شناسه خبر : 3418 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صندوق طلای نو‌عروسان هندی پر شد

سکه‌هایی که آب می‌روند

معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند قیمت طلا تا ۸/۶ درصد از پایین‌ترین سطح ۲۶ ماه اخیر بالاتر است، اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این وضعیت موقتی خواهد بود. هفته پایانی آوریل، ازدحام خریداران برای طلا و جواهرات در هند و چین کمک کرد تا قیمت‌ها اوج بگیرند.

مجتبی فرخ
معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند قیمت طلا تا 8/6 درصد از پایین‌ترین سطح 26 ماه اخیر بالاتر است، اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این وضعیت موقتی خواهد بود. هفته پایانی آوریل، ازدحام خریداران برای طلا و جواهرات در هند و چین کمک کرد تا قیمت‌ها اوج بگیرند. اما در همان زمان، سرمایه‌گذاران مالی در حال خروج از بازار بودند و طلای موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با فروش سهام توسط سرمایه‌گذاران همچنان به کاهش خود ادامه می‌داد. اد لاشینسکی، مدیر استراتژی و تجارت در «آر‌بی‌سی» کپیتال مارکت در این باره می‌گوید: «این نشانه خوبی نیست که سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در حال خرید و حرفه‌ای‌ها در حال فروش باشند.» روز جمعه، طلا برای تحویل آوریل به قیمت 60/1453 دلار در هر اونس بسته شد؛ این هفته با این قیمت طلا تا 2/4 درصد در بخش کومکس بورس نیویورک افزایش یافته بود. در این روز طلا از بزرگ‌ترین افت دو‌روزه خود در 30 سال گذشته بهبود یافت؛ این افت دو‌روزه در روز‌های 12 و 15 آوریل بود که قیمت‌ها در مجموع 13 درصد سقوط کرد. با این افت بود که امیدها برای بازگشت قیمت طلا با سیل خرید شمش طلا و جواهرات در هند و چین شعله‌ور شد.
طلا به عنوان ابزاری برای ذخیره ثروت و سپری در برابر تورم، و همچنین به عنوان هدیه‌ای سنتی دیده می‌شود. زمانی که طلا به کمتر از 1400 دلار در هر اونس رسید، خریداران به سمت قیمت‌هایی گسیل شدند که بازار در بیش از دو سال گذشته مانند آن به خود ندیده بود. اما سوال مطرح در اینجا، این است که آیا این خریداران ماه آینده نیز دوباره به همین صورت در بازار حضور خواهند داشت یا خیر. ماه می، ماه اوج مراسم عروسی‌ها در هند است، کشوری که در آن طلا اغلب برای اهدا به عروس خریداری می‌شود. روهیت ساوانت تحلیلگر ارشد کالای گروه مشاوره فلزات «سی‌پی‌ام» می‌گوید بسیاری از هندوها هفته گذشته طلایی خریداری کردند که می‌بایست در ماه می خریداری می‌کردند. به همین دلیل ممکن است طی چند ماه آینده شاهد کمی خلاء تقاضا در بازار باشیم. اندرو روسنبرگر، که در مدیریت 2/14 میلیارد دلاری دارایی در شرکت سرمایه‌گذاری برینکر کپیتال مشارکت دارد، می‌گوید صندوقش ذخایر طلای خود را در ماه مارس فروخت، و اکنون نیز در صورتی که بعداً امسال خبری از تقاضا نباشد از بازار طلا خارج خواهد شد. طلا که توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری نگهداری می‌شود، حتی با بهبود قیمت‌ها نیز افت داشته است، که این می‌تواند نشانه دیگری باشد بر برگشت‌ناپذیری طلا به سطح قیمت‌های سابق. در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به شدت کاسته‌اند و دیگر نسبت به این فلز گرانبها دیدگاه صعودی ندارند. این در حالی است که در مدت مشابه بازارهای سهام ایالات متحده با بازدهی بالای خود به رکورد‌های خوبی رسیده‌اند. در این مدت، ترس از افزایش تورم کاهش یافته و رشد اقتصادی نیز بدون افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده بهبود یافته است. دیوید ویلسون، مدیر تحقیقات و استراتژی فلزات در سیتی گروپ در این‏باره می‌گوید: «اگر اقتصاد ایالات متحده به تدریج در حال بهبود است و بازار سرمایه نیز عملکرد بالایی از خود نشان می‌دهد، و اگر هیچ‌گونه فشار تورمی در بازار احساس نمی‌شود، پس چرا باید دست به خرید طلا بزنیم؟» ویلسون انتظار دارد طی 12 ماه آینده، قیمت طلا افت کند. با توجه به داده‌های آر‌بی‌سی کپیتال مارکت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان روز جمعه 26 آوریل حدود 41/73 میلیون اونس طلا دارا بودند، که این حدود 2/5 درصد پایین‌تر از 11 آوریل، و نیز 13 درصد کمتر از آغاز امسال است. طبق گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا، همچنین از تعداد قراردادهای آتی بازار طلا کاسته شده است. این هفته معامله‏‏گران سوداگر نیز از زمان رکورد دو‌روزه طلا که قبلاً به آن اشاره شد، تا 25 درصد از شرط‌بندی خالص خود در مورد قیمت این فلز کاستند. آنتونی لازارا، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری مشاوران لیدو ایسل می‌گوید: «هر کس حق دارد بپرسد چرا این معامله‌گران در حال نگهداری طلا بوده‌اند، و اینکه چرا آنها اکنون طلای خود را برای فروش روانه بازار کرده‌اند.» لازارا شرط می‌بندد قیمت طلا در ماه‌های آینده سقوط خواهد کرد و بیشتر سرمایه‌گذاران نیز از موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهند کاست.
با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران چنین نظری ندارند؛ آنها می‌گویند نه سقوط طلا و نه بهبود متعاقب آن، هیچ کدام نمی‌توانند نظر آنها را در مورد خرید و نگهداری فلزات گرانبها تغییر دهند. جفری شرمن، مدیر پورتفوی اجناس در شرکت سرمایه‌گذاری دابل لاین می‌گوید، صندوق او همچنان به نگهداری فلزات گرانبها به عنوان سپری در برابر قدرت فرسایشی ارز ادامه می‌دهد. آقای شرمن می‌گوید: «ما در ایالات متحده در حال چاپ پول، بیشتر از هر زمان دیگری هستیم.» شرمن طلا را به مثابه بیمه‌نامه‌ای در برابر کاهش ارزش دلار در نظر می‌گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها