شناسه خبر : 46610 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به رنگ موفقیت

هدی کتان چگونه موفق به تاسیس یک برند معروف آرایشی شد؟

358نیلوفر نیاورانی: هدی کتان، آرایشگر، وبلاگ‌نویس زیبایی و کارآفرین عراقی-آمریکایی است. او بنیان‌گذار خط تولید لوازم آرایشی هدی بیوتی (Huda Beauty)، یک سازمان پیشرو در صنعت زیبایی و آرایشی است.

پدر و مادر او، هر دو اهل عراق هستند که به کوکویل، تنسی، و سپس به دارتموث، ماساچوست نقل مکان کردند. کتان در دانشگاه میشیگان-دیربورن پذیرفته شد و در آنجا در رشته مالی تحصیل کرد.

او که در شغل مالی خود موفق نبود، از کار استعفا کرد تا یک آرایشگر شود، سپس در سال 2010 یک وبلاگ راه‌اندازی کرد.

او برند «هدی بیوتی» را با دو خواهرش در سال 2013 شروع کرد، زمانی که نتوانست مژه مصنوعی برای خرید پیدا کند. امروزه، هدی بیوتی بیش از 100 محصول از پالت سایه چشم گرفته تا برق لب را به فروش می‌رساند که حدود 200 میلیون دلار فروش سالانه به همراه دارد.

شرکت سهام خصوصی TSG Consumer Partners در سال 2017 بخش کوچکی از سهام هدی بیوتی را در معامله‌ای به دست آورد که ارزش شرکت را به 2 /1 میلیارد دلار افزایش داد.

اینفلوئنسری که ادعا می‌کند هرگز برای تبلیغات خرج نکرده است، برند هدی بیوتیِ او اکنون نزدیک به 53 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

کتاب هدی کتان با عنوان «هدی بیوتی: راهنمای آرایش» توصیه‌ها و نکات زیبایی ارزشمندی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد که خواندن آن را برای علاقه‌مندان به آرایش ضروری می‌نماید.

در ادامه، بیشتر با این «کارآفرین خودساخته» از نگاه فوربس آشنا خواهیم شد.

اینفلوئسرِ مدیرعامل

هدی کتان در 2 اکتبر 1983 در اوکلاهاما سیتی، اوکلاهاما به عنوان یکی از چهار فرزند خانواده متولد شد. پدر و مادر او، ابراهیم کتان و سوسو القزاز که هر دو اصالتاً عراقی هستند، برای تدریس مهندسی و زیست‌شناسی به ایالات‌متحده مهاجرت کردند. به‌رغم اینکه مادر کتان از یکی از ثروتمندترین خانواده‌های بغداد بود، اما خانواده او از زمانی که پدر و مادرش به خاطر عشق ازدواج کردند، دیگر ثروتمند نبودند.

هنگامی که هدی دوساله بود، خانواده‌اش به کوکویل، تنسی نقل مکان کردند، جایی که کتان دوران کودکی خود را گذراند. او در مصاحبه‌ای با مجله ووگ می‌گوید: «من همیشه احساس متفاوتی داشتم و دلیلش این بود که خاورمیانه‌ای بودم. در آن زمان، ملیت‌های زیادی مهاجر نبودند، بنابراین مردم همیشه تصور می‌کردند که من هندی یا آمریکایی‌-آفریقایی‌تبار هستم. مردم حتی واقعاً از خاورمیانه خبر نداشتند.»

کتان تحت تاثیر خواهرانش از کودکی به آرایش و لوازم آرایش علاقه‌مند شد. او به مجله Warpaint می‌گوید: «آرایش همیشه یکی از وسواس‌های من بوده است. کوچک‌ترین خواهرم، مونا، در دوران کودکی در مسابقات زیبایی شرکت کرد. او خیلی زیبا بود و من تمام وقتم را صرف آرایش صورت و موهایش می‌کردم؛ او مثل عروسک کوچک من بود. خواهر دیگرم، آلیا، که 10 سال از من بزرگ‌تر است، مرا با رازهای زیبایی‌اش آشنا کرد.»

در سال 2006، کتان با پدرش به دوبی نقل مکان کرد، زیرا پدرش، فرصت شغلی را به عنوان معلم در امارات پذیرفته بود. با وجود اینکه کتان در ابتدا مسیر شغلی متفاوتی را دنبال می‌کرد، عشق او به آرایش هرگز فروکش نکرد. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مالی از دانشگاه میشیگان-دیربورن در سال 2008 و نقل مکان به دوبی، کتان سعی کرد در جایی استخدام شود، اما به دلیل رکود اقتصادی بزرگ شغل خود را از دست داد. این موضوع باعث شد که او دوباره به علاقه خود نگاه کرده و در مدرسه آرایش در لس‌آنجلس، کالیفرنیا شرکت کند. کاتان سپس به دوبی بازگشت و در آنجا به عنوان آرایشگر از سوی Revlon استخدام شد. در میان مشتریان او افراد مشهوری مانند اِوا لونگوریا و نیکول ریچی حضور داشتند.

در آوریل 2010، به توصیه یکی از خواهرانش، کتان یک وبلاگ وردپرس مرتبط با زیبایی راه‌اندازی کرد که نام آن را «Huda Beauty» گذاشت و در آن آموزش‌ها و نکات آرایشی را منتشر می‌کرد. این وبلاگ، منبعی محبوب برای بررسی آرایش، آموزش، نکات و ترفندهای آرایشی بود.

همزمان، کتان شروع به وبلاگ‌نویسی در کانال یوتیوب خود با عنوان Huda Beauty کرد. شخصیت شوخ و سرزنده، خونگرم و اجتماعی او، به سرعت باعث جذب میلیون‌ها نفر در اینترنت شد. ویدئوهای او شامل آخرین روندهای زیبایی، آموزش، مصاحبه با افراد مشهور، داستان‌های شخصی و بررسی بهترین محصولات آرایشی است (در حال حاضر کانال یوتیوب او بیش از چهار میلیون مشترک دارد. کتان همچنین تا حد زیادی مخاطبان خود را در حساب اینستاگرامش، hudabeauty، افزایش داد. در آنجا، او نظرات، محصولات جدید، آموزش آرایش و محتوای سبک زندگی را برای 3 /52 میلیون دنبال‌کننده خود پست می‌کند).

تا سال 2010، وبلاگ او، هدی بیوتی، طرفدارانی پیدا کرد. سه سال بعد، خواهرانش به او وام شش هزاردلاری دادند که او از آن استفاده کرد و مدیرعامل هدی بیوتی شد. در ابتدا این شرکت فقط مژه مصنوعی عرضه می‌کرد، اما امروزه بیش از 140 محصول به فروش می‌رساند و حدود 200 میلیون دلار در سال فروش دارد.

تولد برند

هدی کتان در مصاحبه‌ای با CNBC’s Make It توضیح می‌دهد که خواهرش، مونا کتان، نیروی محرکه‌ای بود که او را ترغیب به شروع فروش محصولات کرد. در ابتدا، کتان این ایده را رد کرد و توضیح داد: «من از [وبلاگ] درآمدی نداشتم، من واقعاً بیشتر یک آرایشگر بودم. قطعاً از نظر مالی با مشکل مواجه بودم، اما نمی‌خواستم یک برند زیبایی راه‌اندازی کنم.» او سپس با گرفتن شش هزار دلار وام از خواهرانش موافقت کرد که با فروش مژه مصنوعی شروع به کار کوچک خود کند.

در سال 2013، کتان خط تولید لوازم آرایشی را تاسیس کرد که مانند وبلاگ او، «هدی بیوتی» نامیده شد. اولین محصول او، مجموعه‌ای از مژه‌های مصنوعی بود که از طریق برند Sephora منتشر شد. برچسب هدی بیوتی با فروش مژه مصنوعی که کیم کارداشیان از آن استفاده می‌کرد، به موفقیت دست یافت.

