شناسه خبر : 46176 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش شبانه سهمیه بنزین آزاد

خاندوزی: بیش از ۲۰ تنگنای قانونی اصناف در یک سال اخیر رفع شد

وزارت نفت بدون اعلام رسمی و صدور بخشنامه، تغییراتی در سهمیه بنزین لحاظ کرده که مشخص نیست بر چه مبنا یا قانونی انجام گرفته است. بر اساس این تغییرات سهمیه بنزین سه هزارتومانی در کارت‌های سوخت از ۱۵۰ به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: این تغییر و تحول در کارت‌های سوخت به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، موجب تعجب شده است. اما به نظر می‌رسد که نسخه جدیدی از راهکارهای خارق‌العاده دولت برای مقوله سوخت باشد.  با این تغییر، اگرچه بنزین، ‌«گران» نشده، اما «سهمیه» آن کم شده است. چنان‌که ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به شش ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. این به معنای آن است که امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین داشته باشد، در ماه‌های بعد سهمیه جدید دریافت نخواهد کرد. پیش از این جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس به «ایلنا» گفته بود که «مجلس چراغ سبزی برای گران کردن حامل‌های انرژی داده است که این هم خطری است که ممکن است دولت به یکباره برود و بنزین یا سایر حامل‌های انرژی را گران کند». دیدگاه‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای دولتی نیز در مجموع حول این موضوع می‌چرخد که «قیمت بنزین در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه است». و همین موضوع به افزایش مصرف آن دامن زده است.‌ به‌طور مثال خبرگزاری نزدیک به دولت، تسنیم، چند روز پیش به مقایسه قیمت بنزین ایران با کشورهای دیگر پرداخته و عنوان کرده بود که متوسط قیمت هر لیتر بنزین در دنیا ۴۵ برابر قیمت این محصول در ایران است. در عین حال احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز در نیمه آذرماه گذشته گفته بود  که «قیمت ارزان بنزین خودبه‌خود مصرف بنزین را بالا می‌برد». مشخص نیست برنامه دولت برای بنزین در سال جاری یا آینده چیست؟ هر چند دیگر خبری از تکذیب‌های متعدد درباره افزایش قیمت بنزین نیز نیست و شاید کاهش سهمیه‌ها که به صورت تدریجی در حال انجام است حاوی پیام‌هایی باشد. آیا در این زمینه باید به زودی شاهد تحولات جدیدی هم باشیم.

برطرف کردن تنگناهای قانونی اصناف

سیداحسان خاندوزی در ششمین اجلاس هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران با تشکر از همکاری صمیمانه اتاق اصناف ایران در مسیر پیشبرد قانون الکترونیکی شدن و برخط‌سازی صدور مجوزهای کسب‌وکار عنوان کرد: برخلاف بسیاری که می‌خواستند این اتفاق را به یک نقطه بحران و تعارض فی‌مابین دولت و اصناف کشور تبدیل کنند، اصناف، بسیار هنرمندانه و هوشمندانه آن را تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه قانون‌گرایی خود کردند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی تاکید کرد: ان‌شاءالله قطار آینده، روی ریلی که با همکاری اتاق اصناف در سال ۱۴۰۲ ایجاد شد حرکت کرده و این تعامل ادامه خواهد یافت. خاندوزی افزود: در مقابل، ما هم به وسع خود در هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار نهایت تلاشمان را کرده‌ایم که نیازهای اصناف را رفع کنیم. وی گفت: فقط طی یک سال اخیر، بیش از ۲۰ مصوبه در راستای برطرف کردن تنگناهای قانونی داشته‌ایم که تا پیش از این موجب اجحاف در حق گروه‌های مختلف صنفی و اتحادیه‌های خاص از جمله حوزه نان سنتی و فانتزی، فروشگاه‌ها و بنگاه‌های معاملات املاک، تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، طلا و جواهر، شهرک‌های صنفی یا نیاز به تغییر کاربری صنوف در خارج از شهر و... می‌شدند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: به وسع خود هرآنچه از سمت اصناف می‌رسد را به عنوان اولویت، در دستور کار خود قرار داده و به شکلی آن را پیگیری می‌کنیم که گویا منفعت خود ما در آن است.

راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در پاکستان

حمیدرضا کربلایی‌اسماعیلی، معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به دنبال تسهیل‌گری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات به پاکستان است، گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها تجارت آزاد با پاکستان است که تقریباً در حال نهایی  شدن است و امیدواریم در سال جاری این سند به امضای طرفین برسد. بنابراین برای هماهنگی بهتر و اجرای برنامه‌های تجاری فی‌مابین به زودی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مستقر خواهد شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی درباره راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اسلام‌آباد پاکستان نیز گفت: قرار است این مرکز که مجوز آن در شهریورماه صادر شده، در اسفندماه سال جاری در شهر اسلام‌آباد پاکستان افتتاح و  راه‌اندازی شود. معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت در ادامه درباره میزان مبادلات تجاری دو کشور ایران و پاکستان گفت: طی ۹ ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته صادرات ایران به پاکستان ۴۷ درصد افزایش داشت و این در حالی است که در مقابل، واردات از پاکستان ۴۵ درصد کاهش داشته است.  البته در سیاست‌های کلان تجارت بین‌الملل شاید این موضوع قابل‌ قبول نباشد که به همین منظور امضای سند تجارت آزاد می‌تواند این ناترازی‌ها را جبران کند. در همین راستا امیدواریم که سطح تجارت بین دو کشور از مرز پنج میلیارد دلار نیز فراتر برود.

مالیات بر لوکس‌نماها

نمایندگان خانه ملت، در جلسه علنی مجلس، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، میزان مالیات خودروهای لوکس در سال آینده را تعیین کردند. بر این اساس، لوکس‌سوارانی که بهای خودرویشان بیشتر از 5 /3 میلیارد تومان است باید یک درصد از مازاد مبلغ را به عنوان مالیات پرداخت کنند.  آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: همچنین طبق مصوبه مجلس، کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند، مشمول حکم ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد. این ماده قانونی عنوان می‌کند کسانی که در موعد مقرر مالیات مستقیم تعیین‌شده را پرداخت نکنند مشمول جریمه 5 /2درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهند شد. همچنین آن‌طور که پیش از این مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اطلاع داده بود، «در صورت لزوم نسبت به برداشت از حساب‌های بانکی افرادی که مالیات معوقه خود را پرداخت نکرده‌اند هم اقدام خواهد شد». سال ۱۴۰۳ چهارمین سالی خواهد بود که دارندگان خودروهای لوکس موظف به پرداخت مالیات می‌شوند. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این قانون شامل دارندگان خودروهای بالای یک میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۲ در ابتدا گفته شد دارندگان خودروهای بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید مالیات بپردازند، اما با نظر نمایندگان مجلس این رقم به سه میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. برای سال آینده نیز دولت در لایحه بودجه کف قیمتی معادل سه‌میلیارد تومان را برای اخذ مالیات تکرار کرد. با این حال نمایندگان مجلس با رای خود این رقم را به 5 /3 میلیارد تومان افزایش دادند. البته پیش از این یعنی ۱۷ دی‌ماه این رقم در کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسیده بود.

تجارت ۱۲ماهه ایران و چین از 6 /14 میلیارد دلار گذشت

گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال 2023 به 14 میلیارد و 650 میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری دو کشور در این سال با کاهش 2 /6درصدی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده است. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده: در سال 2022 مبادلات ایران و چین با رشد هفت‌درصدی به 15 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده بود. بر اساس این گزارش صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر 2023 رشد  6 /8درصدی داشته و به 10 میلیارد و 70 میلیون دلار رسیده است. چین در سال قبل از آن 9 میلیارد و 270 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. اما واردات چین از ایران در سال 2023 با کاهش 27درصدی مواجه شده و از شش میلیارد و 230 میلیون دلار در سال 2022 به چهار میلیارد و 580 میلیون دلار در این سال رسیده است. تراز تجاری دو کشور در سال 2023 حدود 5 /5 میلیارد دلار به نفع چین بوده است. بر اساس این گزارش سهم ایران از کل تجارت خارجی چین در سال میلادی گذشته فقط 24 /0 درصد بوده است. البته به گفته تحلیلگران، آمار واردات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در گزارش‌های رسمی گمرک چین لحاظ نمی‌شود، بنابراین تجارت واقعی دو کشور بسیار بیشتر از این ارقام است.  چین در سال میلادی گذشته 5936 میلیارد دلار با دنیا رابطه تجاری داشته که 3380 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات و بقیه نیز شامل واردات این کشور بوده است. تجارت جهانی چین در سال میلادی گذشته پنج درصد کاهش داشته است.

پایان ۲۱۶ روز تنش در اتاق دهم

در حالی که منتقدان تذکر می‌دادند که تقابل اتاق با دولت و مجلس و ارکان حاکمیت، عاقبتی خوش نخواهد داشت، سخنی که هرچند درست هم باشد، طنین  غلبه  سنت در آن آشکارا به گوش می‌رسد. اما برخی حامیان معتقدند فارغ از اینکه چه کسی و با چه عاقبتی این کار را خواهد کرد،  بهتر است که کارها با ابزار قانون پیش برود؛ هرچند دو روش نتیجه‌ای کاملاً یکسان داشته باشند -برای نمونه برکناری رئیس اتاق بازرگانی- میان انجام آن به واسطه قانون تا به واسطه حکمی غیررسمی، تفاوتی زمین تا آسمان است؛  تفاوت بین استفاده از ابزار ریش‌سفیدی تا ابزار قانون. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: به هر حال در آخرین جلسه هیات‌ نمایندگان اتاق ایران با دستور جلسه تجدید انتخابات رئیس اتاق، انتخابات مجدداً برگزار شد. صمد حسن‌زاده بیشترین رای را آورد و گام نخست را در راه ریاست محکم برداشت. حسن‌زاده ۸۰ساله، صنعتگر و تاجر، اهل تبریز، عضو قدیمی اتاق و نایب‌رئیس سوم  دوران ریاست سلاح‌ورزی است. او در انتخابات اول بهمن از مجموع ۴۱۲ رای ۲۰۸ رای را از آن خود کرد. از همین‌رو انتخابات دیگری برای جایگزینی جای خالی او در هیات‌رئیسه نیز برگزار شد که در آن حسین پیرموذن بالاترین رای را از آن خود کرد. پیرموذن میانسال است، اهل اردبیل بوده و ریاست اتاق بازرگانی اردبیل و خزانه‌داری اتاق در دوره هشتم را در کارنامه دارد. او در انتخابات اول بهمن از مجموع ۴۱۲ رای توانست ۱۸۶ رای را به خود اختصاص ‌داده و به لیگ هیات‌رئیسه اتاق راه پیدا کند. 

♦♦♦

ایسنا: داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: باید در بحث بودجه نگاه تک‌بعدی به اقتصاد را کنار بگذاریم و با دید همه‌جانبه به موضوعات کشور از جمله بحث فرهنگ بپردازیم.

ایلنا: علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: همین که اتاق بازرگانی اربیل بیانیه داده که کالای ترک، سعودی و اردن به جای کالای ایرانی خریداری شود، نشان‌دهنده واکنش‌ها و موج‌سازی علیه تجار ایران در عراق است.

ایرنا:  ۴۶۶ هزار و ۵۴۹ واحد مسکونی در قالب ۷۹ هزار و ۷۹۹ پروژه برای دریافت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای اجرای این طرح تا پایان دی‌ماه امسال به بانک مسکن معرفی شدند.

ایلنا: هادی خانی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، به برخی تیترهای خبری چند روز اخیر درباره خبر خروج نام ایران از لیست سیاه FATF واکنش نشان داد و گفت: برنامه اقدام مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و قرار دادن به ناحق نام جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه، موضوعی کاملاً متفاوت با خروج نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ است.

ایرنا: ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران متعلق به وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هیات واگذاری به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

ایسنا: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین این سازمان، وزارت صمت و اتاق اصناف خبر داد که بر اساس آن سامانه هوشمندسازی فرآیندهای نظارتی در اختیار اصناف قرار می‌گیرد و از این پس فرآیندها از سوی اتاق اصناف هوشمندسازی خواهد شد.

ایلنا:  امیر کرملو، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی تهران، گفت: تعطیلی نانوایی در تهران و دیگر استان‌های کشور جزو خط قرمز نانوایان و اتحادیه نانوایان است.

ایرنا: مسعود بختیاری، رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، گفت: دستیابی به آمار دقیق صید داخلی، ردیابی کیفی ماهی تون صید‌شده، تسهیل واردت و افزایش صادرات از جمله راهکارها برای کاهش قیمت کنسرو ماهی در کشور است.

ایسنا: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: سازوکاری لحاظ شده است تا هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک در کنار بنزین و سی‌ان‌جی قرار بگیرد.

♦♦♦

بازگشت دلار به رالی بازارها

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی بازدهی ۱۰ماهه بازارها گویای این است که دلار آزاد به رالی بازگشته است. در حالی‌ که تا روزهای پایانی آذرماه نرخ دلار نسبت به آخرین نرخ سال گذشته رشد چندانی نداشت، طی معاملات دی‌ماه دلار حدود 2 /7 درصد رشد کرد تا بازدهی ۱۰ماهه خود را به رقم 2 /12 درصد برساند. اما گفتنی است که رتبه نخست بازدهی ۱۰ماهه، همچنان در اختیار نرخ سود سپرده بانکی است. بازدهی یک‌ماهه شاخص‌های دارایی نیز نکات قابل توجهی دارد. نیم‌سکه با رشد 7 /15 درصد در یک ماه بیشترین بازدهی بازارها را در دی‌ماه ۱۴۰۲ به نام خود ثبت کرد.

 

مناطق آزاد، ایستگاه واردات خودرو دست دوم

اعتماد نوشت: دبیر شورای عالی مناطق آزاد از مصوبه دولت برای واردات خودروهای جدید به مناطق آزاد خبر داد و گفت: به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌شود، اجازه واردات یک خودرو به منطقه آزاد با سقف ۲۰ هزار دلار داده شده است. حجت‌الله عبدالملکی اظهار کرد: موضوع خودرو در مناطق آزاد به دو بخش واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی و واردات خودروهای نو به مناطق آزاد تقسیم‌بندی می‌شود. هیات وزیران مصوبه مربوط به هر دو بخش را تصویب و ابلاغ کرده و اکنون امکان واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی فراهم شده است.

 

جریمه ۱۰۲ میلیاردریالی یک شرکت هواپیمایی

شرق نوشت: سازمان تعزیرات حکومتی یک شرکت هواپیمایی را علاوه بر پرداخت ۱۰۲ میلیارد ریال جریمه به قطع سهمیه سوخت یارانه‌ای محکوم کرد. حکم این پرونده که در ایام اربعین اقدام به گران‌فروشی بلیت کرده بود در شعبه چهارم مهم و ملی تعزیرات حکومتی صادر و این شرکت به پرداخت ۱۰۲ میلیارد ریال جزای نقدی معادل ۲۵برابر ارزش تخلف محکوم شد. همچنین این شرکت با توجه به تکرار تخلف، حکم به ممهور کردن مجوز شرکت به مهر تخلف مرتبه دوم و قطع سهمیه سوخت یارانه‌ای پروازهای داخلی و خارجی به جز سفرهای زیارتی به مدت سه ماه به عنوان قطع خدمات دولتی محکوم شد.

 

اتهام پول‌پاشی به مجلس انقلابی

سازندگی نوشت: علی‌اکبر رائفی‌پور بعد از آنکه مدعی شد نماینده‌ای در ازای انجام کاری ۱۴۰ سکه دریافت کرده است، خبر داد؛ مشاور قالیباف اقدام به پول‌پاشی به‌عنوان هدیه به اشخاص نامعلوم می‌کند. ماجرا چیست؟ قالیباف نیز از دادستان به عنوان مدعی‌العموم خواست که این موضوع را پیگیری کند: «اگر واقعاً حرفی که زده شده، اتفاق افتاده باشد باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است، برخورد شود.»