شناسه خبر : 46634 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رهبر تحول‌آفرین

هلنا فولکز چگونه بسیاری از نوآوری‌های پیشگامانه را هدایت کرد؟

404نیلوفر نیاورانی: هلنا گریس (بونانو) فولکز، متولد 18 جولای 1964، تاجر و سیاستمدار آمریکایی است. او در انتخابات 2022 نامزد دموکرات‌ها برای فرمانداری رود آیلند (Rhode Island) شد. او همچنین مدیر اجرایی سابق شرکت هادسونز بِی، یک خرده‌فروشی بین‌المللی است.

هلنا فولکز یک مدیرعامل باتجربه و مدیر ارشد اجرایی باسابقه در ارائه نتایج با ایجاد تیم‌های با کارایی بالا، راه‌اندازی‌های نوآورانه مبتنی بر مصرف‌کننده و تحول دیجیتال است. او به عنوان یک رهبر هدفمند شناخته می‌شود که تاثیرات قابل توجهی بر سازمان‌ها و صنایع گذاشته است. هلنا رئیس «سی‌وی‌اس فارمسی» بوده است، جایی که او بسیاری از نوآوری‌های پیشگامانه را رهبری کرد، از جمله حذف دخانیات در هشت هزار فروشگاه.

فولکز از فوریه 2018 تا مارس 2020 مدیر عامل شرکت Hudson’s Bay بود، جایی که او مهم‌ترین تحول کسب‌وکار را رهبری و در نهایت، راهی برای خصوصی‌سازی موفق شرکت ایجاد کرد. او سازمان را با ساده‌سازی ساختار عملیاتی، ایجاد تیم رهبری، نظارت بر تراکنش‌های استراتژیک و بازسازی تمرکز عملیاتی HBC دوباره ساخت.

قبل از HBC، فولکز 25 سال را در CVS Health گذراند و از ژانویه 2014 تا ژانویه 2018، سمت رئیس CVS Pharmacy را در اختیار داشت. او چشم‌انداز استراتژیک و همچنین عملیاتی برای تمام جنبه‌های کسب‌وکار خرده‌فروشی شرکت را رهبری کرد و معمار اصلی حرکت شرکت برای تبدیل شدن به یک رهبر شناخته‌شده در زمینه مراقبت‌های بهداشتی بود. در طول مدت حضورش در شرکت، او نقش رهبری مهمی در رشد سی‌وی‌اس به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی داروخانه در ایالات‌متحده داشت. فولکز به عنوان یک مبتکر مصرف‌کننده شناخته می‌شود و تیم‌هایی را در تلاش‌هایی مانند توسعه برنامه وفاداری سی‌وی‌اس، تلاش‌های شرکت برای هدایت نوآوری دیجیتال و حذف دخانیات، رهبری کرده است.

هلنا یک مدافع قوی برای سرمایه‌گذاری در آموزش عمومی با کیفیت بالاست و معتقد است که مدارس دولتی عالی، کلید یک اقتصاد قوی و عادلانه هستند. در طول مبارزات انتخاباتی او برای فرمانداری، رفع مشکل سیستم مدارس دولتی رود آیلند مهم‌ترین هدف او بود.

هلنا افتخارات حرفه‌ای متعددی را دریافت کرده است، از جمله چهار بار حضور در فهرست قدرتمندترین زنان در تجارت فورچون و همچنین به عنوان خلاق‌ترین افراد شرکت Fast در تجارت. او به عنوان نامزد فرمانداری، تاییدیه بوستون گلوب را دریافت کرد.فولکز در هیات مدیره اسکیل‌سافت، شرکت هری و ام.‌فارما خدمت می‌کند. او یکی از اعضای شورای مشورتی مدیرعامل برای فروش است. او همچنین در هیات مدیره بنیاد والاس، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، هیات مدیره باشگاه‌های ملی دختران و پسران و مرکز Dodd برای هیات مشاوران حقوق بشر در دانشگاه کانکتیکات خدمت کرده است. هلنا دارای مدرک کارشناسی از کالج هاروارد و ام‌بی‌ای از دانشکده بازرگانی هاروارد است.

او با همسرش در رود آیلند زندگی می‌کند و آنها چهار فرزند بزرگ دارند. هلنا در ماراتن می‌دود. او نوه توماس جی. داد و خواهرزاده کریس داد، هر دو از سناتورهای سابق ایالات‌متحده از کانکتیکات، است.

در ادامه مروری بر زندگی این بانوی موفق خواهیم داشت.

آغاز نقش‌آفرینی

هلنا بونانو فولکز، دختر یک وکیل و بزرگ‌ترین فرزند او، در 18 جولای 1964 به دنیا آمد. او در رود آیلند (Rhode Island) بزرگ شد و به مدرسه لینکلن در پراویدنس رفت. او مدرک لیسانس خود را در رشته هنر از کالج هاروارد به دست آورد و با افتخار فارغ‌التحصیل شد. هلنا در آنجا با شوهرش آشنا شد و در سال 1989 در مراسم کاتولیک رومی با او ازدواج کرد. لَری سامرز، مشاور ارشد پایان‌نامه او بود. او بعداً کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خود را از مدرسه بازرگانی هاروارد دریافت کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی از هاروارد، فولکز برای مدت کوتاهی در گلدمن ساکس و Tiffany & Co کار کرد؛ پیش از اینکه آنها را برای دریافت مدرک MBA خود ترک کند. او در سال 1992 در سی‌وی‌اس (CVS) شروع به کار کرد. سی‌وی‌اس (با نام کامل CVS Health Corporation) یک شرکت خرده‌فروشی دارو و فعال حوزه سلامت آمریکایی است که مرکز مدیریت آن در وون‌ساکت رود آیلند قرار دارد.

او به سمت معاون اجرایی و مدیر ارشد بازاریابی این شرکت رسید. فولکز بر راه‌اندازی کارت ExtraCare نظارت داشت؛ یک برنامه عضویت که به شرکت‌کنندگان وام می‌دهد. فولکز همچنین برنامه Pharmacy Advisor را ایجاد کرد که هدف آن ارائه مشاوره به مشتریان مبتلا به بیماری‌های مزمن، چه در فروشگاه‌ها، چه از طریق تلفن است.

در سال 2011، سی‌وی‌اس، هلنا فولکز را به عنوان مدیر ارشد استراتژی مراقبت‌های بهداشتی و افسر بازاریابی خود انتخاب کرد و موقعیت جدیدی برای او ایجاد شد. در جولای 2015، مجله فورچون گزارش داد که فولکز به عنوان بخشی از نقش خود، بر 9600 فروشگاه خرده‌فروشی و 18 مرکز توزیع نظارت داشته است. او با اشاره به نیاز به سی‌وی‌اس برای موقعیت بهتر خود به عنوان یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی، به تصمیم‌گیری برای توقف فروش سیگار و محصولات تنباکو کمک کرد. او بر تلاش‌های بشردوستانه شرکت نظارت داشت و استراتژی‌های دیجیتالی را برای کمک به مصرف‌کنندگان در یادگیری نحوه برآوردن نیازهای دارویی خود ایجاد کرد.

در سال 2015، مجله فورچون او را در فهرست قدرتمندترین زنان خود قرار داد و به نقش فولکز در «خرید 9 /1 میلیارددلاری تجارت نسخه‌پرکنی «تارگت» -معامله‌ای که به CVS بیشترین مکان‌های داروخانه‌ها در ایالات‌متحده را می‌دهد- و راه‌اندازی بخش‌های زیبایی و غذای سالم در بسیاری از فروشگاه‌ها» اشاره کرد.

فولکز در طول مدت حضورش در این شرکت، نقش رهبری مهمی در رشد سی‌وی‌اس به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی داروخانه در ایالات‌متحده داشت، از 1400 فروشگاه و تقریباً چهار میلیارد دلار فروش، به 10 هزار داروخانه با 180 میلیارد دلار فروش و بیش از 200 هزار کارمند رسید.

او به عنوان یک مبتکر مصرف‌کننده شناخته می‌شود و تیم‌هایی را در تلاش‌هایی مانند توسعه برنامه وفاداری CVS، تلاش‌های شرکت برای هدایت نوآوری دیجیتال به تجربه داروخانه برای بیش از 80 میلیون مشتری و حذف دخانیات رهبری کرده است.

پیوستن به هادسونز بی

در 5 فوریه 2018، شرکت Hudson’s Bay، مالک 1Saks Fifth Avenue، فولکز را به عنوان مدیر عامل جدید خود معرفی کرد و گفت که از 19 فوریه شروع به کار خواهد کرد. ریچارد بیکر، رئیس اجرایی هادسونز بی، درباره او گفته بود: «هلنا یک رهبر تحول‌آفرین است که با چشم‌اندازی جدید به کسب‌وکار خود نیرو می‌بخشد. او در طول 25 سال تصدی خود در خرده‌فروشی، سوابق ثابت‌شده‌ای در انتخاب‌های جسورانه و استراتژیک دارد که در هسته اصلی آنها، مشتری را در اولویت قرار می‌دهد و ثابت کرده است که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب‌وکار دارد. هیات مدیره و من از اینکه هلنا سکان هدایت را به دست گرفته و تجربیات ارزشمند خود را برای شرکت به ارمغان بیاورد، هیجان‌زده هستیم.»

فولکز نیز به طور متقابل گفت: «هادسونز بی دارای مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از بنرهای خرده‌فروشی، املاک و مستغلات ارزشمند و رویکردی نوآورانه برای ادغام و تملک (M&A) است که به آن توانایی برنده شدن را می‌دهد. آینده خرده‌فروشی از سوی شرکت‌هایی تعریف می‌شود که خلاقانه در مورد جایی که مصرف‌کننده و جهان به آن سو می‌رود، فکر می‌کنند. من مشتاقانه منتظر کار با این تیم بزرگ و گوش دادن عمیق به آنها و شرکایمان هستم تا بر اساس استراتژی‌هایی که بر دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی هادسونز بی سرمایه‌گذاری می‌کند و اثربخشی عملیاتی اصلی ما را تعمیق می‌بخشد، به این شرکت نمادین بپیوندم.»

فولکز در شش هفته اول شروع کارش به عنوان مدیر عامل، با توجه به کاهش فروش صنعت در آن زمان، با تغییر استراتژی‌های تجاری شرکت به چالش کشیده شد. او این سازمان را با ساده‌سازی ساختار عملیاتی، ایجاد تیم رهبری، نظارت بر معاملات استراتژیک و بازسازی تمرکز عملیاتی هادسونز بی دوباره از نو ساخت. این تغییرات حیاتی در تجارت 6 /2 میلیارد دلار درآمد حاصل از معاملات ایجاد کرد و شرکت را قادر کرد 6 /1 میلیارد دلار از بدهی خود را بپردازد. فولکز در طول تصدی خود، تمرکز هادسونز بی را از 10 واحد تجاری و 65 هزار شریک در سطح جهان، به سه کسب‌وکار کلیدی با مهم‌ترین فرصت‌ها (Saks Fifth Avenue، Saks OFF 5TH و Hudson’s Bay) تغییر داد.

فولکز این تجارت را بر تلاش برای بهبود فروش در «ساکس اند هادسونز بی» متمرکز کرده بود، که مقر آن در کاناداست. او رهبری فروش «لرد اند تیلور»، «گیلت» و سایر عملیات‌های اروپایی هادسونز بی را بر عهده داشت.

در مارس 2020، فولکز اعلام کرد که شرکت هادسونز بی را به دنبال معامله‌ای که با سهامداران برای خصوصی شدن منعقد شد، ترک می‌کند. 

پس از آن در آوریل 2021، دانشگاه هاروارد اعلام کرد که فولکز رئیس هیات ناظران هاروارد خواهد شد؛ گروهی از فارغ‌التحصیلان که دومین نهاد عالی مدیریت دانشگاه است.

در 13 اکتبر 2021 فولکز نامزدی خود را برای فرمانداری رود آیلند اعلام کرد. WPRI گزارش می‌دهد که «او به دنبال تحریک رشد شغلی، کاهش مقررات، مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی و بهبود آموزش عمومی است».

404-1

رهبری تعاملی

اصول رهبری تعاملی و چرایی اعتقاد فولکز به آن، بخش‌های کلیدی بحث هلنا فولکز، مدیر عامل شرکت هادسونز بی، با متیو شی، رئیس و مدیر عامل فدراسیون ملی خرده‌فروشی (NRF)، بود که طی جلسه‌ای در نمایشگاه بزرگ فدراسیون ملی خرده‌فروشی 2020 در شهر نیویورک انجام شد.

فولکز، که قبل از منصوب شدن به عنوان مدیر عامل هادسونز بی، سی‌وی‌اس فارمسی2 را رهبری می‌کرد، گفت که حدود 15 سال پیش، از مربی کسب‌وکار خود در مورد رهبری تعاملی آموخته و از آن زمان تاکنون بر آن تکیه کرده است.

فولکز توضیح داد که رهبری تعاملی شامل پنج اصل زیر است:

1- مشخص کنید که چه چیزی برای مردم ایجاد انگیزه می‌کند. فولکز گفت، خرده‌فروشان اغلب بر بازده سهامداران متمرکز هستند، «اما ما به ذی‌نفعان مختلف زیادی خدمت می‌کنیم و باید به این فکر کنیم که واقعاً چه چیزی به ما انگیزه و احساس غرور و هدف به عنوان یک تیم می‌دهد». او گفت، تیم رهبری هادسونز بی بر این موضوع تمرکز کرده است، «و این واقعاً به ما کمک می‌کند تا در مورد مکان سپری کردن وقت خود گفت‌وگو کنیم».

2- پارادوکس و پیچیدگی را در آغوش بگیرید. فولکز گفت: در تجارت، افراد بسیار کمی مایل به صحبت در مورد احساسات هستند، اما ما همه انسان هستیم و احساسات زیادی در درون خود داریم. بنابراین، من سعی می‌کنم در مورد چیزهایی که واقعاً برای ما هیجان‌انگیز هستند، اما همچنین درباره چیزهایی که ما را نگران می‌کنند، صحبت کنم. وقتی تیم‌ها روی این احساسات رقابتی کار می‌کنند، «می‌توانند به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برسند».

3- مرجع بازگشت. فولکز گفت: «تعریف اقتدار بازگشتی این است که من نمی‌خواهم یا نمی‌توانم آن را انجام دهم. من می‌توانم اختیارات را به رئیس یا هیات مدیره خود برگردانم یا می‌توانم اختیارات را به افرادی که برای من کار می‌کنند بازگردانم. با این حال، این مستلزم این است که تصمیم‌هایی که قرار است بگیرم، یا اینکه افراد دیگر چه تصمیم‌هایی باید بگیرند، واقعاً واضح باشد.»

4- برنامه‌ریزی کارمحور را به کار بگیرید. فولکز گفت، هنگامی که تیم خود را با همه چیزهایی که دنبال می‌کنید هماهنگ کردید، باید فرآیند بسیار محکمی برای مدیریت و اندازه‌گیری آن داشته باشید. ما رویاها و چشم‌اندازهای بزرگی داریم، اما باید به نتایجی دست پیدا کنیم، بنابراین نحوه اجرای همه اینها باید همراه با برنامه‌ریزی خوب و متمرکز بر کار باشد.

5- تقابل را در آغوش بگیرید. فولکز می‌گوید که «این اصل در مورد این است که خود را به عنوان خود واقعی‌تان نشان دهید، چه در کنار هیات مدیره خود باشید، چه با همتایان خود، چه تیم رهبری و چه در خط مقدم». فولکز اضافه می‌کند که این اصل رهبری تعاملی به ویژه برای او مفید بوده است، زیرا او در حرفه خود پیشرفت کرده و کمتر در موقعیت قدرت قرار داشته است. با این حال، اینکه خود را با افرادی که قدرت بیشتری نسبت به او داشتند در تقابل می‌دید، به فولکز کمک زیادی کرد. 

پی‌نوشت‌ها:

1- «خیابان پنجم ساکس»، یک فروشگاه زنجیره‌ای لوکس آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد و به وسیله اندرو ساکس تاسیس شده است.

2- CVS Pharmacy یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی و یکی از شرکت‌های تابعه CVS Health است. این فروشگاه با نام اصلی فروشگاه‌های ارزش مصرف‌کننده در سال 1963 در لووِل، ماساچوست تاسیس شد.

دراین پرونده بخوانید ...