شناسه خبر : 9668 لینک کوتاه

چگونه رشد فصل سوم آمریکا به ۳ / ۵ درصد رسید؟

رکوردشکنی آمریکا

به گزارش مرکز تحلیل و آمار اقتصادی آمریکا، در فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا به ۵ / ۳ درصد رسید که نسبت به فصل دوم همین سال ۱ / ۲ درصد رشد داشته است.

مونا مشهدی‌رجبی
به گزارش مرکز تحلیل و آمار اقتصادی آمریکا، در فصل سوم سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا به 5 /3 درصد رسید که نسبت به فصل دوم همین سال 1 /2 درصد رشد داشته است. پیش از این انتظار می‌رفت اقتصاد آمریکا در فصل سوم با نرخ 2 /3 درصد رشد کند و حتی تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی هم سیاستی بود که در نتیجه افزایش سطح اعتماد به اقتصاد آمریکا اتخاذ شد. این رکوردشکنی در آمریکا نشان‌دهنده بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد داخلی کشور است. در فصل دوم سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور 4 /1 درصد افزایش یافته بود و در فصل اول نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور صنعتی برابر با 8 /0 درصد بود. لازم به ذکر است آمریکا بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ میلادی با مشکلات زیادی مواجه شد که نتیجه آن از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به فضای اقتصادی کشور و به دنبال آن تنزل نرخ رشد اقتصادی این کشور بود. سایت مارکت ریالیستیک در گزارش اخیر خود نوشت: دلیل اصلی افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا افزایش صادرات، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی، افزایش هزینه‌های مصرفی شخصی و افزایش هزینه‌های مصرفی دولتی است. افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا نشانه مثبتی برای این کشور است و فدرال‌رزرو هم در جهت تقویت نرخ رشد اقتصادی آمریکا کمک بزرگی کرده است. ازجمله حمایت‌های فدرال‌رزرو می‌توان به ارائه انگیزه‌های پولی از طریق تزریق به اقتصاد و رساندن نرخ بهره بانکی تا سطح نزدیک به صفر اشاره کرد. فدرال‌رزرو تا انتهای سال قبل از افزایش نرخ بهره امتناع کرد زیرا بر این باور بود که اوضاع اقتصادی در این کشور هنوز از ثبات لازم برخوردار نیست ولی در ماه دسامبر خبر از افزایش 25 /0‌درصدی نرخ بهره بانکی داد. فدرال‌رزرو آمریکا در نظر دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ بهره بانکی را سه بار افزایش دهد و به 5 /1 درصد برساند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از فصل اول سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون، نرخ رشد فصلی اقتصاد آمریکا نوسانات زیادی داشته است. در ابتدای این فصل اقتصاد آمریکا با نرخ 9 /1 درصد رشد کرد و تا فصل آخر سال ۲۰۱۳ میلادی به 8 /3 درصد افزایش یافت ولی در فصل اول سال ۲۰۱۴ میلادی نرخ رشد اقتصادی این کشور به منفی 9 /0 درصد رسید. در فصل دوم سال ۲۰۱۴ میلادی رکورد رشد اقتصادی فصلی در این کشور شکسته شد و آمریکا توانست رشد بالغ بر 6 /4‌درصدی را شاهد باشد ولی باز هم این رشد بالا دوامی نداشت و افت تدریجی رشد اقتصادی تا انتهای فصل ادامه پیدا کرد. در فصل اول سال ۲۰۱۵ میلادی اقتصاد این کشور صنعتی دنیا با نرخ 6 /0 درصد رشد کرد ولی باز هم در فصول بعدی سال رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد همواره در فصل اول هر سال نرخ رشد اقتصادی در آمریکا کمترین سطح و در فصل‌های بعدی بالاتر است. برخی دلیل کمتر بودن نرخ رشد اقتصادی در فصل اول سال میلادی را سرمای هوا و تاثیر آن روی فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی در این کشور می‌دانند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها