شناسه خبر : 10157 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط قیمت‏ها در راسته مس‌فروش‌ها

کاهش بی‌سابقه قیمت مس

هفته سوم آوریل مس در لندن و نیویورک وارد بازار سلف‌فروشی شده بود و ما شاهد بزرگ‌ترین افت هفتگی در ۱۶ ماه گذشته بودیم.

هفته سوم آوریل مس در لندن و نیویورک وارد بازار سلف‌فروشی شده بود و ما شاهد بزرگ‌ترین افت هفتگی در 16 ماه گذشته بودیم. این هفته احتمال می‌رفت نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصاد چین تا ایالات متحده، تقاضای این فلز را کاهش دهد. در همین حال، عرضه این فلز افزایش یافته است. اقتصاد چین طی چهار‌ماهه گذشته تا کمتر از هشت درصد رشد یافته است، که این طولانی‌ترین بازه زمانی است که در حداقل 20سال گذشته به این میزان رشد توانسته است دست یابد. داده‌های شاخصی از شاخص‌های عمده اقتصادی ایالات متحده که پنجشنبه منتشر شد، به طور غیر‌منتظره‌ای سقوط کرد. موجودی مس که تحت مدیریت بورس فلزات لندن است، امسال تقریباً دو برابر شده است. جفری دسیکا به عنوان رئیس مدیریت ثروت سیکا در موریس تاون نیوجرسی، که بر بیش از یک میلیارد دلار نظارت دارد، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «بازار مس یکی از شاخص‌های پیشرو دقیق بوده است، و اکنون به وضعیت خوبی در مورد اقتصاد چین اشاره نمی‌کند که این برای بازار شوم است، و دارد به یک نگرانی عمده تبدیل می‌شود.»

مازاد بالای موجودی
طبق گفته شرکت سیتی‌گروپ، امسال تولید این فلز تا 341 هزار تن از تقاضا فزونی گرفته است، که این بیش از مازاد 238 هزار تن سال گذشته است. در این روز آمار و ارقام بورس نشان می‌داد موجودی مس بورس لندن با 92 درصد افزایش به 614350 تن در سال جاری رسیده است. هری دنی، کارگزار هوبوکن در شرکت پی‌وی‌ام فیوچرز که در نیوجرسی است، در یک مصاحبه تلفنی گفت: افزایش موجودی مس دلیلی است بر کفایت عرضه، و اینکه رشد چین چیزی نیست که انتظار مردم را برآورده سازد. بازار مس از لحاظ عرضه وضعیت خوبی دارد و ما شاهد این هستیم که روی قیمت‌ها، فشار مضاعفی دارد وارد می‌شود. در این روز داده‌های بورس فیوچرز شانگهای نشان می‌داد این هفته موجودی انبارهای تحت نظارت این بورس به 223663 تن کاهش یافته است. پل کرون، رئیس ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه سیترین، هفدهم آوریل می‌گوید انبارهای ضمانت‌شده این کشور دارای 600 هزار تن مس است که این موجودی در تولید انواع لوله و سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آندری کریو چنکو، تحلیلگر وی‌تی‌بی کپیتال در لندن تلفنی گفت: «هنوز برای چین مشکل خواهد بود تا از بازار حمایت کند». در نیویورک، معاملات آتی مس تحویل ماه ژوئیه با 7/1 درصد سقوط در 163/3 دلار در هر پوند در کومکس معامله شد، با این افت مس افتی 6/5 درصدی را این هفته نشان می‌داد که این بزرگ‌ترین کاهش قیمتی از 16 دسامبر سال 2011 به حساب می‌آید. در پایان، قیمت‌های آتی با 20 درصد تنزل از اوج فوریه سال 2012، وارد بازار سلف‌فروشی شد.

توسعه ضعیف‌تر
این هفته بعد از اینکه صندوق بین‌المللی پول در تاریخ 16 آوریل کاهش رشد اقتصادی چین و جهان در سال جاری را تخمین زد، از قیمت فلزات اساسی کاسته شد. اکنون شیوع آنفلوآنزای پرندگان در سراسر کشورهای آسیایی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ کشورهایی که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام جهان از مس گرفته تا سویا هستند. مایکل لوئیس، رئیس پژوهش کالا در دویچه بانک در لندن در گزارشی گفت: «بسیاری از قیمت‌های فلزات اساسی در حال حرکت به سمت هزینه‌های حاشیه‌ای این صنعت هستند. انتظار داریم در نیمه دوم امسال با بهبود رشد اقتصادی چین، محیطی حمایتی برای این بخش از بازار فراهم شود.» طبق گزارش شرکت بارکلیز، خرید مس فیزیکی توسط خریداران چینی هفته سوم آوریل افزایش یافت. گیل بری، تحلیلگر بارکلیز در لندن، در گزارشی روز جمعه نوزدهم آوریل گفت این فلز نسبت به بهبود‌های کم اقتصادی آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از سرمایه‌گذاران روی کاهش قیمت‌ها شرط‌بندی می‌کنند. همچنین در این روز در لندن، نیکل برای تحویل سه‌ماهه پس از رسیدن به تنی 15160 دلار، پایین‌ترین سطح از جولای 2009، با 4/2 درصد کاهش به 15170 دلار رسید. شرکت گروه مکواری تخمین خود را برای مازاد امسال نیکل، از 54 هزار تن به 82 هزار تن افزایش داد. آلومینیوم و روی کاهش یافتند. قلع و سرب نیز در بورس فلزات لندن افزایش یافتند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها