اذعان به اقامت پدرش در آمریکا اظهار داشته بود که وی کارخانه‌دار بوده و پیش از انقلاب سمت دولتی نداشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها