شناسه خبر : 5018 لینک کوتاه

چه کسانی از جانت یلن حمایت کردند؟

یلن و پشتیبانانش

سرانجام جانت یلن به طور رسمی برای ریاست فدرال‌رزرو تایید شد. روز دوشنبه ششم ژانویه، سنا به او رای مثبت داد تا او اولین زنی باشد که در تاریخ ۱۰۰ ساله فدرال‌رزرو به ریاست این نهاد برگزیده می‌شود. با این حال، یلن در کسب این آرا تنها نبود و حامیانش نقش مهمی در صعود او به کرسی ریاست بازی کردند.

عباس شهرابی‌فراهانی

سرانجام جانت یلن به طور رسمی برای ریاست فدرال‌رزرو تایید شد. روز دوشنبه ششم ژانویه، سنا به او رای مثبت داد تا او اولین زنی باشد که در تاریخ 100 ساله فدرال‌رزرو به ریاست این نهاد برگزیده می‌شود. با این حال، یلن در کسب این آرا تنها نبود و حامیانش نقش مهمی در صعود او به کرسی ریاست بازی کردند.
در جولای سال 2013، سه سناتور دموکرات با امضای نامه‌ای اوباما را به انتخاب یلن برای سمت ریاست فدرال‌رزرو تشویق کردند. این سه تن عبارت بودند از دیانا فاین‌شتاین از کالیفرنیا، تام هارکین از آیوا و دیک دوربین از ایلینویز. همچنین اکثریت زنان دموکرات بر اوباما فشار آوردند تا از انتصاب سامرز به عنوان رئیس فدرال‌رزرو صرف نظر کند. نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات سنا در همان ماه حمایت علنی خود را از یلن اعلام کرد. هر چند پلوسی اظهار کرده بود هم سامرز و هم یلن گزینه‌های قدرتمندی هستند اما به ال هانت خبرنگار بلومبرگ گفت: «یلن به مراتب مستعدتر است. بسیار خوب است که برای نخستین بار شاهد حضور یک زن در مقام ریاست فدرال‌رزرو باشیم.» 38 نفر از 62 زن دموکرات مجلس نمایندگان هم نامه‌ای را خطاب به اوباما امضا کردند که در آن یلن به عنوان بهترین گزینه موجود برای هدایت فدرال‌رزرو معرفی شده بود. این نامه زمانی منتشر شد که اوباما در کاپیتول هیل با دموکرات‌ها دیدار می‌کرد و بسیاری از آنان از احتمال انتصاب سامرز به خشم آمده بودند. در این نامه آمده بود. «دکتر یلن، با تمرکز بر موازنه میان قیمت‌های پایدار و بیکاری پایین، درک بی‌نظیر خود را از تاثیر سیاستگذاری‌های فدرال‌رزرو بر طبقه متوسط نشان داده است. در دوران حباب فرعی و در زمانی که اکثر اقتصاددانان نسبت به رشد اقتصادی بی‌سابقه خوش‌بین بودند، او این حباب را دید و فاجعه نظام بانکی را پیش‌بینی کرد.»
گروه فمینیستی ماوراءبنفش (Ultraviolet) نیز از اوباما خواسته بودند تا یلن را برگزیند. آنان در نامه‌ای خطاب به اوباما گفتند: «لارنس سامرز مردی است که به خاطر دیدگاه‌های اهانت‌آمیز نسبت به زنان شهرت دارد.» سازمان ملی زنان در بیانیه‌ای از یلن ستایش کرد و سابقه سامرز در مساله مقررات بانکی را مورد انتقاد قرار داد. تری اونیل، رئیس سازمان ملی زنان (NOW) گفت: « جانت یلن یکی از معدود افراد در سیستم فدرال‌رزرو بود که نسبت به مساله وام‌ها در سال 2007 هشدار داد، در حالی که سامرز مانع اقدام بروکسلی بُرن برای توقف مشتقات بازار شد. مقررات سست به فروپاشی مالی منجر شد. این فروپاشی تاثیری ویرانگر بر زنان داشت، زیرا بر اثر شکاف جنسیتی درآمدها، پس‌انداز کمتری داشتند. لارنس سامرز قادر نیست هیچ یک از مشکلات اقتصادی را که زنان با آنها روبه‌رو هستند، درک کند.»
در همان ماه، استیو لیسمان در یادداشتی در وب‌سایت CNBC از نظر مثبت وال‌استریت نسبت به یلن خبر داد. او در این یادداشت نوشت: «بر اساس یک نظرسنجی، وال‌استریت عمیقاً بر این باور است که اوباما باید جانت یلن را به عنوان رئیس بعدی فدرال‌رزرو برگزیند.» نتایج اولیه پیمایش CNBC نشان می‌داد که 70 درصد از 40 شرکت‌کننده پاسخ دادند که اوباما یلن را انتخاب خواهد کرد. تنها 25 درصد بر این باور بودند که سامرز انتخاب خواهد شد. همچنین 50 درصد از شرکت‌کنندگان به این پرسش CNBC که اوباما چه کسی را «باید» انتخاب کند، پاسخ دادند: «جانت یلن». این در حالی است که تنها 5/12 درصد خواهان انتخاب سامرز بودند. حتی جان تیلور اقتصاددان دانشگاه استنفورد، نیز در این نظرسنجی از سامرز پیشی گرفت. شرکت‌کنندگان که شامل اقتصاددان‌ها، تاجران و استراتژیست‌های اقتصادی بودند گفتند که تخصص در سیاست پولی مهم‌ترین ویژگی برای رئیس جدید فدرال‌رزرو است. در زمینه سیاست‌های پولی و مساله بیکاری، شرکت‌کنندگان نمره بسیار بالاتری به جانت یلن دادند. تونی کریچنزی معاونت اجرایی، استراتژیست بازار و مدیر سهامی موسسه پیمکو در ماه جولای این‌طور پیش‌بینی کرد:
« جانت یلن رئیس بعدی فدرال‌رزرو خواهد بود و بازار اوراق قرضه از این مساله شادمان می‌شود.» پیش از این نیز در ژوئن 2013 روبرت هلر از اعضای پیشین هیات فرمانداران فدرال‌رزرو گفته بود جانت یلن جانشین برنانکی خواهد شد. او در مصاحبه با CNBC اظهار کرد: «جانت یلن بهترین تجربیات را برای کسب این سمت دارد. او مدت‌هاست در فدرال‌رزرو فعالیت می‌کند. او کارش را یاد گرفته و صلاحیت بالایی دارد. اوباما نیز تحت فشار است تا زنان بیشتری را برای سمت‌های دولتی برگزیند.» شیلا بِر رئیس سابق سازمان فدرال بیمه سپرده‌ها (FDIC) در مصاحبه با برنامه «جعبه نق‌نق» شبکه CNBC گفت: «کمپین ضد‌یلن پر از ادعاها و جدل‌های جنسیت‌گرایانه است.» او نیز یلن را بهترین گزینه برای جانشینی برنانکی دانست. بر افزود: «یلن تجربه‌هایی ژرف و چهره عمومی مثبتی دارد. او عضو دار و دسته وال‌استریتی‌ها نیست.»
نامه‌نویسی باز هم ادامه یافت. در یازدهم سپتامبر، بیش از 300 اقتصاددان با امضای نامه‌ای از باراک اوباما خواستند که یلن را به عنوان جانشین بن برنانکی برگزیند. آنها در این نامه نوشته بودند: «دکتر یلن واقعاً صلاحیت این کار را دارد. به نظر ما، او در این لحظه بحرانی از تاریخ کشور، بهترین رئیس ممکن برای فدرال‌رزرو خواهد بود.» فهرست بلندبالای امضاکنندگان این نامه شامل نام‌هایی چون جوزف استیگلیتز، آلن بلایندر و آلیس ریولین می‌شدند. کار تنظیم نامه و گردآوری امضاها را هایدی هارتمان، رئیس موسسه پژوهش‌های سیاستگذاری زنان آغاز کرد. او در 24 ساعت نخست توانست بیش از 250 امضا جمع کند. در حالی که آن نامه هیچ اشاره‌ای به رقیب اصلی یلن نکرده بود. هارتمان گفت متاثر از پوشش‌های رسانه‌ای که سامرز را به عنوان گزینه اصلی معرفی می‌کردند، دست به تنظیم این نامه زده است. او اظهار کرد: «من از پوشش‌های رسانه‌ای که می‌کوشیدند انتخاب سامرز را توجیه کنند، متاثر شدم. ما می‌خواستیم نشان دهیم که شاید رسانه‌ها جریانی را پیش برده باشند، اما اقتصاددانان حرفه‌ای یلن را به واسطه سابقه‌اش در مقام یک اقتصاددان ترجیح می‌دهند. اعتبار، مهارت و توانایی دکتر یلن بسیار چشمگیر است و به نظر من چشم‌پوشی از او، اهانتی است به زنان. این گروه از اقتصاددانان می‌کوشند مانع چشم‌پوشی اوباما از یلن شوند.» چند تن از حامیان یلن نیز پس از انتخابش درباره او اظهارنظر کردند. شرود براون سناتور دموکرات گفت یلن در راستای حمایت از مردم معمولی آمریکا در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام مالی افسارگسیخته، قدم برخواهد داشت. او اظهار کرد: «در نظام مالی پیچیده امروز، مهم‌ترین مساله این است که مقررات‌گذاران قدرتمندی مثل خانم یلن داشته باشیم که می‌تواند تهدیدهای در حال ظهور برای ثبات اقتصادی را شناسایی کند و به هنگام آشکار شدن سوءاستفاده‌هایی که به زندگی مصرف‌کنندگان و کارگران آمریکایی صدمه می‌زند، ترسی از اقدام کردن ندارد.» یمز گلاسمن اقتصاددان ارشد جی‌پی‌مورگان گفت یلن تداوم را، پیوستگی و استمرار را به فدرال‌رزرو باز‌می‌گرداند. او گفت: «من فکر می‌کنم شیوه جانت یلن در مدیریت امور فدرال‌رزرو به شیوه بن برنانکی شبیه خواهد بود.» او پیش‌بینی می‌کند که یلن اقدامات برنانکی را برای شفافیت بیشتر اقدامات فدرال‌رزرو برای عموم مردم آمریکا ادامه خواهد داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها