شناسه خبر : 15358 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر نفت هفته گذشته پس از سال‌ها به عسلویه رفت

زنگنه در پارس جنوبی

پنجشنبه گذشته بیژن زنگنه پس از هشت سال دوری به منظور اطلاع از آخرین وضعیت طرح‌های توسعه پارس جنوبی وارد عسلویه شد.

فاطمه بیک‌پور
پنجشنبه گذشته بیژن زنگنه پس از هشت سال دوری به منظور اطلاع از آخرین وضعیت طرح‌های توسعه پارس جنوبی وارد عسلویه شد. او با حضور در پالایشگاه، بخش خشکی، روند توسعه سکوها و بخش دریا، خطوط لوله انتقال و پیشرفت و نصب و اجرای تاسیسات پالایشگاهی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی به خواسته اقتصاد‌دانان که از سال 89 محقق نشده بود، عمل کرد. دکتر معظمی معاون بین‌الملل وزارت نفت، مهندس قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مهندس نصوری مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس، مهندس زهیری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، مهندس شمس مدیر عامل پتروپارس، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، مهندس سلطانپور مجری طرح و مجید محمودی فرماندار عسلویه، همراهان وی در این سفر بودند. زنگنه پیشتر با تاکید بر اینکه پارس جنـوبی در صـدر بـرنامـه‌های وزارت نفت است، گفته بود: تلاش وزارت نفت بر این است که فازهای تکمیل‌شده پارس جنوبی را وارد مدار کند، چرا که امروز با توجه به نیازهای کشور به گاز، به این میادین مشترک نیاز اساسی و مبرم داریم. فاز یک تا ۱۰ این میدان مشترک هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است و فاز 1۱ تا ٢٤ آن نیز به صورت همزمان در دست توسعه است و واحدهای پالایشگاه فاز ١٥ و ۱۶ و همچنین فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در دو ماه آینده و فاز 17 و ١٨ نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. این میدان گازی نزدیک به ٤٠‌تریلیون مترمکعب گاز دارد که بیش از ۲۱ درصد کل گاز دنیا را شامل می‌شود. هم‌اکنون ایران روزانه بیش از ۲۹۰ میلیون مترمکعب گاز پارس جنوبی را در پالایشگاه‌های موجود در عسلویه شیرین‌سازی می‌کند. وزیر نفت در ادامه تاکید کرد، از این پس 60 درصد وقت خود را برای توسعه میدان پارس جنوبی و میدان‌های مشترک به کار خواهم گرفت تا علاوه بر تولید برنامه‌ای نفت و گاز و ارتقای ثروت‌آفرینی ملی، بهبودی ویژه‌ای در شرایط اقتصادی کشور به وجود آوریم. او همچنین تولید بیشتر از میدان پارس جنوبی را علاوه بر تقویت روحیه ملی، تاثیر مستقیم در زندگی مردم و تامین نیازهای کشور، موجب ارتقای جایگاه ایران در جهان انرژی دانسته بود. زنگنه خطاب به پیمانکاران طرح‌های توسعه پارس جنوبی عنوان کرده دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات پارس جنوبی انجام خواهد داد اما انتظار این است که پیمانکاران متناسب با شرح وظایف خود در قرارداد به رفع مشکلات سازمان خود اقدام کرده و به فکر تامین منابع مالی مورد نیازشان باشند. به نظر می‌رسد آقای وزیر تصمیم بسیار مناسبی گرفته و قرار شد تمرکز بیشتری روی پروژه‌های اولویت‌دار و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند صورت گیرد تا این فازها هر چه سریع‌تر در مدار تولید گاز قرار گیرند. با توجه به در پیش بودن زمستان و نیاز شدید ما به گازهای موجود در پارس جنوبی، مقرر شد امکانات صنعت نفت و سایر امکانات موجود در عسلویه به لحاظ ظرفیت‌های مالی و انسانی روی فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 متمرکز شود. زیرا این فازها می‌توانند روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این اقدام برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می‌کند. این تصمیمی مدیریتی، مقبول و درست است. در واقع زمانی که پروژه‌های فراوانی دردست اقدام و منابع هم محدود است، باید روی اولویت‌دارها تمرکز ویژه‌ای صورت گیرد.

سفر به عسلویه؛ آغاز فصل نوینی در نفت
دکتر معظمی در گفت‌وگو با «تجارت فردا»، معتقد است سفر آقای زنگنه به عسلویه پیامد بسیار مهم‌تری در دل خود دارد که به نوعی تزریق روحیه و تشویق و ایجاد امید برای کارکنان منطقه عسلویه بوده است. او تاکید می‌کند این موضوع پیام دیگری هم برای کارکنان این صنعت دارد که نشان‌دهنده آغاز فصل نوینی در پیشرفت کارها و توسعه صنعت نفت است. بالاخره مردم و کارکنان صنعت نفت با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی انتظار تغییر و تحول دارند. معظمی در ارزیابی خود از این تغییر و تحول می‌گوید: «این تغییر و تحول در توسعه و پیشرفت طرح‌ها باید مشاهده شود. از آنجا که صنعت نفت موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است، این روش منجر به تولید ثروت بیشتر و توسعه کشور خواهد شد.» او با سپاس از رستم قاسمی مدیریت قبلی صنعت نفت، ادامه می‌دهد، امیدواریم با این سیاست جدید پروژه‌ها به نتیجه برسند و بتوان مشکلات کشور را حل کرد و برنامه‌های وزارت نفت جهت توسعه صادرات را در موعد مقرر اجرا و محقق کرد.

برداشت از میادین تغییر چندانی نسبت به هشت سال گذشته نداشته
همان‌طور که خود زنگنه هم اشاره کرده بود پس از هشت سال برای نخستین بار بود که به عسلویه سفر و از پروژه‌های پارس جنوبی دیدار می‌کند. او در برآیند خود از پیشرفت فازهای پارس جنوبی گفت: در مدت هشت سال گذشته اموری ثابت مانده و یکسری بخش‌ها با آمدن فازهای جدید تغییر کرده، اما با این حال برداشت از مخازن گازی میدان پارس جنوبی در این مدت تغییر چندانی نکرده است. دکتر معظمی نیز در این خصوص اظهار داشت: واقعیت این است که ‌ای کاش در طول این هشت سال یک بار هم که شده از حضور مهندس زنگنه در صنعت نفت استفاده و از ایشان برای بازدید دعوت می‌شد. ایشان پایه‌گذار این پروژه‌ها بودند و کمک بسیاری به پیشرفت فازها می‌توانستند داشته باشند. به هر ‌ترتیب این افراد سرمایه‌های کشور هستند. همان‌طور که وزرای قبلی نیز سال‌ها در صنعت نفت تلاش کرده و برای این صنعت دل سوزانده‌اند. زنگنه در خصوص فاز 12 در این سفر عنوان کرد: زمستان امسال گاز فاز ۱۲ باید وارد شبکه سراسری شود. او درباره روند پیشرفت فازهای ۱۵ و 16 پارس جنوبی گفت: با تزریق گاز ‌ترش به فازهای ۶، ۷ و ۸ پالایشگاه شیرین‌سازی این فازها به‌طور موقت راه‌اندازی شده ولی فعالیت‌های بخش دریایی این فازها در دست اجراست و هم‌اکنون سکوهای آن ساخته شده که باید در محل این دو فاز نصب و راه‌اندازی شود تا چاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ نیز تکمیل شود.

افزایش ظرفیت تولید نفت خام
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران پس از اظهارات زنگنه در نخستین روز کاری خود عنوان کرد ظرفیت تولید نفت به میزان چهار میلیون بشکه در روز طی چهار ماه آینده افزایش خواهد یافت. همچنین «با تلاش متخصصان صنعت نفت می‌توان ظرفیت تولید را به سال 1384 بازگرداند». این را دکتر معظمی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران می‌گوید و ادامه می‌دهد، البته افزایش ظرفیت تولید به معنای افزایش تولید نیست. زیرا میزان تولید باید در سقف تعیین‌شده توسط «اوپک» باشد. این مساله شامل دو بخش است. نیاز داخلی و صادرات که ما به دنبال افزایش صادرات نفت و همچنین پیدا کردن بازارهای جدید و متنوع کردن بازارهای صادراتی نفت هستیم و حتماً این اقدام را جهت افزایش صادرات با توجه به شرایط اقتصادی و فنی در نظر می‌گیریم.

احیای میادین مشترک با قطر
قطر ظرف سال‌های گذشته به دلیل دارا بودن امکانات بیشتر و محدودیت‌های کمتر، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در میادین مشترک داشته است. این‌گونه نبوده که ایران سرمایه‌گذاری خود را متوقف کرده باشد. اما میزان سرمایه‌گذاری ما متناسب با توسعه این میادین نبوده است. قطری‌ها به تکنولوژی بیشتر و منابع مالی عظیمی دسترسی داشته‌اند. در حالی که این منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌ها و ورود تکنولوژی و امکانات به دلیل تحریم‌ها به روی ایران بسته بود. دکتر معظمی تصمیمی را که هفته گذشته در خصوص عسلویه اتخاذ شد در راستای استفاده بهینه‌تر از همین میادین مشترک و بهره‌برداری بیشتر از آنها می‌داند.

بررسی نیازهای پارس جنوبی
قطع به یقین پارس جنوبی از این پس جهت تسریع در به ثمر رساندن پروژه‌ها به نیروی انسانی بیشتر، تکنولوژی مناسب‌تر و سرمایه‌گذاری‌های عظیم‌تری نیازمند است. دکتر معظمی در ارزیابی خود از این مساله با تایید این موضوع عنوان می‌کند، برای توسعه بیشتر پروژه‌های عسلویه نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم. چنانچه بخواهیم صنعت نفت را متناسب با سند چشم‌انداز توسعه دهیم، قطعاً نیازمند استفاده از منابع خارجی هستیم و منابع داخلی تامین‌کننده نیست و کفاف نمی‌دهد. این موضوع بستگی به این دارد که چگونه با دنیا تعامل کنیم و فضایی را فراهم کنیم که سرمایه‌گذارانی که به هر دلیلی با ایران قطع همکاری کرده و رفته‌اند، بازگردند.

درخواست‌های مثبتی برای همکاری مطرح شده
معاون بین‌الملل وزارت نفت تاکید می‌کند: «با توجه به سابقه کار در حوزه بین‌المللی، در طول همین مدت کوتاهی که از شروع دولت یازدهم گذشته است، آثاری که مشاهده شده، درخواست‌هایی که مطرح و ملاقات‌هایی که انجام شده، بسیار مثبت بوده است. نمی‌گویم همه این درخواست‌ها و دیدارها منتج به نتیجه خواهد شد، اما نفس حضور و پیشنهادها مثبت بوده است.» او در پاسخ به اینکه برای نتیجه‌گیری در خصوص این رایزنی‌ها و پیشنهادات، ملزم به از میان برداشتن تحریم‌ها جهت مذاکره نخواهیم بود، عنوان می‌کند، تحریم‌ها ملزومات خاص خودش را دارد. این بدان معنا نیست که چون تحریم هستیم، نمی‌توانیم هیچ سرمایه‌گذار خارجی را به صنعت نفت بیاوریم یا با آنها به توافق برسیم. زیرا تحریم‌ها مقوله جدیدی نیستند و با وجود این مساله ظرف سال‌های گذشته صنعت پتروشیمی بسیار پیشرفت کرده و با توسعه همراه بوده است. در واقع تجارت قواعد خاص خودش را دارد که بسیاری اوقات فارغ از مسائل سیاسی عمل می‌کند. این‌گونه نیست که مسائل سیاسی تاثیری در کسب و کار ندارند، بلکه کسب و کار قواعد خاص خودش را دارد. شاید نتوان به درستی گفت رفع تحریم، زیرا رفع کامل تحریم‌ها یک پروسه طولانی‌مدت است که زمان می‌برد. اما می‌توان از طریق دیپلماسی عمومی و انرژی و سیاسی تحریم‌ها را کمتر کرد. بر این اساس چنانچه راهبری درستی در نظر گرفته شود، قطعاً حتی با وجود تحریم‌ها می‌توان اقدامات بزرگی را نسبت به گذشته انجام داد. دکتر معظمی در ارزیابی شخصی خود معتقد است صحنه بین‌المللی بنا دارد رفتار متعادل‌تری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. «اکنون توپ در زمین اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست. آنها هستند که امروز باید گام نخست را بردارند. برآیند امروز حاکی از آن است که آمریکایی‌ها تا امروز به صورت عملی اقدامی انجام نداده و قدمی جلو نگذاشته و به صورت شفاف نشان نداده‌اند که به دنبال حل مسائل هستند. اما ما امیدواریم با رویکرد جدید شاهد اقدامات عملی مناسبی از سوی غرب باشیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها