شناسه خبر : 8600 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافی

آرامش ارزی

بازار ارز چشم انتظار مذاکرات هسته‌ای

بازار ارز در سال گذشته دستخوش تغییر چندانی نشد و روند آرام و به نسبت با‌ثباتی را در پیش گرفت. اکنون با آغاز سال ۹۴ با گذشت دو ماه از سال جاری به نظر می‌رسد بازار ارز همانند سال گذشته روندی آرام و معقول را در پیش گرفته است.

بازار ارز در سال گذشته دستخوش تغییر چندانی نشد و روند آرام و به نسبت با‌ثباتی را در پیش گرفت. اکنون با آغاز سال 94 با گذشت دو ماه از سال جاری به نظر می‌رسد بازار ارز همانند سال گذشته روندی آرام و معقول را در پیش گرفته است. اگرچه به نظر می‌رسد این بازار در حالت انتظار به سر می‌برد و منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای در تیرماه است. توافق یا عدم توافق ممکن است اثر قابل توجهی بر بازار ارز به ویژه نرخ دلار بگذارد.
بازار ارز همچنان به‌طور مشهودی تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و بیشترین تلاطم در آن با رسیدن خبرهایی از نتایج مذاکرات ایجاد می‌شود. در آذر سال 93، تمدید مهلت مذاکرات و عدم دستیابی به توافقی جدید، باعث شد قیمت ارز به فاصله‌ یک ماه به بیشترین میزان خود در سال، یعنی نزدیک به 3600 تومان برسد.
در مقابل، در اواخر سال و هفته‌های آخر اسفند با رسیدن خبرهایی از احتمال رسیدن به توافقی مناسب و جامع در آینده‌ای نزدیک، قیمت ارز در دو روز سقوط را تجربه کرد و از حدود 3400 تومان تا 3150 تومان کاهش یافت. در ابتدای سال جاری نیز با اعلام تفاهم لوزان نرخ ارز باز هم روند کاهشی نشان داد اما پس از مدت کوتاهی دوباره به مدار 3300 تومان بازگشت. این نوسان‌ها اگرچه به کشندگی نوسان‌های سال‌های 90، 91 و اوایل سال 92 نبود، اما باز هم این زنگ خطر را به‌صدا در آورد که بازار همچنان آتشی زیر خاکستر دارد که نهادهای ناظر باید نسبت به آن حساس باشند. با این حال در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری نرخ ارز بیشتر روزها بر مدار کاهشی قرار داشت به‌طوری که در اول اردیبهشت‌ماه نرخ دلار 3347 بود که در روز 30 اردیبهشت‌ماه به 3308 تومان رسید و کاهشی در حدود یک درصد نشان داد.

index:1|width:620|height:437|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها