شناسه خبر : 7507 لینک کوتاه

چرا سهم طبقه متوسط از جمعیت دنیا کمتر شده است؟

افسانه طبقه متوسط

چهار دهه گذشته، در ایالات متحده سال‌های غلبه بخش متوسط بود و اکثریت جمعیت ایالات متحده را این گروه تشکیل می‌دادند.

چهار دهه گذشته، در ایالات متحده سال‌های غلبه بخش متوسط بود و اکثریت جمعیت ایالات متحده را این گروه تشکیل می‌دادند. حالا اما به نظر می‌رسد این دوران در حال تمام شدن است. دهه‌های گذشته، تقریباً تمام برنامه‌ریزی‌های سیاسی و خصوصاً اقتصادی کشور بر مبنای نیازها و انتظارات طبقه متوسط بود که اکثریت را تشکیل می‌دادند و کارشناسان و سیاستمداران اعتقاد داشتند طبقه متوسطی قدرتمند و سالم، ایالات متحده را از همه جهات قدرتمند نگه خواهد داشت. اما حالا حدود 49 درصد از جمعیت این کشور، عضو طبقه متوسط هستند. در این بررسی، خانواده‌هایی که بین دوسوم تا دو برابر میانه درآمدی کشور، درآمد داشته باشند جزو طبقه متوسط محسوب می‌شوند. یعنی طبق آمار سال 2014 خانواده سه نفره‌ای که درآمد سالانه‌ای بین 41900 دلار تا 125600 دلار در سال داشته باشد، جزو این طبقه محسوب می‌شود. می‌توان مشاهده کرد با وجود اینکه بازه درآمدی، بسیار بزرگ در نظر گرفته شده، باز هم کمتر از 50 درصد جمعیت کشور در این طبقه قرار می‌گیرند. این نشانه‌ای بسیار واضح از افزایش نابرابری در این کشور است. نشانه مهم دیگر افزایش نابرابری، توجه به این موضوع است که در سال 1970 حدود 60 درصد جمعیت و 62 درصد کل درآمد به طبقه متوسط اختصاص داشته است. این رقم در سال 2014 به 50 درصد جمعیت و تنها 43 درصد درآمد کل رسیده است. یعنی سهم طبقه متوسط از درآمد به نسبت جمعیت به شدت کاهش یافته است. در حالی‌که طبقه بالای درآمدی در سال 1970 حدود 14 درصد جمعیت و 29 درصد درآمد را در اختیار داشتند و در حال حاضر نیز 21 درصد جمعیت را با 49 درصد درآمد به خود اختصاص داده‌اند. این نابرابری درآمدی به این دلیل که در صورت طولانی شدن می‌تواند بر سایر جنبه‌های زندگی فرد و خانوار و در مرحله بعد اجتماع، اثرگذار باشد، بسیار مهم به نظر می‌رسد.
این گزارش که توسط موسسه پیو منتشر شده البته، نشان می‌دهد میزان انتقال از طبقه متوسط به طبقه بالای درآمدی در مجموع بیشتر از حرکت در مسیر معکوس بوده است. معمولاً خانواده‌های بدون فرزند و خانواده‌های بازنشسته‌ای که هر دو عضو بالای 65 سال دارند، احتمال بیشتری دارد بتوانند از طبقه متوسط به بالا منتقل شوند و در مقابل تحصیلات در حد دبیرستان یا کمتر، مردان مجرد و خانواده‌های با تعداد فرزند بالا، با درصد بیشتری به طبقه پایین درآمدی منتقل شده‌اند.
اما مساله دیگری هم در این میان وجود دارد. بین سال‌های 1970 تا 2014، که این گزارش به آن پرداخته است، میانه درآمدی طبقه پردرآمد بسیار سریع‌تر از میانه درآمدی دو گروه دیگر افزایش یافته است. در حالی که میانه درآمدی پردرآمدها در این بازه زمانی 47 درصد رشد داشته، این عدد در مورد طبقه متوسط 34 و طبقه پایین درآمدی تنها 28 درصد بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها