شناسه خبر : 46174 لینک کوتاه

مهاجرت کارگر ساده

وضعیت بحرانی ۷۵ ساختمان تهران چه شد؟

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، درباره ریشه مهاجرت کارگران از ایران به کشورهای همسایه می‌گوید و توضیح می‌دهد که مسئله اصلی تناسب نداشتن دستمزد با تورم است: «مزد باید حداقل معاش کارگر را تامین کند. از دهه 60 به‌ بعد به دلیل مسائلی مثل جنگ و تحریم، سبد معیشت خانوار از دستمزد عقب است؛ چون نرخ تورم با دستمزد کارگر متناسب‌سازی نشد و هیچ‌وقت به هم نرسیدند. از دهه 70 به بعد هم با موقتی‌سازی قرارداد کارگران روبه‌رو شدیم. ما کارگرانی داریم که در آستانه بازنشستگی هستند ولی قرارداد موقت دارند. درواقع از دهه 70 به ‌بعد امنیت شغلی کارگران در معرض خطر قرار گرفت و این موضوع باعث شد، قدرت چانه‌زنی آنها برای دستمزد از بین برود و با سرکوب مزدی روبه‌رو شویم.» او ادامه می‌دهد: «این روند باعث شد در حال ‌حاضر و طبق اعلام دولت، تعداد کارگران با بیکاران و فرصت‌های شغلی برابر شده است. چرا کارگران سر مشاغلی نمی‌روند که فرصت آن وجود دارد؟ چون حداقل حقوق و دستمزد دیگر کفاف زندگی کارگر را نمی‌دهد. مثلاً با مبلغ هفت میلیون تومان نمی‌تواند سرپناه و خوردوخوراک خود را تامین کند و بیکاری ارادی ایجاد می‌شود. کارگر ترجیح می‌دهد شغلی را انتخاب کند که درآمد داشته باشد؛ حتی اگر غیررسمی، کاذب و بدون بیمه باشد. تامین هزینه‌های زندگی برای او در اولویت قرار دارد، هرچند آینده‌ای برای شغل خود تصور نمی‌کند.» او یکی از اولین آسیب‌های این رویه را کاهش بیمه‌شونده در صندوق‌های بازنشستگی و در نتیجه ناترازی صندوق‌ها می‌داند: «همین روند باعث شد طرح‌هایی مثل افزایش سن بازنشستگی برای برطرف کردن ناترازی‌ها مطرح شود. سیاست‌گذار می‌گوید، مبنای تصمیم ما این است که امید به زندگی بالا رفته، پس ما هم سن بازنشستگی را افزایش می‌دهیم. اگر شاخص شما توسعه‌یافتگی در اروپاست، آیا حقوق و دستمزد هم مانند آنها تعیین می‌شود؟ در حوزه مدیریت بیمه‌های تکمیلی و درمانی، مستمری‌ها و سایر حمایت‌های اجتماعی مانند آنها برخورد می‌کنیم؟» گلپور می‌گوید که کارگر حرفه‌ای متناسب با مهارتش دستمزد دریافت نمی‌کند، ولی یک کارگر ساده در عراق حداقل به ریال ایران حدود 35 میلیون تومان دریافتی دارد: «کارگر در این شرایط از خودش می‌پرسد، عاقلانه است که برای ماهانه هفت میلیون تومان کار کند و تامین هم نشود؟ مثلاً یک آرماتوربند در کشورهای اطراف ممکن است ماهانه 200 میلیون تومان درآمد داشته باشد، درحالی‌که در تهران نمی‌تواند چنین درآمدی داشته باشد. ما نتوانستیم شرایط را برای تامین زندگی نیروی حرفه‌ای تامین کنیم. زمانی می‌گفتیم کارگر غیرایرانی با نصف قیمت و بدون بیمه، کار می‌کند و کارفرما هم بدون هیچ مسئولیتی می‌توانست آنها را جذب کند، اما الان باید پای دردِدل مردم عراق و ترکیه بنشینیم که می‌گویند، کارگر ایرانی وارد شده و بدون بیمه و حمایت اجتماعی کار می‌کند. کارفرما هم چون از شرایط ایران اطلاع دارد، رقم کمتری به‌عنوان دستمزد به کارگر ایرانی پرداخت می‌کند.»

سلامت مردم در گرداب پوپولیسم

هم‌میهن در گزارشی نوشت در تاریخ 24 دی‌ماه امسال، جلسه شورای عالی بیمه سلامت با حضور وزیر بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت، نمایندگان بیمه‌های تامین ‌اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح، کمیته امداد و سازمان برنامه، سازمان اداری استخدامی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاون فنی و نظارت نظام پزشکی و مدیرکل اقتصاد سلامت نظام پزشکی، برگزار و افزایش 46درصدی تعرفه‌های درمانی در سال آینده تصویب شد. تصویب تعرفه خدمات برای یک سال –آن ‌هم از سوی بیمه‌ها- خود جای اندیشیدن بسیار برای اهل اندیشه دارد، اما در حال ‌حاضر قصد پرداختن به موضوع مضحک قیمت‌گذاری دستوری به‌وسیله خریدار خدمت که بیمه‌ها هستند را ندارم. همچنین تعرفه‌ها به‌قدری در این چند سال اخیر در مقایسه با رشد افسارگسیخته تورم، پایین بوده است که حتی بیمه‌ها که چانه‌زنندگان اصلی در پایین نگه‌ داشتن تعرفه‌های درمانی هستند هم، به کم بودن تعرفه و نیاز به افزایش آن، اذعان کرده‌اند. اما با توجه به اتفاقات امسال در تمکین نکردن اخلاقی سازمان برنامه و بودجه از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت، بیم آن می‌رود که بازتعرفه تصویبیِ افزایش‌یافته، در دقایق آخر با ایجاد موج‌های رسانه‌ایِ عوام‌زده و با ساخت دوقطبی‌های کارگر فقیر-پزشک متمول، اجرایی نشود و آنچه نباید -یعنی مرگ تمام و کمال نظام درمانی- کلید بخورد. پایین نگه ‌داشتن تعرفه به شکل دستوری و فشار به نیروی انسانی درمانی، با توجیه مهار تورم و برابری دستمزدها، درست مثل شعار دادن در صرفه‌جویی در مصرف آب، با دستور به آب نخوردن ساکنان خانه‌ای است که لوله آب آن خانه، شکسته است و متولیانش به‌جای تعمیر لوله، سراغ تحمیل تشنگی به اهل خانه رفته‌اند.

ابطال معاینه فنی

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از ابطال برگه معاینه فنی خودروهایی که شرایط معاینه فنی را از دست داده‌اند، خبر داد. به گزارش سایت شهر، احسان مومنی با بیان اینکه اعمال قانون معاینه فنی از طریق دوربین‌ها انجام می‌شود، گفت: «پلیس راهور، برگه معاینه فنی خودروهایی را که شرایط معاینه فنی را از دست داده‌اند -مثلاً دود می‌کنند- باطل می‌کند.» او با بیان اینکه طرح مقابله با پوشش پلاک ادامه دارد، گفت: «عوامل پلیس راهور در ورودی محدوده کاهش آلودگی هوا، حضور دارند و با تخلف پوشش پلاک، برخورد می‌کنند. متخلفان پوشش پلاک، در کلاس آموزشی شرکت می‌کنند؛ در غیر این صورت روی پلاک وسیله نقلیه منع خدمات ثبت و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.»

آموزش رسمی را اصلاح کنید

«آموزش برای صلح» شعار امسال یونسکو برای روز جهانی آموزش است. محمدتقی فلاحی، عضو کانون صنفی معلمان ایران، در این‌باره نوشته است: مفهوم عمیق و گسترده صلح بی‌تردید فراتر از آن شرایطی است که نبود جنگ را به ذهن متبادر می‌کند. به بیانی دیگر صلح مفهومی کیفی است و تعریف‌پذیر نیست؛ در کتاب راهنمای آموزش صلح یونسکو نیز به جای یک تعریف ثابت، مولفه‌های مفهوم صلح بیان شده که از میان 10 مولفه مطرح‌شده، پذیرش پنداره مثبت درباره خود و دیگری، زندگی جمعی و مشارکتی، احترام به کرامت انسانی، حقوق بشر، عدالت و برابری در سطح کلان، توسعه تفکر انتقادی، حل تعارضات بدون خشونت، حفظ محیط زیست و... مواردی است که به‌عنوان مقدمه ضروری برای دستیابی به یک زندگی انسانی متناسب با صلح، باید به آنها پرداخته شود. از سوی دیگر، اگر تقسیم‌بندی گالتونگ از صلح به دو معنای صلح مثبت و منفی را در نظر داشته باشیم، برخلاف آن مفهوم محافظه‌کارانه‌ای که از صلح استنباط می‌شود، صلح‌گرایان واقعی با توجه به عوامل ساختاری، به رفع علل ریشه‌ای خشونت یعنی فقر، تبعیض و بی‌عدالتی و برقراری دموکراسی اهتمام می‌ورزند. با این مقدمه می‌توان ادعا کرد هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ ساختاری، آموزش رسمی نیازمند تجدیدنظر در گفتمان صلح است. روش یادگیری حافظه‌محور مدام ترویج و تحکیم می‌شود و به تعبیر خانم میرهادی، «تفکر خلاق و انتقادی و خردمندانه اندیشیدن که بخشی از فرهنگ صلح است»، به انزوای بیشتری رانده می‌شود. شیوه تمرکزگرای اداره نظام آموزشی که با فرض فراهم کردن امکان کنترل بیشتر در اداره امور اتخاذ شده، بر سر راه رشد ارزش‌های دموکراتیک که با خودگردانی و استقلال مدرسه، معلم و دانش‌آموز هم‌بسته‌اند، موانع جدی ایجاد می‌کند.

مهاجرت معتادان متجاهر به تهران

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: «برخی معتادان متجاهر از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند که در جمع‌آوری و ساماندهی، این افراد به مراکز نگهداری استان‌های مبدأ اعزام می‌شوند.» ابوالفضل نیکوکار، درباره مراکز ماده۱۶ و جمع‌آوری معتادان متجاهر، به ایرنا گفت: «مراکز نگهداری معتادان متجاهر با ظرفیتی بیش از ۲۵ هزار نفر در استان تهران فعال است و در این ‌میان، یاورشهرهای شهرداری تهران، مرکز بازپروری، صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان، کمپ ترک اعتیاد اخوان و مرکز نگهداری معتادان متجاهر در فشافویه، همه برای ساماندهی معتادان متجاهر در تلاش هستند و کارگروهی با مشارکت نهادهای متولی نسبت به جمع‌آوری و اسکان این افراد، تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند، همچنین مدت نگهداری و دوره درمان آنها را تا یک سال افزایش می‌دهند.» نیکوکار ادامه داد: «اقدام دیگر در مراکز ماده۱۶ این است که در کنار افزایش ظرفیت و مدت‌زمان نگهداری از معتادان متجاهر، خانواده‌های آنها نیز شناسایی و دعوت می‌شوند تا با برگزاری دوره‌های مشاوره و روانشناسی، زمینه برای بازگشت این افراد به خانواده، فراهم شود.»

وضعیت بحرانی ۷۵ ساختمان

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران از کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت از ۱۲۹ ساختمان، به ۷۵ ساختمان خبر داد و گفت: «این ۷۵ ساختمان ناایمن، وضعیت بحرانی دارند و باید به‌عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت که وضعیت کدام‌یک خطرناک‌تر از دیگری است.» به گزارش سایت شهر، مهدی بابایی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیته ایمنی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ارزیابی مناطق ۲۲گانه و نواحی ۱۲۴گانه شهرداری، افزود: «براساس آخرین تصمیمات، مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به‌تازگی در دستور کار قرار گرفته، نواحی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.» او ادامه داد: «ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم‌خطر، میان‌خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند. این ۷۵ ساختمان ناایمن، وضعیت بحرانی دارند و باید به‌عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت که وضعیت کدام‌یک خطرناک‌تر از دیگری است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به‌صورت ویژه دنبال شود.»  

♦♦♦

ایسنا: تهمینه باهری، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: «هنوز در دنیا پروتکل درمانی استاندارد مشخصی برای مصرف‌کنندگان این ماده وجود ندارد و اغلب روش‌های روانشناسی برای آنها استفاده می‌شود.»

ایرنا: احمد اسمعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «اختلال رشد، مهم‌ترین معیار ورود به این طرح (طرح امنیت غذایی) است و در صورتی ‌که کودک جزو پنج دهک اول باشد، ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک‌های درآمدی ۶ و ۷، ماهانه ۶۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.»

ایسنا: حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اعلام آغاز پویش اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یددار و لبنیات از اول بهمن‌ماه، از اجرای برنامه سلامت خانواده در شش منطقه از تهران تا پایان سال خبر داد.

مهر: علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران، از شناسایی و حمایت از ۱۰۸ کودک کار در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: «مجتمع شوق زندگی ویژه کودکان کار تا پایان سال در شهر تهران افتتاح می‌شود.»

تسنیم: نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد که ایران، رتبه ششم را در شدت مصرف انرژی در دنیا دارد. به گفته وی، این رتبه، نتیجه پایین بودن بهره‌وری انرژی در کشور است: «مصرف بالای انرژی که عمده آن از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، به‌منزله افزایش آلاینده‌های هواست و برای حل این بحران، تمام سطوح اجتماعی باید مسئولیت خود را بپذیرند و با یکدیگر همکاری کنند.»

ایسنا: علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، از پرداخت مطالبات معلمان خرید خدمات، به ‌زودی خبر داد.

ایلنا: به گفته علیرضا دانشگری، بیمارستان محک، اورژانس خود را نوسازی کرده است. براساس اعلام معاون مدیرعامل محک در حوزه درمان، در این اورژانس، پزشک عمومی و پزشک متخصص کودکان به‌صورت 24ساعته مستقر هستند و به خدمات‌رسانی به کودکان مبتلا به سرطان می‌پردازند.

ایسنا: آمارهای رسمی می‌گویند از سال 1398 تا دی‌ماه امسال، حدود 29 مورد اقدام به خودکشی و فوت ناشی از فشار کار در میان رزیدنت‌های پزشکی و متخصصان رخ داده است.

♦♦♦

جزئیات صدور شناسنامه برای بی‌شناسنامه‌ها

ایرنا نوشت: هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت ‌احوال کشور، با اشاره به ثبت‌نام حدود ۲۵۰ هزار نفر فاقد شناسنامه در سامانه مربوطه گفت: «این سامانه به‌منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین‌تکلیف افراد فاقد شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کاهش هزینه‌های حاکمیتی صورت گرفته است که افراد بتوانند در این سامانه ثبت‌نام و برای احراز هویت و تابعیت و در نهایت صدور شناسنامه، اقدام کنند.»

 

تعیین تکلیف کودکان شیرخوارگاه‌ها

شرق نوشت: محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به ماده۶ قانون حمایت از حقوق کودکان گفت: در این ماده برای ۱۴ دستگاه وظایفی مشخص شده که در راس آن سازمان بهزیستی است و وظایف سایر دستگاه‌ها هم در این ماده معلوم است، اما برخی از این وظایف دچار غفلت شده یا با کیفیت لازم اجرا نمی‌شود. حدود چهار ماه پیش در مجتمع شیرخوارگاه آمنه، مجتمع شوق زندگی فعالیت خود را آغاز کرد. تعداد مجموع کودکان سه شیرخوارگاه استان به حدود ۱۲۰ کودک رسیده است.

 

پسران؛ 52 درصد متولدین امسال

هم‌میهن نوشت: سازمان ثبت‌ احوال کشور اعلام کرد: در ۹ ماه امسال، از کل نوزادان متولدشده، 8 /51 درصد نوزادان پسر و 2 /48 درصد آنها دختر بودند. با استناد به آمار مرکز رصد جمعیت کشور، در ۹ ماه امسال نسبت متولدین پسر و دختر به‌ترتیب 8 /51 درصد و 2 /48 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نسبت تولد پسران به دختران، در ۹ ماه سال جاری 6 /107 بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 /0 بیشتر بوده است. ثبت ‌احوال در این گزارش اعلام کرده که در دنیا در بدو تولد، تعداد موالید پسر از تعداد موالید دختر، بیشتر است.

 

کاشت حلزون شنوایی رایگان شد

اعتماد نوشت: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: میزان موالید کشور طی سال‌های گذشته، بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولد بوده است که بر این‌ اساس حدود دو هزار کودک، ناشنوا به دنیا می‌آیند. به‌نظر می‌رسد بین ۴۰ تا ۶۰ درصد این کودکان، شرایط کاشت حلزون شنوایی را دارند زیرا علاوه بر تامین رایگان پروتز حلزون شنوایی، سایر هزینه‌های اعمال کاشت شامل هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه حق‌العمل تیم جراحی و هزینه جلسات توانبخشی در سال اول بعد از عمل کاشت را هم وزارت بهداشت عهده‌دار شد.