شناسه خبر : 45603 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

باز شدن جبهه‌های جدید

امیرعبداللهیان: حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله نه از ما دستور می‌گیرند، نه ما به آنها دستور می‌دهیم

«حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی نه از ما دستور می‌گیرند و نه ما به آنها دستور می‌دهیم.» این عباراتی است که وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در زمینه تداوم نبرد در منطقه بیان می‌کند. امیرعبداللهیان می‌گوید: من نمی‌توانم وارد جزئیات نظامی شوم، چون متخصص مباحث نظامی نیستم ولی اگر اسرائیلی‌ها جنگ را متوقف نکنند و به کشتار و جنایت‌هایشان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌های جدید غیرقابل اجتناب است و آن موقع، رژیم اسرائیل در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد که قطعاً از اقدامات خودش پشیمان خواهد شد. وزیر خارجه کشورمان گفت: براساس اطلاعاتی که ما داریم، مدیریت جنگ در غزه در اختیار آمریکاست و اسرائیل به نیابت از آمریکا، این جنگ را انجام می‌دهد ولی مدیریت جنگ با نظامیان آمریکاست، چون در داخل رژیم اسرائیل وضعیت فروریخته‌ای وجود دارد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با بلومبرگ تاکید کرد: اگر اسرائیلی‌ها جنگ را متوقف نکنند و به کشتار و جنایت‌هایشان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌های جدید غیرقابل اجتناب است و آن موقع، رژیم اسرائیل در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد که قطعاً از اقدامات خودش پشیمان خواهد شد. خبرنگار بلومبرگ به عنوان نخستین سوال از وزیر خارجه ایران پرسید که اتفاقات مهمی در ۴۸ ساعت اخیر رخ داده و پاسخ ایران به حمله آمریکا به شرق سوریه و هدف گرفتن مواضع ایران پس از سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟ وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد: اولاً شما گفتید اتفاقات مهمی در ۴۸ ساعت گذشته رخ  داد، من فکر می‌کنم این اتفاق مهم در مجمع عمومی سازمان ملل روی داد و به هرحال بعد از چالشی که بین بعضی از کنشگران اصلی و اعضایی که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، هیچ قطعنامه‌ای که به آتش‌بس و مسائل انسان‌دوستانه در مورد فلسطین توجه کند، در سه هفته گذشته صادر نشد، اخیراً در مجمع عمومی سازمان ملل بالاخره یک قطعنامه با رای ۱۲۰ کشور صادر شد که هم به موضوع آتش‌بس انسانی توجه دارد و هم مسائل انسان‌دوستانه. این اتفاق خوبی است که در سازمان ملل رخ داده اما در مورد سوال شما اولاً ادعای دولت آمریکا، ادعای نادرستی است. زمانی که داعش در منطقه ما فعال شد، در عراق و سوریه گروه‌هایی برای مبارزه با تروریسم شکل گرفت. این گروه‌ها در راستای امنیت کشورشان اقدام می‌کنند. این گروه‌ها مرتبط با کشورهای خود در منطقه هستند؛  نه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آنها می‌دهیم. طرف آمریکایی مدعی است این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند. این گروه‌ها رأساً خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. خبرنگار بلومبرگ پرسید شما می‌گویید آنها خودشان تصمیم می‌گیرند ولی شما به حماس و حزب‌الله نزدیک هستید، آیا بر این گروه‌ها تاثیری دارید؟ وزیر خارجه ایران پاسخ داد: من از حماس و حزب‌الله صحبت نکردم. از گروه‌هایی می‌گویم که آمریکا مدعی است در عراق و سوریه، منافع او را هدف قرار داده‌اند. حماس و حزب‌الله گروه‌های آزادیبخشی هستند که برای امنیت سرزمین فلسطین و لبنان تلاش می‌کنند. ما رابطه سیاسی قوی با آنها داریم. در مورد حماس مایلم به این نکته اشاره کنم که حماس از نظر ما، یک جنبش آزادیبخش در مقابل اشغالگری است.

پنج هدیه بزرگ روحانی به ابراهیم رئیسی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جلسه با اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی و دبیران استانی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه در این شرایط در کشور باید دولت و مجلس قوی داشته باشیم، اظهار داشت: در شرایط حساس همه بار بر دوش رهبری است. تقویت دولت هم با انسجام ملت و کاهش شکاف در جامعه ممکن خواهد شد. نفرت‌پراکنی و کینه‌توزی از یکدیگر در جریان است. حرف‌های برخی مسوولان را می‌بینید چقدر بی‌پایه است، اگر فردا ترافیک تهران سنگین شود یا بنزین آلوده هوا را ناسالم کند، می‌گویند مقصر دولت قبل است. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده، رئیس دولت تدبیر و امید افزود: در روزهای آخر دولت دوازدهم میلیاردها دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود که می‌شد وارد بازار کنیم تا قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان برسانیم، اما برای دولت بعد گذاشتیم که در شرایط سخت از آن استفاده کند. هیچ دولتی در تاریخ برای دولت بعد چنین مبلغ هنگفتی باقی نگذاشته است. تمام بندهای احیای برجام آماده بود. در اسفند ۹۹ یا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ برجام اجرایی و عملیاتی می‌شد. وی ادامه داد: طبق مجوز جلسه سران سه قوه کالاهای اساسی را خریداری کردیم. مسوولان از طرفی می‌گویند ذخایر ارزی نبود و از طرفی می‌گویند دولت قبل همه ذخایر را خرج خرید کالاهای اساسی کرده بود. استدلال ما این بود که اول سال خریداری شود بهتر است چون نیمه سال گران می‌شود، پس کالاهای اساسی مورد نیاز را برای ماه‌های اول دولت قبل خریدیم. واکسن کرونا را هم به قدری خریدیم که من آن موقع گفتم دولت بعد وظیفه دارد فقط آن را تزریق کند. روحانی اظهار داشت: حداقل پنج هدیه بزرگ برای دولت بعد به یادگار گذاشتیم. دولت دوازدهم ذخیره ارزی، برجام آماده احیا و اجرای مجدد، کالاهای اساسی خریداری‌شده و طرح‌های ملی و استانی آماده افتتاح و بالای ۹۰ درصد تکمیل‌شده و میلیون‌ها دوز واکسن خریداری‌شده و آماده تزریق را به دولت سیزدهم هدیه داد. مساله ما این دولت و آن دولت نبود، مساله ما مردم بود. بعضی طرح‌ها مانند بیمارستان هزارتختخوابی و تونل سد کانی‌سیب برای دریاچه ارومیه که چند ماه تا تکمیل وقت نیاز داشت برای افتتاح در دولت بعد باقی گذاشتیم ولی همین طرح‌ها یک و نیم یا دو سال بعد افتتاح شد و برخی از طرح‌ها هنوز افتتاح نشده‌اند. امیدواریم این‌گونه طرح‌ها که در انتظار تکمیل و پیشرفت است جهت رفاه مردم و بهبود زندگی آنها هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

تکرار هشدار «تک‌کلمه‌ای» بایدن به ایران از سوی هریس

در پی ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران مبنی بر «دستور دادن» به نیروهای مقاومت برای اقدامات تلافی‌جویانه علیه نظامیان آمریکا در منطقه در پی حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و نقش «هم‌دستانه» ایران در وقوع عملیات «طوفان‌الاقصی» از سوی مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)،  «کاملا هریس» معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هشداری صریح و در یک کلمه به ایران و «نیروهای نیابتی» آن از جمله حماس منتقل کرده است که «نکنید». آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: هریس که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: «یک کلمه، خیلی هم صریح.» هریس با وجود تاکید واشنگتن بر حمایت‌های نظامی گسترده از رژیم صهیونیستی گفت: «ما، مطلقاً، هیچ قصد یا برنامه‌ای برای اعزام نظامیان به اسرائیل یا غزه نداریم.» این اظهارات در حالی بیان شده که بیم گسترش جبهه‌های جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس و درگیر شدن آمریکا در یکی دیگر از «جنگ‌های ابدی» در منطقه افزایش یافته است. پیشتر نیز کاخ سفید مدعی شده بود بایدن پیام مستقیمی در این‌باره به ایران داده است. ادعای پیام مستقیم بایدن به رهبری ایران در حالی از سوی مقامات کاخ سفید و رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود که «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با تکذیب این ادعا گفت: «پیام‌های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر می‌کند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام‌ها را به وی نشان دهند.»

جدایی قالیباف از پایداری

همایش انتخاباتی قالیباف و هواداران او تحت عنوان «اجتماع فراگیر مبنا» که بدون حضور جبهه پایداری و ائتلاف اصولگرایان برگزار شد، با واکنش‌های تندی از سوی برخی از چهره‌های اصولگرایان روبه‌رو شد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده، محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس که چند سال پیش نزدیکان او ‌تشکل سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی را راه‌اندازی کرده بودند، در جمعه گذشته تلاش کرد با فراهم آوردن جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ نفر یک مانور سیاسی برای رقبای درون‌جبهه‌ای خود برگزار کند. این مهم‌ترین آورده او در کار سیاسی بود. تا جایی که ناصر ایمانی، از تحلیلگران جبهه اصولگرایی با اذعان به ریزش یاران رئیسی و هواداران او تاکید کرد: «عملکرد رئیسی و نزدیک شدن چهره‌های رادیکال به او به انتقاد اصولگرایان از رئیسی منجر شده است. آنقدر که شاید در انتخابات سال ۱۴۰۴ از چهره دیگری مثل قالیباف به جای رئیسی حمایت کنند. اگر در سال ۱۴۰۴ رئیسی و قالیباف هر دو با هم کاندید شوند، مردم در مقایسه با رئیسی تصمیم می‌گیرند به قالیباف رای بدهند یا خیر. برای مثال امکان دارد مردم در مقایسه، قالیباف را ارجح بر رئیسی بدانند. بنابراین مردم طبق مقایسه رای می‌دهند و اگر قرار به پیش‌بینی است از اصولگرایان هیچ‌کس نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی شود چراکه هر کدام یک عیب و ایرادی دارند؛ البته وضعیت اصلاح‌طلبان هم به همین ترتیب است.» در همایش انتخاباتی قالیباف، به‌طور محسوسی جبهه پایداری یا دعوت نشده بود یا به دعوت قالیباف و تیم او وقعی ننهاده بود. جریان سیاسی شریان نیز که افراد نزدیک به مهرداد بذرپاش در آن حضور دارند، به این همایش بی‌اعتنا بودند. 

خواهان درگیری با ایران نیستیم

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در گفت‌وگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، حملات هوایی اخیر آمریکا به تاسیساتی در شرق سوریه را که با هدف تلافی حملات راکتی و پهپادی اخیر به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه انجام شده بود، بسیار دقیق، بسیار هدفمند، و برای ارسال یک پیام روشن دانست: ما از نیروهای خود محافظت خواهیم کرد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده، وی تاکید کرد: ما خواهان درگیری با ایران و گسترش درگیری‌ها نیستیم. امیدواریم که آنها این پیام را بلند و واضح دریافت کرده و حملات جاری علیه نیروهای ما را در عراق و سوریه متوقف کنند. خواهیم دید که آیا ایران این پیام را دریافت می‌کند یا خیر. سخنگوی پنتاگون افزود: این حق را نیز برای خود محفوظ می‌داریم که حملات بیشتری را در زمان و مکان مورد نظرمان انجام دهیم. وی در مورد ارسال انواع جنگ‌افزارهای دریایی و هوایی به منطقه گفت: تمرکز ما بر این است که جنگ اسرائیل با حماس به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل نشود و به همین دلیل جنگ‌افزارهای بیشتری را به منطقه خاورمیانه ارسال می‌کنیم. این مقام پنتاگون خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروهای ما برای دو هدف بسیار مهم به منطقه می‌روند. یکی جلوگیری از یک درگیری گسترده‌تر و ارسال پیام به هر بازیگر دولتی یا غیردولتی از جمله ایران که باید در مورد تلاش برای تشدید این درگیری بیشتر فکر کنند. دیگر آنکه اطمینان یابیم توانایی‌هایی لازم را برای محافظت از نیروهایمان در این منطقه در اختیار داریم. 

♦♦♦

ایسنا: سفارت ایران در هلسینکی در پیامی از دولتمردان آمریکا خواست که دست از همکاری و حمایت از جنایتکاران اسرائیلی بردارند.

ایلنا: امیر‌سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در محکومیت شدید سخنان نفرت‌انگیز و بی‌اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه ایران در جلسه شورای امنیت، به دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره‌ای شورای امنیت نامه رسمی و اعتراضی نوشت.

ایرنا: محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌الملل، تقویت شبکه‌های بانکی بین اعضا، شناسایی ظرفیت‌های دو و چندجانبه همکاری در بریکس و مقابله با چالش‌های جهانی تاکید کرد.

ایسنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در نوار غزه را که صدها شهید و زخمی برجای گذاشت، با قوی‌ترین عبارات محکوم کرد.

ایلنا: سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: با اجرای توافقات میان ایران و ارمنستان، سطح تبادلات تجاری دو کشور افزایش می‌یابد.

ایرنا:  مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، از برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان در تاشکند ازبکستان خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور مکرراً پیگیر توافقات امضاشده در سفرهای خارجی است و تاکید دارد که این توافقات به جد پیگیری شود.

ایسنا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، در جلسه استماع مجلس سنای این کشور گفت: فقط می‌توانم بگویم که خارج شدن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه بزرگی بود.

ایسنا: شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، در جریان دیدار با حسین امیرعبداللهیان، مشورت‌ها میان دو کشور ایران و قطر را مهم دانست و افزود: این مشورت‌ها در چهارچوب منافع دو کشور و مصالح کشورها و ملت‌های منطقه از جمله در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ادامه خواهد یافت. 

ایلنا: دریابان علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبری انقلاب، گفت: عقب‌نشینی مکرر با تلفات سنگین صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه، تغییر ادبیات نظامی در ارتش اسرائیل و حذف دائمی واژه پیروزی را نشان می‌دهد.

♦♦♦

لشکر ثبت‌نام‌کنندگان

هم‌میهن نوشت: در دورانی که مدیریت یکپارچه کشور اصولگرا شده، قرار است اولین انتخابات در این دوران با تغییراتی در قانون انتخابات کشور و در مقایسه با گذشته در اسفندماه سال جاری برگزار شود تا تکلیف ترکیب مجلس دوازدهم و خبرگان ششم روشن شود. در این مسیر، یکی از تغییراتی که صورت گرفته، روند ثبت‌نام است. پس از برگزاری پیش‌ثبت‌نام در تابستان سال جاری، هفته گذشته مراحل ثبت‌نام ‌نهایی داوطلبان به پایان رسید و عددی بزرگ‌تر از ادوار قبل (نزدیک به ۴۹ هزار نفر) به عنوان افرادی که برای رسیدن به کرسی بهارستان ثبت‌نام نهایی خود را انجام داده‌اند، اعلام شد.

 

ورود پول‌های آلوده به انتخابات

اعتماد نوشت: مساله ورود پول‌های آلوده به اتمسفر سیاسی و انتخاباتی، تنها مرتبط با ایران نیست و بسیاری از کشورها با این مقوله دست‌به‌گریبان‌اند. حفاظت از سلامت انتخابات در برابر افرادی که با ابزارهای مالی و... به دنبال اثرگذاری در نتایج انتخابات‌اند یک ضرورت جدی است. اغلب نظام‌های انتخاباتی در جهان سازوکارهایی را برای شفافیت منابع مالی نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی ایجاد کرده‌اند تا از طریق این شفاف‌سازی هم از فساد در انتخابات جلوگیری شود و هم اعتماد مردم به نظام‌های انتخاباتی افزایش یابد. 

 

بی‌اعتنایی حکمرانان به قانون اساسی

جمهوری اسلامی نوشت: اکثر مخالفت‌ها و اعتراضات ریشه در بی‌اعتنایی حکمرانان به قانون اساسی و قوانین ناشی از آن دارند و اگر دست‌اندرکاران به قانون اساسی برگردند و از سایر قوانین نیز تخطی نکنند، مخالفت‌ها و اعتراضات پایان می‌یابند و اگر افرادی به خاطر اغراض و تحریکات خارجی به معارضه ادامه دهند قطعاً با مخالفت مردم مواجه خواهند شد و راه به جایی نخواهند برد. دست‌اندرکاران می‌توانند به کمترین میزان مشارکت مردمی هم دلخوش باشند و ادعا کنند که انتخابات را با موفقیت برگزار کرده‌اند ولی آنچه در ضمیر مردم جا می‌گیرد و در صفحات تاریخ ثبت می‌شود عکس این ادعا خواهد بود.

 

رسانه و اعتمادسازی

سازندگی نوشت: محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: بررسی اتفاقات اخیر این مهم را مجدد مطرح می‌کند که اعتماد مخاطبان به رسانه ملی چقدر است؟ و چرا برای هر موضوعی باید تمام نیروهای امنیتی، انتظامی، رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی فعال شوند تا به مردم حقیقت را بقبولانند؟ چه افراد و عواملی در کسب اعتماد مردم موثرند؟! هم‌اکنون در اخبار رسانه‌ها چند موضوع مطرح است. مهم‌ترین آنها جنایات اسرائیل در غزه علیه مردم فلسطین است؛ متاسفانه در این مورد پرسش‌ها و سوءتفاهماتی به دلیل عدم اعتماد کافی به رسانه‌های حاکمیتی و دولتی و رسانه ملی ایجاد شده است.