شناسه خبر : 9896 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش تعداد چندقلوها در آمریکا

چندقلوها

طبق آمار رسمی مرکز سلامت ایالات متحده، این کشور در سال ۲۰۱۴ بالاترین رکورد چندقلوزایی را در طول تاریخ خود تجربه کرده است. طی سال ۵ / ۳ درصد از کل تولدها، متعلق به نوزادان چندقلو بوده است که به معنی ۱۴۰ هزار زایمان چندقلو در این بازه زمانی است.

طبق آمار رسمی مرکز سلامت ایالات متحده، این کشور در سال 2014 بالاترین رکورد چندقلوزایی را در طول تاریخ خود تجربه کرده است. طی سال 5 /3 درصد از کل تولدها، متعلق به نوزادان چندقلو بوده است که به معنی 140 هزار زایمان چندقلو در این بازه زمانی است. اگرچه اگر به صورت عددی، این رقم هنوز بسیار کوچک است اما سهم چندقلوزایی در کل زایمان‌های انجام‌شده افزایش زیادی داشته است. در واقع نرخ نرمال تولد چندقلوها حدود دو درصد است که تا نیمه دهه 1980 هم، همین رقم در ایالات متحده برقرار بوده است. اما از دهه 1980 به بعد این درصد شروع به افزایش کرده تا به رقم 5 /3 درصد در حال حاضر رسیده است. این موضوع تا حد زیادی به تغییر روش زندگی در ایالات متحده مربوط است و البته روندی مشابه می‌تواند در سایر کشورهای جهان هم حاکم باشد. با ورود زنان به بازار کار که منتهی به باقی ماندن آنها برای مدتی بیشتر در دانشگاه‌ها هم می‌شود، معمولاً زنان آمریکایی بارداری را تا بعد از 30‌سالگی یا حتی 40‌سالگی به تعویق می‌اندازند. بالا رفتن سن مادر، حتی اگر هیچ دخالت پزشکی برای بارداری لازم نباشد، احتمال چندقلوزایی را افزایش می‌دهد. در حالی که به طور متوسط کمتر از دو درصد بارداری‌های مادران نوجوان به چندقلو بودن نوزادان منتهی می‌شود، پنج درصد مادرانی که بالای 35‌سالگی باردار می‌شوند، فرزندانی چندقلو خواهند داشت و با گذشتن از سن 40‌سالگی این رقم به شش درصد می‌رسد. علاوه بر این نازایی و درمان‌های آن، مانند هورمون‌درمانی و آی‌وی‌اف و... احتمال چندقلو شدن نوزاد را به شدت افزایش می‌دهد. البته مسلماً بالا رفتن سن مادر، احتمال نازایی و در نتیجه لزوم مداخلات پزشکی را افزایش می‌دهد. تفکیک این دو اثر (بخشی از چندقلوزایی که فقط به علت افزایش سن اتفاق افتاده و بخشی که به دلیل مداخلات پزشکی رخ داده است) کار آسانی نیست اما اداره سلامت ایالات متحده تخمین می‌زند حدود دو‌سوم افزایش چندقلوها به دلیل مداخلات پزشکی و یک‌سوم به دلیل افزایش سن بارداری رخ داده است.
علاوه بر جمعیت‌شناسی، ن‍ژاد هم نقش مهمی در این موضوع دارد. مادران سیاهپوست بالاترین احتمال بارداری چندقلو را دارند. در سال 2014، 1 /4 درصد از بارداری سیاهپوستان به فرزندان چندقلو منتهی شده است. این رقم در مورد سفیدپوستان هم 8 /3 درصد بوده است. یعنی این دو گروه آمار چندقلوزایی بیش از متوسط جامعه داشته‌اند. کمترین احتمال چندقلوزایی در مورد مادران اسپانیایی (اندکی بیش از دو درصد) و آسیایی (2 /3 درصد) وجود دارد. شناخت عوامل موثر بر چندقلوزایی به دلیل رشد جمعیت پایین و پیر شدن جمعیت، برای بسیاری از کشورها ضروری است. شیوه زندگی خانواده‌ها را نمی‌توان به راحتی تغییر داد. بازگرداندن زنان به خانه و تشویق آنان به بارداری زودهنگام که منجر به افزایش تعداد فرزندان می‌شود (چون مادر، سال‌های بیشتری توانایی باروری داشته و می‌تواند فرزندان بیشتری را به دنیا بیاورد) نه‌تنها اثرات اقتصادی مهمی خواهد داشت که چندان سریع هم قابل انجام نیست. اما افزایش احتمال چندقلو‌زایی، در صورتی که سیاست‌های حمایتی مناسبی برای خانواده‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند رشد جمعیت را به میزان قابل توجهی در میان‌مدت افزایش دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها