شناسه خبر : 24932 لینک کوتاه

جا دارد از غصه آسیب‌های اجتماعی دق کنیم

تصمیم برای کاهش تعداد مناطق تهران

تعداد افراد مبتلا به HIV در ایران ۶۶ هزار نفر تخمین زده شده است، اما تا به حال تنها حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این بیماران شناسایی شده‌اند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، در همایش روز جهانی ایدز گفته است: «آمار ایدز در کشور رو به افزایش است.

جا دارد از غصه آسیب‌های اجتماعی دق کنیم

تعداد افراد مبتلا به HIV در ایران ۶۶ هزار نفر تخمین زده شده است، اما تا به حال تنها حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این بیماران شناسایی شده‌اند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، در همایش روز جهانی ایدز گفته است: «آمار ایدز در کشور رو به افزایش است. به شخصه اولین باری که درباره این بیماری شنیدم از زبان آقای هاشمی‌رفسنجانی بود که می‌گفتند ایران به دلیل باورها و اعتقادات مذهبی که جزو امتیازات آن محسوب می‌شود، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شود و کشورهای غربی گرفتار آن می‌شوند که ناشی از بی‌اخلاقی و بی‌دینی است. تصور نمی‌کردم هیچ‌وقت کشور ما با این بیماری روبه‌رو شود، چون دلیل آن اعتیاد، روابط جنسی غیراخلاقی و نامشروع است و ممکن نیست یک مورد نیز در کشور ما پیدا شود، اما امروز با چند ده هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه شدیم که هر سال این رقم افزایش پیدا می‌کند. این آمار در حالی رو به افزایش است که تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام شده و اگر انجام نمی‌شد، معلوم نبود چه شرایطی داشتیم. اعتیاد، ایدز، فحشا و... زیبنده این تمدن بزرگ و انقلاب نیست. نسل ما اگر از غصه آسیب‌های اجتماعی دق کند و بمیرد، جا دارد. این موضوع اول به سیاستمداران بازمی‌گردد. اگر من در طول 30 سال گذشته مسوول خوبی بودم، باید کارنامه متفاوتی از خود بر جای می‌گذاشتم، البته مردم هم بی‌توجه شده‌اند و فکر می‌کنند همه چیز را باید از حکومت بخواهند. آیا اگر دولت و حکومت کار خود را درست انجام نداد، باید بی‌تفاوت باشیم. به نظر من این سلب مسوولیت از خودمان است و دنبال مقصری جز خود می‌گردیم.» قاضی‌زاده‌هاشمی اذعان کرده است: «امروز در شرایطی هستیم که به وضعیت کشورهای همسایه از نظر آمار ابتلا به HIV (ایدز) غبطه می‌خوریم. مجموعه حاکمیت باید به اقتصاد، آموزش و اشتغال، عمیق‌تر نگاه کند و حتی ببیند آیا در استفاده از رسانه منطقی عمل می‌کند؟ 30 سال قبل افتخار می‌کردیم که یک مورد مبتلا به ایدز در کشور وجود ندارد. اگر اقدامات وزارت بهداشت که بیشتر از طرف بهورزان، مراقبان سلامت و کارشناسان آن انجام می‌شود، در طول 30 سال گذشته نبود، شرایط امروزمان از برخی کشورهای آفریقایی از نظر ابتلا به ایدز بدتر بود. نتیجه هنر ما همین وضع فعلی است، یعنی بیشتر از این نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.» وزیر بهداشت درباره جدی بودن خطر ابتلا به HIV تاکید کرده است: «والدین و جوانان نباید تصور کنند که این بیماری برای همسایه است. حتی برای من به عنوان یک مسوول و فرزندانم نیز وجود دارد.»

افزایش شیوع ایدز از طریق رابطه جنسی

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، نیز در همایش روز جهانی ایدز گفته است: «طبق آمارهای ما تا پایان شهریور ۹۶ تخمین زده شده است که ۶۶ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون شناسایی شدند. گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال ۵۲ درصد افراد مبتلا را تشکیل می‌دهند. از ابتدای شیوع این اپیدمی در کشور نیز تاکنون ۱۰ هزار مورد فوتی داشتیم.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، به گفته رئیسی، شیوع بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی با رتبه اول در 4 /65 درصد موارد موثر بوده است. رابطه جنسی نیز با ۳۰ درصد تاثیرگذاری در رتبه دوم قرار دارد. در 5 /13 درصد موارد نیز علت بیماری نامشخص بوده است. همچنین 07 /0 درصد نیز از طریق ابتلا از طریق فرآورده‌های خونی بوده است. از کل موارد شناسایی‌شده تاکنون ۱۷ درصد زن و ۸۳ درصد مرد بودند، اما در موارد جدید شناسایی‌شده در شش‌ماهه اول سال ۹۶، ۳۳ درصد موارد را زنان تشکیل داده‌اند. معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است: شیوع بیماری از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش و از طرف دیگر شیوع از طریق رابطه جنسی در حال افزایش است. در سال ۹۵ شیوع بیماری از این دو روش تقریباً با هم برابر شده‌اند. رئیسی با اشاره به برنامه جهانی ۲۰۲۰ با هدف کاهش ابتلا به ایدز در دنیا گفته است: طبق این برنامه تا سال ۲۰۲۰ باید ۹۰ درصد موارد مبتلا به HIV‌-ایدز شناسایی شوند. همچنین ۹۰ درصد مبتلایان باید تحت مراقبت قرار گیرند. علاوه بر آن باید قابلیت انتقال ویروس در ۹۰ درصد افراد تحت درمان از بین برود. طبق این برنامه تعداد موارد جدید ابتلا در سراسر جهان باید از دو میلیون نفر به ۵۰۰ هزار نفر در سال کاهش یابد. این اهداف تا سال ۲۰۳۰ باید به ۹۵ درصد افزایش یابد. همچنین عدالت در دسترسی به درمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

انتقاد از آموزش پیشگیرانه ایدز

اما روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «به نام ایدز، به کام آموزش‌های جنسیتی» از آموزش برای پیشگیری از گسترش ایدز انتقاد کرده و نوشته است: «آیا لازم است این حجم از آموزش‌ها دانش‌آموزان سراسر کشور را مخاطب خود قرار دهد؟ آیا آموزش پیشگیری از ایدز که مستلزم آموزش جنسیتی است، آسیب به مراتب خطرناک‌تر و بیشتری از جمله اثربخشی نگاه و رفتار جنسی به دانش‌آموزان و حیازدایی در بین آنها را دارا نیست؟ اما سخن اینجاست که بر اساس تعهد ذکر‌شده در هدف 3-3 سند 2030 مبارزه با ایدز به عرصه مدارس کشیده شده و با عنوان «آموزش و آگاهی‌بخشی»، دانش‌آموزان را درگیر مسائل آموزش جنسیتی کرده است. لزوم آگاهی‌بخشی درباره ایدز که نگاه جنسیتی به دانش‌آموزان می‌بخشد، چرا در بخش آموزش کشور گنجانده شده؟ آیا حیازدایی در این وسعت، فقط برای نگرانی مجامع جهانی از ابتلای کودکان و نوجوانان کشورمان به این بیماری است یا اهداف جنسیتی آنها به‌راحتی تحت پوشش این نوع آموزش، بدون هزینه‌ای برای سازمان ملل در حال اجرایی شدن است؟»

معلولیت شدید 5 /1 میلیون ایرانی

هفته گذشته به مناسبت روز جهانی معلولان نیز نشستی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به منظور هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان برگزار شد، علی ربیعی با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود 5 /1 میلیون معلول شدید در کشور وجود دارد که نیازمند به کمک هستند، گفته است: در کشور هرچه به استان‌های مرزی و دور از مرکز نزدیک می‌شویم میزان معلولیت و فقر بیشتر به چشم می‌خورد. بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ربیعی در تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه معلولان طی چهار سال گذشته، اعلام کرده است: در استان‌های معلول‌خیز مراکز تحقیقاتی ایجاد شده. روزی که ما آمدیم غربال‌گری اصلاً وجود نداشت و امروز خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که غربال‌گری بینایی و شنوایی در کشور انجام می‌شود و در مناطق محروم میزان غربال‌گری‌ها به 97 تا 98 درصد می‌رسد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس اظهار کرده است: 200 هزار زن بارداری که دارای سوءتغذیه بوده‌اند که احتمال می‌رفت فرزند معلول به دنیا بیاورند را شناسایی کرده‌ایم تا از این طریق بتوانیم از میزان معلولیت‌ها بکاهیم. آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش داده، در این نشست حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، با اشاره به اینکه ۴۰ هزار معلول در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، گفته است: یک میلیون و ۴۰۰ هزار معلول شدید نیاز به خدمات دارند. زرین کفشیان، محقق معلول، نیز عنوان کرده است: بررسی و تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که بیش از 4 /47 درصد معلولان کشور بیکار هستند و تحصیلات بیش از ۵۵ درصد آنان کمتر از دیپلم است. آرمان، مدیرعامل جامعه معلولان ایران، هم اعلام کرده است: دو میلیون تومان هزینه معلول ضایعه نخاعی است که در معلولان دارای ضایعه گردنی این هزینه به چهار میلیون تومان در ماه می‌رسد تا این افراد بتوانند برای فعالیت در جامعه حضور داشته باشند.

این خبرگزاری همچنین نوشته است: حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، در جلسه علنی گفت: معلولیت در شهری مانند تهران با محدودیت همراه است. بر اساس این گزارش او با اشاره به اینکه شهرسازی قلدرمآبانه، معلولان را از زندگی شهری محروم کرده است، گفت: امیدوارم در این دوره مدیریت شهری به دور از اقدامات نمادین و شعاری برای حضور پررنگ شهروندان معلول، برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های دقیقی انجام دهیم.

کاستن از تعداد مناطق تهران

احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش، هفته گذشته در صحن علنی گفته است: مناطق ۲۲گانه شهر تهران با یکدیگر تناسبی ندارند و باید نظام منطقه‌بندی در تهران را بازتعریف کنیم. او افزوده است: با بازنگری که در مناطق صورت می‌گیرد می‌توانیم تنها هفت منطقه در شهر داشته باشیم و نیاز به هزینه‌های زیادی که در این خصوص می‌شود، وجود ندارد. مسجدجامعی با اشاره به اینکه مناطق شهر تهران با یکدیگر تناسب ندارند، گفته است: تناسب جمعیتی و جغرافیایی منطقه ۹ با منطقه ۴ متفاوت است و باید در تقسیم‌بندی مناطق این تناسب‌ها دیده شود. او تاکید کرده است: به هیچ‌وجه مناطق ۲۲گانه در شهر تهران مبنایی نداشتند و این مناطق مصوبه شورا را نیز ندارند. همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با انتقاد از موازی‌کاری در ساختار شهرداری، نمونه بارز این موضوع را موازی‌کاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری دانسته و ابراز امیدواری کرده است که در ساختار جدید و بخشنامه‌ای که شهردار تهران ارائه خواهند کرد، این موازی‌کاری رفع شود.

نیاز به 400 میلیارد تومان برای بازگشایی خط 7 مترو

از سوی دیگر محمدعلی نجفی، شهردار تهران، هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از ضرورت اصلاح ساختار شهرداری تهران سخن گفته و از احتمال ادغام برخی سازمان‌ها و معاونت‌ها در شهرداری تهران خبر داده است. او همچنین در حاشیه مراسم افتتاح 53 پروژه اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و محیط زیستی منطقه 11 اعلام کرده است: توافق با وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن در مورد زمین‌های منطقه 17 و 18 انجام شده و 170 هکتار از زمین‌های راه‌آهن در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. البته شهرداری تهران در این رابطه باید 450 میلیارد تومان برای خرید زمین‌ها اختصاص دهد که از طریق املاک و منابع شهرداری تهران پرداخت خواهد شد. نجفی درباره بازگشایی خط 7 مترو نیز که به دلیل نواقص ایمنی مدت کوتاهی پس از افتتاح تعطیل شد، اظهار کرده است: حدود 400 میلیارد تومان برای بازگشایی مجدد خط 7 مترو تهران بودجه لازم است که البته این بودجه نمی‌تواند همه ایستگاه‌های این خط را آماده بهره‌برداری کند اما ایمنی در این ایستگاه‌ها لحاظ می‌شود و می‌تواند به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی کند. امیدوارم تا پیش از پایان سال جاری این خط به افتتاح برسد.

شهردار تهران درباره حل معضل بافت فرسوده کلانشهر تهران نیز گفته است: طرحی ارائه داده‌ایم تا با همکاری و تعامل بخش خصوصی ایده نوسازی بافت‌های فرسوده از نوسازی پلاک به پلاک به نوسازی محله به محله تغییر پیدا کند. به شکلی که شهروندان را از محله‌ای به ساختمان‌های دیگر منتقل می‌کنیم و پس از خالی شدن محله امکان نوسازی محله به محله برای ما در این طرح فراهم می‌شود. امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی این طرح اجرایی شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها