شناسه خبر : 45792 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجمع‌الوزرای خارجه

نشست وزیران خارجه ایران با چه هدفی برگزار شد؟

در خبرها آمده که وزارت خارجه ایران، نشست هم‌اندیشی با وزرای امور خارجه سابق و اسبق و معاونان این وزارتخانه تشکیل داده تا به بررسی اوضاع فلسطین و جنگ در غزه بپردازد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده، در این هم‌اندیشی که علاوه بر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، متکی، صالحی و ظریف وزرای سابق، جمعی از معاونان ادوار سابق و فعلی و تعدادی از مدیران ارشد وزارت امور خارجه شرکت داشتند، ابعاد مختلف تحولات جاری فلسطین و راه‌های حمایت بیشتر سیاسی، حقوقی و بین‌المللی از مردم مظلوم اما صبور و مقاوم غزه و کرانه غربی در مقابله با تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. حاضران همچنین نتایج تجاوز ۴۸روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه را شکست راهبردی بزرگ‌تر از عملیات طوفان‌الاقصی برای این رژیم در ابعاد مختلف دانسته و با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در این تجاوز وحشیانه همه جنایات چهارگانه اصلی بین‌المللی شامل جنایت، تجاوز، نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را علیه شهروندان فلسطین مرتکب شده است، راه‌های پیگرد حقوقی و کیفری جنایتکاران صهیونیست در مجامع بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی را به عنوان مطالبه قاطبه کشورها و ملت‌های جهان مورد مشورت و رایزنی قرار دادند. حاضران در نشست، با تقدیر از مواضع و هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای و نیز تایید رویکرد و اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی در زمینه تحولات جاری فلسطین، حمایت گسترده جهانی اعم از دولت‌ها و ملت‌ها از مساله فلسطین را نشانه انزجار و نفرت جهانی از رژیم غاصب صهیونیستی و درک بهتر و عمیق‌تر جهانیان از ماهیت حقیقی این رژیم و تهدید آن علیه بشریت و صلح و امنیت جهانی ارزیابی کردند.

خالص‌سازی گسترده

«خالص‌سازی‌ها، تنها مختص رقبای اصلاح‌طلب و میانه‌رو نیست، آنها حتی شرکای نزدیک خود را در جبهه اصولگرایی هم حذف می‌کنند.» این عباراتی است که برخی تحلیلگران طی سال‌های اخیر بارها در تحلیل روش و منش خالص‌سازان رادیکال جریان راست مطرح کرده‌اند. رفتاری که پس از تشکیل مجلس یازدهم به‌وسیله جریان خالص‌ساز هم در درون مجلس و هم در بیرون آن به‌عینه مشاهده شد. در این میان نحوه برخوردها با الیاس نادران به یکی از نمونه‌های مصداقی نحوه برخورد جریان خالص‌ساز با جریان نواصولگرا بدل شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: چهره‌ای با سابقه حضور در مجالس هفتم، هشتم، نهم و یازدهم و سال‌ها فعالیت آموزشی در محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی که در مجلس یازدهم به تیر غیب خالص‌سازان و جبهه پایداری گرفتار شد. نادران اما برخلاف محمدباقر قالیباف و بسیاری از چهره‌های دیگر تصفیه‌شده در جبهه اصولگرایی، مسیر رویارویی مستقیم با خالص‌سازان را در پیش گرفت و با نوشتن استعفانامه خود از نمایندگی تلاش کرد، رویاروی جبهه پایداری و جریان خالص‌ساز در مجلس بایستد. نادران برخلاف محمدباقر قالیباف که معتقد بود روش مقابله با جبهه پایداری از طریق صبر استراتژیک و رویارویی چریکی مقدور است، تمام‌قد در برابر جبهه پایداری، جریان خالص‌ساز و گروه‌هایی که خود را انقلابی معرفی می‌کنند، ایستاد تا به‌زعم خود اگر قادر به شکست آنها نیست، ضربات محکمی بر پیکره‌شان وارد کند. جبهه پایداری و برخی طیف‌های نواصولگرا که به خوبی متوجه اهمیت بازی در زمین رسانه‌ای شده بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا ابتدا چهره‌های موثر جریان اصولگرا مانند نادران و... را از اثرگذاری بر ساختارهای تاثیرگذار مجلس (کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق) دور نگه دارند و در مرحله بعد چاشنی اثرگذاری آنها را خنثی کنند. بنا به این دلیل است که طی پروژه‌های مشخصی با استفاده از ظرفیت جریان عدالت‌خواهان و چهره‌هایی چون وحید اشتری (فضای مجازی و اطلاعاتی) و وحید جلالی (صدا و سیما) تلاش کردند الیاس نادران را از راس کمیسیون‌های مهم مجلس مانند کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق کنار بگذارند (نظیر این راهبرد در مورد قالیباف هم در ماجرای سیسمونی گیت پیاده‌سازی شد) و در مرحله بعد، زمینه خروج آنها را از دایره فعالیت‌های تقنینی در بلندمدت فراهم کنند.

گزینه ارسال پرونده ایران به شورای امنیت روی میز گروسی؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با شبکه فرانس۲۴ درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با بیان اینکه «ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد»، مدعی شد که ایران از برخی توانمندی‌هایی برخوردار است که نگران‌کننده‌اند. مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت آن، صرفاً، صلح‌آمیز است. به گزارش «ایسنا»، گروسی با اشاره به توافق هسته‌ای (برجام) که در آن ایران با قدرت‌های جهانی توافق کرد، در ازای لغو تحریم‌ها برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، گفت: «این توافق از زمان خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸، به نوعی وارد یک برزخ شده است و ایران هم از آن پس، پایبندی به این توافق را متوقف کرد. از این‌رو، امکان انجام دادن فعالیت‌هایی فراهم شد که تا حدی می‌تواند نگران‌کننده باشد. به‌طور مثال، غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالا.» آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: گروسی در ادامه اشاره کرد که ایران عضوی از پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) است و کشوری هسته‌ای نیست. مدیرکل آژانس با اشاره به ذرات یافت‌شده اورانیوم در برخی محل‌ها در ایران گفت: «اختلافاتی وجود داشته است. به‌طور مثال، بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را در محل‌هایی که نباید اورانیومی در آن وجود می‌داشت، کشف کردند. بنابراین، مسائل زیادی درباره این برنامه هسته‌ای پیش آمد و ما در تلاش بوده‌ایم با ایران همکاری لازم را داشته باشیم تا آنها را حل کنیم.» او افزود: «ما در برخی موارد موفق شده‌ایم (این مسائل را حل کنیم) و در برخی موارد دیگر نتوانسته‌ایم.» گروسی بیان کرد که «در حال حاضر، در موقعیتی قرار داریم که هنوز سوالات بی‌جوابی وجود دارد. ما یک نهاد بین‌المللی هستیم و به راهکارهای دیپلماتیک باور داریم اما در این زمینه، در شرایطی قرار داریم که مطلوبمان نیست». او در پاسخ به اینکه آژانس در صورت همکاری نکردن ایران چه تدابیری خواهد داشت، گفت که اگر فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد، می‌توان گفت که در حال عدم‌پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود. گروسی افزود: «ایران می‌گوید می‌خواهد مانند یک کشور عادی و کشوری که در حال عمل به تعهدات خود است، با آن رفتار شود. آنچه ما می‌گوییم این است که (در) تاسیسات خود را باز و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سطوح لازم همکاری کنید.»

انتقاد تام کاتن به موضع بایدن در قبال ایران

«تام کاتن» سناتور جمهوریخواه آمریکایی با تلاش برای مرتبط دانستن حملات اخیر نیروهای مقاومت منطقه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در پی حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، گفت که دولت بایدن باید موضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کند و به «تلافی سنگینی» برای پایان دادن به این حملات علیه منافع آمریکا در منطقه نیاز است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: از زمان وقوع جنگ غزه میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت فلسطین، مواضع آمریکا در منطقه بیش از ۶۰ بار از سوی نیروهای مقاومت مورد حمله قرار گرفته است. آمریکا نیز در چند مرحله حملات متقابل انجام داد و برخی گروه‌های مقاومت را نیز که مدعی بود در این حملات نقش داشته‌اند، تحریم کرده است. فاکس‌نیوز گزارش داد که کاتن در گفت‌وگو با این شبکه مدعی شد «از زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن، ایران بیش از ۱۵۰ بار به مواضع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده است». این سناتور جمهوریخواه که عضو کمیته نیروهای مسلح و کمیته اطلاعاتی سنای آمریکاست، اشاره کرد که واشنگتن نیز چندبار حملات تلافی‌جویانه انجام داد اما اگر او فرمانده بود، آن اهداف را انتخاب نمی‌کرد و پیشنهادش هدف قرار دادن ایرانی‌هایی می‌بود که در عراق و سوریه عملیات می‌کنند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران پیش بردن جنگ‌های نیابتی در منطقه را رد کرده و گفته است در کشوری مانند سوریه حضور نظامی مستقلی ندارد و تنها به دعوت دولت قانونی این کشور، به صورت مستشاری و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارد. کاتن در اظهاراتی جنگ‌طلبانه علیه ایران ادامه داد: «من همچنین پیام واضحی به ایران می‌دهم که اگر این حملات، فوراً، متوقف نشوند،‌ ما هم منافع آنها را تهدید خواهیم کرد.»

 دیدار امیرعبداللهیان با هنیه

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در دیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، با تبریک مجدد پایداری، مقاومت و پیروزی ملت فلسطین و مردم صبور و مجاهد غزه گفت، پیامدهای عملیات طوفان‌الاقصی دنیا را تکان داد و گرچه خسارت‌های انسانی ملت فلسطین در نوار غزه بسیار زیاد، تلخ و ناگوار بود، اما ابعاد پیروزی و دستاورد ملت فلسطین بسیار بزرگ‌تر بود و موازنه‌های راهبردی را در ابعاد مختلف به نفع فلسطین و به ضرر رژیم غاصب، متجاوز و جنایتکار صهیونیستی تغییر داد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعای اولیه نخست‌وزیر شکست‌خورده رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هدف از حمله به غزه نابودی حماس است، گفت آمریکا و رژیم اسرائیل به‌رغم بیش از یک ماه و نیم تجاوز و جنگ ظالمانه و کشته و مجروح کردن ده‌ها هزار شهروند فلسطینی، کمترین دستاوردی در حوزه نظامی کسب نکردند و مجبور به مذاکره غیرمستقیم با حماس برای آتش‌بس و آزادی اسرای خود شدند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه ارزیابی همگان این است که رژیم اسرائیل و آمریکا در میدان نبرد چیزی به دست نیاوردند گفت؛ آنها با طراحی‌های سیاسی در پی آن هستند که آنچه در میدان و از طریق نظامی نتوانسته‌اند به دست آورند را از طریق سیاسی محقق کنند و البته این نیز رویایی است که قطعاً تعبیر نخواهد شد و دیپلماسی مقاومتی جنبش حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین این اقدامات و طراحی‌های سیاسی را خنثی و بی‌اثر خواهد کرد. امیرعبداللهیان با تجلیل از مقاومت عزتمندانه و شجاعانه گروه‌های مقاومت و مردم غزه در برابر ۴۷ روز تجاوز وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیستی به غزه، بر عزم قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ادامه حمایت از ملت و مقاومت فلسطین در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی تاکید کرد. 

♦♦♦

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، گفت: سفر این هفته رئیس‌جمهور به آنکارا به خاطر نشست شورای امنیت درباره اوضاع غزه و روند آتش‌بس به تعویق افتاد.

ایرنا: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در واکنش به تهدیدهای اتمی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: مسوولیت هرگونه اتفاق بر عهده آژانس انرژی اتمی است.

ایسنا: کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، گفت: جامعه بین‌الملل باید آمریکا را تحت فشار قرار دهد که فوراً تمامی تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه سایر کشورها لغو کند.

ایرنا: علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، با اشاره به روابط دیرینه ایران و سنگال و ظرفیت‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف، خواستار تداوم و توسعه روابط در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی شد.

ایسنا: امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درباره مساله فلسطین گفت: مهم‌ترین و ضروری‌ترین اولویت، تمدید وقفه بشردوستانه در غزه و تبدیل آن به یک آتش‌بس بادوام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه است.

ایلنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به حملات جدید رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کرد، مسوولیت تبعات گسترش بحران در منطقه بر عهده این رژیم خواهد بود.

ایرنا: جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، اعلام کرد: ایالات‌متحده آمریکا به حملات علیه نیروهای آمریکایی به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.

ایسنا: سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، با اشاره به اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، اظهار کرد: دولت خواهان توسعه همه‌جانبه روابط و اجرایی‌سازی توافقنامه کریدور راه ارس است.

ایلنا: دریابان علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری انقلاب اسلامی، تاکید کرد: آمریکا بداند تداوم حمایت همه‌جانبه از صهیونیست‌ها ممکن نیست و ناامن‌سازی کشورهای مستقل از جمله ایران پرهزینه است.

ایرنا: محمد توتونچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، در دیدار با رئیس مجلس این کشور گفت: در دولت سیزدهم روابط دو کشور سمت‌وسوی بهتری گرفته است و امیدواریم با حمایت مجلسین شاهد دادوستدهای فعال‌تری به نفع مردم دو کشور باشیم.

♦♦♦

جنگ قدرت

سازندگی نوشت: صادق زیباکلام گفت: فعالیت‌های سیاسی در کشور ما برخلاف جوامع دموکراتیک و جوامعی که دموکراسی در آنها حاکم است فاقد تحرک است. زیرا برخی به راحتی جلوی فعالیت‌های سیاسی احزاب و تشکل‌های سیاسی را می‌گیرند و می‌توانند مانع فعالیت یک حزب یا اعضای آن حزب شوند. در فصل انتخابات نیز وضعیت بدتر می‌شود. به این صورت که به نام نظارت استصوابی هر کسی را که باب میلشان نیست رد می‌کنند. امسال که وزارت کشور نیز به کمک شورای نگهبان آمده و زودتر از نظارت استصوابی افراد را رد کرده است. به همین دلیل در ایران فعالیت سیاسی یعنی جنگ قدرت.

 

نقش ایران در آتش‌بس غزه

دنیای اقتصاد نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در مصاحبه با شبکه الجزیره در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در این آتش‌بس نقش داشته، توضیح داد: «طبعاً، در سطح دیپلماسی سران، رئیس‌جمهور کشورمان از آغاز این بحران تلاش جدی را شروع کردند تا از طرق سیاسی و بین‌المللی مانع کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و کرانه باختری شوند. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با سران تعدادی از کشورهای اسلامی ابتکارات مهمی را مطرح کردند.»

 

بالا بردن هزینه زندگی مردم

جمهوری اسلامی نوشت: مسیح مهاجری نوشت: اقدامات مشترک مجلس و دولت در زمینه بالا بردن هزینه زندگی مردم که در روزهای اخیر به شکل‌های مختلف بروز کرده و می‌کند، این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که گویا کارگزاران و حکمرانان از مشکلات معیشتی مردم خبر ندارند یا اگر خبر دارند نمی‌خواهند به حل این مشکلات بپردازند. افزایش سن بازنشستگی، خودداری از تغییر میزان معافیت مالیاتی کارمندان، اخذ مالیات از کشاورزان، اخذ یورو به عنوان عوارض خروج از کشور و... از مواردی هستند که آینده معیشتی قشر متوسط و پایین جامعه را با مشکلات روزافزون مواجه می‌کنند.

 

تصمیمی غیرکارشناسی

اعتماد نوشت: آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار تشکل‌های کارگری استان مازندران با وی درباره مصوبه مجلس در زمینه افزایش سن بازنشستگی گفت: این موضوع بر اساس کار کارشناسی نبوده و تدبیر لازم در آن صورت نگرفته است. آملی‌لاریجانی پس از استماع گزارش‌ها و دغدغه‌های منتخبان جامعه کارگری، نمایندگان انجمن‌های صنفی و بازنشستگان استان با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران گفت: برای همه ما روشن است که با توجه به تورم بالای ۴۰درصدی در سال‌های اخیر؛ کارگران نمی‌توانند معیشت معقولی داشته باشند.