شناسه خبر : 46175 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ردصلاحیت حسن روحانی

آیا ایران به fatf می‌پیوندد؟

 سایت رسمی حسن روحانی در خبری اعلام کرد که «طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تایید نکردند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: گفتنی است این موضوع از طریق وزارت کشور نیز به‌طور رسمی اعلام خواهد شد». بر اساس این خبر پیش ‌از این مطرح شده بود که این احتمال وجود دارد که رئیس دولت سابق به دلیل ترک فعل‌های انجام‌شده و تشکیل پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ردصلاحیت شود. البته طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه هنوز نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای ششمین دوره مجلس خبرگان اعلام نشده است، از رسانه‌ها خواست که از پیش‌بینی در این زمینه خودداری کنند. سخنگوی قوه قضائیه همچنین پیش از این در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات حسن روحانی در مداخلات ارز و بورس، گفته بود: با توجه به اینکه ایشان در کسوت روحانیت قرار دارد، چنانچه پرونده‌ای هم برای ایشان تشکیل شده باشد در مرجعی به نام دادستانی ویژه روحانیت با حفظ حوزه قضایی مربوطه صرف نظر از صحت‌و‌سقم قضیه عرض می‌کنم؛ تشکیل شده است و مرجع مورد نظر باید پاسخگو باشد.

بیانیه روحانی بعد از ردصلاحیت

با این حال شورای نگهبان نظر نهایی خود در مورد رد صلاحیت حسن روحانی را به وی اعلام کرد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از اعلام نظر منفی شورای نگهبان درباره نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای منتشر کرد. او در این بیانیه آورده است: امروز خبر رسید که شورای نگهبان، مانع ورود این خادم کوچک ملت ایران در انتخابات مجلس خبرگان شده است. اینک لازم می‌دانم چند نکته را در این رابطه با شما که صاحبان اصلی کشور و ولی‌نعمتان نظام هستید، در میان بگذارم: آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به ردصلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی ردصلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب نموده‌اند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند. گرچه در زمان ثبت‌نام هم، می‌شد حدس زد که وقتی عده‌ای در دو انتخابات قبلی به جرم حمایت از روحانی رد شده‌اند، خود روحانی را هم رد کنند؛ اما من نمی‌توانستم به بهانه عمل نادرست دیگران، به وظیفه‌ای که خود درست تشخیص می‌دادم عمل نکنم. این بار هم به عشق مردم و برای پیشگیری از خطراتی که میهن را تهدید می‌کند، خود را در معرض حملات و تعرضات قرار دادم. اینک حجت تمام شده است و شاهدی روشن و غیرقابل انکار بر رویکرد حذف‌گرایانه و ضدقانون‌اساسی جریان اقلیت تمامیت‌خواه حاکم، پیش چشم ملت ایران آشکار گشته است. باید پرسید آیا این رویکرد، به نفع نظام و کشوری است که پس از عنایت الهی، جز مردم قدرت دیگری به عنوان حامی و یاور ندارد و در مقابله با تهدیدات گوناگون، تنها انسجام و مشارکت مردم است که امنیت و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند؟ آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید که مشارکت و رقابت را برای یک انتخابات حداکثری لازم می‌دانند؟

بد و خوب پیوستن به FATF

آیا ایران به FATF می‌پیوندد؟ آیا بنزین گران می‌شود؟ سرانجام واردات خودرو خارجی کارکرده چه می‌شود؟ سرنوشت نرخ ارز چه خواهد شد؟ آیا احیای برجام محتمل است یا نه؟ این پرسش‌ها و بسیاری از ابهامات دیگر این روزها به تناوب در فضای عمومی کشور مطرح هستند اما پاسخی روشن و شفاف در مورد آنها وجود ندارد. به گونه‌ای که برخی تحلیلگران اساساً نحوه مدیریت دولت سیزدهم را مدیریت تعلیق و پرونده‌های‌ باز معرفی می‌کنند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: دولتی که به‌رغم همه مخالفت‌های قبلی، روند پیوستن به FATF را در خفا آغاز کرده و وزیر اقتصادش به نهادهای بین‌المللی برای خروج از لیست سیاه FATF نامه می‌نویسد اما موضوع را رسانه‌ای نمی‌کند. قصد تغییر در قیمت حامل‌های انرژی و گرانی بنزین را دارد اما حاضر نیست تصمیمش را علنی به اطلاع عموم مردم برساند و ناگهان سهمیه‌های ماهانه مردم را حذف می‌کند. مایل به احیای برجام است اما از واکنش دلواپس‌ها و طرفداران رادیکالش در جناح راست بیم دارد. و سایر پرونده‌های بازی که دولت مایل به تصمیم‌سازی در خصوص آنهاست اما از تبعات و واکنش‌های احتمالی پیرامون آنها نگران است. در این میان خبر زمینه‌سازی برای پیوستن به FATF بازخوردهای فراوانی در فضای عمومی و تخصصی کشور پیدا کرد. تلاشی که دولت از مهرماه 1402 به صورت چراغ خاموش در دستور کار قرار داده بود، باعث تقویت این شایعه شده که ایران به زودی از لیست سیاه FATF خارج شده و وارد لیست خاکستری می‌شود. هفته گذشته خبرگزاری‌های اصولگرا از موافقت FATF با حذف نام ایران از لیست سیاه خبر دادند. هرچند این موافقت برای خروج از لیست سیاه مرتبط با توصیه شماره 7 (تحریم‌های هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی) و ذیل دستاوردهای برجامی است، اما برخی زمزمه‌ها حاکی از آن است که دولت به زودی رسماً تصویب پیوستن ایران به FATF، CTF و پالرمو را از طریق مجمع تشخیص پیگیری می‌کند تا با تصویب این لایحه رسماً زمینه خروج ایران از لیست سیاه FATF فراهم شود. در این میان، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص روند پیگیری پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله FATF اعلام کرد، دولت مذاکراتی را برای طرح دوباره این موضوع در مجمع انجام داده و هر زمان دولت اعلام کند این پرونده در مجمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. این اتفاق واکنش وزیر اقتصاد کشور را هم به همراه داشت و خاندوزی در پی قبول این درخواست، این پذیرش را کاهنده ریسک مراودات تجاری کشورها با ایران خواند و اعلام کرد: «با این اقدام، ریسک مراودات تجاری با ایران کاهش خواهد یافت و به نفع تعاملات بین‌المللی ایران خواهد شد.»

دلایل سردی انتخابات

محمد مهاجری در رابطه با سردی انتخابات نوشت: برداشت من از اینکه شورای نگهبان تعداد دیگری را تایید صلاحیت کرد این است که اگر حتی تحت تاثیر فشار افکار عمومی و جناح‌های سیاسی هم برخی را تایید صلاحیت کرده باشد باید اصل این کار را تحویل گرفت و قطعاً در جهت افزایش مشارکت مردم می‌تواند تاثیر بالقوه داشته باشد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: در عین حال حتی اگر این تغییر رویه برای انتخابات پیش‌رو،‌ تاثیر ویژه‌ای نگذارد اما در نهایت تصمیم ارزشمندی است و باید در جهت افزایش اعتماد عمومی و بازسازی شأن و جایگاه شورای نگهبان به آن توجه کرد و آن را موثر دانست. به اضافه اینکه شورای نگهبان اعلام کرده هزار و اندی که تایید صلاحیت شده‌اند، نمایندگان دوره‌های گذشته و فعلی نیستند و افراد عادی هستند پس باید منتظر یک موج دوم در این راه باشیم و احتمالاً برخی چهره‌های شناخته‌شده سیاسی نیز در این میان باشند.

البته این موضوع به احتمال زیاد در افزایش مشارکت مردم تاثیر زیادی نگذارد.‌ در واقع صرف تایید یا رد صلاحیت به تنهایی در مشارکت و عدم مشارکت تاثیر ندارد. تایید صلاحیت هرچند شرط لازم برای مشارکت حداکثری مردم است اما شرط کافی نیست. ضعف شدید دولت،‌ ضعف بزرگ مجلس در رویکردهایی که به موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم داشته‌اند؛‌ سبب عدم مشارکت مردم می‌شود و تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان، جایگزین ضعف‌های دولت و مجلس نمی‌تواند باشد و در حد خودش می‌تواند اثرگذار باشد.

دیدار امیرعبداللهیان و گوترش

حسین امیرعبداللهیان در پایان سفر دوروزه خود به نیویورک برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به‌طور ویژه در خصوص راه‌های ارسال مستمر و هرچه سریع‌تر کمک‌های انسان‌دوستانه به شمال و جنوب غزه و همچنین راه‌حل‌های سیاسی که برای حل این مشکل و توقف نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه وجود دارد، بحث و تبادل نظر شد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: امیرعبداللهیان تصریح کرد: در مورد دریای سرخ و اتفاقاتی که در نظامی‌تر کردن رفتارهای آمریکا و انگلیس در این منطقه با آن مواجه هستیم، دیدگاه‌ها را با دبیرکل سازمان ملل به اشتراک گذاشتیم. وزیر خارجه ایران ادامه داد: با استفاده از فرصت در نشست شورای امنیت که تعدادی از وزرای خارجه علاقه‌مند به حضور در این جلسه شرکت داشتند و دعوت شده بودند، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص راه‌های برون‌رفت از این بحران، توقف نسل‌کشی و همچنین به‌طور مشخص، مسوولیت آمریکا در حمایت از نسل‌کشی رژیم اسرائیل یادآور شدیم. 

عراق؛ میدان زورآزمایی تهران-واشنگتن؟

منابع عراقی از حمله جدید به محل استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد واقع در استان الانبار خبر دادند. مقاومت اسلامی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه اشغالگران آمریکایی در عین‌الاسد را هدف حملات موشکی سنگینی قرار داده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: همزمان العربیه به نقل از یک منبع امنیتی عراقی نوشت که عین‌الاسد با بیش از 20 موشک هدف قرار گرفت. هرچند گروهی دیگر از پرتاب 40 موشک گفتند. در این میان برخی منابع در گفت‌وگو با المیادین ضمن تایید خبر حمله موشکی سنگین به پایگاه آمریکایی اعلام کردند که حداقل ۱۰ موشک به حومه و بخش استقرار نیروهای آمریکایی اصابت کرده است. برخی موشک‌ها از سوی سامانه‌های پدافندی آمریکایی رهگیری شدند. با این حال موج حمله و انفجارهای رخ‌داده در پایگاه شدید گزارش شده است. یکی از مقام‌های آمریکایی به رویترز گفت که عین‌الاسد هدف حملات موشکی بالستیک قرار گرفته است. او تاکید کرد که شماری از نظامیان مستقر در این پایگاه زخمی شده‌اند. لازم به ذکر است که از آغاز حملات اسرائیل به غزه، مقاومت اسلامی، پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه را ده‌ها بار هدف حملاتش قرار داده است. مقاومت عراق به عنوان بخشی از محور مقاومت پیشتر به ایالات‌متحده و اسرائیل در باب تداوم نظامی‌گری در غزه هشدار داده بود. امروز گروهی از ناظران با اشاره به افزایش تنش میان تهران و واشنگتن مدعی‌اند که عراق به عنوان میدان رویارویی دو قدرت در آستانه جنگی فراگیر قرار دارد. 

♦♦♦

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگویی ضمن رد کردن ادعاها درباره حمایت مالی و نظامی از گروه‌های مقاومت منطقه، نسبت به گسترش دامنه جنگ غزه به منطقه هشدار داده و از نقش ثبات‌زدای دولت آمریکا در این زمینه انتقاد کرد.

ایلنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره نقش میانجیگری عربستان سعودی در ارتباط با تبادل پیام میان ایران و آمریکا گفت: لزوماً این خبر را نمی‌توانم تایید کنم، ولی آمریکایی‌ها از مسیرهای مختلفی برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کنند و از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را به ایران ارسال کردند.

ایرنا: علی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که با هدف تقویت مناسبات دوجانبه به مسکو سفر کرده، در دیدار با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، ضمن قدردانی از ابراز هم‌دردی رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه روسی در پی حادثه تروریستی کرمان گفت: مبارزه با اشکال مختلف تروریسم باید با قاطعیت ادامه یابد.

ایسنا: احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر، نقش جمهوری اسلامی ایران را در کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه بااهمیت توصیف و از حمایت کشورمان از ملت فلسطین تقدیر کرد.

ایلنا: وزارت خزانه‌داری آمریکا سه فرد کلیدی و حامی مالی کتائب حزب‌الله عراق و همچنین شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و مدیرعامل آن را به‌دلیل کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرد.

ایرنا: رعایت حسن همجواری میان ایران و ترکیه، اشتراکات پرشمار فرهنگی و دینی، اقتصاد مکمل، ظرفیت‌های بالای دو کشور و نیز جایگاه ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک آنها، باعث شده که با سفر آیت‌الله رئیسی به آنکارا، گامی رو به جلو در مسیر تحقق چشم‌انداز مبادلات تجاری ۳۰ میلیارددلاری، برداشته شود.

ایلنا: سفرای کشورهای عضو اتحادیه ملت‌های جنوب شرق آسیا (آ‌سه‌آن) با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، پیرامون همکاری‌های دوجانبه با اتحادیه آ‌سه‌آن و کشورهای عضو آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ایرنا: رضا زبیب، سفیر ایران در اسپانیا، گفت: در مراسم تسلیم استوارنامه، تاکید داشتم همکاران مرد و زن به‌صورت برابر حضور داشته باشند؛ وزارت امور خارجه در سال‌های اخیر توجه دوچندانی به استخدام بانوان داشته است.

♦♦♦

عوامل نفوذی در شهادت پنج  نیروی سپاه قدس

دیده‌بان نوشت: در پی حمله روز ۳۰ دی‌ماه اسرائیل به دمشق، پنج مستشار سپاه قدس، مورد هدف قرار گرفتند. مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه آیا مسئله نفوذ به شناسایی محل این چهار مستشار منجر شده است یا نه، عنوان کرد: «بر اساس اطلاع ما عوامل نفوذی در شهادت پنج نیروی سپاه قدس در سوریه نقش داشتند. اصلاً سرویس امنیتی اسرائیل به نام موساد تخصص و حرفه‌اش همین است. قطعاً پای جریان نفوذ و کار اطلاعاتی در میان بوده است. در سوریه منابعی دارند و قطعاً با کار اطلاعاتی این ترور را انجام داده‌اند و در آن شکی نیست.»

 

بی‌توجهی به ظرفیت‌های مشترک ایران و پاکستان

اعتماد نوشت: احسان هوشمند، پژوهشگر مطالعات منطقه‌ای، گفت: روابط ایران و پاکستان طی 75 سال گذشته بسیار مستحکم بوده است؛ حتی در دوره‌هایی ایران با پاکستان روابط راهبردی داشته است. نمونه بارز این روابط راهبردی، پیمان سنتو بود که دو کشور را دارای روابط راهبردی می‌کرد. متاسفانه در دهه‌های گذشته آن‌گونه که باید و شاید نسبت به توسعه و رابطه با پاکستان، برنامه‌ریزی خلاقانه نشد. غلظت رویکردهای ایدئولوژیک در سیاست خارجی و فقدان توجه به مشترکات و منافع ملی باعث شد استفاده از ظرفیت‌های مشترکی مانند جمعیت عظیم و صد میلیون‌نفری طریقت سهروردیه در پاکستان مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

 

کاسبی تلویزیون از انتخابات

سازندگی نوشت: پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، با اشاره به فرصت‌های تبلیغ نامزدهای انتخاباتی تصریح کرد: «فرصتی برای آن دسته از افراد که در دوره‌های قبل به واسطه عدم تمکن مالی و پشتیبانی جریان‌های قدرت از رقابت باز می‌ماندند فراهم شده است. مهم‌ترین مصداق عدالت انتخاباتی همین فرصت بود که قانون در اختیار ما گذاشت. راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه امری بسیار دشوار و پیچیده بود و لازم می‌دانم از تلاش دست‌اندرکاران به‌خصوص همکاران فنی سازمان صداوسیما قدردانی کنم. طی هفت روز فرصت تبلیغات انتخاباتی کانال‌ها در اختیار تبلیغات نامزدها خواهند بود.»

 

سکوت انتخاباتی اصلاح‌طلبان

هم‌میهن نوشت: «راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران» در بیستمین نشست مجمع عمومی با حضور احزاب اصلاح‌طلب به تصویب رسید. آیا این راهبرد انتخاباتی مطرح‌شده به معنای حرکت اصلاح‌طلبان به سمت سیاست «صبر و انتظار» است یا آنها به‌دنبال اصلاح‌گری در نوع جدیدی هستند؟ حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: جبهه اصلاحات در این سند راهبردی خواسته است تکلیف یک بام و دو هوا را که بخشی از احزاب در انتخابات مشارکت داشته باشند و بخشی نه، مشخص کند.