شناسه خبر : 44492 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مشتاقان رمز ارز

چه کسانی بیشتر در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

 

حامد وحیدی / نویسنده نشریه 

70در سال‌های گذشته بسیاری از افراد به سمت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متمایل شدند و ارزهای دیجیتال توانستند طی چندین سال با ویژگی‌های مثبتی که داشته‌اند، بین بازارهای مالی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرند. حتی با افزایش تدریجی استفاده از بازار ارزهای دیجیتال، در سال‌های آتی جایگزین شدن این نوع تبادل با پول کاغذی زیاد دور از ذهن نیست. همچنین حجم این بازار نیز با وجود ریزش‌های اخیر باز بیش از 5 /1 تریلیون دلار بوده و در آینده مسلماً این عدد خیلی بالاتر خواهد بود. در صورتی که ارزهای دیجیتال جایگزین پول کاغذی شوند افرادی بیشتر نفع می‌برند که از قبل سرمایه‌گذاری در این بازار مالی را شروع کرده‌اند؛ پس اهمیت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و آشنایی با آن موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت.

داشتن نظرات متفاوت در مورد سرمایه‌گذاری‌های مختلف امری غیرعادی نیست، اما از زمان آغاز به کار بیت‌کوین در سال 2009، نظرات درباره آن به شدت دوقطبی بوده است؛ از در آغوش گرفته شدن آن از سوی ایلان ماسک گرفته تا تلقی آن به عنوان یک سم از سوی وارن ‌بافت. بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال با سیستم غیرمتمرکز، عرضه محدود و ناشناس بودن، از سوی برخی به عنوان جایگزینی بالقوه برای ارزهای سنتی، پوششی در برابر تورم و سرمایه‌گذاری پرخطر و با سود بالا شناخته می‌شوند. «جروم پاول» رئیس فدرال‌رزرو و دیگران نیز آن را تنها نمونه یک حباب مالی می‌دانند. اما این تفاوت در دیدگاه‌ها از کجا می‌آید؟ چرا عده‌ای آنقدر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مشتاق‌اند؟ «مایکل وبر»، «برناردو کاندیا»، «اولیویه کوبیون» و «یوری گورودنیچنکو» در مقاله‌ای با عنوان «ارزهای دیجیتال در امور مالی خانوار» که در می 2023 در ژورنال NBER به چاپ رسید به این سوال پاسخ می‌دهند. آنها با استفاده از یکسری بررسی‌های کمی و نظرسنجی بزرگی که از خانوارهای آمریکایی در این باره انجام شده است، شیوع مالکیت رمزارزها را در میان خانواده‌های آمریکا، دلایلی که برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند بیت‌کوین را نگه دارند و برخی دیگر انجام نمی‌دهند، خطرات و مزایای درک‌شده ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه‌گذاری و اثرات نوسانات قیمت کریپتو بر تصمیمات هزینه سرمایه‌گذاران آن را بررسی می‌کنند. از آنجا که در این مقاله باورها با توجه به سایر دارایی‌های مالی مانند سهام و طلا نیز اندازه‌گیری می‌شود، نتایج این مقاله می‌تواند پاسخی برای این سوال باشد که آیا کریپتو متفاوت از سایر دارایی‌های مالی از سوی خانواده‌ها درک می‌شود یا خیر؟ در این مقاله همچنین شواهد علّی جدید در مورد اینکه چگونه اطلاعات مربوط به بازده‌های گذشته بر تصمیمات سرمایه‌گذاری خانوارها تاثیر می‌گذارد، هم در رابطه با ارزهای دیجیتال و هم سایر دارایی‌های مالی ارائه می‌شود. یافته‌های آنها در نهایت نشان می‌دهد که بیت‌کوین بیش از طلا برای افراد عجیب و غریب است.

فکت‌هایی از دارندگان ارز دیجیتال

چندین فکت درباره صاحبان ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ابتدای مقاله به آن اشاره شده است. اولین نکته این است که پس از سال 2021 با افزایش قیمت بیت‌کوین، تعداد افرادی که ارز دیجیتال داشتند رشد چشمگیری داشت و از سه درصد جمعیت به 11 درصد افزایش یافت. پس از آن قیمت بیت‌کوین به شدت کاهش یافت، با این حال درصد این افراد به 12 درصد افزایش پیدا کرد. فکت بعدی درباره دارندگان ارز دیجیتال این است که آنها کمی با میانگین جمعیت متفاوت هستند: غالباً مردهایی با درآمدهای بالاتر، آزادیخواه یا از نظر سیاسی مستقل، رنگین‌پوست و از همه مهم‌تر از نظر سنی، جوان هستند. علاوه بر این، اکثریت قریب‌به‌اتفاق دارندگان رمزارز یا از دارایی‌های رمزنگاری خود راضی هستند یا مایل‌اند ارزهای دیجیتال بیشتری را به عنوان سهمی از ثروت خود در اختیار داشته باشند. حال دوباره به این سوال می‌رسیم که چرا برخی افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هستند، در حالی که برخی دیگر توجهی به آن ندارند؟

دلایل خریدن و نخریدن ارز دیجیتال

ممکن است انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذاران جوان به‌طور طبیعی نسبت به سرمایه‌گذاران مسن‌تر دارایی‌های با ریسک بالقوه بالا داشته باشند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که افراد جوان تمایل بیشتری به خرید ارز دیجیتال دارند. دارندگان کریپتو معمولاً بازده مورد انتظار بالایی از ارزهای دیجیتال دارند و این تفکر در سرمایه‌گذاری‌های دیگرشان نیز اثر می‌گذارد. سایر دلایلی که معمولاً برای انگیزه سرمایه‌گذاری در کریپتو ذکر می‌شود شامل ذخیره ارزش و محافظت در برابر تورم و همچنین تمایل به حمایت از توسعه ارزهای دیجیتال است. در مقابل، کسانی که دارای ارزهای دیجیتال نیستند، عموماً دو دلیل برای توضیح دارند. نخستین و رایج‌ترین آن، عدم آگاهی در مورد ارزهای دیجیتال است. این توضیح نشان می‌دهد که اگر آموزش کافی به بسیاری از این افراد داده شود، رمزارزها می‌توانند به عنوان دارایی جدید برای این گروه نیز محسوب شده و بیشتر رشد کنند. دومین دلیل متداول نیز نظر منفی در مورد کریپتوها به عنوان یک دارایی مالی است. این گروه از افراد معتقدند سرمایه‌گذاری در کریپتو بسیار پرخطر است. به‌طور کلی می‌توان گفت که صاحبان رمزارز و مخالفان آنها باورهای ناهمگونی در مورد دارندگان کریپتو و دیگر سرمایه‌گذاران، عقاید بسیار متفاوتی در مورد عملکرد آینده دارایی مالی دارند. به عنوان مثال، هنگامی که از شما خواسته می‌شود تا بازده مورد انتظار آینده بیت‌کوین را برای سه‌ماه سوم سال 2021 گزارش دهید؛ صاحبان رمزارز میانگین بازده مورد انتظار 22 درصد برای سال آینده را گزارش می‌دهند، در حالی که سرمایه‌گذاران غیرکریپتو بازده مورد انتظار هفت درصد را گزارش می‌کنند.

این تفاوت‌ها در ادراکات کریپتو به عنوان یک دارایی مالی به قیمت سایر دارایی‌ها و همچنین تورم انتظاری فرد نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، در میان افرادی که دارای رمزارز هستند، کسانی که انتظار تورم بالاتری دارند، انتظار بازگشت ارزهای دیجیتال بالاتری نیز دارند. با این حال، در میان سرمایه‌گذاران غیرکریپتو چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. وقتی صحبت از بازده مورد انتظار ارز دیجیتال به میان می‌آید، تفاوت مهمی در درک همبستگی آن با تورم و قیمت آن با دیگر دارایی‌ها در میان دارندگان و دیگر سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید: مطابق با توصیف‌های کیفی‌تر از انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افراد، انتظارات بازدهی تایید می‌کند که صاحبان رمزارز تمایل دارند ارزهای دیجیتال را به عنوان یک محافظ قوی در برابر تورم در نظر بگیرند، در حالی که کسانی که ارزهای دیجیتال را در اختیار ندارند، آنها را تا حد زیادی با تورم غیرمرتبط می‌دانند.

آیا کریپتو با دیگر دارایی‌ها فرق می‌کند؟

تفاوت در داشتن دارایی‌های متفاوت، باورهای متفاوتی را در مورد بازده مورد انتظار و ریسک دارایی به وجود می‌آورد. این تفاوت در باورها به تفاوت در تصمیمات سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. نویسندگان این مقاله نشان می‌دهند که قدرت توضیح‌دهندگی بازده مورد انتظار به ارز دیجیتال، به‌طور قابل ‌توجهی فراتر از همه ویژگی‌های قابل مشاهده افراد است که بر انتخاب افراد برای نگهداری ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. سایر انتظارات نیز مهم هستند: حساب ذهنی برای ریسک‌پذیری ارزهای دیجیتال و همچنین بازده مورد انتظار و ریسک برای سایر دارایی‌ها کمک می‌کند تا جوابی بهتر برای سوال این پژوهش پیدا شود. علاوه بر این، در این مقاله نشان داده می‌شود که تغییرات در قیمت بیت‌کوین بر تصمیمات بعدی دارندگان کریپتو در خرج کردن کالاهای بادوام تاثیر می‌گذارد. آیا ارز دیجیتال از این جهات منحصربه‌فرد است یا همان‌طور که کولبرت به شوخی می‌گوید، مانند هر دارایی دیگری است اما بیشتر برای انواع خاصی از جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ از بسیاری جهات، متوجه می‌شویم که ارز دیجیتال در واقع کاملاً متفاوت است. اولاً، از آنجا که بیشتر افراد در مورد آن بی‌اطلاع هستند، منحصربه‌فرد است: سهم افرادی که حتی نمی‌خواهند حدسی برای بازده مورد انتظار برای کریپتو داشته باشند، بیشتر از هر نوع دارایی دیگری است. دوم، آنهایی که در مورد بازده آتی پیش‌بینی می‌کنند، این کار را به روش‌هایی انجام می‌دهند که به‌طور قابل توجهی با آنچه ما برای سایر دارایی‌ها مشاهده می‌کنیم، متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که صاحبان ارزهای دیجیتال نسبت به کسانی که هیچ ارز دیجیتالی ندارند، نسبت به بازده آتی ارزهای دیجیتال بسیار خوش‌بین‌تر هستند، اما چنین الگویی برای سایر دارایی‌ها وجود ندارد. چه اوراق قرضه، چه سهام یا طلا را نگاه کنیم، آنهایی که دارایی مربوطه را در اختیار دارند، بازده مورد انتظارشان از آن دارایی با دیگر افرادی که آن دارایی را ندارند یکسان است. در ادامه مقاله همچنین نشان داده می‌شود که در مورد سایر دارایی‌ها، تفاوتی در باورها در مورد اینکه آیا این دارایی‌ها یک پوشش تورمی است یا خیر، نمی‌یابیم؛ اما درباره کریپتو این‌گونه نیست. به عبارت دیگر، افرادی که کریپتو دارند درباره پوششی بودن آن نسبت به تورم، دیدگاه متفاوتی نسبت به کسانی که کریپتو ندارند، دارند. برای طلا و مسکن، ویژگی کیفی مشابهی وجود دارد که صاحبان این دارایی‌ها تمایل دارند آنها را به عنوان پوششی بهتر در برابر تورم در نظر بگیرند، اما از نظر کمی تاثیر آن برای ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر است. این تفاوت در باور افراد نویسندگان این مقاله را به این نتیجه می‌رساند که ارز دیجیتال به خاطر برخی ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، از دیگر دارایی‌ها متفاوت است.

71

سخن پایانی

نویسندگان این مقاله با استفاده از داده‌های مربوط به نظرسنجی از خانواده‌های آمریکایی، به بررسی میزان اهمیت دادن افراد به رمزارزها و تمایل آنها به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌پردازند. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که دارندگان ارزهای دیجیتال غالباً جوان‌تر هستند و از نظر گرایش‌های سیاسی تمایلات لیبرالی دارند. اغلب دارندگان کریپتوها انتظار نرخ بازدهی بسیار بالاتری دارند و آن را دارایی نسبتاً ایمنی می‌دانند. آنها همچنین کریپتو را به عنوان پوششی در برابر تورم می‌بینند. در نهایت، اطلاعات ارائه‌شده در مورد بازده‌های تاریخی ارزهای دیجیتال، افراد را به سمت افزایش دارایی ارزهای دیجیتال در شرایط تورم و رکود سوق داده است. در این مقاله با مقایسه این دیدگاه‌ها و رفتارها با دیدگاه‌های خانوارها نسبت به سایر دارایی‌های مالی به این نتیجه می‌رسند که ارز دیجیتال در بسیاری از این جنبه‌ها منحصربه‌فرد است. 

دراین پرونده بخوانید ...