شناسه خبر : 14391 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طرح موضوع

سفر به عسلویه

قطری‌ها به آن «حقل غاز الشمال» می‌گویند و ایرانی‌ها «پارس جنوبی». می‌گویند انرژی ۱۰ سال کره زمین را می‌تواند در صورت برداشت کامل منابع گازی آن تامین کند.

قطری‌ها به آن «حقل غاز الشمال» می‌گویند و ایرانی‌ها «پارس جنوبی». می‌گویند انرژی 10 سال کره زمین را می‌تواند در صورت برداشت کامل منابع گازی آن تامین کند. درباره این میدان گازی گنبدی‌شکل که به طور مشترک در آب‌های سرزمینی ایران و قطر قرار دارد، می‌گویند «قطری‌ها مانند خوردن آب از لیوان با استفاده از نی، پارس جنوبی را که یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی جهان است، خالی می‌کنند و ایران هر روز در بهره‌برداری از این میدان گازی عقب‌تر می‌افتد.» این میدان سال1340 کشف شده و قطری‌ها سال 1368 شروع به استخراج گاز از آن کرده‌اند و ما در هشت سال گذشته حتی نتوانستیم یک فاز از پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم.
هفته گذشته بیژن زنگنه در نخستین سفر خود به پارس جنوبی رفت تا از نزدیک در جریان کارهای این میدان مشترک قرار گیرد. دیدن تصاویر او در عسلویه این امید را ایجاد کرده است که ایران در توسعه پارس جنوبی بتواند عقب‌ماندگی‌های ایجاد شده در پارس جنوبی را جبران کند. هر چند که با وجود شدت تحریم‌های خصمانه علیه نفت و گاز کشور کار سختی است. اما به نظر می‌رسد حضور زنگنه در بالاترین مقام اجرایی نفت ایران بتواند شرایط را تغییر دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها