شناسه خبر : 22421 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار ایران و آمریکا در وین

حمید بقایی بازداشت شد

احمدی‌نژادی‌ها هرازچندگاهی در سپهر سیاسی ایران آفتابی می‌شوند، گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته. یک‌بار این بهانه ثبت‌نامشان برای حضور مجدد در پاستور است و یک‌بار بازداشت یکی از آنها.

احمدی‌نژادی‌ها هرازچندگاهی در سپهر سیاسی ایران آفتابی می‌شوند، گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته. یک‌بار این بهانه ثبت‌نامشان برای حضور مجدد در پاستور است و یک‌بار بازداشت یکی از آنها. این بار حضور احمدی‌نژادی‌ها ناخواسته بود. 18 تیر حمید بقایی بازداشت شد. خبر این بازداشت ابتدا در فضای مجازی منتشر شد و ساعاتی بعد علی‌اکبر جوانفکر آن را تایید و علت بازداشت را عدم توانایی بقایی در تامین وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی اعلام کرد. به گزارش روزنامه شرق و آن‌گونه که سایت دولت بهار نوشت: این بازداشت در ادامه پرونده‌ای است که بقایی پیش از این‌-‌در خرداد سال ۹۴‌- به‌دلیل آن بازداشت و بعد از هشت ماه با قرار کفالت آزاد شد. جوانفکر در توضیح بیشتر این موضوع به «دولت بهار» گفته: «جناب آقای حمید بقایی با شکایت دولت یازدهم بازداشت می‌شود و درحالی‌که با توجه به موضوع شکایت هیچ نیازی به بازداشت ایشان نبود، اما متاسفانه به مدت ۲۲۵ روز آقای بقایی را در زندان در بازداشت نگه داشتند و سرانجام بدون کیفرخواست و بدون وثیقه و بر اساس دستور یک مقام عالی نظام، فقط با قید کفالت آزاد شد. اکنون قریب یک سال و نیم از آزادی آقای بقایی سپری شده است و به دستور همان بازپرس، نامبرده را از مقابل منزل بازداشت کردند و به دادسرا بردند.»

♦♦♦

گزارش یک ظلم بزرگ

دو روز بعد از دستگیری بقایی، محمود احمدی‌نژاد دست به کار شد و در نامه‌ای سرگشاده و بلندبالا، «گزارش ظلم بزرگی» را که در حق او و یارانش رفته به «ملت شریف و بزرگوار ایران» داد. به گزارش دولت بهار این نامه طولانی بخش‌های مختلف دارد اما احمدی‌نژاد در شرح این ظلم بزرگ گفته «اتهام آقای بقایی تخصیص مجموعاً 300 میلیون تومان پاداش پایان دوره و پس از هشت سال تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی به 18 نفر از اعضای دولت بوده است» و پس از دستگیری همه جناح‌های سیاسی جشن و پایکوبی کرده‌اند و صداوسیما هم نام و تصویر بقایی را منتشر کرده و دستگیری او را «نشانه شجاعت و استقلال دستگاه قضا و برخورد با دانه‌درشت‌ها اعلام کردند». در ادامه نامه او چند سوال مهم پرسیده که در فاصله یک سال و نیم‌ از آزادی بقایی تاکنون چه اتفاقی جز ثبت‌نام آقای بقایی و اینجانب در انتخابات ریاست‌جمهوری روی داده است؟‌ بازپرس تا چه مدت برای تحقیقات زمان لازم دارد، آیا 5 /7 ماه بازداشت انفرادی و 5 /1 سال پس از آن برای تحقیقات کافی نبوده است؟ آیا ما مرغ عروسی و عزا هستیم. هرگاه جناح‌های سیاسی می‌خواهند درگیر شوند ابتدا با ما برخورد می‌کنند و اگر صلح کنند باز هم با ما برخورد می‌کنند و اگر زورشان به دیگری نرسد باز به سراغ ما می‌آیند. شرق در واکنش به این نامه نوشت: محمود احمدی‌نژاد در نامه تند اعتراضی خود از چیزهایی شکایت کرده که پیش از این هم دیده بود؛ زمانی که در قدرت بود و مسوولیت داشت؛ اما احتمالاً صلاح ندیده بود واکنشی نشان دهد. او فقط زمانی وارد گود می‌شود که حادثه‌ای برای اعضای درون یا نزدیک حلقه او رخ داده باشد. همان زمان هم شدیدترین واکنش را در قبال دستگیری علی‌اکبر جوانفکر نشان داد.

♦♦♦

فروش نفت نیروی انتظامی در دولت سابق

خبر دیگری هم هفته گذشته توجهات را به دولت قبل معطوف کرد. مجوز فروش نفت به نیروی انتظامی در دولت قبل که منجر به حکم انفصال یکی از مسوولان ارشد سابق نیروی انتظامی شد. شرق در این خصوص نوشت: هشت سال دوره تلخ و تاریک ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در عمل پایان یافته، اما همچنان اخبار رسیدگی به پرونده‌های تخلف و فساد آن دوره از تریبون نهادهای نظارتی و مجلس به گوش می‌رسد. خبر این روزها این است که حکم انفصال از خدمت یکی از مسوولان ارشد سابق نیروی انتظامی نیز به‌تازگی صادر شده است. همان فرمانده‌ای که در دوره احمدی‌نژاد به ماجرای فروش نفت ورود کرد. به گفته فرمانده وقت نیروی انتظامی ناجا به پیشنهاد رئیس دولت پیشین اقدام به فروش نفت کرده بود تا کسری 11‌درصدی خود را جبران کند. این در حالی است که جز وزارت نفت دیگر نهادها نباید در مساله فروش نفت دخالت کنند و مجوز این فروش را رئیس دولت قبل داده بود.

♦♦♦

محاسباتی که بر هم خورد!

دولت دوازدهم در حال تشکیل کابینه و فراهم کردن مقدمات دولت جدید است اما گویا رقبای روحانی هنوز در‌‌ بند انتخابات‌اند. خبرگزاری میزان گفت‌وگوی مفصلی با ابراهیم رئیسی داشته که از حال و هوای انتخابات می‌گوید و ترس رقبا از رای آوردن او. رئیسی گفته این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم. چون پیش خود می‌گفتم که اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و در این قضیه حد نگه می‌دارد. ثانیاً ایشان از اول انقلاب مسوولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ اما در انتخابات و خصوصاً 10 روز آخر محاسبات ما به هم خورد. رئیسی دلیل عدم موفقیتش را کم بودن زمان و تخریب‌های بی‌سابقه رقیب دانسته و گفته آنها فضای رعب‌آوری ایجاد کردند که صدای ما به بخشی از جامعه نرسید. مثلاً می‌گفتند اگر فلانی بیاید در خیابان‌ها و پیاده‌روها دیوار می‌کشد. با تبلیغات و تخریب‌ها کاری کردند که متاسفانه بخشی از جامعه ترسیده بود که نکند واقعاً اینها رای بیاورند و آزادی‌های مردم را سلب کنند! البته بخش دیگر این گفت‌وگو هم به تخلفات دولت روحانی اشاره دارد و تخلفاتی مانند استفاده بی‌رویه از ابزارهای حاکمیتی در اختیار دولت و گفته تخلفات دولتی را به قوه قضائیه ارسال کرده است.

♦♦♦

شکایت دولت از تخلفات انتخاباتی

رقبای حسن روحانی از همان روز انتخابات از تخلفات گسترده در انتخابات می‌گفتند. تخلفاتی که شورای نگهبان و مسوولان مرتبط آن را رد کردند. اما اکنون گویا دولت هم تصمیم گرفته از تخلفات طرف مقابل گله کند. به گزارش خبرآنلاین معاون حقوقی رئیس‌جمهوری خبر داد «دولت از تعداد بسیار زیادی تخلفات رسانه‌ای، تخلفات برخی نیروهای نظامی، انتظامی، ائمه جمعه و جاهای مختلف در انتخابات شکایت کرد»؛ این موضوع را حجت‌الاسلام «مجید انصاری»، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفته است. او که درباره احضار برخی استانداران به دستگاه قضایی صحبت می‌کرد، گفت: «تعداد محدودی از استانداران، فرمانداران و بخشداران درباره مسائل انتخابات که به دستگاه قضایی احضار شدند، دفاع و صحبت کردند، بعضی موارد منع تعقیب خورد و بعضی موارد نیز در دست رسیدگی است. به‌هرحال اگر موردی خلاف قانون باشد، دستگاه قضایی رسیدگی خواهد کرد.»

♦♦♦

انزوای «تندروها» در اردوگاه اصولگرایان

روزنامه ایران هم در گزارشی از انزوای «تندروها» در اردوگاه اصولگرایان نوشت. انتشار این گزارش از سوی رسانه رسمی دولت را شاید بتوان به حساب این گذاشت که دولت می‌خواهد حساب تندروها را از اصولگراها مشخص کند یا حداقل نشان دهد همه 16 میلیون‌نفری که رای در سبد نامزد اصولگرای این دوره ریخته‌اند، الزاماً با دولت سر جنگ ندارند و نشان دهد مخالفان چنان‌که هیاهو دارند، بی‌شمار نیستند. این گزارش به گفته‌هایی از برخی چهره‌های اصولگرا مانند حسن رحیم‌پور‌ازغدی اشاره کرده که گفته «وظیفه من در چهار سال آینده ایستادن در برابر روحانی است» یا حمید رسایی که گفته «پیشنهاد آتش‌بس خواست همه اصولگرایان نیست.» در مقابل اما نقل قولی از محمدرضا باهنر گفته که «همه موظف هستیم به دولتی که مستقر شده کمک کنیم تا از گرفتاری‌ها و مشکلات عبور کند.» یا سخن علاءالدین بروجردی رئیس اصولگرای کمیسیون امنیت ملی مجلس که «اختلاف‌نظرها در محیط آزاد جمهوری اسلامی ایران طبیعی است و بحث این است در برابر توطئه‌های دشمن این اختلافات را کنار بگذاریم.» ایران در ادامه نوشته این اظهارنظرهای متفاوت در میان چهره‌های اصولگرا حکایت از آن دارد که شکافی قابل توجه در بین این مجموعه سیاسی ایجاد شده است. این شکاف سابقه دیرینه‌ای در بین این بخش فعال سیاسی در سپهر سیاسی ایران دارد و در سال‌های گذشته منجر به جدایی چهره‌های برجسته‌ای همچون علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی از مجموعه تشکیلاتی اصولگرایان شده است. به عبارتی این گزارش قصد آن دارد که نشان دهد بزرگان اصولگرا همراه دولت‌اند و به‌‌رغم برخی اختلاف‌دیدگاه‌ها، اختلافات جدی با هم ندارند.

♦♦♦

باهنر در قامت معاون اولی دولت دوازدهم

این مساله تا جایی پیش رفته که هفته گذشته برخی رسانه‌ها از احتمال حضور چهره‌های اصولگرا در پست‌های کلیدی دولت خبر دادند و خبرآنلاین در گزارشی این سوال را طرح کرد که آیا باهنر در کابینه‌دوم روحانی حضور خواهد داشت یا نه و حتی این گزارش مدعی شده بود که ممکن است نام باهنر برای معاون اولی طرح شود. البته خبرآنلاین چند روز بعد گفت‌وگویی با باهنر را منتشر و در آن چنین گمانه‌ای را رد کرد. به گزارش این سایت، باهنر در واکنش به این سوال گفته بود: اگر من جای آقای روحانی بودم، حتماً باهنر را معاون اول نمی‌کردم. دلایلش هم روشن است. من برخی کارهای دولت یازدهم را تایید کرده و می‌کنم و امیدوارم در دولت دوازدهم هم موفق باشند. اما ما اختلاف‌نظرهایی هم با هم داریم و طبیعی است که روحانی کسی را که با او اختلاف دارد، به‌عنوان معاون انتخاب نکند.

♦♦♦

دیدار برجامی در وین

30 تیرماه نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین است که تیم ایرانی هم در این نشست شرکت خواهد کرد و آن‌گونه که سیدعباس عراقچی خبر داده احتمال دارد ایران و آمریکا هم در حاشیه این نشست دیدار و مذاکره‌ای درباره برجام داشته باشند. به گزارش ایسنا هفته گذشته سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه، در هتل اسپیناس دیدار و گفت‌وگو کردند. موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه و مسائل مرتبط با برجام از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود. سیدعباس عراقچی،‌ معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه کشورمان، در حاشیه دیدار با سرگئی ریابکوف، همتای روسی خود، از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در 30 تیر در شهر وین خبر داد و گفت: ریابکوف برای مشورت‌های سیاسی به تهران آمده است و مشورت‌های سیاسی ایران و روسیه در موضوعات متنوع به‌ویژه برجام جریان دارد. معاون وزیر امورخارجه، به دیدارهای خود با ریابکوف در تهران و مسکو اشاره کرد و گفت که در جلسه امروز، موضوعات موردنظر برای نشست آتی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 بررسی خواهد شد. عراقچی درباره برنامه دیدارهای ظریف در نیویورک و اینکه آیا با مقامات آمریکا دیدار خواهد داشت، گفت: مذاکرات با کشورهای دیگر انجام می‌شود، با کشورهای 1+5 هم دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت. با طرف آمریکایی اگر هم دیداری انجام شود بر اساس ضرورت و در چارچوب اجرای برجام است و ارتباط دیگری بیش از این نداریم. معاون وزیر امورخارجه افزود: اگر لازم باشد، در سطح کارشناسی یا در همین سطح، بر اساس ضرورت ممکن است دیدارهای دوجانبه برای اجرای برجام داشته باشیم. 

 

دراین پرونده بخوانید ...