شناسه خبر : 45601 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آمار وحشتناک کودکان قربانی جنگ

واکنش «سازمان یادبود هولوکاست» به اقدامات اسرائیل چیست؟

پاتریارک، کلیسای ارتدوکس اورشلیم، اسرائیل را مقصر حمله شبانگاهی به مرکز فرهنگی این کلیسا در شهر غزه خوانده و این «حمله مستقیم و غیرموجه» را محکوم کرد. این کلیسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حمله نمایشی از تجسم عیان عزم ناموجه اسرائیل است، برای نابود کردن زیرساخت‌های مدنی و مراکز خدمات اجتماعی و نیز پناهگاه‌های غیرنظامیانی که در این منطقه محاصره‌شده به دام افتاده‌اند.» همچنین رئیسِ «اید وشم»، سازمان یادبود هولوکاست اسرائیل، از سفیر اسرائیل در سازمان ملل انتقاد کرد. 

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، و هیات نمایندگی اسرائیل، در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی وضعیت انسانی در غزه برگزار شده بود، نشان ستاره داوود زرد به کت‌هایشان زده بودند. دنی دایان، رئیس‌اید وشم، در انتقاد از این اقدام گفت: «این نشان زرد نماد ناتوانی مردم یهودی است، زمانی که سرنوشتشان دست دیگران بود.» او اضافه کرد، اقدام هیات نمایندگی اسرائیل، «هم قربانیان هولوکاست و هم کشور اسرائیل را تحقیر می‌کند». اردان گفته بود او این نشان را تا زمانی که شورای امنیت، حمله ۷ اکتبر حماس را محکوم کند خواهد پوشید. هیات نمایندگی اسرائیل و بسیاری از سخنگویان و حامیان اسرائیل به خاطر انتقادات و اعتراضات به رویکرد اسرائیل مدعی شده‌اند وضعیت آنها قابل ‌مقایسه با وضعیت یهودیانی است که هدف جنایات آلمان نازی قرار گرفته بودند. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت داخله غزه اعلام کرد، نیروهای اسرائیلی در نفوذ زمینی خود به غزه در حال قطع ارتباطات جاده‌ای هستند. ایاد البزم گفت: «نیروهای اشغالگر به دنبال جدا کردن شمال نوار غزه از جنوب آن هستند.» ویدئویی از حمله یک تانک اسرائیلی به یک ماشین غیرنظامی در فضای شبکه‌های اجتماعی دیده شد. در این ویدئو که سرنشینان یک خودرو دیگر آن را ضبط کرده‌اند، خودرو حامل یک خانواده در میان جاده درحالی‌که پس از دیدن تانک اسرائیلی در حال دور زدن است، به‌وسیله تانک هدف قرار می‌گیرد. 

گزارش‌ها حاکی است، جاده محل وقوع این حادثه یکی از جاده‌هایی است که طبق دستور اسرائیلی‌ها برای رفتن اهالی شمال غزه به جنوب آن، بناست باز باشد. پیشتر و قبل از شروع نفوذ زمینی نیروهای اسرائیلی نیز گزارش‌هایی از بمباران جاده‌های شمال به جنوب در غزه از سوی نیروهای اسرائیلی رسیده بود.

رکورد سنگین کودکان قربانی جنگ

در ادامه گزارش‌ها از وضعیت انسانی در غزه، سازمان غیردولتی «نجات کودکان» که مرکز آن در بریتانیاست اعلام کرده است، تعداد کودکان کشته‌شده در غزه در سه هفته گذشته، از جمع کودکانی که در درگیری‌های نظامی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۹ به بعد کشته شده بودند، بیشتر شده است. آخرین آمار الجزیره از کودکان قربانی در غزه از ۷ اکتبر به بعد، تا بعدازظهر سه‌شنبه هفته گذشته، سه هزار و ۴۵۷ نفر بوده است. هزار و ۵۰ کودک نیز در این مدت گم‌ شده‌اند. آمار کلی گم‌شدگان هزار و ۹۵۰ نفر است. الجزیره همچنین از آمار ۴۸۰ نفر از کهنسالان و دو هزار و ۱۳۶ زن در میان قربانیان این حملات خبر داده است. از طرف دیگر، سازمان ملل اعلام کرده، روز یکشنبه لااقل ۳۳ کامیون کمک‌های انسان‌دوستانه وارد غزه شده‌اند و تعداد کلی کامیون‌های کمک، به ۱۱۷ عدد رسیده است. نهادهای ناظر بین‌المللی و فعالان حاضر در محل در روزهای گذشته تاکید داشته‌اند، با توجه به شدت بحران در غزه و جمعیت بیش از دو میلیون‌نفری آن، میزان و سرعت تحویل کمک‌ها بسیار کمتر از حد نیاز است. از سوی دیگر و در همین رابطه، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی که در حوالی گذرگاه مرزی رفح حضور داشت، اعلام کرد، ممانعت از رسیدن کمک‌ها و منابع لازم به غزه می‌تواند عملی مجرمانه بر مبنای اساسنامه رم، معاهده تشکیل‌دهنده این دادگاه باشد. در عین حال، دیروز و در ادامه اخبار حملات زمینی در غزه، حماس اعلام کرده است، تانک‌های اسرائیلی تا شهر غزه پیش رفته و اقدام به بستن یک جاده شمال به جنوب کرده‌اند. طبق این گزارش‌ها، تانک‌ها و بولدوزرهای اسرائیلی بعد از درگیری‌های شدید بین دو طرف، عقب نشسته‌اند. اسرائیل هنوز رسماً عملیات گسترده زمینی‌اش را که هفته‌هاست مورد بحث است، کلید نزده اما در روزهای گذشته در چندین نقطه، نیروهای اسرائیلی به نفوذ زمینی به قلمرو غزه اقدام کرده‌اند.

