شناسه خبر : 45427 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شرلوک هلمز اقتصاد

گلدین چگونه راه فوگل و بکر را ادامه داد؟

کلودیا گلدین، اقتصاددان و استاد دانشگاه هاروارد، جایزه نوبل علم اقتصاد در سال 2023 را به خانه برد. براساس بیانیه آکادمی نوبل، این جایزه علمی پرافتخار به خاطر مطالعات گسترده و عمیق گلدین در حوزه مشارکت زنان در بازار کار و بالا بردن دانش عمومی در مورد تبعیض جنسیتی در این بازار به او اعطا شده است.

گلدین، که او را کارآگاه می‌خوانند و حتی سایت رسمی نوبل نیز او را با تصویری کارتونی از شرلوک هلمز معرفی می‌کند، سال‌های زیادی از عمر آکادمیک خود را صرف مطالعه داده‌های تاریخی در مورد میزان مشارکت زنان در بازار کار و نوسان‌های این نرخ در طول تاریخ نزدیک به 200 سال گذشته در آمریکا کرده است. او به مساله تبعیض جنسیتی بین زنان با مردان در ورود به بازار کار، ارتقای شغلی، دستمزد و به طور کل شکاف موجود میان زنان و مردان، ریشه‌های آن و ماندگاری‌اش پرداخته است.

گلدین 77ساله تغییر در زندگی علمی خود را بیش از همه مدیون حداقل دو اقتصاددان نامی و نوبل‌برده است: رابرت فوگل و گری بکر. جالب است که حوزه مطالعاتی او نیز ترکیبی از پژوهش‌های این دو اقتصاددان بزرگ است. گری بکر در سال 1992 به خاطر توسعه دامنه تحلیل اقتصاد خرد به طیف وسیعی از رفتار‌ها و تعاملات انسانی، بررسی رفتارهای اجتماعی، اقتصاد خانواده و مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، ازدواج و طلاق، فرزندآوری و... برنده جایزه نوبل شد و رابرت فوگل نیز در سال 1993 به خاطر بازتعریف تحقیقات تاریخ اقتصاد با استفاده از تئوری‌های اقتصادی و روش‌های آماری نوبل برد.

حالا کسی که خودش را شاگرد این دو اقتصاددان می‌داند نوبل برده است؛ کسی که مطالعاتش در حوزه تاریخ اقتصاد است و به یک مساله مهم اقتصادی با تبعات گسترده اجتماعی پرداخته است؛ یعنی تبعیض جنسیتی و نابرابری در بازار کار میان زنان و مردان در طول تاریخ اقتصاد. 

دراین پرونده بخوانید ...