شناسه خبر : 6598 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تب و تاب بازار نسبت به بن‌بست بدهی ایالات متحده

عدم قطعیت در بازار فلزات

سقف بدهی‌های آمریکا و بن‌بست بودجه آن باعثسردرگمی سرمایه‌گذاران در بازار شده است؛ این هفته(منتهی به ۱۱ اکتبر) اهمیت این موضوع به اوج خود رسیده بود.

سقف بدهی‌های آمریکا و بن‌بست بودجه آن باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازار شده است؛ این هفته (منتهی به 11 اکتبر) اهمیت این موضوع به اوج خود رسیده بود. به رغم امیدهایی که نسبت به حل و فصل موضوع سقف بدهی‌ها قبل از 17 اکتبر وجود داشت، در صورت ادامه بن‌بست مالی، این امکان وجود دارد که بانک فدرال‌رزرو تسهیل مقداری را دوباره به سال آینده موکول کند. با این حال، در صورت توافق بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در این خصوص، تمرکز بازار بر روی شدت بهبود ایالات متحده و تصمیم فدرال‌رزرو برای کاهش خریدهای اوراق قرضه خود برمی‌گردد؛ این هفته در بورس فلزات لندن، هیچ سیگنال روشنی مبنی بر بهبود بازارهای فلزات وجود نداشت. به رغم اطمینانی که نسبت به بهبود کسب و کار جهانی شکل گرفته و نشانه‌هایی از ثبات موجود در چین، تسریع عرضه فلزات پایه‌ و نگرانی‌های خاصی که در خصوص ناپایداری رشد چین وجود دارد، بازار را تا حدودی با سیگنال‌های متناقضی رو به‌رو ساخته است. در حال حاضر بازار با سه نوع از عدم قطعیت مواجه شده است: عدم قطعیت مربوط به رشد اقتصاد جهانی (که دارای ابعاد اجتماعی است)، عدم اطمینان مربوط به سیاست‌های پولی (بعد اقتصادی) و عدم اطمینان مربوط به حوادث ژئوپولتیک (بعد سیاسی). مسلماً، رشد جهانی هنوز به اندازه کافی قوی نیست تا به افزایش مدام تقاضای کالاهای مختلف منجر شود. بنابراین، روند عرضه و خطرات مربوط به هر کالا به احتمال زیاد عاملی کلیدی برای عملکرد قیمت فلزات خواهد بود. این هفته، فلزات گران‌بها به ویژه طلا به شدت ریزش پیدا کردند. طلا به دلیل بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران، با 4/3 درصد سقوط به کمتر از 1270 دلار، یعنی پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته رسید، در حالی که نقره تنها 6/0 درصد افت پیدا کرد. هر چند فلزات پایه روند ترکیبی را در پیش گرفتند. قلع با 3/2 درصد کاهش در طول هفته بدترین عملکرد را در میان سایر فلزات تجربه کرد. با این حال سرب، آلومینیوم و روی هر یک به ترتیب با 1/3 و 2 و 4/2 درصد افزایش در قیمت‌ها رو به رو شدند.
طلا: عدم اطمینان قابل توجهی در خصوص عملکرد قیمت این فلز زرد‌رنگ وجود دارد. تاکنون این دارایی موفق به واکنش مثبتی نسبت به مساله بدهی‌های ایالات متحده نشده است. جالب توجه است که در سال 2011 این فلز پاسخ مثبتی به بحث بدهی‌های دولت نشان داد، به طوری که قیمت‌ها طی چهار هفته از 1500 دلار به 1800 دلار افزایش پیدا کرد؛ اما در حال حاضر موفق به چنین صعودی نشده است. هر گونه سازشی در ایالات متحده به طور بالقوه به ضرر طلا تمام خواهد شد. از سوی دیگر، دلار آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی قیمت طلاست. تقویت دلار خطر ابتلا به حرکت نزولی بیشتری را برای قیمت‌های طلا به همراه داشته است. خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، البته با سرعت کمتر، ادامه داشته است. تمامی اینها حاکی از بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به این فلز است. بازار فیزیکی، به رغم فصل تقاضای جاری هند و کاهش محسوس قیمت‌ها از طلا حمایت نمی‌کند. تقاضای چین نیز پس از تعطیلات یک هفته اخیر گزارش شده که با اقبال چندانی رو به رو نبوده است. ریسک کاهش قیمت طلا بر حسب دلار در این دو کشور مشهود است. دولت هند بعید است از سختگیری خود برای واردات طلا کوتاه بیاید؛ این کار از طریق یک وب کنترل صورت می‌گیرد. با توجه به تجزیه و تحلیل تکنیکال، حرکت طلا نزولی است. سطح مقاومتی آن در 1300 و 1295 دلار بوده، در حالی که ممکن است در سطح حمایتی 1245 و 1210 دلار قرار گرفته باشد.
فلزات پایه: این هفته حالت کلی شکل‌گرفته در بورس فلزات لندن حاکی از فقدان اشتیاق و احساسات ترکیبی بود. به نظر می‌رسد با سبقت جستن عرضه از تقاضا، پتانسیل افزایش قیمت‌ها محدود شده باشد. کارشناسان اشاره کرده‌اند که در بازار دیدگاه نزولی نسبت به روی و آلومینیوم و دیدگاه طبیعی نسبت به مس وجود دارد؛ اما در خصوص نیکل با توجه به قریب‌الوقوع بودن ممنوعیت صادرات سنگ اندونزی وضعیت به گونه‌ای دیگر در حال رقم خوردن است همچنین دیدگاه بازار در خصوص سرب و قلع نیز صعودی است. بازار مس در حال حرکت به سمت مازاد قریب‌الوقوعی است، اما سوال اصلی این است که مازاد عرضه در سال آینده چه مقدار خواهد بود. به همین دلیل، انتظار می‌رود قیمت مس به احتمال زیاد به زیر هفت هزار دلار در هر تن برسد. نمودارهای تکنیکال نشان می‌دهد حرکت مس با سطح مقاومتی در حدود 7355 و 7295 دلار نزولی بوده، در حالی که سطح حمایتی آن در 7100 و 7020 دلار قرار گرفته است. نیکل ممکن است در محدوده خود معامله شود، اما ممکن است در کوتاه‌مدت با تنزل در قیمت‌ها رو به رو شود.
منبع: Hindu Business Line

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها