شناسه خبر : 45602 لینک کوتاه

کمبود پزشک متخصص زن

آیا تهران به سمت سالمندی می‌رود؟

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرد که شهرداری گزارشی از وضعیت اجرای برنامه‌های تهران، شهر دوستدار سالمند را ارائه کند. سوده نجفی، دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر مصوبه‌ای تحت عنوان شهر «دوستدار سالمند» داشته تا براساس آن چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان ارائه شود، گفت: «براساس یکی از تبصره‌های این مصوبه، اجرای این مصوبه باید حداکثر دو سال پس از ابلاغ باشد و بعد از آن، برای ادامه فرآیند اجرای این مصوبه، شهرداری باید گزارش ارزیابی را به شورای شهر در قالب لایحه‌ای ارائه می‌کرد که تاکنون این لایحه به شورای شهر ارسال نشده است.» او با بیان اینکه براساس آمارها در حال حاضر ۲۰‌ درصد جمعیت تهران را سالمندان تشکیل داده‌اند و تهران به سمت شهر سالمندی پیش می‌رود، ادامه داد: «بنابراین لازم است برای تکریم سالمندان و ارائه خدمات بهتر به آنها، هرچه سریع‌تر این لایحه به شورای شهر بیاید.» عضو شورای شهر تهران همچنین از شهرداری خواست که آمار دقیقی از میزان مناسب‌سازی معابر برای جانبازان و معلولان به شورای شهر ارائه کند و گفت: «آمار دقیقی از مناسب‌سازی وجود ندارد و لازم است که شهرداری گزارشی به شورای شهر در این زمینه ارائه کند.»

مسمومیت گازی دانش‌آموزان در شهرکرد

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک شهرکرد اعلام کرده است که بعد از استشمام بوی گاز از سوی مسوولان آموزشگاه، کارشناسان شرکت گاز در اسرع‌وقت در آموزشگاه حاضر شدند و متوجه نشت گاز از محل موتورخانه آموزشگاه شدند. به گزارش شبکه شرق، انتشار بوی گاز در آموزشگاه فجر اسلام در شهرکرد، تعدادی از دانش‌آموزان را راهی اورژانس کرد. حمیدرضا اکبری، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه یک شهرکرد ادامه داد: «بعد از استشمام بوی گاز از سوی مسوولان آموزشگاه، کارشناسان شرکت گاز در اسرع‌وقت در آموزشگاه حاضر و متوجه نشت گاز از محل موتورخانه آموزشگاه شدند. به‌دلیل انتشار بوی گاز، دانش‌آموزان دچار استرس و دلهره شدند و تعداد هفت نفر از دانش‌آموزان برای مراقبت بیشتر به اورژانس اعزام شدند که هم‌اکنون حال همه این دانش‌آموزان مساعد است.» اکبری گفت: «به‌منظور جلوگیری از استرس خانواده‌ها، از همان ابتدای انتشار بوی گاز به خانواده‌های محترم اطلاع‌رسانی شد و دانش‌آموزان به خانواده‌ها تحویل داده شدند.»

اعتراض به تاکسی‌های اینترنتی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفته است که خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت، نه در نرخ‌گذاری، هیچ مجوز قانونی‌ از شهرداری تهران ندارند. جعفر تشکری‌هاشمی گفت: «اسنپ و تپسی، تاکسی نیستند؛ بلکه خودروهای شخصی هستند که به‌صورت برخط از طریق شرکت‌هایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند، در حال فعالیت‌اند.» او ادامه داد: «اینکه شهرداری باید به‌صورت برخط به شهروندان خدمت ارائه دهد، درست است؛ اما خودروهای شخصی اینترنتی، نه در نوع فعالیت، نه در نرخ‌گذاری، هیچ مجوز قانونی‌ از شهرداری تهران ندارند.» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نرخ کرایه خودروهای اینترنتی گفت: «نرخ کرایه این خودروها در ساعت اوج ترافیک، بسیار عجیب می‌شود و این مبالغ به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند. بر همین ‌اساس مبالغی که دریافت می‌شود کاملاً خلاف نص صریح قانون است، زیرا قیمت‌گذاری تاکسی‌ها وظیفه شورای شهر است.»

 100هزار کلاس، بدون معلم

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، گفته است که اکنون چالش کمبود معلم در سطح کشور، جدی است. به گزارش رویداد 24، او در این‌باره گفت: «قبل از اینکه موضوع عملکرد آموزش‌وپرورش مطرح شود، در موضوع جذب معلم یعنی آموزگاران در شروع سال تحصیلی، با کاستی روبه‌رو بودیم. عملاً در ۲۸ هزار ردیف، ۱۷ هزار ردیف جذب شد و ۱۱ هزار ردیف، باقی مانده بود که دنبال تکمیل ظرفیت این ردیف‌ها بودیم، چون در آزمون استخدامی، هیچ آزمونی نباید ظرفیتش به آزمون بعدی منتقل شود.» او ادامه داد: «نزدیک ۹۰ هزار نفر از معلمان، مشمول بازنشستگی بودند. ۶۸ هزار معلم در شروع سال تحصیلی، از سیستم خارج شده‌اند؛ یعنی ۶۸ هزار کلاس درس، خالی و بدون معلم. اگر بعضی‌ها دو کلاس درس هم پوشش دهند، می‌شود ۱۰۰ هزار کلاس خالی. تمام اینها برنامه‌ریزی می‌خواهد که در سطح ستاد، خوب انجام نشده و مربوط به ستاد آموزش‌وپرورش است. این موارد به استان و شهرستان مربوط نمی‌شود، چون عملیات اجرایی دست اینها نیست.»

فرسودگی ۹۰‌ درصد موتورسیکلت‌ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفته است: «5 /6 میلیون دستگاه خودرو فرسوده از ۲۵ میلیون دستگاه خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده و از 5 /12 تا 5 /13 میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری‌شده در کشور، حدود ۹۰ درصدشان فرسوده‌اند که بخشی از آنها در سطح شهر تردد می‌کنند. این مساله موجب افزایش انتشار آلاینده‌ها، افزایش میزان مصرف سوخت و همچنین کاهش ایمنی می‌شود.» داریوش گل‌علیزاده ادامه داد: «با کمک بخش خصوصی باید برای رفع این مشکل در جهت نوسازی خودروهای فرسوده، توزیع سوخت استاندارد و توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک، گام برداریم. بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت، از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف، دیگر وجود نداشت.» به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی نیز از جمله این قوانین است که ناظر بر مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن، دیگر ناترازی انرژی نداشتیم و کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.

خدمات روانشناسی بالینی بیمه شد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفته است که خدمات روانشناسی بالینی و سلامت، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و این خدمات شامل افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترای بالینی روانشناسی دارند می‌شود؛ البته در حال مذاکره هستیم که تمام گرایش‌های روانشناسی مشمول بیمه شوند. علی فتحی‌آشتیانی ادامه داد: «روانشناسی تربیتی، کودکان، مشاوره تحصیلی و... که بیش از ۱۰ گرایش است، همگی کار سلامت را انجام می‌دهند و باید به‌زودی خدمات آنها تحت پوشش بیمه قرار گیرد.» او در ادامه گفت: «قانون سازمان روانشناسی و مشاوره را که مصوب ۱۳۸۲ است، در این دوره بازنگری می‌کنیم تا چالش‌های دوره پیش برطرف شود. این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو دارد؛ از این تعداد ۲۰ هزار نفر پروانه کار تخصصی دارند که مشغول به‌کار هستند که از مجموع ۲۰ هزار نفر، ۱۱ هزار و ۲۴ نفر از درگاه ملی مجوز پروانه گرفته و بیش از هشت هزار نفر نیز از سازمان روانشناسی مجوز فعالیت دارند.» فتحی با بیان اینکه فرآیند اخذ پروانه فعالیت با برگزاری آزمون تسریع می‌شود، گفت: «پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کنند. همچنین با درگاه ملی مجوزها مشکلی نداریم و سعی داریم با تعامل، پروانه تخصصی را صادر کنیم.»

سهم بالای زنان در کمبود ویتامین D

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با تشریح جزئیات برنامه آزمایشی شناسایی پوکی استخوان گفت: «ناکافی بودن میزان این ویتامین در سطح جامعه به‌ویژه در زنان بسیار بالاست، به‌طوری‌که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان مبتلا به کمبود ویتامین D هستند و همین موضوع هم عاملی برای افزایش پوکی استخوان است.» کوروش اعتماد، درباره وضعیت بروز پوکی استخوان در کشور به ایسنا گفت: «براساس آخرین مطالعه صورت‌گرفته با توجه به افزایش بروز سالمندی در کشور، بروز موارد پوکی استخوان رو‌به‌افزایش است. مثلاً ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور، دچار پوکی استخوان هستند.» او پوکی استخوان را عاملی برای افزایش احتمال شکستگی استخوان (استئوپروز) خواند و ادامه داد: «این عارضه به ‌دلیل وجود چهار عامل خطر مشترک در بیماری‌های غیرواگیر که شامل فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل است، روندی رو‌به افزایش دارد.» اعتماد به اقدامات وزارت بهداشت در راستای کنترل پوکی استخوان و سایر عوارض آن اشاره کرد و گفت: «یک برنامه مطالعاتی در چند دانشگاه علوم پزشکی با اولویت ویژه دانشگاه علوم پزشکی همدان، با غربالگری حدود دو هزار خانم بالای ۵۰ سال در دست اقدام داریم.»

کمبود پزشک متخصص زن

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، ۱۷ درصد موارد فوت مادران باردار، عدم دسترسی به متخصص زنان بوده است. محمد رئیس‌زاده، با اشاره به اینکه میانگین جهانی مرگ مادران باردار به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده، ۲۰۰ نفر است گفت: «در کشور ما این آمار در 40 سال به نزدیک ۲۰ در هر صد هزار تولد زنده رسید که یک‌دهم آمار جهانی و خیلی بهتر از چیزی است که دنیا تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است.» او در ادامه به بررسی عوامل مرگ مادران باردار پرداخت: «در مطالعاتی که در کشور صورت گرفته سن متوسط مادران فوت‌شده ۳۰ تا ۳۵ سال و عمدتاً در زایمان اول بوده است. در این میان ۴۵ درصد ناشی از عدم تخصص کافی کادر است.» رئیس‌زاده بار دیگر توزیع پزشکان متخصص را مطرح کرد و گفت: «آمار دیگری که مهم است این است که در ۱۷ درصد موارد، عدم دسترسی به متخصص زنان باعث مرگ مادر شده که این نشان می‌دهد پراکنش باید تغییر یابد.»

فوت ۱۵۷ نفر به‌دلیل سوختگی

در شش‌ماه نخست سال جاری ۱۵۷ نفر به‌دلیل فوت ناشی از سوختگی، به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در شش‌ماه نخست سال جاری ۱۵۷ نفر به‌دلیل فوت ناشی از سوختگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند. این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد فوت ناشی از سوختگی ۱۶۹ نفر بود، هفت درصد کاهش یافته است. از کل فوت ناشی از سوختگی از فروردین‌ماه تا شهریورماه امسال، ۱۰۵ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از ۱۶۹ نفر فوت ناشی از سوختگی ارجاع‌شده به مراکز پزشکی قانونی استان، ۱۲۶ نفر مرد و ۴۳ نفر زن بودند. 

♦♦♦

تسنیم: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، از ارسال نامه‌ای به دادستانی برای پیگیری موضوع حریم تهران خبر داد و گفت: «درباره حریم هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم ولی روز گذشته با معاون دادستان تهران جلسه‌ای داشتیم که به این موضوع اشاره شد.»

ایسنا: مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، گفته است که در شش‌ماه نخست سال جاری ۱۵۱۴ مورد مصدوم ناشی از حوادث کار، به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.

ایرنا: علیرضا مهدوی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره وضعیت بروز سکته مغزی در کشور گفت که در کشور ما سالانه به‌طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولاً ۱۵ درصد این آمار به مرگ منجر می‌شود که یا همان زمان یا مدتی بعد، فرد جان خود را از دست می‌دهد.

ایلنا: احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، گفته است که از هفته دوم آبان بارش باران افزایش می‌یابد و متوسط دمای هوا طی پاییز بالاتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

ایلنا: امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری، درباره اصلاح آیین‌نامه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: «بر اساس این آیین‌نامه دیگر نیاز نیست منتظر فرآیندهای طولانی فرزندخواندگی ماند و به‌محض ‌اینکه کودک بی‌سرپرست و بدسرپرستی با دستور دادستان در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفت، سازمان می‌تواند او را به خانواده‌هایی که مایل به نگهداری موقت‌اند، تحویل دهد.»

ایسنا: احمد وحیدی، وزیر کشور، درباره ساماندهی اتباع خارجی در کشور ضمن رد صدور شناسنامه برای آنها، گفت: شنیده شده برخی گفته‌اند، بناست برای اتباع و مهاجران، شناسنامه صادر شود که غلط است. در واقع قرار است برای آنها شناسه صادر شود که شناسه به‌معنای همان کد است که براساس آن، ساماندهی اتباع و مهاجران انجام می‌شود.

ایسنا:‌ به گفته محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از چهار درصد زنان ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند و استعمال دخانیات برای دختران ۱۲ تا ۱۵ سال تا ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

♦♦♦

 شناسایی 10 بیماری نادر جدید

شرق نوشت: حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر از افزایش شمار بیماری‌های نادر در کشور خبر داد و گفت: پیش ‌از این ۴۲۲ نوع بیماری نادر در ایران شناسایی شده بود که اکنون این آمار به ۴۳۲ بیماری رسیده است. او بر لزوم برقراری بودجه شناور برای «صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» تاکید کرد. ادراکی ادامه داد: «از این تعداد بیماری نادر شناسایی‌شده، تاکنون ۳۱۷ نوع بیماری نادر نشان‌دار شده و تحت پوشش قرار گرفته، اما لازم است به‌سرعت تمام این بیماری‌ها تحت پوشش رفته و نشان‌دار شوند.» او بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را محدود دانست.

 

آمار افسردگی بالای نوجوانان

هم‌میهن نوشت: فریبرز درتاج، رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، همزمان با روز نوجوان با بیان اینکه براساس اعلام سازمان‌های مربوط به بهداشت روانی به‌ازای هر پنج نوجوان بالغ، یک اختلال روانشناختی قابل تشخیص است، درباره آمارهای موجود درباره اختلالات روانشناختی نوجوانان گفت: «همچنین براساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی از آنها با یک مشکل رفتاری روبه‌رو است که این رقم در واقع ۲۰‌ درصد نوجوانان را شامل می‌شود. همچنین نیمی از اختلالات روانی قبل از ۱۴سالگی و حدود ۷۵‌ درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از ۱۴سالگی شروع می‌شود.»

 

اعلام قیمت قبر در بهشت زهرا

ایسنا نوشت: جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) گفت: قیمت قبور در سه ناحیه یک، دو و سه متفاوت است و کف قیمت از چهار میلیون و ۳۰۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان برای سه طبقه قبر خواهد بود. بهشت زهرا در سال ۱۳۴۹ احداث و فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون دو میلیون نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند. در قطعات ناحیه ۳ (قطعات قدیمی، ۱۰ تا ۱۲ساله)، قیمت سه‌طبقه، ۴۵ میلیون تومان خواهد بود و در ناحیه دو که حدود ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد و اوایل دهه ۸۰ احداث شده قیمت سه‌طبقه، ۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

 

مشاهده همزمان پنج یوزپلنگ

اعتماد نوشت: بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان، از مشاهده همزمان پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی در حوزه «پاسگاه محیط‌بانی دلبر» در محدوده پارک ملی توران خبر داد و گفت: «روز چهارم آبان‌ماه، محیط‌بان پاسگاه دلبر موفق شد پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی را به‌صورت همزمان مشاهده و تصویر آنها را ثبت کند. مشاهده پنج قلاده یوزپلنگ در کنار یکدیگر، در نوع خود بسیار کم‌نظیر است. تکثیر یوزپلنگ در اسارت نیز ازجمله دیگر اقدامات در حال انجام است و خوشبختانه حال پنج یوزپلنگی که در سایت تکثیر در اسارت توران نگهداری می‌شوند نیز خوب است.»