سرنوشت توافق صلح میان باکو و ایروان

یک ماه پیش، آذربایجان از زور استفاده کرد تا کنترل قره‌باغ کوهستانی را به دست بگیرد. ممکن است به نظر برسد که به دست گرفتن کنترل قره‌باغ، راه را برای توافق جامع صلح میان آذربایجان و ارمنستان هموار کرده است اما باید گفت که قره‌باغ تنها منبع اختلاف میان دو کشور نبود. در پشت این درگیری اختلافات ارضی دیگری وجود دارد. قبل از جنگ ماه گذشته، بحث بر سر این بود که آیا توافق میان باکو و ایروان باید براساس شرایط روسیه امضا شود یا شرایط غرب؟ اکنون مشخص است که هیچ‌کدام از این دو مدنظر نیست. در عوض، این آذربایجان است که شرایط خود را مشخص خواهد کرد و تصمیم خواهد گرفت که معاهده در کجا امضا شود. در این ماه، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، دو فرصت را برای مذاکره بر سر توافق صلح از دست دادند. اولین مورد در اجلاس سران اروپایی در 5 اکتبر در اسپانیا بود. جایی که قرار بود پاشینیان و علی‌اف برای اولین‌بار پس از جنگ یک ماه گذشته ملاقات کنند. علی‌اف و پاشینیان پیش از این دوبار در این اجلاس دیدار کرده بودند که هر دوبار با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، برگزار شد. این بار اما علی‌اف ترجیح داد در این مراسم شرکت نکند. این اقدام علی‌اف علیه مکرون بود، که مواضع جانبدارانه‌اش درباره ارمنستان خشم باکو را برانگیخته بود. غیبت علی‌اف مانع از رفتن پاشینیان به اسپانیا و امضای بیانیه‌ای مبنی بر به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان نشد.

ترکیه، آمریکا و جنگ اسرائیل و حماس

زمان و دامنه جنگ اسرائیل و حماس، ترکیه و رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور را در موقعیت چالش‌برانگیزی قرار داده است. اردوغان در ابتدا که از خشونت حماس شوکه شده بود، با همتای اسرائیلی خود، آیزاک هرتزوگ تماس گرفت. با این حال قدرت حمایت افکار عمومی از حماس در ترکیه، بسیج ارتش و آغاز حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه باعث شد اردوغان خیلی فوری موضعش را تغییر دهد. لحن انتقادهای او از اسرائیل برای کمپینی که در نوار غزه به راه انداخته، به تدریج شدیدتر شده است. این امر مانع اردوغان در تلاش برای ایفای نقش میانجی نشده است. رئیس‌جمهور ترکیه با چندین نفر از رهبران منطقه‌ای، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این فهرست قرار ندارد. در این میان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده به‌محض شروع بحران، تور سریع‌السیر خود را به پایتخت‌های کشورهای منطقه آغاز کرد تا بتواند راه‌هایی برای جلوگیری از نابودی بیشتر پیدا کند. به‌نظر می‌رسد بلینکن عمداً از سفر به آنکارا اجتناب کرد و ترجیح داد با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه تلفنی صحبت کند. روابط بایدن و اردوغان مدتی است که پرتنش شده است. بایدن هم ارتباطاتش را با اردوغان محدود کرده و به‌عنوان مثال از او برای سفر به واشنگتن دعوت نکرده است. جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس زمانی اتفاق افتاد که آمریکا و ترکیه بر سر چندین مساله با یکدیگر اختلاف داشتند. مهم‌ترین آن حمایت واشنگتن از نیروهای دموکراتیک سوریه است که عمدتاً جنگجویان کُرد این گروه را تشکیل می‌دهند و متحدان اصلی آمریکا در مبارزه علیه دولت اسلامی خودخوانده که به داعش موسوم است، به‌شمار می‌روند. در 5 اکتبر، زمانی که جنگنده‌های اف-16 یک پهپاد ساخت ترکیه را که به مقر نیروهای آمریکا در شمال سوریه نزدیک شده بود، هدف قرار دادند، این اختلافات شدت بیشتری گرفت.

واکنش اسرائیل به حضور هیات حماس در مسکو

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که هیاتی از حماس در حال حاضر در مسکو حضور دارند. رسانه‌های روسیه به نقل از یک منبع در این هیات خبر داده‌اند که موسی ابومرزوق، یکی از اعضای ارشد حماس بخشی از هیات اعزامی این جنبش فلسطینی به مسکو است. رویترز نوشته روسیه با تمام بازیگران در منطقه از جمله ایران، اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس در ارتباط است. مسکو اخیراً دلیل وجود بحران در منطقه غرب آسیا را «شکست سیاست‌های آمریکا» خوانده و خواستار آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین و همچنین آغاز مذاکرات با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران شده است. زاخارووا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه ایران نیز هم‌اکنون در مسکو حضور دارد و گفت‌وگوهایی با میخائیل گالوزین، همتای روس خود داشته است. خبر سفر هیات حماس به مسکو با واکنش تند اسرائیل نیز مواجه شد. لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در توئیتر حماس را «بدتر از داعش» و «دستان مقامات ارشد» این گروه را «آغشته به خون» خواند، دعوت روسیه از حماس را «اقدامی ناپسند در حمایت از تروریسم» و «مشروعیت بخشیدن به جنایات تروریست‌های حماس» دانست و خواستار اخراج سریع آنها شد. از سوی دیگر، موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی حماس نیز پس از دیدارها در مسکو به اسپوتنیک گفت: «بیشتر اسرائیلی‌ها دارای تابعیت دیگری هستند، روسیه، ایالات‌متحده، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، و... بسیاری از کشورها با درخواست‌هایی در مورد شهروندان خود در نوار غزه از جمله دوستان روسی به ما مراجعه کرده‌اند. ما با این درخواست روسیه برخورد مثبت‌تری داریم.» ابومرزوق گفت: با توجه به ماهیت روابط با روسیه، بیش از سایرین این کار با دقت بیشتری انجام می‌شود. وی افزود: در عین حال، حماس گروگان‌های دارای تابعیت مضاعف را عمدتاً اسرائیلی می‌داند، نه شهروندان کشورهای دیگر. ابومرزوق همچنین درباره جلسات در مسکو توضیح داد: درباره همه چیز در رابطه با مشکل فلسطین بحث کردیم، اینکه چگونه با هم آینده‌ای را برای کل منطقه و بشریت تعیین خواهیم کرد. همچنین ایسنا نوشت، باقری‌کنی نیز در محل سفارت ایران در روسیه با هیات حماس دیدار و رایزنی کرده است. 

♦♦♦

انتخاب: ارتش اسرائیل فهرست سربازانی را که در نبرد با حماس کشته شده‌اند به‌روز کرده است. شمار این سربازان تا سه‌شنبه هفته گذشته به ۳۲۶ نفر می‌رسد. 

ایسنا: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل در حاشیه اظهاراتش درباره سقوط یک موشک به شهرک اسرائیل‌نشین اشدود واقع در شمال نوار غزه، با طرح این ادعا که حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند آمادگی کشورش را برای اعطای پناهندگی انسانی به پناهجویان از غزه و ارائه کمک‌های پزشکی لازم به آنها اعلام کرده، اخراج یا اسکان فلسطینی‌های نوار غزه در اسکاتلند را خواستار شد.

ایرنا: مقام‌های بلندپایه ارتش چین و روسیه در نشست امنیتی پکن موسوم به «مجمع شیانگشان» از آمریکا انتقاد کرده‌اند. ژانگ یوشیا، یکی از مقام‌های ارشد نظامی چین، به‌طور مستقیم نامی از ایالات‌متحده آمریکا نبرد؛ اما گفت که برخی از کشورها می‌خواهند آشفتگی ایجاد کنند و در کشورهای دیگر انقلاب به‌پا کنند.

ایسنا: پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت که آمریکا از حمله موشکی نیروهای حوثی (انصارالله) در یمن به اسرائیل آگاه است.

 ایلنا: مرگ ناگهانی نخست‌وزیر سابق چین می‌تواند آشفتگی‌های بالقوه‌ای را در رده‌های بالای رهبری حزب کمونیست چین به وجود بیاورد. بر اساس آگهی ترحیم منتشرشده از سوی خبرگزاری رسمی شین‌هوا، لی که‌چیانگ که زمانی مرد شماره دو چین بود، در ۲۶ اکتبر، زمانی که از شانگهای بازدید می‌کرد، دچار «سکته قلبی ناگهانی» شد و پس از «ناکام‌ ماندن اقدامات نجات»، دقایقی بعد از نیمه‌شب ۲۷ اکتبر درگذشت.

شرق‌آنلاین: کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس، گفت به دو دلیل با طرح آتش‌بس در غزه مخالف است. «آتش‌بس در غزه، حماس را جسورتر می‌کند و آنها در این صورت برای خشونت‌های تازه آماده می‌شوند.» او دلیل دوم مخالفت با آتش‌بس را فراخوان‌های انجام‌شده برای آنچه وقفه بشردوستانه نامیده می‌شود، عنوان کرد و گفت که از دید وی تنها راهکار معتبر برای رسیدگی به بحران موجود در غزه است.

ایرنا: فعالان ضد جنگ آمریکایی هنگام حضور آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا، دست‌های آغشته به خون خود را بالا برده و اعتراض خود را از حمایت همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل در جنگ علیه غزه ابراز داشتند.

♦♦♦

جنگ جهانی سوم در حال وقوع است

هم‌میهن نوشت: کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، ضمن اشاره به درگیری و حملات اسرائیل علیه غزه گفت: درگیری‌ها در خاورمیانه به جنگ جهانی سوم ختم خواهد شد و این جنگ در آستانه شروع است. همه باید آماده باشند. این درگیری‌ها به خصومت‌هایی منجر می‌شود که می‌تواند به دیگر مناطق جهان کشیده شود. وزیر دفاع کره‌جنوبی گفته بود، حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل نگرانی‌هایی را در کره‌جنوبی در مورد حملات مشابه از سوی کره‌شمالی ایجاد کرده است. آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن مدعی شدند، کره‌شمالی برای روسیه تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال کرده است و این اقدام را محکوم کردند.

 

جهان در ساعتی تاریک به سر می‌برد

شرق نوشت: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، رویدادی را در کلیسای سن‌پیتر در واکنش به «جهانی که در ساعتی تاریک و خطر مهیب به سر می‌برد»، برگزار کرد. پاپ فرانسیس در لحظه‌ای که داشت دعا می‌کرد این اظهارات را عنوان کرد. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس برای «کشورها و طرف‌هایی که در جنگ» هستند، دعا کرد و افزود: این ساعت تاریکی است. من خواستار کمک‌های بشردوستانه برای آنها هستم. در چنین آشفتگی و خطر بزرگی برای جهان ما شفاعت کنید. مردم بیاموزند که به زندگی تک‌تک انسان‌ها اهمیت دهند و حماقت جنگ را باطل بشمرند؛ جنگی که بیانگر مرگ و نابودی آینده است.

 

بوریس جانسون مفسر خبر می‌شود

اعتماد نوشت: «چه کسی بهتر از نخست‌وزیر سابق برای اظهارنظر و تحلیل اخبار سیاسی است؟» به گزارش خبرگزاری فرانسه، این استراتژی کانال بریتانیایی GB News است که جمعه 27 اکتبر از ورود بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، به کانال خود خبر داد. بوریس جانسون در این‌باره می‌گوید: «من بسیار هیجان‌زده هستم که اعلام کنم به زودی به کانال جدید GB News ملحق خواهم شد. من نظرم را در مورد همه چیز می‌گویم: روسیه، چین، جنگ در اوکراین... و چگونه با همه این مشکلات و فرصت‌های عظیمی که در دسترس ماست، آنها را مدیریت کنیم.»

 

هزار نفر در غزه زیر آوارند

ایسنا نوشت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: تخمین می‌زنیم هنوز هزار نفر در غزه زیر آوار هستند که شناسایی نشده‌اند. حداقل ۳۰۰ بیمار در بیمارستان‌های غزه هستند که در وضعیت وخیم قرار دارند و باید برای درمان فوری به خارج منتقل شوند. فهرست دقیقی از اسامی ۶۷۴۰ نفر از کشته‌شدگان غزه از هفت اکتبر به علاوه حدود ۳۰۰ نفر که هویت آنها مشخص نشده است، به دست آوردیم. سازمان ملل نیز در این رابطه افزود: باید کریدورهای بشردوستانه برای اطمینان از ورود دائمی و ایمن کمک‌ها به غزه فراهم شود.