شرکت هدی که در دوبی مستقر است، بعد از آن شروع به ارائه محصولات زیبایی دیگر از جمله پالت سایه چشم، رژ لب مایع، خط لب، پالت هایلایتر، کرم‌پودر، کانسیلر، پودر فیکس و سایه چشم مایع کرد.

در سال 2022، فوربس کتان را در رتبه نهم فهرست «ثروتمندترین زنان خودساخته زیر 40 سال» قرار داد. وقتی کتان درباره موفقیت خود صحبت می‌کرد، به CNBC گفت: «این ربطی به پول ندارد، ربطی به هیچ چیز مادی ندارد. موضوع واقعاً این است که به مردم ثابت کنیم پسر کوچک هم می‌تواند آن را انجام دهد (منظور از پسر کوچک، یک فرد معمولی است که ثروتمند، مشهور یا قدرتمند نیست).»

کیم کارداشیانِ حوزه آرایشی

پس از آن، کتان در اینستاگرام به محبوبیت دست یافت و تا سال 2020 بیش از 47 میلیون دنبال‌کننده به دست آورد. کتان در فهرست «ثروتمندترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام در سال 2017» رتبه نخست را دارد و برای هر پست و محتوای حمایت‌شده، 18 هزار دلار دریافت می‌کند. کتان به عنوان «کیم کارداشیانِ اقتصادِ اینفلوئنسری زیبایی» توصیف شده و از سوی مجله فوربس به عنوان یکی از «10 اینفلوئنسر قدرتمند دنیای زیبایی» معرفی شده است. او در سال 2017 به وسیله مجله تایم به عنوان یکی از 25 فرد تاثیرگذار در اینترنت انتخاب شد. گزارش شده است که کتان شخصاً بر کل برند و فروش خطوط تولید در منطقه تاثیر گذاشته است. در سال 2017، پس از اینکه او از محصول Foreo در کانال یوتیوب خود نام برد، این براش در عرض یک هفته در هاروی نیکولز و بلومینگدِیل دوبی فروخته شد. در سال 2020، کتان در فهرست «فورچون 40 زیر 40 سال» قرار گرفت و در سال 2021، او بر جایگاه نخست فهرست «ثروتمندترین اینفلوئنسرهای زیبایی-آرایشی» ایستاد.

در سال 2018، کتان همراه با خانواده‌اش، شروع به فروش سری فیس‌بوک واچ خود با عنوان «هدی باس» کرد. در سال 2021 نیز در کمپینی برای تهیه غذا شرکت کرده و یک میلیون وعده غذایی را از طریق شرکت آرایشی خود اهدا کرد.

تلاش‌های بشردوستانه

هدی کتان در بسیاری از خیریه‌ها و اهداف بشردوستانه شرکت دارد و از پلت‌فرم خود برای افزایش آگاهی در مورد مسائل اجتماعی که به آنها اهمیت می‌دهد استفاده می‌کند. برای مثال در سال 2020، او به صد آرایشگر که در طول همه‌گیری کووید 19 در حال مبارزه بودند، هزار دلار داد. در همان سال، او یک میلیون وعده غذایی را به ماموریت «صد میلیون وعده غذایی امارات متحده عربی» اهدا کرد که برای کمک به تغذیه مردم در سراسر آسیا، آفریقا و خاورمیانه طراحی شده بود. او همچنین در ژوئن 2020 اعلام کرد که هدی بیوتی، 500 هزار دلار به «صندوق دفاع قانونی و آموزشی NAACP» اهدا خواهد کرد. سال بعد، او فاش کرد که او و خواهرانش 100 هزار دلار به «پزشکان بدون مرز» در غزه کمک کردند تا از فلسطین در درگیری‌های جاری اسرائیل و فلسطین حمایت کنند. کتان همچنین از پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود برای صحبت در مورد پاکسازی قومی در فلسطین استفاده کرده است.

در سال 2021، کتان و هدی بیوتی، دادخواستی را به برندهای زیبایی آغاز کردند تا این واقعیت را افشا کنند که آن برندها تصاویر یا ویدئوهای خود را روتوش یا ویرایش می‌کنند؛ این کار برای کمک به از بین بردن استانداردهای «سمی» زیبایی در رسانه‌های اجتماعی، انجام شد.

در ماه می 2021، کتان و شرکت او، هدی بیوتی، 100 هزار دلار به «کمک به تنفس هند»، یک جمع‌آوری کمک مالی برای جبران آثار کووید 19 (که از سوی راهب سابق، جِی شِتی و همسرش رادیکا دیولوکیا-شتی راه‌اندازی شد)، اهدا کردند.

زندگی شخصی

358-1کتان در دبیرستان با همسرش، کریستوفر گونکالو، که اصالت کلمبیایی دارد، آشنا شد. بنابراین گونکالو، هدی کتان را قبل از معروف شدنش می‌شناخت و در تمام طول سفر او برای ساختن هدی بیوتی از پایه با او بوده است.

این زوج در سال 2006 به دوبی نقل مکان کرده و در ژوئن 2009 ازدواج کردند؛ اما شروع دشواری داشتند. همان‌طور که دیلی میل گزارش می‌دهد، کاتان به Cosmopolitan گفت: «من واقعاً مانند پدرم وسواس زیادی برای کار کردن دارم و در ابتدا، من و کریس تقریباً طلاق گرفتیم. او زخم معده گرفت و دو هفته در بیمارستان بود. فکر می‌کنم او فکر می‌کرد که می‌خواهم او را ترک کنم و به سر کار برگردم، اما من هر روز کنارش ایستادم.» در نهایت، این زوج مشکلات خود را حل کردند، در کنار هم ماندند و در سال 2011، به دخترشان، نور جیزل خوشامد گفتند.

هدی کتان مسلمان است. یکی از خواهران کتان، مونا، شریک تجاری اوست. در حالی که خواهر دیگری به نام آلیا، رسانه‌های اجتماعی هدی را مدیریت می‌کند. 

در ادامه، برخی از سخنان هدی کتان آمده است:

- «من هیچ کاری نمی‌کنم، مگر اینکه آن را دوست داشته باشم. من در زندگی‌ام کارهای زیادی انجام داده‌ام. من باید کاری را که انجام می‌دهم دوست داشته باشم.»

- «وقتی راهی پیدا می‌کنید که از طریق آن، مردم احساس راحتی کنند، این موضوع الهام‌بخش است. ما تفاوت‌های افراد را جشن می‌گیریم و به این فکر می‌کنیم که به عنوان یک برند چه احساسی داریم و می‌خواهیم دیگران چه احساسی داشته باشند.» کنفرانس بین‌المللی لوکس Condé Nast در عمان

- «شما می‌توانید در عین زیبایی مهربان باشید، و این زیبایی واقعی است.»

- «زیبایی برای من قدرت و اعتمادبه‌نفس است. من معتقدم که زیبایی از درون می‌آید و همه با آن متولد می‌شوند، موضوع فقط یافتن آن است. هنگامی که آن را پیدا کردید، آن را احساس می‌کنید و به آن تبدیل می‌شوید.»

- «من هرگز احساس نکردم که به جامعه تعلق دارم، هرگز در پوست خودم احساس راحتی نکردم، و به معنای واقعی کلمه میلیاردها نفر هستند که چنین احساسی دارند. با این حال، هرگز نفهمیدم که این چیزی بود که به من انگیزه داد و همیشه می‌خواستم ثابت کنم که به اندازه کافی خوب هستم.» 

دراین پرونده بخوانید ...