شناسه خبر : 7096 لینک کوتاه

رکوردشکنی در جریان انتخاب یلن

تاثیر انتخاب یلن بر بازارها

جانت یلن اقتصاددان ۶۷‌ساله آمریکایی که شهرت زیادی در عرصه آکادمیک در آمریکا دارد و سال‌ها هم به عنوان معاون رئیس فدرال‌رزرو آمریکا و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در این کشور کار کرده است با ۵۶ رای مثبت در مقابل ۲۶ رای منفی به عنوان رئیس بعدی فدرال‌رزرو انتخاب شد.

مونا مشهدی رجبی

جانت یلن اقتصاددان 67‌ساله آمریکایی که شهرت زیادی در عرصه آکادمیک در آمریکا دارد و سال‌ها هم به عنوان معاون رئیس فدرال‌رزرو آمریکا و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در این کشور کار کرده است با 56 رای مثبت در مقابل 26 رای منفی به عنوان رئیس بعدی فدرال‌رزرو انتخاب شد. یلن اولین زنی است که طی 100 سال گذشته به عنوان رئیس فدرال‌رزرو آمریکا انتخاب شده است ولی انتخاب او از یک نظر دیگر هم حائز اهمیت است. یلن با کمترین میزان آرای مثبت طی تاریخ آمریکا به عنوان رئیس فدرال‌رزرو انتخاب شد زیرا بسیاری از اعضای سنای آمریکا بر این باور بودند که سپردن سکان اقتصادی آمریکا در شرایط بحرانی کنونی بر دوش یلن اشتباه است زیرا او توانایی لازم برای کنترل شرایط اقتصادی را ندارد. برنانکی رئیس پیشین این مرکز هم که در انتخابش تردیدهای زیادی وجود داشت و افراد زیادی با روی کار آمدن او مخالف بودند، در نتیجه رای‌گیری در سنای آمریکا 70 رای مثبت و 30 رای منفی به دست آورد. او که از روز 31 ژانویه سال 2014 میلادی رسماً کار خود را به عنوان اولین زن رئیس فدرال‌رزرو آغاز می‌کند و بر جایگاهش به عنوان قدرتمندترین زن دنیا در عرصه اقتصادی مهر تایید می‌زند، سیاست‌هایی همسو با برنانکی را دنبال خواهد کرد. او که طرفدار اصلی طرح تسهیل مقداری برنانکی در سال‌های اخیر بود و از طرح سوم تسهیل مقداری موسوم به QE3 حمایت کرده بود در سخنرانی‌های اخیر خود تاکید کرده است که هدف اولش کاهش نرخ بیکاری و اصلاح شرایط زندگی مردم است. او اجرای سیاست‌هایی را که زمینه را برای افزایش فرصت‌های شغلی در کشور فراهم می‌کند در اولویت برنامه‌هایش قرار می‌دهد و تاکید دارد نرخ تورم بیش از دو درصد (تورم دو‌درصدی سقف تورم اعلام شده توسط فدرال‌رزرو آمریکا بود و همواره باید تلاش می‌شد که نرخ تورم از این سقف فراتر نرود) برای اقتصادی که در حال رشد باشد و شمار بیکاران آن کم باشد قابل تحمل است. البته او همواره ارتقای تورم بیشتر از سه درصد را کاملاً نادرست خوانده است و تاکید کرده که تورم بالا اقتصاد را فلج می‌کند.

تاثیر این انتخاب روی بازار سهام
بعد از انتخاب یلن به عنوان رئیس فدرال‌رزرو آمریکا بازار سهام آمریکا که چندین روزی را با روند نزولی طی کرده بود به یکباره صعود را تجربه کرد. کریستینا کوپر رئیس مرکز مالی و سرمایه‌گذاری الیاز گلوبال در این مورد می‌گوید: تایید یلن به عنوان رئیس فدرال‌رزرو این پیام را به بازار سهام داد که طرح تزریق پول به اقتصاد و تسهیل مقداری فدرال‌رزرو برای حمایت از رشد اقتصادی و تسهیل شرایط مالی تداوم پیدا می‌کند. این مساله باعث شد استرس بازارها در مورد کمبود احتمالی نقدینگی در صورت توقف اجرای طرح تزریق به اقتصاد از بین برود و بازار سهام آمریکا رشد را تجربه کند. این رشد روی بازارهای اروپایی هم اثر مثبت گذاشت و باعث افزایش ارزش بازار سهام اروپا شد. ولی آیا این وضعیت تا انتهای سال ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ ویل کامپون یکی از تحلیلگران مرکز مطالعاتی گلوبال اینسایت معتقد است که روند رشد بازار سهام تا انتهای سال ادامه دارد. البته نمی‌توان انتظار داشت در تمامی روزها شاهد رشد باشد ولی بدون شک با این انتخاب و تداوم تزریق به اقتصاد برآیند وضعیت بازار سهام در انتهای سال 2014 میلادی نسبت به ابتدای این سال رشد را نشان می‌دهد. این خبری بسیار خوشایند برای فعالان بازار سهام است و حتی می‌تواند منابع مالی بیشتری را به این بازار سوق دهد. آمارها نشان می‌دهد ارزش سهام اس اند پی 500 نسبت به سال 2009 میلادی 170 درصد و ارزش سهام داو جونز بالغ بر 160 درصد رشد کرده است ولی تا کجا می‌توان این بازارها را با کمک تزریق‌های خارجی در مسیر رشد قرار داد؟ هالت استن تحلیلگر مرکز مطالعاتی و برنامه‌ریزی استن می‌گوید: «توقف تزریق به بازارهای مالی به معنای بی‌اثر کردن سیاستی است که میلیاردها دلار به اقتصاد هزینه وارد کرده است. بدون شک نمی‌توان هم‌اکنون در مورد توقف سخن گفت ولی این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از وابستگی بازار مالی به یک منبع مالی خارجی کم کرد تا در مقابل تغییر این سیاست آسیب جدی نبیند؟»

تاثیر این انتخاب بر بازار مسکن
بازار مسکن آمریکا در جریان بحران اقتصادی آسیب زیادی دید و قیمت مسکن در این کشور تنزل زیادی پیدا کرد. شمار زیادی از مردم خانه‌هایشان را از دست دادند و این مساله باعث فشار اقتصادی زیادی به افراد طبقه متوسط آمریکا شد. ولی به دنبال اجرای طرح‌های تسهیل مقداری بازار مسکن هم رونق گرفت. انتخاب یلن شوک مثبتی را به بازار مسکن وارد کرد و باعث شد قیمت‌ها یک درصد رشد کند. البته انتخاب او که باعث امیدواری بیشتر مردم به تداوم وضعیت اقتصادی حمایتی در آمریکا و افزایش فرصت‌های شغلی در این کشور شد، زمینه را برای افزایش تقاضا برای خرید مسکن هم فراهم کرد. اول کارلسون تحلیلگر بازار مسکن در آمریکا معتقد است که انتخاب یلن موجی از امید را در میان خریداران مسکن ایجاد کرده است و آنها تا اندازه زیادی اطمینان دارند که قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و به همین دلیل هم متقاضی خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. این خبر بسیار خوبی برای فعالان بازار مسکن است و خود می‌تواند به تداوم روند رشد فرصت‌های شغلی در آمریکا به خصوص در مسائل و صنایع مرتبط با بخش صنعت کمک کند.

رشد فرصت‌های شغلی
افزایش فرصت‌های شغلی اصلی‌ترین سیاست یلن است. پیش‌بینی می‌شود در دوره ریاست او قوانین مالی ساده‌تری برای کارآفرینان وضع شود و به دنبال آن مشاغل کوچک و متوسط زیادی در آمریکا راه‌اندازی شود. یلن معتقد است زمانی می‌توان شاهد رونق اقتصادی بود که تعداد مشاغل کوچک در کشور زیاد باشد و یک مرکز مالی و اقتصادی به اندازه‌ای بزرگ نباشد که توان لازم برای فعالیت اقتصادی سالم را از دست بدهد و به یک قطب مالی و اقتصادی تبدیل شود. تبدیل شدن یک مرکز به قطب اقتصاد به معنای تضعیف توان فعالیت اقتصادی و افزایش فرصت برای جهت‌گیری سیاسی و فساد مالی است.

ترازنامه چهار هزار میلیارد‌دلاری
مساله دیگری که فدرال‌رزرو آمریکا با آن روبه‌رو خواهد بود کسری‌های مالی و کسری حساب جاری است که در نتیجه تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد طی سال‌های گذشته ایجاد شده است. در دور سوم تسهیل مقداری فدرال‌رزرو آمریکا متعهد شد برای مدت زمان نامشخص ماهانه 85 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کند و این تزریق را از طریق خرید اوراق قرضه دولتی انجام دهد. در ماه گذشته و به دنبال بهبود شرایط اقتصادی آمریکا رئیس پیشین فدرال‌رزرو اعلام کرد این تزریق را به 75 میلیارد دلار در ماه تنزل می‌دهد ولی در مورد توقف احتمالی آن سخنی نگفت. اجرای این طرح سبب شد دارایی‌های فدرال‌رزرو در سال‌های اخیر به بالغ بر چهار هزار میلیارد دلار برسد که چهار برابر میزان دارایی‌های این مرکز قبل از انتخاب برنانکی است. حال با این حجم بالای هزینه‌ها و بر هم خوردن توازن تراز‌نامه بانک مرکزی آمریکا این سوال وجود دارد که آیا ادامه این روند برای فدرال‌رزرو از نظر مالی ممکن است؟ تضعیف اقتصادی فدرال‌رزرو اثرات مخربی روی بازار ارز و ارزش دلار در بازار جهانی خواهد داشت و به همین دلیل هم با انتخاب یلن مخالفت‌هایی شده بود.

نرخ بهره بانکی
بیش از پنج سال است که فدرال‌رزرو برای تقویت انگیزه وام‌گیری و آغاز فعالیت اقتصادی و تزریق منابع مالی به دیگر بانک‌های فعال در کشور نرخ بهره را نزدیک به صفر حفظ کرده است. با توجه به سیاست‌های اعلام شده توسط یلن انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری میلادی هم نرخ بهره در همین سطح باقی بماند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بعد از سال 2015 میلادی نرخ بهره در آمریکا رشد کند. یلن بارها تاکید کرده است که تمامی سیاست‌هایش در جهت تداوم روند رشد اقتصادی و رشد فرصت‌های شغلی در آمریکا خواهد بود و یکی از ابزارهای استفاده‌شده در این مسیر هم حفظ نرخ بهره در سطح صفر درصد است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها