شناسه خبر : 6589 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معرفی نامزدهای کرسی مدیرکلی سازمان تجارت جهانی

پیش به سوی ریاست

فهرست نامزدهای دستیابی به کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی(WTO) متشکل از چندین سیاستمدار، حقوقدان، اقتصاددان و متصدی امور اقتصادی است.

عباس شهرابی‌فراهانی
فهرست نامزدهای دستیابی به کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی (WTO) متشکل از چندین سیاستمدار، حقوقدان، اقتصاددان و متصدی امور اقتصادی است. رئیس جدید در واپسین روز ماه می سال 2013، توسط هیات رئیسه سازمان تجارت جهانی انتخاب می‌شود. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد این است که آیا هیات رئیسه به تجربه و دانش اقتصادی نامزدها عنایت بیشتری خواهد داشت یا به دنبال فردی با سابقه حقوقی- سیاسی قوی‌تر خواهد رفت؟ هرچند تمامی نامزدها به نوعی سابقه آموزش یا مدیریت اقتصادی داشته‌اند، اما انتخاب هر یک از افراد مسلماً نشان از طرز نگرش خاص هیات رئیسه سازمان تجارت جهانی خواهد داشت. برای مثال، انتخاب دکتر احمد هینداوی که عمده تحصیلاتش در رشته‌های مهندسی بوده است، به یقین از سلطه تفکر تکنوکراتیک بر هیات رئیسه خبر خواهد داد، یا انتصاب فردی چون آنابل گونزالس حاکی از چیرگی نگاه حقوقی اعضای هیات رئیسه خواهد بود. احتمالاً شخص منتخب، نسبت به سایر نامزدها، دانش آکادمیک کمتری در علم اقتصاد داشته باشد، این را می‌توان نشانه بی‌اعتمادی سرکردگان اقتصادی جهان نسبت به علم اقتصاد دانست.


آنابل گونزالس
آنابل گونزالس در سال 1963 در کاستاریکا متولد شده است. او در سال 2010 به سمت وزیر تجارت خارجی کاستاریکا منصوب شد. گونزالس در این مقام، به عنوان مشاور ارشد و سخنگوی رئیس‌جمهور در مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری فعالیت کرده است. گونزالس هم‌اکنون رئیس شورای تجارت بین‌المللی مجمع جهانی اقتصاد است. خانم گونزالس با سابقه‌ای که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی دارد، با مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی و ملی روبه‌رو بوده است. پیش از کسب مقام وزارت، به مدت یک سال، مشاور ارشد بانک توسعه آمریکای لاتین در زمینه تجارت و ادغام بود. پیش از آن، از سال 2006 تا 2009، مدیریت بخش کشاورزی سازمان تجارت جهانی را در اختیار داشته است. آنابل گونزالس لیسانس خود را در رشته حقوق از دانشگاه کاستاریکا و فوق لیسانس حقوق را از دانشگاه جرج تاون آمریکا دریافت کرده است. او هم‌اکنون استاد و بنیانگذار رشته مطالعات حقوق تجاری بین‌الملل در دانشگاه کاستاریکاست. گونزالس در بیش از 20 کشور جهان تدریس کرده و آثار زیادی درباره سیاست تجاری، مذاکرات تجاری و سرمایه‌گذاری منتشر کرده است.

تیم گروسر
تیم گروسر از سال 2008 تاکنون در سمت‌هایی چون وزارت بازرگانی، وزارت مسائل تغییرات آب و هوایی و معاونت وزارت امور خارجه نیوزیلند فعالیت کرده است. گروسر پیش از انتخابش برای عضویت در پارلمان نیوزیلند در سال 2005، نقش‌های متعددی در حوزه‌های تجارت و اقتصاد نیوزیلند بر عهده داشت، از جمله مذاکره‌کننده ارشد نیوزیلند در هشتمین دور مذاکرات تجاری چندملیتی، مشاور اقتصادی ارشد وزارت امور خارجه نیوزیلند و نماینده نیوزیلند در سازمان تجارت جهانی از سال‌های 2002 تا 2005. گروسر از سال‌های 1994 تا 1997 سفیر نیوزیلند در اندونزی و از سال‌های 1999 تا 2002 مدیر اجرایی بنیاد آسیا- نیوزیلند بود. او در سال 1985 مدیریت بخش تجارت چندجانبه در وزارت بازرگانی و صنایع را بر عهده گرفت. سابقه 35‌ساله گروسر در مسائل تجاری و اقتصادی باعث شده او تجربه زیادی درباره جنبه‌های سیاسی و فنی تجارت بین‌الملل داشته باشد. تیم گروسر در سال 1950 در پرث اسکاتلند به دنیا آمده است. او دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ویکتوریاست. تیم گروسر فعالیت اجرایی خود را در سمت بازرس جزء خزانه‌داری نیوزیلند آغاز کرد.



آلن جان کوادوو کی‌یرماتن
آلن کی‌یرماتن در سال 1955 در غنا به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل اقتصاد و حقوق از دانشگاه غناست. او سابقه‌ای طولانی در تجارت بین‌الملل، سیاستگذاری بین‌المللی، توسعه کسب‌و‌کار و دیپلماسی دارد. آقای کی‌یرماتن یکی از اعضای برجسته تیم فنی‌ای است که برای کمیسیون اتحادیه کشورهای آفریقایی، راهنمایی راهبردی ارائه می‌دهد. او در راستای افزایش ظرفیت تولیدی و قدرت رقابتی کشورهای آفریقایی، کمک‌های تکنیکی به آنان می‌رساند. او پیشتر در مقام وزیر بازرگانی و صنایع غنا از سال 2003، هدایت برنامه‌ها و طرح‌های نوآورانه‌ای را برای اقتصاد کشورش بر عهده داشته است. او در سال 2005 مجدداً به سمت وزیر بازرگانی و صنایع منصوب شد و تا سال 2007 در مقام خود باقی ماند. او ریاست سازمان توسعه بخش خصوصی کنیا را نیز در دست داشته است. کی‌یرماتن پیش از وزارت بازرگانی و صنایع، از سال‌های 2001 تا 2003، سفیر غنا در ایالات متحده آمریکا نیز بوده است. بین سال‌های 1984 و 1990، او در شماری از طرح‌های بخش خصوصی و دولتی غنا، به عنوان مشاور ارشد و رئیس مدیریت سیستم‌های عمومی فعالیت کرده است.


مری الکا پانگستو
مری پانگستوی اندونزیایی در 23 اکتبر 1956 متولد شد. لیسانس اقتصاد را در سال 1978 و فوق لیسانس را در سال 1980 از دانشگاه ملی استرالیا دریافت کرد. او برای اخذ مدرک دکترا به دانشگاه کالیفرنیا دیویس آمریکا رفت و در سال 1986 موفق به اخذ دکترای اقتصاد از این دانشگاه شد. مری الکا پانگستو از سال 1986 تا 1997، عضو پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی بود و پژوهش‌های بسیاری را در آنجا انجام داد یا راهبری کرد. او تا سال 1998، به مدت یک سال نیز مدیریت اجرایی این مرکز را در اختیار گرفت. خانم پانگستو از سال 2001 تا 2004، به عنوان مشاور در مجمع اقتصادی اجلاس آسه‌آن فعالیت کرد. در سال 2004 توسط رئیس‌جمهور سوسیلو بامبانگ به سمت وزارت بازرگانی اندونزی منصوب شد. حکم وزارت او در سال 2009 تمدید شد و پانگستو تا سال 2011 در مقام خود باقی ماند. او از اکتبر 2011 تاکنون وزارتخانه تازه‌تاسیس گردشگری و اقتصاد نوآورانه اندونزی را در دست داشته است. مری پانگستو در این مقام، برنامه‌ای راهبردی برای تمرکز بر 16 مقصد گردشگری در کشور اندونزی طراحی کرد.


امینه محمد
امینه محمد اهل کنیاست و هم در حوزه خدمات ملی و هم در زمینه خدمات خارجی فعالیت کرده است. او در مقامات دولتی راهبردی خدمت کرده و به پست‌های بین‌المللی متعددی نیز منصوب شده است. بیش از 25 سال سابقه کاری او حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی را در‌بر می‌گیرد. خانم محمد از پایین‌ترین مناصب در دستگاه دیپلماسی کنیا آغاز به کار کرد تا اینکه در سال 2000 نماینده کنیا در سازمان ملل در شهر ژنو شد. او به مدت 10 سال از 1990 تا 2000، مشاور حقوقی کنیا در بسیاری از مذاکرات بین‌المللی بوده است. او تا سال 2006 در این سمت باقی ماند. امینه محمد از سال 2011 به عنوان نایب رئیس اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در نایروبی منصوب شده است. او عضو شورای دریای شمالگان مجمع جهانی اقتصاد، عضو دائمی جامعه صلیب سرخ، عضو شورای مشاوران بین‌المللی موسسه زندگی صلح و عضو هیات‌رئیسه دانشکده حقوق دانشگاه استراتمور کنیاست. امینه محمد لیسانس حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه کنیا و فوق لیسانس حقوق را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است.


احمد توغان هینداوی
دکتر احمد هینداوی وزیر پیشین صنعت و بازرگانی اردن است. هینداوی لیسانس خود را در رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه پردو آمریکا و فوق لیسانس مهندسی صنایع و مدیریت را از دانشگاه اردن اخذ کرد. او سپس برای دریافت مدرک دکترا به دانشگاه بیرمنگام رفت و در رشته مهندسی تولید و مدیریت، با تخصص بازسازی سیاست‌های بخش‌های تولیدی در کشورهای در حال توسعه، دکترا گرفت. دکتر هینداوی در داخل اردن در زمینه مدیریت کیفیت کل و برنامه‌ریزی راهبردی یک کارشناس شناخته‌شده است. او مدیر و عضو هیات‌رئیسه چندین سازمان و شرکت بوده است، از جمله سازمان صنعت و معدن عربی، موسسه توسعه اقتصادی اردن، برنامه ارتقا و مدرنیزاسیون اردن، شرکت بهبود صادرات اردن و شرکت آهن و فولاد اردن. در سال‌های 2000 تا 2004 ریاست کل سازمان استاندارد اردن به او محول شد. هینداوی به مدت یک سال از 2004 تا 2005 وزیر صنعت و بازرگانی اردن بود. احمد هینداوی از چهره‌های شاخص پیش‌برنده سیاست‌های اقتصادی نولیبرال در اردن بوده است. او در طول مسوولیت‌های گوناگون خود، برنامه‌های فراوانی را برای ادغام اقتصاد اردن در اقتصاد جهانی به اجرا گذاشته است.


تائهو بارک
تائهو بارک، وزیر امور خارجه و بازرگانی کره جنوبی، در سی‌ام جولای 1952 به دنیا آمده است. در سال 1975، از دانشگاه ملی سئول لیسانس اقتصاد گرفت. فوق لیسانس و دکترای اقتصاد را در سال 1983 از دانشگاه ویسکانسین مدیسون دریافت کرد. بارک از اکتبر 1989 تا مارس 1993 مشاور نماینده کره جنوبی در هشتمین دور مذاکرات تجاری چندملیتی بود. او از جولای تا آگوست 1999 با بورس پژوهشی صندوق بین‌المللی پول، به پژوهش‌های اقتصادی پرداخت. در سال 2004، استاد میهمان مرکز پژوهش‌های آسیای شرقی در دانشگاه استنفورد بود. به مدت یک سال از ژانویه 2005 تا ژانویه 2006، ریاست انجمن مطالعات تجاری و صنعتی کره را عهده‌دار بود. از سال 2007 تا 2010، رئیس کمیسیون بازرگانی کره بود. یک سال بعد از آن، در سال 2011، به وزارت امور خارجه و بازرگانی کره جنوبی منصوب شد. بارک در مقام وزیر، همواره حامی سرسخت نظام تجاری چندجانبه بوده است. به ابتکار او، دولت کره در نوامبر 2012 در اقدام برای دستیابی به راه‌حل‌های ممکن تسهیلات تجاری معوق، نشستی درباره تسهیلات تجاری در سئول برگزار کرد.


هرمینیو بلانکو
هرمینیو بلانکو در زمینه تجارت بین‌الملل 27 سال سابقه دارد. بلانکو در مقام وزیر بازرگانی و صنعت مکزیک، مذاکره‌کننده ارشد نفتا و معاون وزیر مذاکرات بین‌المللی، نقشی اساسی در طراحی و اجرای تغییرات ساختاری عمیقی ایفا کرد که مکزیک را به اقتصادی آزاد و رقابتی بدل کردند. عمده فعالیت‌های دولتی بلانکو در سال‌های 1985 تا 2000 صورت گرفته‌اند. او در هشتمین دور مذاکرات تجاری چندملیتی، مذاکره‌کننده ارشد مکزیک بود. او اصلاحات بسیاری برای گسترش کارآمدی و شفافیت بخش دولتی انجام داد و همچنین به مهندسی مجدد ساختار اداری وزارت بازرگانی و صنعت مکزیک دست زد. بلانکو از سال‌های 2001 تا 2012 بیشتر در حوزه خصوصی فعالیت داشته است. هرمینیو بلانکو بنیانگذار و مدیر هیات رئیسه IQOM، تنها شرکت تجارت بین‌المللی در مکزیک و آمریکای لاتین است که تحلیلی آنلاین و روز به روز از تاثیر اقدامات تجاری دولت و کسب‌و‌کار شرکت‌های منطقه آمریکای لاتین ارائه می‌دهد. بلانکو لیسانس خود را در رشته اقتصاد از موسسه فناوری و مطالعات عالی مونته‌ری مکزیک و دکترای اقتصاد را در سال 1978 از دانشگاه ایلینوی آمریکا دریافت کرد.


روبرتو کاروالیو دو آزودو
روبرتو کاروالیو دو آزودو، دیپلمات برزیلی از سال 2008 تاکنون، نماینده دائمی برزیل در سازمان تجارت جهانی و دیگر سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی در ژنو بوده است. علاوه بر سازمان تجارت جهانی، آزودو در سازمان‌هایی چون سازمان جهانی مالکیت معنوی، شورای تجارت و توسعه سازمان ملل و اتحادیه بین‌المللی مخابرات نیز نمایندگی برزیل را بر عهده دارد. آزودو با پیوستن به خدمات عمومی برزیل در سال 1984، تاکنون تجارب بسیاری در زمینه اقتصاد بین‌الملل و سیاست تجاری، از جمله رفع منازعات، انباشته است. آخرین مقام آزودو در برزیل، در سال‌های 2006 تا 2008 به عنوان معاونت امور اقتصادی و فناوری وزارت روابط خارجی بود. او در آن جایگاه در مقام مذاکره‌کننده ارشد برزیل در دور دوحه ایفای نقش کرد. پیش از آن، آزودو در سال‌های 2006-2005 رئیس بخش امور اقتصادی و در سال‌های 2005-2001 رئیس واحد حل منازعات وزارت روابط خارجی بود. روبرتو آزودو در دانشگاه برازیلیا به تحصیل در رشته مهندسی برق و در آکادمی دیپلماتیک وزارت خارجه، به تحصیل روابط بین‌الملل پرداخت. او درس‌گفتارهای متعددی در زمینه اقتصاد بین‌الملل ارائه داده و مقالات بسیاری در این باره نگاشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها