شناسه خبر : 11389 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چشم‌انداز نامطمئن نقره

ماه گذشته قیمت نقره با افت شدید طلا دچار نوسانات شدیدی شده بود و بعد از آن نیز سرمایه‌گذاران به صورت دسته‌ای از صندوق‌های با پشتوانه فلزات گرانبها گریزان شده‌اند.

نویسنده: کلارا دانینا
منبع: وال‌استریت ژورنال
ماه گذشته قیمت نقره با افت شدید طلا دچار نوسانات شدیدی شده بود و بعد از آن نیز سرمایه‌گذاران به صورت دسته‌ای از صندوق‌های با پشتوانه فلزات گرانبها گریزان شده‌اند. اما با این حال در حال حاضر فلزات گرانبهایی با زرق و برق کم همچون نقره، به طور قابل ملاحظه‌ای وضعیت خوبی پیدا کرده‌اند. نقره به دلیل استفاده‌ای که در جواهرات و بخش تولیدی دارد، برچسب فلزات گرانبها و صنعتی را به دوش می‌کشد. اما با این حال چشم‌انداز نقره چندان هم مطلوب به نظر نمی‌رسد. امسال در بازارهای جهانی با چهار هزار تن مازاد عرضه نقره روبه‌رو هستیم، تقاضای صنعتی نیز که حدود 50 درصد از کل استفاده آن را شامل می‌شود، با کندی رشد بخش پانل‌های خورشیدی افت پیدا کرده است. قیمت نقره در ماه آوریل 14 درصد سقوط کرد، در عین حال نسبت طلا / نقره در حال حاضر در حدود بالاترین سطح خود از سپتامبر 2010 قرار دارد، به طوری که هم‌اکنون هر اونس طلا برابر 61 اونس نقره می‌شود. افت نقره در ماه آوریل با بدترین افت دو روزه طلا در 30 سال گذشته شعله‌ور شده بود.
هنوز دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد حمایت نقره ظاهراً در وضعیت مساعدی به سر می‌برند. بلک راک مدیر دارایی یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گوید حدود 18 میلیارد دلار از صندوق‌های با پشتوانه طلا خارج شده است، در حالی که صندوق‌های با پشتوانه نقره حدود 800 میلیون دلار با افزایش در دارایی مواجه بوده‌اند. مکواری تحلیلگر متی ترنر می‌گوید: «سرمایه‌گذاران مواضع نقره را نگه داشته‌اند و بر این باورند که سیاست‌های تسهیل پولی ادامه خواهد داشت، که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی بهتری شود.» ترنر می‌گوید، چنین سناریویی برای نقره مفید‌تر خواهد بود، چرا که توسعه اقتصادی از خاصیت حفاظتی شمش طلا برای تورم می‌کاهد، در حالی که چشم‌انداز کاربردهای صنعتی نقره را بهبود می‌دهد. بلک راک می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد دارایی‌های جهانی تحت مدیریت، بیش از سه تریلیون دلار در پایان ماه آوریل بود، که 106 میلیارد دلار، یا پنج درصد از آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و 14 میلیارد دلار یا 7/0 درصد به محصولات نقره اختصاص داده شده است. کردیت سوئیس می‌گوید داده‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقره را می‌توان تفسیر مثبتی در نظر گرفت. تام کندال تحلیلگر کردیت سوئیس می‌گوید: «افزایش قیمت نقره می‌تواند به انباشت مداوم این فلز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کند که این به عنوان توجیهی برای چشم‌انداز مثبت آن در نظر گرفته می‌شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها