شناسه خبر : 16625 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تجربه جدید لاریجانی

پرتاب مهر و کفش هنگام سخنرانی علی لاریجانی در قم موجب شد تا ریاست مجلس سخنرانی خود در روز ۲۲ بهمن را نیمه‌کاره رها کند.

معصومه ستوده
پرتاب مهر و کفش هنگام سخنرانی علی لاریجانی در قم موجب شد تا ریاست مجلس سخنرانی خود در روز ۲۲ بهمن را نیمه‌کاره رها کند و تریبون را به آیت‌الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س) بسپارد. با این وجود معترضان خشمگین که شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه و بصیرت بصیرت را سر می‌دادند تا یکی دو ساعت اجازه ندادند که لاریجانی از شبستان خارج شود.
این دومین یکشنبه‌ای بود که ریاست مجلس در اوج عصبانیت تلاش داشت تا آرامش خود را حفظ کند. درست هفت روز پیش در جریان استیضاح وزیر کار، محمود احمدی‌نژاد با فرستادن یک پیک و دادن پیغام به ریاست مجلس، به وی توصیه کرد بهتر است بی‌خیال استیضاح شود اما لاریجانی همچنان بر استیضاح اصرار داشت و تاکید کرد ریاست مجلس باید از حقوق مجلس دفاع کند. درست هنگامی که همه نمایندگان انتظار داشتند تا وی در دفاع از وزیر خود سنگ تمام بگذارد او خبرهای درگوشی درباره در اختیار داشتن نواری علیه رئیس مجلس را به صورت علنی تایید کرد.
همان زمان لاریجانی از احمدی‌نژاد خواست نوار را پخش کند و چیزی کم نگذارد. احمدی‌نژاد صوتی با کیفیت بسیار پایین را پخش کرد و در نهایت خود متن را خواند و مدعی شد این نوار در واقع مذاکرات صورت‌گرفته بین فاضل لاریجانی و قاضی سابق و یار لاحق احمدی‌نژاد یعنی سعید مرتضوی است. در این جلسه، برادر ریاست دو قوه از مرتضوی می‌خواهد که فردی را بنا بر توصیه وی وارد فعالیت‌های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی کند تا پرونده وی در مجلس و قوه قضائیه بسته شود. زمانی که سخنان احمدی‌نژاد به پایان رسید ریاست مجلس در حالی که تلاش داشت تا آرامش خود را حفظ کند احمدی‌نژاد را خطاب قرار داد و گفت: «همین مطالبی که گفتید به دادگاه بدهید تا رسیدگی کنند، مگر ما از کسی دفاع می‌کنیم. ما اگر نزدیک‌ترین فردمان هم تخلف کنند می‌گوییم رسیدگی کنند ولی شما نمی‌گذارید رسیدگی شود و اشکال کار اینجاست. که شما اولیات اخلاقی را نیز رعایت نمی‌کنید.»
پاسخ تند لاریجانی و رای قاطع نمایندگان به استیضاح وزیر کار نشان داد دست کم در مرحله نخست بازی پایانی احمدی‌نژاد و لاریجانی، این رئیس مجلس بود که به مرحله بعد رسید و عملاً در مرحله بهارستان محمود احمدی‌نژاد با جمله مشهور «Game over» مواجه شد.
رویارویی علی اردشیر لاریجانی با محمود احمدی‌نژاد مسبوق به سابقه است. از همان زمانی که مجلس هشتم تشکیل شد لاریجانی بر بسیاری از مصوبات غیر‌منطبق بر قانون دولت خط بطلان کشید یا اینکه خود به عنوان رئیس قوه مقننه در صورت عدم ابلاغ قوانین توسط رئیس دولت، آن را ابلاغ می‌کرد. حتی زمانی که دولت لایحه بودجه را در موعد مقرر به مجلس نفرستاد وی نامه‌ای گلایه‌آمیز به رهبری نوشت.

از فلسفه تا پارلمان
علی اردشیر لاریجانی متولد ۱۳۳۶در نجف اشرف، دومین پسر مرحوم آیت‌الله میرزا‌هاشم آملی است. وی روزگاری شیفته ریاضی بود و در نهایت فلسفه را برگزید و دکترای خود را در رشته فلسفه غرب دریافت کرد. در دوران حضور در دانشگاه تهران با مرتضی مطهری آشنا شد که در نهایت همین آشنایی و ارتباط موجب شد وی با صبیه استاد مرتضی مطهری ازدواج کند. نفوذ کلام شهید مطهری در حدی بود که لاریجانی بنا بر توصیه وی در روزهای نخست پیروزی انقلاب، وارد سازمان صدا و سیما شد. حضور وی در این سازمان چندان طولانی نشد. وی در سال 1361 ترجیح داد به سپاه پاسداران برود. در مدت حضور 10ساله در سپاه پاسداران، وی به معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل سپاه پاسداران ارتقا یافت. زمانی که سید‌محمد خاتمی دوم خرداد 1371 با انتشار استعفا‌نامه خود ردای وزارت فرهنگ را درآورد، توسط اکبر هاشمی‌رفسنجانی به عنوان وزیر ارشاد به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت اما حضور وی در خیابان کمال‌الملک چندان طولانی نشد و بعد از سه ماه با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما معرفی شد و به جام‌جم رفت یعنی بعد از10سال بار دیگر به صدا و سیما بازگشت. دوره پنج‌ساله اول حضور وی در جام جم با دولت هاشمی مصادف شده بود. این دوران خاطره خوبی برای اهالی فرهنگ به همراه نداشت. مردم نیز در دوم خرداد 1376 به کسی رای دادند که کمترین عنایت و توجه صدا و سیما را به خود اختصاص داده بود. نیمه دوم ریاست وی مصادف با حضور مجدد جریان چپ در قدرت بود. در این دوره با وجود بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور بیشترین برنامه‌ها در زمینه معیشت و احتیاجات مردم ساخته شد و بسیاری از اقدامات دولت اصلاحات با ساخت ده‌ها برنامه مورد نقد قرار می‌گرفت.
پایان دوره10ساله لاریجانی حضور فعال‌تر وی در شورای عالی امنیت ملی به عنوان نماینده رهبری را به دنبال داشت. وی در پنجم خرداد ۸۳ به عنوان نماینده رهبری منصوب شد. با اتمام دوره ریاست‌جمهوری خاتمی، فصل دیگری برای داماد شهید مطهری آغاز شد. وی از سوی طیف راست سنتی به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی شد و با شعار هوای تازه به شاخص آزمونی برای سنجش پایگاه نیروهای راست در بین مردم تبدیل شد. با شکست لاریجانی در انتخابات و حضور احمدی‌نژاد در پاستور وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی حکم گرفت. وی که تا پیش از این در نقش اپوزیسیون اصلاح‌طلبان دستاوردهای هسته‌ای آنان را نقد کرده و تصریح کرده بود «هیچ آدم عاقلی در غلتان را با آب نبات عوض نمی‌کند» خود سکاندار پرونده هسته‌ای شد. برخی بر این باورند که حضور لاریجانی در راس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اختلافات گسترده با احمدی‌نژاد و همچنین نگرانی رئیس دولت نهم از برنامه‌های احتمالی لاریجانی برای انتخابات ۸۸ موجب شد تا بعد از دو سال در ۲۸ مهر 1386 وی را برکنار کند. برکناری لاریجانی از این منصب موجب شد تا وی از قم کاندیدای مجلس هشتم شود. مجلس هشتم در زمان افتتاح دو کاندیدای بالقوه ریاست داشت. غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی. اما در پارلمان هشتم بخت با حدادعادل یار نبود و حدادعادل که شرایط را به خوبی رصد کرده بود، از خیر کاندیداتوری گذشت و لاریجانی به عنوان تنها کاندیدا توانست ۲۳۷ رای از ۲۵۹ رای را به خود اختصاص دهد و به عنوان دومین رئیس مجلس مکلا بر راس قوه مقننه تکیه بزند. مجلس هشتم با تمام فراز و فرودها در خرداد 1391 به پایان رسید. در این دوره حامیان احمدی‌نژاد که بارها لاریجانی را به سکوت در برابر حوادث انتخابات متهم کرده بودند. کوشیدند زمینه‌ای را فراهم کنند تا بار دیگر حداد‌عادل رئیس مجلس شود. در این رقابت با وجود تلاش بسیار زیاد جبهه پایداری و یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد، لاریجانی با رای قاطع دوباره به ریاست مجلس رسید. این روزها احتمالاً علی لاریجانی بیش از همیشه سر در جیب مکاشفت فرو برده و به وضعیت ماضی و آتی خود می‌اندیشد. مطمئناً این فرزند آیت‌الله‌هاشم‌زاده آملی در مخیله‌اش نیز نمی‌گنجید که در نظام جمهوری اسلامی و در صحن مجلس فیلمی علیه وی پخش شود و یا در مراسمی رسمی عده‌ای به وی تعرض کنند. شاید در مکاشفات خود به یاد آورد که در بسیاری از موارد گذشته که شتر تخریب بر در خانه بسیاری از بزرگان نظام از خانه سیدحسن خمینی گرفته تا خانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نشسته بود، وی بنا به دلایلی نارضایتی قلبی خود را آشکار نکرده بود. امروز اما این شتر به خانه اخوان لاریجانی رسیده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها