شناسه خبر : 9129 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یوان پا به پای دلار در حال تقویت است

احتمال تغییر سیاست پولی فدرال‌رزرو

همزمان با وجود نشانه‌هایی مبنی بر بهبود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، دلار آمریکا این هفته به سمت بالاترین سطح خود در سه سال اخیر حرکت کرد.

سیدمحمدامین طباطبایی
همزمان با وجود نشانه‌هایی مبنی بر بهبود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، دلار آمریکا این هفته به سمت بالاترین سطح خود در سه سال اخیر حرکت کرد. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو سیاست مالی بی‌سابقه خود را اندکی آرام‌تر دنبال کند. به طور مشخص دلار در برابر تمامی 16 ارز پرمبادله دنیا تقویت شد چرا که کارفرمایان آمریکایی تعداد شغل‌های بیشتری نسبت به مقدار پیش‌بینی شده در ماه ژوئن ایجاد کردند، از طرفی اعانه‌های بیکاری نیز کاهش پیدا کرده و مقیاس تولید نیز فراتر از حد انتظار بوده است یعنی برای دومین ماه متوالی 195 هزار کارگر جدید اضافه شده در حالی که میزان پیش‌بینی شده 165 هزار شغل بوده است. دیگر اینکه شاخص تولید در ماه ژوئن به 9/50 رسید که 4/0 بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. همچنین سلسله گزارش‌های مثبت اقتصادی مطمئناً به بانک مرکزی آمریکا کمک می‌کند تا برنامه تسهیل کمی خود را تعدیل کند. شاخص دلار در نیویورک که ارزش دلار را در مقابل سایر ارزها نشان می‌دهد، با 6/1 درصد افزایش به 449/84 رسید. دلار با 4/1 درصد افزایش در برابر یورو و 2/1 درصد در برابر ین تقویت شد. در کل باید گفت این اعداد و ارقام باعث رشد ارزش دلار در برابر رقیبان خود شده است.
اما شرایط برای همتای کانادایی دلار به گونه دیگری است. در پی رشد اشتغال در آمریکا، دلار کانادا با افت مواجه شد که نشان از واگرا شدن اقتصاد این دو کشور دارد. این ارز به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا و دیگر رقبایش رسید تا جایی که 6/0درصد در مقابل رقیب آمریکایی و حتی 6/2درصد در برابر واحد پولی آفریقای جنوبی سقوط کرد. روند افزایش اشتغال در این کشور با کندی روبه‌رو شده چرا که میانگین ماهانه آن به 14هزار شغل رسیده در حالی که عدد ثبت‌شده برای نیمه دوم سال گذشته 27هزار شغل بوده است. به همین جهت، کارشناسان معتقدند این روند نزولی برای دلار کانادا ادامه خواهد داشت. دلار استرالیا هم داستان دیگری دارد. کریس بوون، رئیس جدید خزانه‌داری این کشور باور دارد کاهش ارزش این ارز همزمان با افزایش قیمت جهانی کالاهایی همچون آهن و زغال سنگ، می‌تواند باعث تقویت تولید و افزایش صادرات شود. او افزود‌: «افت ارزش واحد پول استرالیا نوعی حمایت برای تولید‌کنندگان و به ویژه صادرکنندگان به وجود می‌آورد که پدیده خوبی است!» یادآور می‌شود دلار استرالیا در سه ماه گذشته 13درصد نوسان داشته است که بدترین عملکرد را در میان رقبایش نشان می‌دهد و به پایین‌ترین میزان خود از جولای 2010 رسیده است. دلار این کشور روز 5 جولای به نرخ 67/90 سنت آمریکا مبادله شد. همچنین این کاهش باعث کمتر شدن مبادلات استرالیا با چین که تقاضای کالای آن ضعیف شده، می‌شود که البته رشد اقتصادی کشور و نیز درآمد دولت را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. دو مساله مذکور از چالش‌های اساسی دولت استرالیا بوده است.

ارزهای منطقه اروپا
ارزش یورو و پوند در برابر دلار به دنبال اعلام بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان برای پایین نگه داشتن نرخ‌ها کاهش یافت. یورو، ارز 17کشور منطقه اروپا، پس از تعهد رئیس بانک مرکزی این قاره، ماریو دراگی، برای حفظ نرخ بهره پایین در طولانی‌مدت افت کرد. سیاست مالی این نهاد تا زمانی که رشد اقتصادی بهبود یابد بدین صورت باقی خواهد ماند. وی به خبرنگاران گفت: بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته خط‌مشی خود را واضح‌تر از گذشته اعلام کند. این سخنان و نیز سیاست مالی اتخاذشده اندکی عجیب به نظر می‌رسد و با عملکرد گذشته این بانک سازگاری ندارد. پوند در برابر اکثر همتایانش سقوط کرد. افت این ارز در برابر دلار محسوس‌تر و از فوریه امسال بی‌سابقه بوده است.
بانک مرکزی انگلستان با اشاره به اینکه افزایش نرخ‌های بازار تعدیل نشده‌اند و می‌توانند بر رشد تاثیر بگذارند، اعلام کرد محرک‌های بازار را افزایش خواهد داد. پوند این هفته را با کاهش 1/2 درصدی و نرخ 489/1 در مقابل دلار به پایان رسانید. اظهارات روسای بانک‌های مرکزی اروپا و انگلستان و بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا موید این مطلب‌اند که فدرال‌رزرو اولین بانک در میان بانک‌های بزرگ دنیاست که از سیاست‌های غیر‌متعارف خارج خواهد شد. روبل روسیه نیز وارد سیزدهمین ماه افت خود در برابر دلار شد. این ارز با 5/0 درصد کاهش به نرخ 34/39 به ازای هر دلار رسید. بدین ترتیب انتظار می‌رود با رکود سال گذشته خود که 14/39 بود طی دو هفته آتی برابری کند. ارزش کرون نروژ هم پس از کاهش 2/1 درصدی تولید این کشور در ماه می، نسبت به دلار کاهش یافت.

ارزهای آسیایی
برخلاف ارزهای اروپایی و آسیایی، یوان بهترین هفته خود را از اواخر ماه می تا‌کنون تجربه کرد. یوان این هفته 08/0 درصد در برابر دلار تقویت شد که بهترین عملکرد برای این ارز را طی هفته‌های اخیر رقم زد. این افزایش در آستانه دیدار مقامات چینی و آمریکایی برای بحث درباره موضوعات سیاسی و اقتصادی روی داده است که برخی از آن به عنوان کاتالیزور کوتاه‌‌مدت برای تقویت یوان یاد می‌کنند. در سال جاری میلادی ارزش یوان 6/1 درصد نسبت به دلار افزایش یافته که از این حیث در میان ارزهای آسیایی بی‌همتا بوده است. همچنین صادرات این کشور در ماه ژوئن با 9/3 درصد رشد همراه بوده است. البته در روز پایانی هفته یوان 11/0 درصد در برابر دلار افت کرد که به دلیل اقدام بانک خلق چین برای کاهش نرخ مرجع در برابر دلار و رساندن آن به 179/6 رخ داد.اما دیگر ارزهای آسیایی این هفته و در پی تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا و تقویت دلار با کاهش روبه‌رو شدند که البته افت روپیه هند از بقیه شدید‌تر بود. در مورد روپیه دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن کاهش نگهداری سرمایه‌های خارجی بر پایه ارز این کشور به میزان 562 میلیون دلار در سه روز ابتدایی هفته است. در ضمن شاخص آسیایی دلار بلومبرگ نیز که 10 ارز فعال این منطقه را دنبال می‌کند 2/0 درصد کاهش یافت و به 45/115 در هنگ‌کنگ رسید. رینگت مالزی به رغم بهبود وضعیت اوراق قرضه دولتی افت کرد. این اوراق پنج‌ساله اولین افزایش هفتگی را در طول یک ماه اخیر تجربه کردند در حالی که طی سه سال گذشته درآمد بالای اوراق مذکور تقاضا را برای اوراق بهادار در مالزی افزایش داده بود. این هفته رینگت 7/0 درصد افت کرد و در نرخ 183/3 به ازای هر دلار معامله شد. سیاست خروج از کاهش محرک‌ها که قرار است از سوی فدرال‌رزرو در پیش گرفته شود بیشترین فشار را بر ارز اقتصاد‌های نوظهور وارد خواهد کرد.
در نهایت طبق پیش‌بینی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ انتظار می‌رود صادرات کشور‌های جنوب شرق آسیا برای چهارمین ماه متوالی، در ماه می نیز سه درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد که بر قدرت ارز کشورهای این منطقه بی‌تاثیر نخواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها