شناسه خبر : 45365 لینک کوتاه

ابربحران سالمندی

قیمت کتاب‌های کمک‌درسی تا چه اندازه افزایش پیدا کرد؟

رئیس انجمن علمی طب سالمندی ایران با بیان اینکه اکنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفته است که سرعت دو و سه برابر شدن جمعیت سالمندی در کشور نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ ما سه برابر جمعیت فعلی سالمند داشته باشیم. احمد دلبری در این‌باره گفت: «بحران و چالش سالمندی فراتر از یک یا دو وزارتخانه است؛ ما ابربحران سالمندی را در راه داریم و برای مدیریت این ابربحران نیاز به یک عزم حاکمیتی داریم. مشکلات سالمندی که تنها بحث بهداشت و درمان نیست. ما در حوزه بازنشستگی و سالمندی چالش‌هایی بسیار فراتر از بهداشت و درمان داریم. برخی صندوق‌های بازنشستگی ما ورشکسته‌اند چون به دلیل بازنشستگی‌های پیش از موعدی که انجام می‌شد، اکنون با حجم زیادی از بازنشستگان روبه‌رو هستیم که به جز صندوق تامین اجتماعی، سایر صندوق‌ها نیز توان پرداخت مستمری این افراد را ندارند. بنابراین به دلیل این مسائل و مدیریت این بحران نیاز است که یک بسیج عمومی و حاکمیتی صورت پذیرد. در مورد سالمندی نمی‌توان تنها به اقدامات وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی بسنده کرد.»

انهدام باند فروش نوزاد

رئیس پلیس آگاهی تهران خبر داده است که اوایل مردادماه سال جاری خبری از سوی اداره ثبت‌احوال مرکزی شهر تهران مبنی بر ارائه گواهی ولادت مشکوک به جعل، به اداره پلیس آگاهی تهران بزرگ وصول شد و موضوع رسیدگی به این پرونده در دستور کار تیمی از کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفت. علی ولی‌پور گودرزی ادامه داد: «در ادامه با اعزام اکیپی از ماموران با توجه به مشهود بودن جرم، متهم دستگیر و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ انتقال داده شد. متهم در بازجویی‌های اولیه با توجه به اسناد موجود صراحتاً اقرار کرد که پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک با همسرش، در امر فرزندآوری ناموفق بوده و به‌رغم معالجات پزشکی، نتیجه‌ای حاصل نشده است تا اینکه با مشورت یکی از آشنایان به‌ناچار نزد فردی رفته و نوزادی را به قیمت توافقی ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده است. این فرد همچنین اعلام کرد که طی توافق صورت‌گرفته میان او و فروشنده نوزاد، مقرر شده تا شناسنامه‌ای برای این نوزاد به‌نام او و همسرش تهیه و تنظیم شود.» ولی‌پور گودرزی ادامه داد:‌ «با اقرار صریح متهم و انجام تحقیقات پلیسی مشخص شد، سه زن ناشناس، بعد از ۹ ماه، نوزاد را در محدوده یکی از شهرستان‌های حومه تهران در ازای دریافت هفت قطعه سکه تمام بهار آزادی، به این زوج تحویل داده‌اند. در ادامه رسیدگی به این پرونده و براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سوی پلیس و نیز اعترافات متهم دستگیرشده، دیگر متهمان نیز حین جابه‌جایی دو نوزاد در مرکز شهر تهران، دستگیر و به مقر انتظامی انتقال داده شدند.»

پرونده محسن برهانی در دادگاه ویژه روحانیت

دانشگاه تهران درباره تعلیق محسن برهانی اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در اطلاعیه دانشگاه تهران آمده است: «تعلیق آقای دکتر محسن برهانی توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات ‌علمی انجام شده و پرونده قضایی ایشان نیز توسط دستگاه‌های مسوول متعددی در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده است. صرف‌نظر از اظهارات و ادعاهای محسن برهانی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، جهت تنویر افکار عمومی درباره دلایل تعلیق ایشان، به اطلاع می‌رساند: تعلیق آقای دکتر محسن برهانی توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی انجام شده و پرونده قضایی ایشان نیز توسط دستگاه‌های مسوول متعددی در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده است. تعلیق نامبرده وفق مقررات مربوط به تعلیق اعضای هیات ‌علمی (مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی) انجام شده است. مقررات رسیدگی به تخلفات اعضای هیات ‌علمی دانشگاه‌ها براساس قانون مصوب ۱۳۶۴ در پی تقدیم لایحه‌ای از سوی دولت وقت به مجلس شورای اسلامی، مورد تصویب قرار گرفت. لذا تعلیق ایشان ارتباطی به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد. آقای برهانی با اشاره به یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۹۳ به تصویب این شورا رسیده، تلاش کرده است این مصوبه را به عنوان یک تصمیم جدید و محدودکننده معرفی کند.»

افزایش قیمت کتاب‌های کمک‌درسی

آمارهای نشر حکایت از افزایش ۶۷درصدی قیمت کتاب‌های کمک‌درسی در شهریورماه و گردش مالی ۱۰میلیاردی نشر در این ماه دارد. براساس داده‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، شهریورماه سال جاری هفت هزار و 708 عنوان کتاب در ایران منتشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته (9 هزار و 140 عنوان)، 16 درصد کاهش در عناوین را شاهدیم. بیشترین کاهش عناوین در رده‌های زبان و علوم طبیعی و ریاضیات به‌میزان 40 درصد، سپس علوم عملی 24 درصد و دین دو درصد بوده است. از این میان پنج هزار و 627 عنوان تالیف و دو هزار و 81 عنوان ترجمه هستند،‌ چهار هزار و 643 عنوان کتاب چاپ‌اول و سه هزار و 65 عنوان کتاب تجدیدچاپ بوده‌اند. میانگین شمارگان کتاب در شهریورماه هزار و 16 نسخه بوده است که در قیاس با شهریورماه سال گذشته (هزار و 103 نسخه) با هشت درصد کاهش در تعداد شمارگان کتاب مواجه هستیم. درمجموع در شهریورماه شاهد انتشار هفت میلیون و 835 هزار و 528 نسخه کتاب به ارزش ریالی 10 میلیارد و 452 میلیون و 524 هزار و 350 ریال بوده‌ایم.

آلودگی‌های نفتی بلای جان خزر

معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر لزوم همکاری پنج کشور برای کنترل و حفاظت از دریای خزر گفته است: «به علت خشکسالی و کاهش تراز آب دریای خزر، آلودگی‌های موجود در آن با غلظت بیشتری نمود پیدا می‌کند.» به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالجودی درباره آلودگی‌های موجود در دریای خزر گفت: «دریای خزر در یک فضای بسته قرار دارد بنابراین با تبخیر زیاد و کاهش تراز آب، آلودگی‌هایی که وارد آن می‌شوند به دلیل افزایش غلظت، بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.» او با تاکید بر اینکه عمده آلودگی‌های ورودی به دریای خزر نفتی است، ادامه داد: «ایران سهم زیادی از آلودگی‌های نفتی ندارد اما سایر کشورها همچون آذربایجان آلودگی نفتی را در حوزه‌های خود دارند و در کنار این مساله درگیر مقدار زیادی آلودگی‌های ناشی از مصالح صنعتی هستند که تصفیه نمی‌شوند و این آلودگی‌ها همگی وارد دریای خزر می‌شوند.» او گفت: «سازمان حفاظت محیط‌ زیست تلاش کرده است تا حمایت‌های مالی از طریق صندوق ملی محیط‌ زیست یا بانک‌ها برای این مراکز فراهم کند تا این کارخانه‌ها و مراکز با دردسترس داشتن تسهیلات زودتر تصفیه‌خانه‌های خود را راه‌اندازی کنند.»

دلایل ابتلای جوانان به سرطان

رئیس دومین سمینار سرطان در جوانان گفته است که امروزه از بدو تولد به‌محض مبتلا شدن به بیماری بررسی‌های جامع پزشکی صورت می‌گیرد که می‌تواند روند تشخیص بیماری را سریع‌تر به انجام برساند تا اگر سرطان باشد زیرگروه و وسعت آن را تشخیص دهد و احتمالاً یکی از دلایل افزایش آمار سرطان در جوانان، همین وسعت فرآیند تشخیص باشد. محسن رضوی در این‌باره گفت: «وقتی یک جوان مبتلا به سرطان می‌شود تمام افراد خانواده با حجم سنگینی از فشار روانی روبه‌رو می‌شوند. خود جوان هم موقعیت کاری را از دست می‌دهد، ازدواج و تحصیل و همه آرزوهایش را بر زمین می‌گذارد. دوستان، همکاران و حتی محیط تحصیل و پزشکان معالج نیز متاثر از بیماری او خواهند شد. همچون آمارهای جهانی شایع‌ترین سرطان‌های جوانان در کشور ما شامل سرطان‌های خونی حاد ALL و کمتر AML و پس از آن سرطان‌های خونی مزمن با شیوع کمترند. سرطان‌های کلیه (ویلمز)، تومورهای نوروژنیک، لمفوم سارکوم و پستان هم در جوانان و کودکان دیده می‌شود.»

سهم 40درصدی در مرگ

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۴۰ درصد از مرگ‌های سالانه در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است، از غربالگری رایگان سه‌بیماری مرتبط با سلامت قلب خبر داد. کوروش اعتماد با اعلام اینکه بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور ما مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، به ایسنا گفت: «اگر حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور داشته باشیم، نزدیک به ۲۵۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که از این بین رتبه اول به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و پس از آنها، سوانح و حوادث ترافیکی و در رتبه بعدی دیابت و سرطان‌ها قرار دارند.» براساس اعلام او، ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور، فعالیت فیزیکی ناکافی دارند که این فعالیت ناکافی در زنان بیشتر از مردان است. ازسوی‌دیگر مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور، حدود ۱۲ درصد در مردان و 5 /1 درصد در زنان متفاوت است. او ادامه داد: «سکته‌های قلبی، نارسایی‌های قلبی و... در این دسته قرار می‌گیرند اما آنچه ما در حوزه بیماری‌های غیرواگیر مورد رصد قرار می‌دهیم، بیماری پرفشاری خون است که در جمعیت بالای ۳۰ سال حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد در استان‌های مختلف کشور ارزیابی شده است.»

نیمی از «نهمی‌ها» هنرستان می‌روند

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که 50 درصد از دانش‌آموزانی که می‌خواهند وارد متوسطه دوم شوند، به هنرستان هدایت می‌شوند. به گفته عباس بیات، این موضوع یکی از برنامه‌های هفتم توسعه است. او در ادامه از استخدام سه ‌هزار هنرآموز از طریق آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی در هنرستان‌ها خبر داد و به ایسنا گفت: «در هنرستان‌ها حدوداً ۱۰ هزار نیرو کمبود داریم. از طریق آزمون دبیری و هنرآموزی سه‌هزار هنرآموز جذب هنرستان‌ها می‌شوند که فرآیند آن در مراحل نهایی است و امیدواریم تا یک ماه دیگر با اتمام ارزیابی تکمیلی داوطلبان، نتایج نهایی اعلام شود.» او در پاسخ به اینکه آیا تمام سه هزار نفر جذب خواهند شد یا ظرفیت خالی نیز خواهید داشت؟ گفت: «به احتمال زیاد به‌ویژه در برخی رشته‌محل‌ها، ظرفیت خالی می‌ماند و حتی اگر همه این سه هزار نفر جذب شوند، باز هم حتماً کمبود نیرو داریم.» 

♦♦♦

ایسنا: علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران گفته جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده است. او دراین‌باره گفت: «آهنگ رشد جمعیت از دهه ۶۰ شروع شد و تا آخرین سرشماری‌ای که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت به 24 /1 درصد رسید؛ اما از آن سال تاکنون همان روند کاهشی ادامه پیدا کرده به‌طوری ‌که الان به زیر یک درصد، حدود 77 /0 درصد رسیده است.»

ایلنا: شهرداری تهران مکلف به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، مرتبط با حوادث ناگوار در پایتخت شد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، از تکلیف شهرداری تهران برای نصب علائم هشداردهنده و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ازجمله فنس‌کشی، استقرار کانکس نگهبانی و اطلاع‌رسانی به شیوه‌های مختلف در راستای پیشگیری از حوادث ناگوار در شهر در پی دستور رئیس‌کل دادگستری استان تهران خبر داد.

ایسنا: براساس مصوبه‌ای، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه‌بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد.

فارس: بنابر اعلام سازمان مدارس و مراکز غیردولتی استفاده از کتب کمک‌آموزشی فاقد مجوز و تاییدیه‌های لازم از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مدارس غیردولتی ممنوع است.

تسنیم: مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران گفت هر خودرو متناسب با میزان پیمایشی که در محدوده‌های ترافیکی دارد، عوارضش را پرداخت می‌کند و تلاش بر این است که مدیریت ترافیک در تهران بهبود یابد.

ایرنا: طبق اعلام علیرضا زاکانی شهردار تهران در حال حاضر حدود دو میلیون تبعه خارجی در شهر تهران سکونت دارند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر آنان در یک سال اخیر شناسایی شده‌اند.

ایرنا: صالح قاسمی، جمعیت‌پژوه، با بیان اینکه آمار ازدواج و طلاق یکی از موضوعات چالشی حوزه آمار و وقایع جمعیت‌شناختی است که حواشی درست و غلط زیادی دارد، گفته است که نرخ ازدواج طی چهار دهه گذشته روند کاهشی داشته است. به گفته او: از سوی ‌دیگر تحلیل‌های غلطی که در خصوص ازدواج و طلاق از سوی کارشناسان ارائه می‌شود، در ازدواج نکردن افراد اثرگذار است چراکه موجب ایجاد نگرانی شده و تمایل به ازدواج را کم می‌کند.

♦♦♦

 هورالعظیم باز هم در آتش

هم‌میهن نوشت: فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تداوم وقوع حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، از انتشار مجدد دود ناشی از این حریق در خوزستان و درگیر شدن شهرهای هویزه، دشت آزادگان و اهواز از شب گذشته خبر داد. او گفت که در آتش‌سوزی فعلی ۶۰۰ هکتار از مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده و این مساله به دلیل خشکی تالاب رخ داده است. در دو سه هفته اخیر با آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم درگیر هستیم. در این مدت آتش خاموش می‌شود و سپس دوباره شعله‌ور می‌شود.

 

5 /2 میلیارد دلار کالای آرایشی

شرق نوشت: طبق برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سالانه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده آرایشی و بهداشتی در کشور به‌صورت غیرقانونی توزیع و عرضه می‌شود. محمدرضا بحیرائی، رئیس انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی گفت: «قاچاق و واردات غیرقانونی لوازم آرایشی و بهداشتی، بزرگ‌ترین معضل در این صنف است و هرساله چیزی حدود دوونیم میلیارد دلار کالای آرایشی-بهداشتی در ایران قاچاق می‌شود. در این بین ممکن است فرمولاسیون مواد تشکیل‌دهنده محصولات دچار تغییر یا دستکاری شود و این موضوعِ بسیار مهمی است؛ چراکه به‌طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است.»

 

میزان مصرف دخانیات در بالای 18ساله‌ها

ایسنا نوشت: علیرضا مهدوی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار چاقی و اضافه‌وزن در کشور، گفته است که اکنون کم‌تحرکی در جمعیت بالای ۱۸ سال ۵۱ درصد است، مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد و میانگین فشارخون در همین گروه سنی ۱۲۵ روی ۷۷ میلی‌متر جیوه است؛ یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال ما در شرایط پیش فشارخون بالا هستند. نیمی از کسانی که به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ۶۲ درصد افراد دارای فشارخون بالا بیماری خود را می‌شناسند.

 

افزایش مهاجرت کودکان بدون همراه

اعتماد نوشت: یونیسف اعلام کرده است که بیش از ۱۱ هزار کودک از دریای مدیترانه عبور کرده‌اند. این نهاد خواستار واکنش گسترده اروپا برای حمایت از کودکان و خانواده‌های پناهجو است. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است: «شمار کودکان مهاجر بدون همراه که از نواحی دریایی خطرناک به سمت اروپا عبور می‌کنند، در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ۶۰ درصد افزایش یافته است.» این نهاد خواستار واکنش گسترده اروپا برای حمایت از کودکان و خانواده‌های پناهجو است و می‌گوید کودکان اغلب زمانی که به اروپا می‌رسند در بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند.