شناسه خبر : 35699 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

تسویه ریالی تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی

خبرآنلاین نوشت: حسن روحانی مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد تسویه ریالی تسهیلات ارزی تولیدکنندگان از صندوق توسعه ملی را یک فرصت مغتنم برای تولیدکنندگانی برشمرد که از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده‌اند و از رهبر انقلاب بابت حمایت از این طرح قدردانی کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به فراهم شدن شرایط جدید تسویه ریالی بدهی وام ارزی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، گفت: این شرایط می‌تواند زمینه عرضه سهام بسیاری از این بنگاه‌های تولیدی در بورس را فراهم کند که هم موجب تقویت بازار سرمایه خواهد بود و هم زمینه را برای تسویه آسان‌تر بدهی‌های این شرکت‌ها فراهم می‌کند و هم اجرای طرح توسعه در این واحدها و بسترسازی لازم را تامین می‌کند.

 

افزایش افراد فاقد پس‌انداز از 3 /34 به 1 /39 درصد

خراسان نوشت: مرکز افکار‌سنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) در یک نظرسنجی نگرش مردم به سرمایه‌گذاری را جویا شده است. این نظرسنجی که در هفته پایانی تیر و در دوران اوج رونق بورس انجام شده است، تغییرات جالبی را نسبت به نظرسنجی خرداد 98 نشان می‌دهد که از جمله آن افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس از 5 /1 به 2 /9 درصد است. کاهش تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها از 8 /24 به 1 /8 و افزایش تمایل به اشتغال‌زایی و کارآفرینی از 6 /10 به 5 /16 از دیگر تغییرات جالب تمایل به سرمایه‌گذاری از خرداد 98 تا تیر 99 است. همچنین درصد افرادی که پس‌اندازی برای سرمایه‌گذاری ندارند از 3 /34 به 1 /39 درصد افزایش یافته است.

 

علائم رونق در تورم مثبت تولیدکننده

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی آمارهای شاخص بهای تولیدکننده در بهار سال جاری نشان می‌دهد پس از ثبت دو تورم فصلی منفی در پاییز و زمستان سال قبل، این رقم در بهار سال جاری به ۴ /۱۱ درصد رسیده است که در مقایسه با مقدار همین نرخ در فصل زمستان ۹۸، ۷ /۱۱ واحد درصد افزایش داشته است. مطابق آمارها، تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص تولیدکننده نیز ۱۲ درصد بوده که نسبت به فصل زمستان قبل کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند ثبت تورم منفی در دوره‌های متوالی نشانه نبود تقاضا و در نتیجه رکود است. مثبت شدن تورم تولیدکننده در بهار نشان می‌دهد که تقاضای تولید افزایش یافته و این افزایش تقاضا، موجب مثبت شدن تورم فصلی شده است.

 

کمبود نهاده‌های دام و طیور بازار را به هم ریخت

اعتماد نوشت: قیمت مصوب تخم‌مرغ در میانه‌های مرداد هر کیلو حدود هشت هزار تومان بوده و حالا نزدیک به 200 درصد رشد کرده و به بیش از 15 هزار تومان رسیده است. یک شانه تخم‌مرغ تقریباً 5 /1 کیلو از این محصول را جای داده که باید با قیمت 22 هزار تومان به فروش برسد. اما هم‌اکنون در بازار، بی‌اعتنا به قیمت مصوب، هر شانه تخم‌مرغ به 30 هزار تومان رسیده. تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌کنند تا اواسط پاییز به 50 هزار تومان نیز افزایش یابد و می‌گویند دلیل این رشد قیمتی، کاهش تولید است. چراکه در بازار به سختی «نهاده‌های طیور» را یافت می‌کنند. جیره غذایی مرغ‌های تخم‌گذار به خاطر گرانی نهاده کاهش یافته و تخم‌مرغ‌ها ریز شده است.

دراین پرونده بخوانید ...