شناسه خبر : 7909 لینک کوتاه

آیا نوسان زیاد نرخ رشد فصلی نشانه نادرستی محاسبات است؟

منتظر معجزه نباشید

انتشار خبر رشد ۵ / ۳‌درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی خبر خوبی بود ولی تفسیری که از این رشد در رسانه‌های کشور شد با واقعیت آن فاصله زیادی داشت.

انتشار خبر رشد 5 /3‌درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی خبر خوبی بود ولی تفسیری که از این رشد در رسانه‌های کشور شد با واقعیت آن فاصله زیادی داشت. نرخ رشد 5 /3‌درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم، نرخ رشد تعدیل‌شده برای کل سال است و نشان‌دهنده تغییرات اقتصاد طی سه ماه نیست. به تعبیر بهتر نمی‌توان گفت اقتصاد آمریکا در انتهای فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی 5 /3 درصد بزرگ‌تر از ابتدای این فصل بود که اگر این اتفاق می‌افتاد نرخ رشد اقتصادی سالانه آمریکا از نرخ رشد اقتصادی سالانه چین و هند هم بالاتر بود.
تفسیر نرخ رشد فصلی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ میلادی این است که اگر اقتصاد آمریکا با همین نرخ رشد فصل سوم برای 12 ماه به رشد خود ادامه دهد، در آن صورت ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا در پایان ماه دوازدهم 5 /3 درصد بیشتر از ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در ابتدای سال خواهد بود. ولی باز هم رشد 5 /3‌درصدی اعلام‌شده رشد خوبی برای اقتصاد آمریکاست. اقتصادی که رکود بزرگ سال ۲۰۰۷ میلادی را پشت سر گذاشته است و با سرعت بسیار زیادی در حرکت است.

خبر خوب اقتصادی
اما با وجود اینکه تعبیر نرخ رشد فصلی اعلام‌شده برای اقتصاد با تعبیری که اغلب در اذهان عمومی ایجاد می‌شود تفاوت زیادی دارد ولی باز هم رشد 5 /3‌درصدی خبر خوبی برای اقتصاد آمریکاست. زیرا بالاترین نرخ رشد فصلی اقتصادی در این کشور طی دو سال اخیر است و با هر تعبیر و تفسیری نشان از یک روند مثبت در اقتصادی دارد که زیر بار فشار اقتصادی با تورم اندک و نرخ بالای بیکاری دست به گریبان بود و شمار زیادی از کارخانه و کارگاه‌های تولیدی آن به دلیل مشکلات اقتصادی سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی تعطیل شده بودند. لایل کارسون یکی از تحلیلگران اقتصادی در مورد این نرخ رشد اقتصادی به اکونومیست گفت: به نظر می‌رسد نرخ رشد اقتصادی آمریکا در فصل سوم سال جاری بیش از حد ارزیابی شده باشد زیرا وضعیت اقتصادی این کشور در بخش‌های دیگر چندان قابل اعتماد و امیدوارکننده نیست. تیم ورستل اقتصاددان و نویسنده نشریه فوربس می‌نویسد: اقتصاد آمریکا نمی‌تواند در فصل آخر سال ۲۰۱۶ میلادی با همین سرعت رشد کند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت رشد 2 /2‌درصدی تولید ناخالص داخلی برای آمریکا پیش‌بینی شده است. حتی بسیاری از تحلیلگران رشد 2 /2‌درصدی تولید ناخالص داخلی را هم در فصل آخر سال ۲۰۱۶ میلادی غیر‌محتمل می‌دانند و معتقدند در بهترین حالت ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل آخر سال با نرخ دو درصد افزایش می‌یابد و تعبیر این نرخ رشد فصلی اقتصادی هم همان تعبیری است که برای نرخ رشد فصل سوم بیان شده بود. آنها بر این باور هستند که رشد سالم اقتصادی آمریکا در فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال ضعف بالای اقتصادی طی 9 ماه قبل ا‌ز آن اتفاق افتاد. این در حالی است که طی 9 ماه قبل از فصل سوم سال گذشته، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این کشور رشد کرده بود و ارزش تولید ناخالص داخلی هم با نرخی معادل یک درصد در هر فصل افزایش یافته بود. اما آمریکا بعد از پایان یافتن سه فصلی که آمارهای رشد اقتصادی امیدوار‌کننده‌ای نداشت به یکباره وارد شوکی تازه در اقتصاد شد. شوکی بزرگ و تاثیر‌گذار در اقتصادی که با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از مهم‌ترین شوک‌های آن روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در روز بیستم ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی است.

اوضاع اقتصادی بد نیست و‌لی نباید انتظار معجزه داشت
کوین هندسون یکی از تحلیلگران اقتصادی در مورد اوضاع اقتصادی آمریکا می‌گوید: به نظر من عملکرد اقتصادی آمریکا در این فصل مثبت بوده است ولی در سطحی نیست که بتوان رشد 5 /3‌درصدی تولید ناخالص داخلی را برای اقتصاد تصور کرد. به عنوان مثال نرخ رشد دستمزدها در آمریکا در این فصل به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم آمارهای رسمی دولت در مورد رسیدن نرخ بیکاری به بیکاری طبیعی را بپذیریم تا از ابراز رضایت فعالان کارگری از عملکرد صنایع برای استخدام کارگران در ماه‌های اخیر برخوردار باشیم.
به همین دلیل ضمن پذیرش این نکته که اقتصاد آمریکا در حال رشد است ولی پذیرفتن رشد فصلی 5 /3‌درصدی به نظر ساده‌لوحانه می‌آید. از طرف دیگر در سال‌های اخیر همیشه نرخ رشد فصلی اقتصاد در زمستان بسیار کمتر از فصول دیگر بوده است، در حالی که اگر اقتصاد در فصل سوم شرایط ایده‌آلی داشته باشد، نباید در فصل آخر هر سال افت قابل توجه رشد را تجربه کند. هندرسون بر این باور است که نحوه محاسبه رشد اقتصادی فصلی در آمریکا در سال‌های اخیر نادرست بوده است زیرا در یک برآورد صحیح رشد اقتصادی نمی‌توان نوسان زیاد فصلی را در اقتصاد تجربه کرد. وی ادامه می‌دهد: زمانی که یک پروژه در فصل تابستان در آمریکا آغاز می‌شود تا سال‌های طولانی اجرای آن ادامه دارد. بنابراین دلیلی ندارد که در فصل سوم اثر مثبت اجرای این پروژه در اقتصاد دیده شود و باعث افزایش نرخ رشد فصل سوم اقتصاد شود ولی در فصل آخر نرخ رشد تنزل یابد. بنابراین حاصل سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تولیدی در رشد اقتصادی تمام فصول مشاهده می‌شود. البته باید پذیرفت که در فصل آخر سال به دلیل سرمای هوا فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی زیادی تعطیل می‌شوند و همین مساله زمینه را برای کاهش نرخ رشد اقتصاد فراهم می‌کند ولی تفاوت فاحش رشد اقتصادی در فصل سوم و فصل آخر سال نشان می‌دهد در برآورد اقتصاد در یکی از این فصول اشتباهی رخ داده است.

می‌دانیم که نرخ رشد اقتصادی تغییر می‌کند
تمامی تحلیلگران اقتصادی بر این مساله واقفند که نرخ رشد اقتصادی در فصول مختلف سال تغییر می‌کند و به دلیل همین نوسان است که سازمان‌های ملی و بین‌المللی اقدام به محاسبه نرخ رشد اقتصادی فصلی می‌کنند ولی نوسان‌های فصلی نرخ رشد اقتصادی آمریکا طی دو سال اخیر بیش از اندازه زیاد بوده است و این تفاوت زیاد نرخ رشد اقتصادی فصلی هم نشان می‌دهد در نحوه اندازه‌گیری نرخ رشد اقتصادی ما مشکلات زیادی وجود دارد. مشکلاتی که تا‌کنون مقامات اقتصادی آمریکا تمایلی به برطرف کردن آن نداشتند. بررسی نرخ رشد اقتصادی فصلی سال‌های اخیر آمریکا باعث می‌شود تا ما به این برآورد برسیم که در فصل آخر سال ۲۰۱۶ میلادی یا در فصل اول سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ رشد اقتصادی آمریکا سقوط بی‌سابقه‌ای خواهد کرد زیرا هر سال در فصل زمستان اتفاقی در اقتصاد می‌افتد که ما اطلاع دقیقی در مورد چند و چون آن نداریم و باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور می‌شود. به هر حال اقتصاددانان از انتشار این خبر استقبال کرده‌اند ولی در مورد درستی این نرخ رشد فصلی تردید زیادی دارند. آنها می‌دانند اقتصاد در حال رشد است ولی اینکه این رشد به بالغ بر 5 /3 درصد برسد و یکباره در فصل بعدی افت کند مساله‌ای است که نمی‌توان در مورد آن اطمینان داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها