شناسه خبر : 7653 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اخراج چینی‌های بدقول

یکی از نخستین اقدامات بیژن زنگنه برای پارس جنوبی که اخیراً انجام شد؛ بازگرداندن کارکنان شرکت ملی نفت چین با عنوان اختصاری «سی‌ان‌سی‌پی» China National Petroleum Corporation بود.

یکی از نخستین اقدامات بیژن زنگنه برای پارس جنوبی که اخیراً انجام شد؛ بازگرداندن کارکنان شرکت ملی نفت چین با عنوان اختصاری «سی‌ان‌سی‌پی» China National Petroleum Corporation بود. این شرکت 1300 روز پیش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به ارزش پنج میلیارد دلار منعقد کرد و در جریان انعقاد قرارداد نیز، شرکت‌هایی چون «توتال» و «پتروناس» از دور رقابت با این شرکت کنار گذاشته شدند. با اینکه در سه سال و نیم گذشته، اطلاعات دقیقی از ارزش قرارداد این شرکت با ایران منتشر نشده است؛ اما خبرگزاری مهر اعلام کرده به محض قطعی شدن وزارت زنگنه، این شرکت 30 پرسنل خود در پارس جنوبی را به پکن بازگردانده است و دفتر CNPC نیز در تهران به حالت
نیمه تعطیل درآمده است. به عبارت دیگر، وزارت نفت در یکی از اولین اقدامات خود در دوره جدید، چینی‌ها را از پارس جنوبی بیرون کرده و شرکت ایرانی «پتروپارس» جانشین آنها شده است. این نکته را هم باید اضافه کرد که شرکت ملی نفت چین، در سال 1949 میلادی تاسیس شده و البته در سال 2006 میلادی 67 درصد سهام آن به شرکت «پتروچاینا» فروخته شد. شرکت ملی نفت چین هم‌اکنون قراردادهایی را با سوریه، قزاقستان، ازبکستان و عراق برای توسعه میادین نفت و گاز این کشورها دارد که گفته می‌شود بخش‌هایی از قرارداد این پروژه‌ها همزمان با قرارداد با ایران بسته شده اما این شرکت در ایران وقت‌کشی کرد و در کشورهای یاد‌شده پروژه‌ها را به موقع تحویل داده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها