شناسه خبر : 45790 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ادعای جدید پوتین

آیا فلسطین در میان مقامات سیا حامی دارد؟

فایننشال‌تایمز نوشت یکی از مقامات ارشد سازمان سیا، دو هفته پس از حمله حماس به اسرائیل، تصویری را در حمایت از فلسطین در فیس‌بوک منتشر کرد. در ادامه این مطلب آمده است: دستیار معاون تحلیلی سیا عکس «کاور» فیس‌بوک خود را در 21 اکتبر به تصویری از مردی که پرچم فلسطین را در دست دارد تغییر داد، عکسی که اغلب در خبرهای انتقادی از اسرائیل استفاده می‌شود. فایننشال‌تایمز تصمیم گرفته است پس از ابراز نگرانی آژانس اطلاعاتی درباره امنیت وی، نامی از او نبرد. انتشار یک تصویر آشکارا سیاسی در یک فضای عمومی یک اقدام بسیار غیرعادی برای یک مقام ارشد اطلاعاتی است.  این در حالی است که تنش‌ها در داخل دولت آمریکا در مورد اینکه آیا جو بایدن، رئیس‌جمهور باید فشار بیشتری بر اسرائیل برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه اعمال کند یا خیر، افزایش یافته است. در یک پست جداگانه در فیس‌بوک، این مقام ارشد اطلاعاتی همچنین یک عکس سلفی که استیکر «فلسطین آزاد» روی آن نصب شده بود منتشر کرد.  یک فرد مطلع گفت: این افسر، یک تحلیلگر حرفه‌ای با سابقه گسترده در همه جنبه‌های خاورمیانه است و این پست [پرچم فلسطین] برای بیان موضع در مورد درگیری نبوده است. این مقام سیا به تلاش برای ارتباط با وی از طریق لینکدین پاسخی نداد، اما پس از اطلاع‌رسانی روز دوشنبه، تصاویر و پست‌های طرفداری از فلسطین و سایر پست‌هایش در یک سال و نیم گذشته از صفحه وی حذف شد.

درگیری در شورای امنیت

سفرای ایالات‌متحده و کره شمالی در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل، بر سر اولین پرتاب «ماهواره جاسوسی» پیونگ‌یانگ و افزایش تنش‌ها در منطقه، در اقدامی کم‌سابقه اقدام به جدال لفظی کردند. کره شمالی پس از حدود شش سال غیبت، بار دیگر از ماه جولای شروع به فرستادن نماینده خود در سازمان ملل به جلسات شورای امنیت به‌ویژه در موضوع برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک این کشور کرده است. بر همین اساس نیز اعضای این شورا برای تبادل‌نظر درباره پرتاب «ماهواره جاسوسی» از سوی کره شمالی در ۲۱ نوامبر، تشکیل جلسه دادند. در پایان این جلسه، لیندا توماس‌گرینفیلد، سفیر ایالات‌متحده و کیم سونگ، سفیر کره شمالی، سخنان غیرمنتظره‌ای را بیان کردند و هرکدام استدلال کردند که کشورهایشان تدافعی عمل می‌کند. کیم سونگ به شرکت‌کنندگان در نشست شورای امنیت گفت: «یک طرف متخاصم یعنی ایالات‌متحده، ما را با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند. این حق مشروع کره شمالی به‌عنوان طرف دیگر جنگ است که به توسعه، آزمایش و ساخت سیستم‌های تسلیحاتی بپردازد که هم‌تراز سیستم‌های تسلیحاتی ایالات‌متحده است؛ تسلیحاتی که آمریکا از قبل در اختیار داشته یا هم‌اکنون در حال توسعه آنهاست. لیندا توماس‌گرینفیلد، سفیر ایالات‌متحده نیز گفت: ما قویاً ادعای کذب کره شمالی را مبنی بر اینکه پرتاب موشک‌های این کشور صرفاً ماهیت دفاعی دارد و در پاسخ به تمرین‌های نظامی دوجانبه و سه‌جانبه انجام می‌شود، رد می‌کنیم. مذاکراتی که با هدف خلع‌سلاح اتمی کره شمالی در جریان بود، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جریان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به شکست انجامید و دیگر احیا نشد. پس از آن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز اعلام کرد تا زمانی که «تهدیدات نظامی مداوم» از بین نرود، کره شمالی به تقویت توانایی‌های خود ادامه خواهد داد. چین و روسیه می‌گویند مانورهای نظامی مشترک ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ را تحریک می‌کند و در مقابل، واشنگتن نیز پکن و مسکو را متهم می‌کند که با محافظت از کره شمالی در برابر تحریم‌های بیشتر، کره شمالی را جسورتر کرده‌اند. کره شمالی اعلام کرده که به استفاده از حقوق حاکمیتی خود از جمله پرتاب ماهواره ادامه خواهد داد. این خبر در حالی منتشر شد که همزمان گزارش‌ها از تقویت شمار نیروهای این کشور در مرز با کره‌جنوبی و بازسازی برخی از پست‌های نگهبانی تخریب‌شده در مناطق مرزی حکایت دارد. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد پرتاب یک ماهواره شناسایی در هفته گذشته، یک ضرورت برای این کشور با هدف نظارت بر فعالیت‌های ایالات‌متحده و متحدانش بوده است. در این بیانیه آمده است: «این یک راه قانونی و عادلانه برای استفاده از حق دفاع از خود و واکنش به‌موقع و نظارت دقیق بر اقدامات نظامی جدی ایالات‌متحده و پیروانش است.»

بزرگ‌ترین کارزار یکپارچه تبلیغاتی عربستان در چین

سازمان گردشگری عربستان بزرگ‌ترین کارزار تبلیغاتی بین‌المللی خود را با هدف دعوت از چین برای کشف مقاصد و تجارب گردشگری غنی و متنوع در عربستان آغاز کرد. این رویداد شامل جشنواره بازار عربستان است که میراث، فرهنگ و طبیعت این کشور را معرفی می‌کند. این جشنواره که در شهر شانگهای آغاز شده تاکنون بیش از 80 هزار بازدیدکننده داشته و شامل مجموعه‌ای از ارائه‌های بصری و صوتی است که مراکز طبیعی و تاریخی و نیز فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی را معرفی می‌کند. فهد حمید الدین، مدیرعامل این جشنواره گفت: چین یکی از مهم‌ترین بازارهای استراتژیک اصلی مورد هدف است چراکه این کشور از بزرگ‌ترین منابع گردشگران جهان به‌شمار می‌رود.

کشورها از توافق ابراهیم خارج شوند

سازمان دموکراسی برای جهان عرب (DAWN) در بیانیه‌ای با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم غزه اعلام کرد: «با توجه به جنایات جنگی و ضدبشری که رژیم اسرائیل در غزه مرتکب شده است، امارات، بحرین، مغرب (مراکش) و سودان باید فوراً از توافق سازش با رژیم اسرائیل موسوم به «توافق ابراهیم» خارج شوند و مصر و اردن نیز به‌عنوان امضاکنندگان پیمان صلح (با رژیم صهیونیستی) باید به هماهنگی نظامی و سیاسی با رژیم اشغالگر اسرائیل پایان دهند.» در این بیانیه آمده است: «کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و قطر که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند باید به‌صورت علنی اعلام کنند که به واشنگتن اجازه نخواهند داد از این پایگاه‌ها برای تامین تسلیحات یا تامین امنیت نظامیان اسرائیلی برای ادامه جنگ علیه فلسطینیان در غزه استفاده کند.» سازمان دموکراسی برای جهان عرب در ادامه این بیانیه آورده است که کشورهای عربی باید نقش خود را به‌طور انتقادی ارزیابی کنند.

حمایت از صلح پایدار

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح پایدار میان این دو کشور حمایت کرد. وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در تماس‌های تلفنی جداگانه با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح میان دو کشور گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، بلینکن در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف، «از تعهد وی به انعقاد توافق صلح پایدار بین آذربایجان و ارمنستان استقبال کرد». به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر، بلینکن در این تماس به نکات نگران‌کننده اخیر در روابط واشنگتن و باکو اشاره کرد و همچنین درباره فرصت‌ها برای تقویت همکاری، به‌خصوص درباره روند صلح و اهمیت تعامل در سطح بالا گفت‌وگو کرد. 

غرب عامل تشنج در خاورمیانه و اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه گفت، برخی از کشورها که عادت به سلطه‌گری در جهان دارند، دست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و اوکراین می‌زنند. ولادیمیر پوتین در پیام خود به شرکت‌کنندگان و مهمانان نهمین نشست پریماکوف از تلاش‌های غرب برای تشنج فضا در خاورمیانه و اوکراین در جهت حفظ نفوذ خود در منطقه خبر داد. به گفته پوتین، این گروه از کشورها برای حفظ نفوذ روبه‌زوال خود دست از هیچ کاری نمی‌کشند، اقدام به فرافکنی و اعمال فشار می‌کنند و سیستم حقوق بین‌الملل را با نوعی «نظم مبتنی بر قواعد» جایگزین می‌کنند. رئیس‌جمهور روسیه در پیام خود تاکید کرد که چنین جریانی به ایجاد شرایط اسفبار در غزه نیز منجر شده است. در نهمین نشست پریماکوف که دوشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۲ با موضوع «افق‌های پساجهانی‌سازی» در مسکو آغاز به کار کرد، ۸۰ مهمان خارجی از ۳۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده‌اند و شکل‌گیری جهان چندقطبی را مورد بحث قرار می‌دهند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه و الکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت روس‌اتم از مقامات روس حاضر در این نشست دوروزه هستند. نشست بین‌المللی پریماکوف هر سال با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود.

هشدار چین به کره

وزیر خارجه چین به همتای کره‌جنوبی خود هشدار داد که مسائل فناوری و اقتصادی را سیاسی نکند. این هشدار از سوی وانگ‌یی، وزیر خارجه چین به پارک جین، همتای کره‌جنوبی در حالی مطرح شده که دو طرف برای دیدار با دیپلمات ارشد ژاپنی در حاشیه نشست سه‌جانبه با هدف تقویت همکاری میان سه کشور آماده می‌شوند. وزیر خارجه چین به همتای کره‌جنوبی خود گفت: پکن و سئول با توجه به منافع مشترک و یکپارچه خود در زنجیره تولید و تامین شرکای جدی به حساب می‌آیند. وی ادامه داد: هر دو طرف باید به صورت مشترک در برابر تمایل به سیاسی کردن مسائل اقتصادی و ابزاری کردن علم و فناوری مسائل تجاری مقاومت کنند. وانگ‌یی همچنین گفت: پکن مایل به ارتقای مشترک همکاری‌های سه‌جانبه با کره‌جنوبی و ژاپن است. 

♦♦♦

ایسنا: بنی گانتس، وزیر جنگ سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ این رژیم در پیامی ویدئویی که در یکی از شبکه‌های تلویزیون رژیم اسرائیل پخش شد، تایید کرد کابینه جنگ متفق‌القول است که هیچ گزینه‌ای به جز ازسرگیری جنگ غزه روی میز نیست.

فارس: دار الإفتاء مصر در پاسخ به یک استفتاء اعلام کرد که نام‌گذاری هیچ مسجدی به نام مسجدالاقصی شرعاً جایز نیست. این موضوع در حالی مطرح شد که حامیان فلسطین در مصر به ترویج این ایده پرداخته بودند.

فارس: شرکت بازاریابی نفت عراق اعلام کرد که شرکت‌های چینی بیشترین خرید نفت عراق در ماه اکتبر را داشتند.

تسنیم: وزارت خارجه چین خبر داد، وزیر خارجه این کشور وانگ‌یی به نیویورک رفت تا نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع غزه را میزبانی کند.

ایسنا: روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد که رئیس سیا در سفری محرمانه به قطر رفته تا در آنجا با رئیس موساد به‌صورت مخفیانه دیداری داشته باشد. این دیدار می‌تواند بر آینده جنگ اسرائیل و غزه اثر بگذارد.

ایسنا: ولادیسلاف کانفسکی، سفیر اوکراین در آذربایجان از ارسال خودرو مین‌کوب بدون سرنشین از جمهوری آذربایجان به اوکراین خبر داد. وی ضمن اعلام خبر ارسال خودروهای مین‌کوب «ریوایوال پی» به اوکراین، اعلام کرد که این ادوات در پاک‌سازی مناطقی از اوکراین که کی‌یف کنترل آنها را پس گرفته، به نیروهای مسلح این کشور کمک خواهند کرد.

ایلنا: در حالی ‌که آمار دولتی در غزه تخمین می‌زنند که حدود هفت‌هزار مفقود وجود دارد، نهادهای حقوق‌بشری نسبت به اخباری مبنی بر سرقت اعضای بدن آنها از سوی رژیم اشغالگر ابراز نگرانی کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل در زمینه ربودن اجساد از مجتمع پزشکی الشفا در غزه و بیمارستان اندونزی در شمال این باریکه از سوی ارتش اسرائیل شد.

ایرنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، باکو از احضار سفرای آمریکا، آلمان و فرانسه در ارتباط با تراکنش‌های مالی غیرقانونی آنها، به وزارت خارجه جمهوری آذربایجان خبر داد. بر اساس اعلام این رسانه، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، کاردارهای آمریکا و آلمان و سفیر فرانسه در باکو را به دلیل انجام عملیات مالی غیرقانونی و تامین مالی وبگاه‌های مخالف باکو احضار کرد.

♦♦♦

ایلان ماسک دعوت حماس را رد کرد

شرق نوشت: ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت «تسلا» طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، دعوت حماس برای بازدید از نوار غزه را رد کرد. او در این‌باره نوشت: فعلاً مقداری خطرناک به‌نظر می‌رسد. اما باور دارم که رفاه طولانی‌مدت برای غزه، به نفع همه طرف‌ها خواهد بود. دعوت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از «ایلان ماسک» پس از بازدید او از شهرک‌های اسرائیل‌نشین محل عملیات «طوفان‌الاقصی» بود. او در‌باره رد این درخواست نوشت: «فعلاً مقداری خطرناک به‌نظر می‌رسد. اما باور دارم که رفاه طولانی‌مدت برای غزه، به نفع همه طرف‌ها خواهد بود.»

 

تلفاتی بیشتر از بمباران

اعتماد نوشت: مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار نسبت به افزایش بیماری‌های عفونی و اسهال در میان کودکان اعلام کرد که اگر سیستم بهداشتی در نوار غزه ترمیم نشود، تعداد افرادی که بر اثر بیماری جان خود را از دست خواهند داد حتی از تلفات بمباران [اسرائیل] هم بیشتر خواهد شد. در ارقامی که سازمان ملل متحد نیز آنها را موثق می‌داند، مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که بیش از ۱۵ هزار نفر در بمباران اسرائیل به این باریکه کشته شده‌اند که نزدیک به ۴۰ درصد از آنها کودک هستند و بیم آن می‌رود که بسیاری دیگر نیز زیر آوار ساختمان‌ها مدفون شده باشند.

 

نیاز به آتش‌بس دائمی

ایسنا نوشت: فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنانی در نشست بارسلونا در اسپانیا گفت: «باید آتش‌بس دائمی در نوار غزه برقرار شود.» وی افزود: «ما از توافق آتش‌بس موقت در غزه استقبال می‌کنیم که با تلاش‌های قطر و آمریکا و مصر به‌دست آمد، باید این آتش‌بس موقت برای رسیدن به یک آتش‌بس دائم تمدید شود.» بن‌فرحان تاکید کرد: «میزان کمک‌های واردشده به نوار غزه و بالطبع به شمال این منطقه، کافی نیست.» وزیر خارجه عربستان همچنین خواستار حل مساله فلسطین براساس برداشت کشورش از موضوع مطابق راهکار موسوم به دوکشوری شد.

 

آمار جدید تلفات روسیه

هم‌میهن نوشت: بر اساس تازه‌ترین برآوردها، تعداد تلفات روسیه در جنگ اوکراین از 300هزار نفر فراتر رفته است و در کنار آن نیز هزاران نظامی روس، میدان جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند. در چنین شرایطی، رمضان قدیروف، رهبر چچن، از آمادگی سه هزار نیروی نظامی تحت امر خود برای پیوستن به ارتش روسیه در جنگ اوکراین خبر داد. قدیروف که از یک‌سو خود را «پیاده‌نظام» رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند و از سوی دیگر به «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین انتقادهایی دارد، جنگ مسکو و کی‌یف را سنگر مبارزه با «تجاوزهای» غرب تلقی می‌کند.