شناسه خبر : 9297 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران

اقدامات آتی شورا برای مقابله با حادثه بزرگ

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران یک عامل را در بروز حادثه خیابان جمهوری پیش از اتمام بررسی‌های شورا قطعی اعلام می‌کند.

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران یک عامل را در بروز حادثه خیابان جمهوری پیش از اتمام بررسی‌های شورا قطعی اعلام می‌کند. کمبود آموزش‌های برخورد با خطر به عنوان راهی پیشگیرانه در برخورد با حادثه عاملی است که غلامرضا انصاری در بروز حوادثی همچون حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری مهم عنوان می‌کند. او چندین محور اصلی را برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه تشریح می‌کند و تجهیزات کنونی آتش‌نشانی را برای برخورد با حوادث گسترده ناکافی می‌داند.



مساله مقاومت و ایمنی ساختمان‌های شهر در برابر حوادثی همچون آتش‌سوزی همواره به عنوان یکی از معضلات اصلی شهر تهران به دلیل گستردگی بافت فرسوده مطرح بوده است. با توجه به بروز حادثه ناگوار خیابان جمهوری و قربانی شدن دو تن از شهروندان تهرانی در این حادثه چه اقدامی باید از سوی مدیران شهری برای پیشگیری از بروز این حوادث صورت گیرد؟
به نظر می‌رسد در اولین گام در بحث ساماندهی مشاغل باید بازنگری اساسی صورت گیرد. چرا که بخش عمده‌ای از فضای بافت فرسوده شهر تهران که امکان بازسازی در آنها وجود ندارد به فضای کسب و کار با کاربری غیرمجاز تبدیل شده است. علاوه بر این در مناطق زیادی از شهر همچون منطقه یک، سه و شش ساختمان‌های مسکونی زیادی با تغییر کاربری غیر‌مجاز به یک کارگاه و محل کسب تبدیل شده‌اند. در حادثه جمهوری هم شاهد بودیم ساختمان مسکونی پنج طبقه که حتی امکانات ایمنی ابتدایی مثل پله‌های خروج اضطراری در آن پیش‌بینی نشده بود تبدیل به کارگاه بافندگی شده بود که مواد موجود در این کارگاه نیز خود عامل اشتعال‌زایی بودند. به همین دلیل با توجه به وجود خطر زلزله در تهران اولین اقدام جدی که شهرداری تهران باید در این حوزه انجام دهد بحث ساماندهی مشاغل و تغییر کاربری‌ها‌ست که تاکنون شهرداری به صورت جدی به آن وارد نشده است.

علاوه بر مواردی که شما به آن اشاره داشتید مسائلی همچون وضعیت ترافیک و تراکم ساختمان‌ها از دیگر معضلات شهر تهران هستند. با توجه به سابقه آتش‌سوزی مسجد ارک و اینکه بافت متراکم و قدیمی در مقابل آتش‌سوزی آسیب‌پذیر هستند از دیدگاه شما مدیریت شهری در این حوزه چه مسائلی را باید در نظر بگیرد؟
ببینید علاوه بر این مواردی که شما ذکر کردید شبکه گاز و آب و فاضلاب شهری هم در تهران در صورتی که حادثه بزرگی همچون زلزله در پایتخت اتفاق افتد بزرگ‌ترین معضل شهری است چرا که ساماندهی شبکه به شکلی بوده است که در زمان بروز حادثه مشکل‌ساز هستند. به همین دلیل در شورای شهر پیشنهاد تشکیل ستاد بحران خدمات شهری برای پیشگیری از حوادث و سوانح ارائه شده است. علاوه بر این پیشنهاد شده است تمامی شبکه‌های خدمات شهری مرور و بازنگری شود و نتایج به شکل یک بسته‌بندی مناسب مورد ارزیابی قرار گیرد تا اگر خدای نکرده حادثه در سطح شهر اتفاق افتاد امکان مقابله با آن را داشته باشیم.

آیا در وضعیت کنونی در صورت بروز آتش‌سوزی گسترده یا حوادثی مثل زلزله که ابعاد وسیعی دارند سازمان آتش‌نشانی تهران آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث را دارد؟
در موقعیت کنونی اگر تمامی سازمان‌های امداد و نجات در کل کشور بسیج شوند بعید می‌دانم آمادگی لازم و کافی را برای مقابله با حادثه وسیع داشته باشند. به همین دلیل همان‌طور که اشاره کردم تنها راه در مرحله اول بازنگری مجدد در ساماندهی مشاغل و ساختمان‌های مسکونی، کاربری‌های غیر‌مجاز است. در مرحله دوم نیز مجموعه اقدامات تمامی دستگاه‌های نظارتی، تصمیم‌گیرنده و مجری باید مورد پایش قرار گیرد تا آسیب بخش‌های مختلف برطرف شود.

در خصوص حادثه خیابان جمهوری بخش زیادی از انتقادات به عملکرد شهرداری تهران مربوط است. آیا شورای شهر نیز این موضوع را تایید می‌کند؟
علل بروز این حادثه در شورای شهر با تشکیل کمیته‌ای در حال بررسی است. ما هم برای اظهار نظر در این موضوع منتظر نظر کارشناسان هستیم. اما در مرحله فعلی از دیدگاه بنده شهرداری در بروز این حادثه مقصر بوده است. البته در مورد موضوع تعجیل قربانیان فکر می‌کنم در صورتی که صدا و سیما به عنوان یک نهاد به وظیفه خودش برای آموزش‌های پیش از حادثه درست عمل می‌کرد شاید تعداد زیادی از مردم راه برخورد با این‌گونه حوادث را می‌دانستند. به اعتقاد بنده آموزش مهم‌ترین رکن در برخورد با این گونه حوادث است که حداقل تاکنون وجود نداشته است و همین موضوع به عنوان یک مقصر خاموش این حادثه است. در خصوص عملکرد آتش‌نشانی هم چند نکته قابل تامل است. در ظاهر قضیه مشکلی در زمان رسیدن ماشین آتش‌نشانی به محل حادثه وجود ندارد چون در زمان متعارف به محل رسیده است. اشکالات فنی هم قابل پذیرش است چون این اتفاق ممکن است برای یک هواپیمای در حال پرواز نیز بیفتد اما اگر مشکل نقص اپراتور یا حضور فرد غیرمسوول در محل بوده است باید با آن برخورد شود. نتایج این بررسی‌ها در هفته آینده مشخص خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها