شناسه خبر : 9980 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استعفا نمی‌دهید حداقل عذرخواهی کنید

آگاهی از علت بروز حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری حق طبیعی اعضای خانواده دو قربانی این حادثه است. در بررسی علل بروز این حادثه چندین نهاد باید در مقام پاسخگویی برآیند.

فاطمه دانشور/عضو شورای شهر تهران

آگاهی از علت بروز حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری حق طبیعی اعضای خانواده دو قربانی این حادثه است. در بررسی علل بروز
آگاهی از علت بروز حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری حق طبیعی اعضای خانواده دو قربانی این حادثه است. در بررسی علل بروز این حادثه چندین نهاد باید در مقام پاسخگویی برآیند. نخست کارفرمای کارگاه تولیدی باید به این سوال پاسخ دهد که چرا استانداردهای ایمنی لازم را در محیط کارگاه رعایت نکرده است و دوم اینکه چرا نظارت بر تجهیزات آتش‌نشانی از سوی دستگاه‌های مربوطه یعنی شهرداری تهران و آتش‌نشانی انجام نشده است؟
طبق اظهارات شاهدان عینی حادثه قربانی اول به دلیل نبود امکان تنفس در داخل ساختمان و تشویق حاضران حادثه برای قرار گرفتن در بیرون ساختمان، نزدیک به هشت دقیقه در بیرون از ساختمان به شکل معلق قرار داشته و تا لحظه آخر برای جلوگیری از پرتاب ‌شدن مقاومت کرده است. در مورد قربانی دوم نیز فشار وارد‌شده با شیلنگ آب عامل لغزش و تخریب سطح زیر پای وی شده است. بنابراین اظهارات برخی مسوولان در خصوص عدم استقرار مستحکم یا عجله قربانیان در بروز این حادثه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. اعضای شورای شهر تهران در دیداری که با خانواده‌های افراد قربانی در این حادثه برای دلجویی از آنان داشتند متوجه شدند بخش زیادی از ناراحتی اعضای خانواده‌های قربانیان نوع برخورد و واکنش دستگاه‌های مسوول در دلجویی و بررسی این حادثه بوده است. با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده به نظر می‌رسد حداقل در مورد جان‌ باختن فرد قربانی اول آتش‌نشانی به دلیل عملکرد نامناسب مقصر است. به همین دلیل شاید در مرحله کنونی بهتر باشد مسوولان شهری و آتش‌نشانی در برخورد با حوادثی از این دست مسوولیت‌گریزی نداشته باشند و بدانند شهروندان در بررسی این حوادث هوشمند هستند و در صورتی که دلایل درستی از سوی مسوولان در علت بروز حادثه عنوان نشود واکنش نشان می‌دهند. چرا که مردم نگران این موضوع هستند و در پی این رویداد در محیط‌های مختلف از نمایندگان خود در مورد جوابگو بودن تجهیزات سازمان‌های امدادگر در مواقع بحرانی سوال می‌کنند. البته بیان این موضوع به این معنی نیست که بخواهیم شهردار تهران از مسوولیت خود استعفا دهد اما حداقل انتظاری که مردم از مسوولان شهری در این مورد دارند این است که مسوولیت خود را دور از فضای سیاسی بپذیرند و بابت این موضوع عذرخواهی کنند. واکنش برخی مدیران شهری در مقام دفاع از عملکرد شهرداری و سازمان آتش‌نشانی تهران در موقعیت فعلی مناسب به نظر نمی‌رسد و چه بسا در وضعیت کنونی موجبات ناراحتی بیشتر مردم و خانواده‌های قربانیان را فراهم می‌کند. در ادامه راه نیز شورای شهر بنا دارد برای توضیح علت بروز این حادثه از شهردار تهران به عنوان بالاترین مقام مدیریت شهری دعوت کند تا در جلسه علنی شورای شهر حضور داشته باشد. علاوه بر این با تشکیل کمیته‌ای ویژه تلاش کند تا شهرداری تهران در جهت اصلاح و بازسازی بافت فرسوده و به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی اقدام کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها