شناسه خبر : 11991 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیر کم‌نوسان ارز

هفته گذشته به دلیل چشم‌انداز مثبتی که نسبت به بهبود اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا به وجود آمد اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارهای مالی این کشور افزایش یافت و به دنبال آن ارزش نرخ برابری دلار در قبال سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو و ین در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد.

نوش‌آفرین سیار
هفته گذشته به دلیل چشم‌انداز مثبتی که نسبت به بهبود اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا به وجود آمد اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارهای مالی این کشور افزایش یافت و به دنبال آن ارزش نرخ برابری دلار در قبال سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو و ین در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد. این در حالی است که افزایش میزان نرخ تورم در کشورهای عضو اتحادیه یورو، و نیز احتمال سرایت بحران بدهی از کشور اسپانیا و قبرس به کشور فرانسه موجب شد تا در هفته اخیر ارزش یورو در بازارهای جهانی شاهد اندکی افت باشد.
در همین حال در هفته اخیر در بازار داخل کشور روند قیمتی دلار و یورو نیز نوساناتی داشت ولی به طور کلی در هفته مذکور در بازار آزاد این دو ارز مهم شاهد نزول اندکی بودند. به نظر می‌رسد کاهش تنش سیاسی در منطقه خاورمیانه خصوصاً کشور سوریه موجب شده است تا نرخ دلار بازار آزاد افت 50 تومانی را نسبت به ابتدای هفته شاهد باشد. همچنین به نظر می‌رسد انتشار خبر اختصاص دادن تعیین مکانیسم تعیین نرخ ارز به عهده بانک مرکزی، نیز عاملی است که موجب شد تا قیمت دلار و یورو با افت قیمتی در هفته قبل مواجه شود. در هفته گذشته ارز یورو نیز همگام با بازارهای جهانی با افت قیمتی معادل با 100 تومان نسبت به ابتدای هفته همراه شد.
اتفاق مهم دیگری که این هفته بیش از پیش بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داده است، مساله کاندیداتوری ریاست جمهوری و نزدیکی به انتخابات برای این پست مهم است. البته نتایج مذاکرات هسته‌‌ای استانبول نیز به طور قطع در روند معاملاتی بازار اثرگذار خواهد بود. در هفته قبل، اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تزریق چشم‌گیر ارز به مرکز مبادلات ارزی در آینده‌ای نزدیک موجب شد تا با ایجاد دورنمای افزایش میزان عرضه ارز، قیمت دو ارز مهم دلار و یورو با کاهش کم در این هفته همراه شوند. این در حالی است که قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی همسو با بازارهای جهانی با رشدی کم در هفته اخیر همراه شد و از قیمت 2476 تومان در ابتدای هفته به قیمت 2478 تومان در روز چهارشنبه رسید. ولی در بازار ارز صرافی‌ها خلاف این روند در جریان بود و قیمت ارزهای دلار و یورو با نزول در هفته گذشته همراه شد. علاوه بر عوامل مذکور، به‌رغم تلاش بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی و اعمال سیاست‌های تک‌نرخی کردن ارز، کماکان قیمت ارزهای دلار و یورو در بازار آزاد بالاتر از نرخ‌های ثبت‌شده در این مرکز در حال معامله است. بر این اساس قیمت فروش ارزهای دلار و یورو در صرافی‌ها به ترتیب با 1100 و 1400 تومان بالاتر از نرخ مرکز مبادلات ارزی در حال معامله است.
البته در بازار غیر‌رسمی داخل کشور، عوامل بسیاری علاوه بر عوامل خارجی در افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دلار و یورو دخیل هستند که مهم‌ترین آنها عبارت از «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و سیاست‌های رئیس‌جمهور آتی در زمینه کنترل یا آزادسازی نرخ ارز، اعمال تحریم‌های بیشتر و چشم‌انداز اقتصاد کشور، افزایش حجم نقدینگی، سود کم سپرده‌های بانکی نسبت به نرخ تورم، تقاضای سفته‌بازی و خرید و فروش‌های هیجانی معامله‌گران، نزدیک بودن به فصل تعطیلات تابستانی و مسافرت» است. با این تفاصیل پیش‌بینی می‌شود روند بلندمدت سه‌ماهه ارزهای دلار و یورو صعودی باشد. ولی در کوتاه‌مدت و برای مقطع زمانی هفته بعد با احتمال زیادی، روند کاهشی خواهد داشت. تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار داخل کشور موجب خواهد شد تا تقاضای سفته‌بازی برای نوسان‌گیری از افزایش کاذب قیمت‌ها در هفته بعد کاهش یابد. از این رو به نظر می‌رسد کف و سقف قیمت دلار بازار آزاد قیمت‌های 3400 و 3800 تومان باشد. به همین ترتیب برای یورو نیز پیش‌بینی می‌شود کمترین و بیشترین قیمت 4000 و 4700 تومان باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها